Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Frustrerande långsamt!


Alcazar

Recommended Posts

Jag har kollat i min träningsdagbok från förra året och då gick det varken att åka längsdskidor eller rullskidor vid denna tid på året. Nu (detta år) går det att åka rullskidor vilket är bättre träningsförhållanden än förra året så jag klagar inte. Jag räknar och hoppas med att snön och vintern kommer vid jul och att det sedan går att åka lägdskidor till mitten på mars.

Jag åkte första passet på snö 26 november ifjol, ute på sjön med ett tunt lager snö.

Den 28e släppte de på konstsnöspåret, motsvarande imorgon kan man säga.

 

Sista passet på rullskidor 10 november...

Link to comment
Share on other sites

Den 23 november förra året åkte jag rullskidor "1 mil på 51.30 i regn o snöblask på slutet" (från min träningsdagbok)

den 25 november var det Skidpremiär med åkning på gräsmattan vid en skola. Sen kom det mer snö och sen var det skidåkning som gällde fram till i slutet av mars. Vi hade dock en mildperiod månadsskiftet jan-febr, men inte så kraftigt att snön försvann. Sen följde en period med skateåkning på skaren och den varade flera veckor- härligt.

 

Min bror menar att vattenreservoarerna måste vara påfyllda, innan vintern kan göra sitt intåg. På vägen till mitt föräldrahem passerar jag ett låglandsområde med en slingrande å igenom. Förra året åkte jag där förbi 21 november för att byta till vinterdäck hemma och då var madarna runt ån helt översvämmade. Idag passerade jag förbi i samma ärende och då var inget översvämmat utan ån flöt lugnt fram i sin fåra. Det är inte förvånande, då vi haft en ganska lång period med torrt väder. Det tyder på att vi får vänta ännu ett tag på vinterns intåg, åtminstone om man skall tro på "gamla märken".

Link to comment
Share on other sites

Den 23 november förra året åkte jag rullskidor "1 mil på 51.30 i regn o snöblask på slutet" (från min träningsdagbok)

den 25 november var det Skidpremiär med åkning på gräsmattan vid en skola. Sen kom det mer snö och sen var det skidåkning som gällde fram till i slutet av mars. Vi hade dock en mildperiod månadsskiftet jan-febr, men inte så kraftigt att snön försvann. Sen följde en period med skateåkning på skaren och den varade flera veckor- härligt.

 

Min bror menar att vattenreservoarerna måste vara påfyllda, innan vintern kan göra sitt intåg. På vägen till mitt föräldrahem passerar jag ett låglandsområde med en slingrande å igenom. Förra året åkte jag där förbi 21 november för att byta till vinterdäck hemma och då var madarna runt ån helt översvämmade. Idag passerade jag förbi i samma ärende och då var inget översvämmat utan ån flöt lugnt fram i sin fåra. Det är inte förvånande, då vi haft en ganska lång period med torrt väder. Det tyder på att vi får vänta ännu ett tag på vinterns intåg, åtminstone om man skall tro på "gamla märken".

Jag tror du och din bror har rätt.

Har hört om "vattenstenar", stenar som står i vattendrag och som använts för att spå väder.

När stenen syns mycket-ingen vinter. Stenen täcks nästan av vatten-vintern kommer snart.

Men nu fyller det på med vatten från ovan i alla fall! Vi får se det som något positivt-först påfyllning, sedan snö! :)

Det hör till ovanligheterna att vädret tvärändras. Vi har haft en mild inledning på vintern, inte troligt att vi helt plötsligt ska få kyla och snö tyvärr.

Hör på 5 i ett vädret nu-storm/orkanbyar i Skåne ikväll. Ni Skåningar får rapportera!

Link to comment
Share on other sites

Idag i +2 gick det i nästan 16 km/h igen, som i somras, och då var det ändå minusgrader på asfalten med frusna pölar. Asfalten var torr och kanske det hade viss betydelse att jag droppat lite olja på lagren. På sistone har det vait omöjligt att köra fortare än 13 km/h, men då har det varit på blöt asfalt. Vilket har störst betydelse för rullhastigheten? Temperaturen eller om asfalten är blöt eller ej?
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Snö går ännu tyngre än blöt asfalt. Idag skulle jag köra 1 mil rullskidor och jag startade nån ång efter kl 15. Det gick bra i början, låg på 4.40 första km. Efter drygt 3 km började det snöa och det tilltog så att snön piskade ner i asfalten. Vid 5 km vände jag på 22.40 och snön hade redan börjat bromsa och försämrat fästet. Det blev en tuff resa hem i ca 2 cm nysnö, där jag tog det mycket försiktigt vid svängar, skulle tro att rullmotståndet var drygt 4, sista 5 km gick på 29 min. Klarade mig dock med två tillbud, då skidan gled utåt (hundutfall o kurva), så man får vara nöjd att det bara blev lite knäont, kunde varit värre (fredagen den 13:e).

