Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Individuella distanslopp


snabben

Recommended Posts

Jag har, högst ovetenskapligt noterat att antalet individuella starter bara blir färre och färre. Detsamma gäller de lite längre distansloppen.

 

Jag tycker, precis som ni, att det är jättekul och spännande att se en sprint avgöras i hettan av ett publikhav.

 

Detta till trots, känner jag ändå att det allra bästa, och det jag tycker är roligast att se, är de lite längre individuella starterna. En kamp mot klockan ute i skogen, där ingen hör dig skrika. Snoret och slemmet värmer snarare än stör. Det är dessa loppen som nästan är på väg att försvinna på FIS WC-kalender.

 

I år (2012) kommer endast fem stycken lopp på längre än 5 km, individuella starter att genomföras. En enda femmilare, såklart masstart (grymt kul att se Rönnings spurt iof).

 

Nästan varenda tv-sändning med masstart (och ja, de är många) inleds med en diskussion mellan blomman och jonas om masstarternas vara eller ickevara. Jag har en känsla att vi som tittar på skidor, och även de som tävlar i WC, vill ha mer individuella starter. Nedan länkat till en del åkare som förklarar sin syn på masstarer.

 

http://svtplay.se/v/2241097/vinterstudion/akarna_gillar_inte_masstart?sb,p146674,52,f,-1

 

http://svtplay.se/v/2241165/vinterstudion/piller_cottrer_tror_inte_italienska_tv-tittare_vill_ha_masstarter?sb,p146674,51,f,-1

 

Jag skulle gärna vilja ha mer kött på benen, och veta vad ni alla tycker. Jag har därför satt ihop två enkla undersökningar. Det skulle vara väldigt kul om så många som möjligt kunde svara på denna undersökning, så vi verkligen kan se vad folk tycker!

 

http://www.easypolls.net/poll.html?p=4f5b9564c2e1b0e49523c494

http://www.easypolls.net/poll.html?p=4f5b94b4c2e1b0e49323c494

 

Svara bara en gång, och berätta gärna för alla ni känner!

 

Med vänlig hälsning

/snabben

Link to comment
Share on other sites

Oj, det var en fin lista det! :)

 

I min lilla undersökning verkar folk tycka ungefär samma sak som jag, kul att se. Sen att jag skrev en mycket ledande inledning har troligen absolut ingenting med resultaten att göra ;)

 

Jag förundras över besluten som tas ibland. Kan det verkligen stämma att folket på kontinenten är så sugna på masstarter som FIS vill få det att låta.

Link to comment
Share on other sites

Ni vet ju säkert att vi i Tyskland har lite problem med att förstår individuell start :) Så för oss okunniga är det lättare med massstart, dessutom är tyska åkare oftast bättre i gemensam start. Massstart och speciellt Skiathlon har definitivt höjt (medie)interesse för längdskidåkning i Tyskland. Mer medieinteresse betyder också att stora sponsorer vill investera i längdåkning, vilket är bra för åkarna och arrangörer.

 

Massstart, Skiathlon och kortare varv har ju introducerats för några år sedan pga lite medieinteresse i icke-skandinaviska länder. Jag var med när Georg Zipfel presenterade sin Skiathlon i början av 2000 och diskuterade problematiken med för långa varv och svarigheten att täcka sträcken med tillräckligt många kamera.

 

Jag gillar själv massstart, men också individuella tävlingar. Största problemet med individuell start, tycker jag, är att man ser åkarna så sällan. Det fanns VC-tävlingar under året där man sa åkarna bara få gånger, Davos är tex ganska dåligt. I herrtävlingar är det lite bättre men i damtävlingar är det ibland riktig dåligt. Jag skulle gärna ser mer av de åkarna under individuella lopp, för man missar annars ganska mycket.

 

MEN, under en individuell 5-mils tävling finns ju flera möjligheter att visa åkarna och där tycker jag att det kan vara en bra kompromis, som också har länkats till, att kör Holmenkollen 5-mil i individuell start och mästerskap i massstart.

 

Jag förstår också varför Petter Northug skulle tycker att det är kul med individuell 5-mil på Holmenkollen. Skulle han vinner där så kan ingen säger att han kan bara vinner vinner 5mil-lopp i massstart.

