Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vill ha kritik på min teknik - Video finns


Vasa

Recommended Posts

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Kanske inte bästa filmen men kunde inte få folk som körde bil...

Ser mer rytmiskt ut nu! (Kortare stavar antar jag?) svårt se allt o har inte kollat supernoga heller, men ser bra ut! Kanske någon ynka cm inåt med händerna så det inte ser ut som du överdriver bredden mellan händerna? Bara en tanke. Men jag tror det är rätt bra variera också! Ser modernare ut i stakningen nu iaf! Nu har du armbågarna mer utåt också va förutom att du har kortare stavar?!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja jag ser nu att bredden är lite överdriven ;) Har faktiskt samma längd på stavarna men försökte jobba mer med att komma upp över dem istället för att använda dragrörelse som innan. Ska dock försöka med lite kortare på ett par reservstavar

Ja försök med kortare stavar också! Syns väl lite nu ändå att du får liksom nästan hoppa upp för att komma över stavarna.... Blir kanske lite jobbigt i längden....

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att bredden gör att du får ett mer naturligt fall över stavarna. Ser bra ut och kanske man mikroskopiskt skulle kunna önska ännu mer tryck med bålen men svårt att se.

 

Mycket bra, Emil! Kom hit till Trosa så skall vi filma dig! :-) Och så kan vi köra ett pass ihop! Jag bakom med mina Nordic skates fastspänd i ett rep bakom dig! :-D

Link to comment
Share on other sites

Men nu ser jag kanske lite mer. Kanske lite mer distinkt "juck" framåt för att mer naturligt komma över stavarna. Det var iaf vad Joel Fries försökte få in i mitt huvud! :-) Vad tror panelen?

Japp förmodligen kan det bero på lite för långa stavar. Test kommer. Har du vägarna förbi Värmland eller småland så säg till.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Kan inte just någonting om teknik för rullskidskate, så råden är för skidor.

1, Ser överlag bra ut.

2, Du drar fötterna för långt bak i fyrans växel, framförallt med högerfoten. Försök att få trycket mer vinkelrätt mot åkriktningen hela vägen ut i frånskjutet.

Kortare frånskjut med benen på fyrans då, eller ska jag börja längre fram?

 

Enligt Westman ska man försöka köra dubbelpusch på benskaten för att få upp farten. Vet inte hur många som brukar tänka på att göra det?

Hur funkar det?

Link to comment
Share on other sites

Det stavades visst "double push", sök på det på Youtube så fanns det en video först 2:46 lång.

 

Du trycker först och gör skär in och sedan skär ut med tryck, i samma skär. ;)

Om du ska hänga täten på SM-veckan nästa år! ;)

 

Det blir nästan överstegsåkning ... Hur många fixar det med skaterullskidor ens bland elit?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser på det hela taget OK ut, men nu ville du ju ha kritik:

Du kommer inte över med rakt ben på skidan du glider på, knät faller in i en kalvning, syns tydligast på ditt hö ben om du pausar just när du kommit in i bild. Skidan kommer inte ligga plant uppe på snön då utan skära ned lite grann.

Du kan förbättra balansen genom att tex träna stakning på en skida i taget el köra treans växel med dubbla armtag för varje bencykel.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är ett muskulärt problem utan en balansfråga. Du "vågar" inte komma över och upp ordentligt på glidskidan och faller istället in mot medellinjen med förkortat skär och snedställd skida som följd (detta syns inte på videon men brukar bli resultatet).

När du står med full tyngd på glidskidan ska du kunna dra en tänkt rak linje från tå via knä till näsa.

Hos rena nybörjare avslöjas dylika balansproblem snabbt tex när de på glid- eller rullskidor ska staka sig fram på en skida i taget. Detta är en bra balansövning, liksom den jag beskrev innan, när du utmanar balansen genom att ta två itsf ett armtag för varje bentag på 3ans växel

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ha samma problem när jag börjar 4an på högerbenet, och är ringrostig. Vlket man vid den här typen av vintrar kan vara hela säsongen.

Jag brukar tänka "upp med höften" och sträva mot att börja skäret på skidans ytterkant, att glida ut på skidan tillräckligt länge för att det andra benet i lugn och ro ska hinna in till mitten. Man kan överdriva lite och öva på att slåihop pjäxorna vid varje benspark.

Link to comment
Share on other sites

Tycker du ser tidig ut i timingen med benet. Idealt ska det på den växleln vara en liten fördröjning så att man börjar trycka med benet när staktaget börjar närma sig ändläge. Du trycker redan i stavisättningen. Det blir svårt att få något generellt tryck i åkningen om man ska maxmera kraft till både ben och överkropp exakt samtidigt. Man får tänka att det är en rörelse i två delar där den ena tar vid exakt när den ena gjort sitt bästa, för att att maximera momentum genom hela.  Hoppas det var begripligt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...