Nu i kväll är jag mycket stel i låren, vilket beror på att det blev lång anspänningsfas o knappast någon avspänningsfas i rörelserna. Jag tillhör dem som tror att sådan träning gör mer skada än nytta, då musklerna får ett dåligt "arbetsklimat" att jobba i. En rejäl anspänning följt av en lång avspänning av musklerna anser jag är det bästa för muskelarbetet. Nu fick man spänna lårmusklerna för att hålla emot i det tröga rullet, samma som kan hända tex i lössnöåkning. I tillägg börjar jag bli torr i näsan=förkylning ?=ingen skidträning i helgen???

Link to comment
Share on other sites

Sedan ett par månader ligger min fart på rullisarna konsekvent ordentligt under den fart jag höll under våren och sommaren. I början försökte jag hitta förklaringar som handlade om dagsform och väderförhållanden men jag har tränat rätt konsekvent och farten är kort och gott betydligt lägre oavsett sådana förhållanden.

 

Mina Fiberglass är drygt ett år gamla och jag har inte gjort något annat åt dem än att skölja av dem med vatten efter smutsiga pass, men en känsla är att hjulen (2or) rullar klart trögare. Borde lagren smörjas? Sedan är ju ett faktum att det är svårare att få fäste med stavarna på kall asfalt men för mig innebär det möjligen lite kortare tag med högre frekvens, det känns inte som det borde påverka farten så mycket. Idag hade jag nya spetsar och körde 33 km på rekordlångsamma 13,8 km/tim i precis ingen vind alls, normal fart i våras var runt 16 km/tim på samma runda.

 

Ytterligare en sak jag funderar över är det faktum att jag bara kör ett rullpass i veckan. Bara stakning, varierande kupering och 20-40 km. Resten av min träning, 4-5 pass, är cykling och löpning. Är det så att jag inte kunnat behålla styrkan från förra vinterns skidåkning och att jag successivt faktiskt blivit klenare men bara ett riktigt styrkepass i veckan?

 

Sett på nätet att ett av gymen i stan har en Skierg, är det något jag borde komplettera med?

 

Andra med liknande erfarenheter? Tacksam för alla tips!

Tja visst är det surt med långsamma Swenor Fibreglass i kylan men det ger ju bra träning och du får träna diagonal mycket. Jag köpte ett par PU-hjul i höstas som jag monterade bak och de gamla bakhjuls-2:orna monterade jag fram. Jag har således bra rull nu när det är kallt (och lite is idag) samt supergrepp i grus och ruttna löv på vägbanan med mina 4 bakhjul på mina rullskidor. (4-hjuls drift....) Jag monterar tillbaka 2-orna till våren så att skidorna blir som original med 2-or runt om.

 

Jag är nöjd (de andra jag kör om ser gräsligt sura ut)

 

Trögt är bra till träning..... och alla kör om dig, men du blir vansinnigt stark! :)

 

Det är bara att välja hur man vill ha det.

 

Jag har bra rull, bra grepp och kör om flertalet också utan tjyvsläpp.

 

Tja det kanske är sämre träning men jag ler i alla fall, hehe

 

Det ska ju vara skojigt att åka. Åk lite längre på bra glid istället. Se nya vyer längre fram!

 

Xintrot - den knallhårde

Link to comment
Share on other sites

Snö går ännu tyngre än blöt asfalt. Idag skulle jag köra 1 mil rullskidor och jag startade nån ång efter kl 15. Det gick bra i början, låg på 4.40 första km. Efter drygt 3 km började det snöa och det tilltog så att snön piskade ner i asfalten. Vid 5 km vände jag på 22.40 och snön hade redan börjat bromsa och försämrat fästet. Det blev en tuff resa hem i ca 2 cm nysnö, där jag tog det mycket försiktigt vid svängar, skulle tro att rullmotståndet var drygt 4, sista 5 km gick på 29 min. Klarade mig dock med två tillbud, då skidan gled utåt (hundutfall o kurva), så man får vara nöjd att det bara blev lite knäont, kunde varit värre (fredagen den 13:e).

Nu i kväll är jag mycket stel i låren, vilket beror på att det blev lång anspänningsfas o knappast någon avspänningsfas i rörelserna. Jag tillhör dem som tror att sådan träning gör mer skada än nytta, då musklerna får ett dåligt "arbetsklimat" att jobba i. En rejäl anspänning följt av en lång avspänning av musklerna anser jag är det bästa för muskelarbetet. Nu fick man spänna lårmusklerna för att hålla emot i det tröga rullet, samma som kan hända tex i lössnöåkning. I tillägg börjar jag bli torr i näsan=förkylning ?=ingen skidträning i helgen???

Volevodin, ta echinaea direkt! Hoppas du klarar dig!

Link to comment
Share on other sites

Var på Hälsokost och köpte Nuturbolagets C-vitamin á 100g och satte in "behandling" direkt. Det är C-vitamin framställd av nuturprodukter, bär o citrusfrukter till skillnad mot syntetiskt framställt C-vitamin, som jag inte har någon tilltro till.

 

Redan idag känner jag mig bättre, nysningar o snuva har avtagit, kunde ut på en gångrunda som "aktiv vila" på drygt 1 tim. I morgon kan jag nog återuppta träningen även om jag inte kommer att ge järnet än.:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...