Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Drömscenario !?!?


Stefan Sand

Recommended Posts

NIS systemet presenterade för ett år sedan men hittills har väl bara Madshus anammat det hela. I och med att Atomic (Amer Sports) köpte Salomon har Fishcer beslutat sig att från nästa säsong lämna Salomonsulan på sina pjäxor för att gå över till Rottefella systemet.

 

Kan vi då hoppas att Fischer gör som Madshus och standard monterar NIS plattan i sina skidor och skulle det tvinga Salomon att ändra sin bindning till att fungera i NIS systemet?

 

Enligt mig skulle detta var ett drömscenario.

 

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

fischer kommer har nis på skidorna till nästa år!

 

men tror inte ditt drömsenario kommer inträffa. de är ju bara att montera salomonbindningen igenom nisplattan .

Jag sa ju att det var en dröm :)

 

Men om nu Fischer endast säljer skidor med NIS plattan, likt Madshus, så vore väl Salomon rätt "punchiga" om de inte såg till att bidningen kunde monteras utan att skruva rätt igenom NIS platten. Nu är jag medveten om att det kanske finns hinder i form av patent mm men håll med om att det vore en kanongrej!. Det känns ju rätt märkligt att dra en skruv rätt igenom NIS plattan, även om det går.

Link to comment
Share on other sites

fischer kommer har nis på skidorna till nästa år!

 

men tror inte ditt drömsenario kommer inträffa. de är ju bara att montera salomonbindningen igenom nisplattan .

Jag sa ju att det var en dröm :)

 

Men om nu Fischer endast säljer skidor med NIS plattan' date=' likt Madshus, så vore väl Salomon rätt "punchiga" om de inte såg till att bidningen kunde monteras utan att skruva rätt igenom NIS platten. Nu är jag medveten om att det kanske finns hinder i form av patent mm men håll med om att det vore en kanongrej!. Det känns ju rätt märkligt att dra en skruv rätt igenom NIS plattan, även om det går.[/quote']

själv tycker jag NIS är sopor som har gjort de så lätt att montera en salomonbinding i nis plattan.

 

vet att i vissa fören så är en nis madshus skida bättre än en som de går att borra i . uppbydnaden i skidan är annorlunda med nisplatta eller utan. för den utan har inget laninat som gör att skruvarna sitter bra å i vissa fören åker salomonåkarna med nis platta skidor. kommer ej ihåg villket.

Link to comment
Share on other sites

Då ställer man sig frågan om det i något före är en nackdel att ha en NIS platta i skidan???

 

För om det i vissa fören är bättre och i andra minst lika bra undrar man ju vem som är "sopig", Rotefella eller Salomon!?!?!?

 

Om då Salomon och Rotefella åtminstonde kunde enas om infästningen i skidan är ju en "seger" vunnen. Som det är idag är man ju i princip låst till det system man en gång valde. Jag har 6 par klassiska skidor och 3 par skateskidor. Visst, flera av dem har ansenligt många år på nacken men om jag skulle vilja byta till Rotefella skulle jag ju behöva inhandla, förutom pjäxorna, inte mindre än 9 par bindningar á 500:-. Att ju varit "smutt" att kunna åtminstonde slippa borra nya hål för att man inte kan enas om en insfästning på skidan!

Link to comment
Share on other sites

Då ställer man sig frågan om det i något före är en nackdel att ha en NIS platta i skidan???

 

För om det i vissa fören är bättre och i andra minst lika bra undrar man ju vem som är "sopig", Rotefella eller Salomon!?!?!?

 

Om då Salomon och Rotefella åtminstonde kunde enas om infästningen i skidan är ju en "seger" vunnen. Som det är idag är man ju i princip låst till det system man en gång valde. Jag har 6 par klassiska skidor och 3 par skateskidor. Visst, flera av dem har ansenligt många år på nacken men om jag skulle vilja byta till Rotefella skulle jag ju behöva inhandla, förutom pjäxorna, inte mindre än 9 par bindningar á 500:-. Att ju varit "smutt" att kunna åtminstonde slippa borra nya hål för att man inte kan enas om en insfästning på skidan!

alltså de finnsingen nackdel att ha nis platta på MADSHUS men de innebär inte att det är nått måste. utan bara att konstuktuinen i skidan med nissplatta är bra. frågan är ju om man behöver 9 par skidor om man betalar för dem;) men givetvis är det du säger nått som är väldigt smart för motionärer. är det någon som gjort eller hört något test av hur många gånger man kan flytta bindingen? mataerialutmattningar m.m.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
vet att i vissa fören så är en nis madshus skida bättre än en som de går att borra i . uppbydnaden i skidan är annorlunda med nisplatta eller utan. för den utan har inget laninat som gör att skruvarna sitter bra å i vissa fören åker salomonåkarna med nis platta skidor. kommer ej ihåg villket.

Har du fått nån klarhet i vilket före det kan vara bättre med Salomonbindning på NIS-platta? Andra fördelar och nackdelar?

Funderar själv på att montera Pilotbindning på Nis-plattan men undrar lite över konsekvenserna. Man står ju högre på skidan och det kan ju vara både negativt och positivt beroende på före och andra saker.

 

Hälsningar

 

Robert

Link to comment
Share on other sites

Piloten fick kritik i vintras för att det kom in snö i den och den frös, du funderar inte på Propulsebindningen i stället, den har ju två varianter, en med bara skena där man står direkt på skidan (måste förbättra känslan) och en som tidigare. Enl. Pölderkatalogen kan man inte montera Propulse RC på NIS-plattan, endast Propulse RC 2, någon som vet anledningen ?

 

Jag kör på rottefellasystemet och köpte ett par skidor med NIS-platta i våras, har ej hunnit prova tillräckligt med gammal Rottefellabindning för att säga om plattan förändrar åkkänslan (har inte borrat dem än), kanske jag skaffar en NIS-bindning för att jämföra.

Link to comment
Share on other sites

RoF...du står lika högt på rottefellabindningar såsom med salomons.....rottefella flyttbar har oxå en platta som förhöjer ovanför plattan.

du skall köra pulse 2...på NIS...den är för den plattan kan man säga

bra fråga från Volevodin (tumstocken hos oss :-))....men RC säljer vi bara till Atomic o Salomon skidor, lite rädd att det fastnar grus i skon o att man trycker ner det i "ovanytan".

Men visst är det en poäng "mednärmareskidankänslan".

Jag skulle def köra RC om jag var elit 2010

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...