Link to comment
Share on other sites

Ni vet ju säkert att vi i Tyskland har lite problem med att förstår individuell start :) Så för oss okunniga är det lättare med massstart, dessutom är tyska åkare oftast bättre i gemensam start. Massstart och speciellt Skiathlon har definitivt höjt (medie)interesse för längdskidåkning i Tyskland. Mer medieinteresse betyder också att stora sponsorer vill investera i längdåkning, vilket är bra för åkarna och arrangörer.

 

Massstart, Skiathlon och kortare varv har ju introducerats för några år sedan pga lite medieinteresse i icke-skandinaviska länder. Jag var med när Georg Zipfel presenterade sin Skiathlon i början av 2000 och diskuterade problematiken med för långa varv och svarigheten att täcka sträcken med tillräckligt många kamera.

 

Jag gillar själv massstart, men också individuella tävlingar. Största problemet med individuell start, tycker jag, är att man ser åkarna så sällan. Det fanns VC-tävlingar under året där man sa åkarna bara få gånger, Davos är tex ganska dåligt. I herrtävlingar är det lite bättre men i damtävlingar är det ibland riktig dåligt. Jag skulle gärna ser mer av de åkarna under individuella lopp, för man missar annars ganska mycket.

 

MEN, under en individuell 5-mils tävling finns ju flera möjligheter att visa åkarna och där tycker jag att det kan vara en bra kompromis, som också har länkats till, att kör Holmenkollen 5-mil i individuell start och mästerskap i massstart.

 

Jag förstår också varför Petter Northug skulle tycker att det är kul med individuell 5-mil på Holmenkollen. Skulle han vinner där så kan ingen säger att han kan bara vinner vinner 5mil-lopp i massstart.

Det där tycker jag är lite konstigt och undrar om det verkligen stämmer? Om man jämför med skidskytte som är jättestort på kontinenten och framförallt i Tyskland så är det ju 50% individuella lopp, sprinten och distansen, är det lättare att förstå bara för åkarna har ett gevär på ryggen?

Sedan håller jag med om att TV-produktionerna är jätteviktiga vid individuella lopp och kräver en viss erfarenhet och kompetens för att det ska bli bra.

 

För övrigt är ju de individuella femmilarna lite av längdåkningens själ som håller på att dö.

Link to comment
Share on other sites

Ni vet ju säkert att vi i Tyskland har lite problem med att förstår individuell start :) Så för oss okunniga är det lättare med massstart' date=' dessutom är tyska åkare oftast bättre i gemensam start. Massstart och speciellt Skiathlon har definitivt höjt (medie)interesse för längdskidåkning i Tyskland. Mer medieinteresse betyder också att stora sponsorer vill investera i längdåkning, vilket är bra för åkarna och arrangörer.

 

Massstart, Skiathlon och kortare varv har ju introducerats för några år sedan pga lite medieinteresse i icke-skandinaviska länder. Jag var med när Georg Zipfel presenterade sin Skiathlon i början av 2000 och diskuterade problematiken med för långa varv och svarigheten att täcka sträcken med tillräckligt många kamera.

 

Jag gillar själv massstart, men också individuella tävlingar. Största problemet med individuell start, tycker jag, är att man ser åkarna så sällan. Det fanns VC-tävlingar under året där man sa åkarna bara få gånger, Davos är tex ganska dåligt. I herrtävlingar är det lite bättre men i damtävlingar är det ibland riktig dåligt. Jag skulle gärna ser mer av de åkarna under individuella lopp, för man missar annars ganska mycket.

 

MEN, under en individuell 5-mils tävling finns ju flera möjligheter att visa åkarna och där tycker jag att det kan vara en bra kompromis, som också har länkats till, att kör Holmenkollen 5-mil i individuell start och mästerskap i massstart.

 

Jag förstår också varför Petter Northug skulle tycker att det är kul med individuell 5-mil på Holmenkollen. Skulle han vinner där så kan ingen säger att han kan bara vinner vinner 5mil-lopp i massstart.[/quote']

Det där tycker jag är lite konstigt och undrar om det verkligen stämmer? Om man jämför med skidskytte som är jättestort på kontinenten och framförallt i Tyskland så är det ju 50% individuella lopp, sprinten och distansen, är det lättare att förstå bara för åkarna har ett gevär på ryggen?

