Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

fetter


Ubbe

Recommended Posts

Jag har hört ett påstående som säger att man blir lika fet av allt fett. Stämmer verkligen detta? Låter verkligen osannolikt att med tanke på att alla tjatar om hur dåligt mättade fetter är. Har också hört att mättade fetter sparas lättare som kroppsfett och inte används som engergi i lika stor utsträckning.
Link to comment
Share on other sites

Utan att jag läst hela redogörelsen nedan kan ett kort svar ges (som jag tror är rätt)
Du blir lika fet av alla fetter, d.v.s det är lika många kalorier. Men du MÅSTE äta fett för att kroppen skall må bra. Sen har vissa fetter (mättat) negatvia effekter på kroppen och vissa har postiva (fleromättade & omättade).

Här har du ett ganska uttömmade svar, läs och begrunda:

[url]http://www.helapharma.se/omfett.html[/url]
Link to comment
Share on other sites

[quote name=no_brakes]Jag hade tydligen fel =)
Tydligen kan rätt fett göra dig smal, blev nyfiken och läste hela redogörelsen. Man lär sig nått nytt varje dag. Skall slänga mitt lättmargarin och njua av ett paket smör istället!![/quote]
Nja...???
ALLA FETTER är mycket energirika. Det finns inte heller (mig veterligen) några bevis på att rätt fett kan göra dig smal. Däremot stämmer det i den länken du infogade att rätt fett kan sänka ditt blodfett. Vissa fetter ökar alltså mängden av det "goda kolesterolet" i blodet (HDL-kolesterol). Ökad mängd HDL-kolesterol i blodet sänker halten LDL-kolesterol (det "onda kolesterolet"). Därför kan ökad mängd HDL-kolesterol i blodet minska den totala mängden kolesterol.

För hög halt av LDL-kolesterol är det som gör att vi kan drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar (åderförfettning). Det är i stort sett detta man pratar om när man pratar om vilka fetter som är "bra" eller "dåliga".

Kolesterol är, som det stod i länken, livsviktigt för oss. Om man går till sin husläkare och tar ett blodprov så bör den totala mängden kolesterol vara ungefär 5 mmol/l. Sen finns det också en kvot mellan LDL/HDL som jag har för mig bör ligga på ungefär 3.
(Sen finns det lite triglycerider och annat som jag inte orkar gå in på.)

Förenklat kan man säga att risken som finns är att det är lätt att få för högt LDL-kolesterol i blodet. De fetter som ökar detta är mättade fetter. Dessa får vi oftast i oss väldigt mycket av från det vi äter, bl a kött och smör. De fetter som ökar halten HDL-kolesterol (enkelomättade och fleromättade) får vi oftast i oss för lite av t ex fisk och fruktfetter.

För att kopensera detta rekommenderar många att vi ska använda de fetter i matlagning som mest bidrar till ökad mängd HDL-kolesterol , dvs rapsolja eller olivolja. Dessa oljor innehåller en stor mängd enkelomättade fettsyror som bidrar till detta. Själv rekommenderar jag att använda kallpressade oljor, dels för att de inte kan innehålla farliga ämnen från raffineringen, men även då de innehåller en stor mängd omega3.

Men att "banta" genom att klunka i mig kallpressad rapsolja tänker jag inte prova... Men däremot kan jag väl hälla en matsked på pastan istället för att ta en klick smör.
Link to comment
Share on other sites

Eftersom du är en missermesser så måste jag bara förtydliga=)

[quote name=no_brakes]Jag hade tydligen fel =)
Tydligen kan rätt fett göra dig smal, blev nyfiken och läste hela redogörelsen. Man lär sig nått nytt varje dag. Skall slänga mitt lättmargarin och njua av ett paket smör istället!![/quote]
[quote]Nja...???
ALLA FETTER är mycket energirika. Det finns inte heller (mig veterligen) några bevis på[/quote]
JAg skrev att alla fetter innehåller LIKA mycket energi, om du läser var jag skrev d.v.s
Jag menade även att jag skulle byta mitt lättmargarin mot smör eftersom det inte innehåller några "hälsofarliga" transfetter ( eller lika mycket iaf).

Vidare står det i artikeln att rätt sorts fett kan öka din ämnesomsättning. VILKET leder till viktminskning. Jag menade återigen inte att jag skulle dricka olja, eftersom jag tidigare nämnt att allt fett innehåller lika många kalorier.

Så nu klöv vi det hårstrået också....
Link to comment
Share on other sites

[quote name=no_brakes]Vidare står det i artikeln att rätt sorts fett kan öka din ämnesomsättning. VILKET leder till viktminskning.[/quote]
Vilka fetter menar du då förutom de som höjer ditt HDL-kolesterol? Vilka bevis menar du förutom en rad i denna ganska enkla artikel? Om du sen tycker jag är en "messer", så får du väl tycka det då.
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Hu! - denna gamla tråd där jag var lite hård mot no-brakes. Jag ville bara att man skulle vara källkritisk och inte alltid tro på allt man läser. Sen kan det mycket väl vara så att enkelomättade fetter kan bidra till ökad ämnesomsättning - jag tyckte bara artikeln i fråga inte gav bevis för saken.

[quote name=9mil]Har LDL-kolesterolet någon funktion alls eller är det bara dåligt med det?[/quote]
[quote name=Dunderklumpen]Kolesterol är, som det stod i länken, livsviktigt för oss. Om man går till sin husläkare och tar ett blodprov så bör den totala mängden kolesterol vara ungefär 5 mmol/l. Sen finns det också en kvot mellan LDL/HDL som jag har för mig bör ligga på ungefär 3.[/quote]
LDL-kolesterolet är självklart livsviktig för oss, det är bara det att vi får för mycket av den om vi som de flesta av oss äter för mycket av mättade fetter, dvs kvoten blir fel för att vi ska må bra.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
[quote name=9mil]Har LDL-kolesterolet någon funktion alls eller är det bara dåligt med det?[/quote]
Lipoproteiner är transportenheter som är till för att kunna tranportera icke vattenlösliga fetter i blodet. Man delar upp dessa utifrån hur mycket fett de innehåller, vilket återspeglas i deras densitet. Mycket fett = låg densitet. Förutom fett består dessa enheter av protein och kolesterol. VLDL innehåller således mycket fett och när fettet har levererats återstår LDL (low densitiy lipoprotein). Problemet är väl att det lätt avger sitt kolesterol till kärlväggen. I detta sammanhang är det bra att ha mycket HDL (också tillverkat i levern)som är bra på at ta upp kolesterol och transportera dett tillbaka till levern.

Ödet för LDL är att transporteras tillbaka till levern för att brytas ned och på nytt sättas samman till t.ex. VLDL. Och så snurrar det på. Huruvida LDL är enbart farligt eller livsnödvändigt är som jag ser det inte en så relevant fråga.

Att LDL finns i blodet är lika naturligt som att det finns tomma lastbilar på våra vägar. Problemet är om det skall levereras mycket varor=mycket tomma bilar på vägarna!

Mattias
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mattias][quote=9mil]Har LDL-kolesterolet någon funktion alls eller är det bara dåligt med det?[/quote]
Lipoproteiner är transportenheter som är till för att kunna tranportera icke vattenlösliga fetter i blodet. Man delar upp dessa utifrån hur mycket fett de innehåller, vilket återspeglas i deras densitet. Mycket fett = låg densitet. Förutom fett består dessa enheter av protein och kolesterol. VLDL innehåller således mycket fett och när fettet har levererats återstår LDL (low densitiy lipoprotein). Problemet är väl att det lätt avger sitt kolesterol till kärlväggen. I detta sammanhang är det bra att ha mycket HDL (också tillverkat i levern)som är bra på at ta upp kolesterol och transportera dett tillbaka till levern.

Ödet för LDL är att transporteras tillbaka till levern för att brytas ned och på nytt sättas samman till t.ex. VLDL. Och så snurrar det på. Huruvida LDL är enbart farligt eller livsnödvändigt är som jag ser det inte en så relevant fråga.

Att LDL finns i blodet är lika naturligt som att det finns tomma lastbilar på våra vägar. Problemet är om det skall levereras mycket varor=mycket tomma bilar på vägarna!

Mattias[/quote]
VLDL har jag inte hört talas om, men däremot VHDL. Nåja. För att svara på frågan som ställdes tidigare, så är kolestorolet en lustigt fin lipid (fettkedja). Den vänder sig utåt mot vatten (hydrofob) och klumpar då ihop sig, vilket är lustigt nog precis vad vi skulle vilja ha på cellmembranet (cellvägg) i våra celler. Inte undra på så är kolestorol också en viktigt del i de miljoner celler som kroppen består av.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...