Sedan håller jag med om att TV-produktionerna är jätteviktiga vid individuella lopp och kräver en viss erfarenhet och kompetens för att det ska bli bra.

 

För övrigt är ju de individuella femmilarna lite av längdåkningens själ som håller på att dö.

Jag tror inte att det säger emot sig. I skidskytte ligger den största spänningen vid skyttsvallen, och där ser man åkarna för mer än 30 s. Oftast är det också på skyttsvallan att en tävling avgörs. Och det är lättare att förstår, eftersom det kräver inte mycket att räknar bommar. Man vet ju tex 'Har Magdalena Neuner 0 bom, så vinner hon, har hon 4 bom så måste hon kämper för att vinner'. På sträckan finns ju oftast bara en kamera i individuella lopp och sedan en i målomradet, så det skiljer sig inte från en vanlig längdtävling.

 

Det som längtävlingar kan lära sig från skidskyttetävlingar, eller har lärt sig, är de korta varv. Nu i Ruhpolding var det 2 km i damstaffet och 2.5 i herrstaffet. Det är interessant för åskadarna, eftersom åkarna passera ofta och det är intressant för media, eftersom det behövs mindra kameror för att täcka sträckan.

 

I Holmenkollen har de ju stor kompetens för att göra en individuell 5-mil lopp interessant också för tv:n, så det skulle säkert fungera. Den nya sträckan överlappa också ganska mycket, så det är bara bra för att visa mycket av åkarana.

Link to comment
Share on other sites

Ni vet ju säkert att vi i Tyskland har lite problem med att förstår individuell start

Det där är ett argument som jag inte köper alls. Ta det inte personligt men om man inte kan jämföra ett resultat med ett annat resultat skall man nog inte se på sport över huvud taget. Det är som att påstå att det är svårt att veta vem som vinner en längdhoppstävling eftersom inte alla hoppar samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte heller det där med masstart vs individuel start. Ja, man får se åkarna hela tiden under en mass start men det händer ju faktiskt så gott som inget innan de sista kilometrarna på de allra flesta mass starterna och det som händer är ofta ointressant för resultatet till slut.

 

På ett långt individuellt lopp är det ju spennande att vänta på att åkarna kommer och hur loppet utväcklar sig.

Link to comment
Share on other sites

Ni vet ju säkert att vi i Tyskland har lite problem med att förstår individuell start

Det där är ett argument som jag inte köper alls. Ta det inte personligt men om man inte kan jämföra ett resultat med ett annat resultat skall man nog inte se på sport över huvud taget. Det är som att påstå att det är svårt att veta vem som vinner en längdhoppstävling eftersom inte alla hoppar samtidigt.

Jag tar det inte personlig. Inbiller mig att förstår individuella lopp. Men för många allmäna tv-tittare var/är det ibland svårt att förstår i vilken del av lopp olika åkare befinner sig. Det är ingenting som existera i min fantasi, det har jag upplevt själv, eftersom vänner/familj har undrat om det.

 

Det som jag ville säger är att det finns en förklaring varför många ville har massstart-tävlingar i längdåkning, speciellt i Mellaneuropa. Och lite medieinteresse för individuella lopp var en av de. Som sagt, det betyder inte att jag inte vill ha en individuell 5-mil tävling i Holmenkollen.

Link to comment
Share on other sites

Ni vet ju säkert att vi i Tyskland har lite problem med att förstår individuell start

Det där är ett argument som jag inte köper alls. Ta det inte personligt men om man inte kan jämföra ett resultat med ett annat resultat skall man nog inte se på sport över huvud taget. Det är som att påstå att det är svårt att veta vem som vinner en längdhoppstävling eftersom inte alla hoppar samtidigt.

Jag tar det inte personlig. Inbiller mig att förstår individuella lopp. Men för många allmäna tv-tittare var/är det ibland svårt att förstår i vilken del av lopp olika åkare befinner sig. Det är ingenting som existera i min fantasi' date=' det har jag upplevt själv, eftersom vänner/familj har undrat om det.

 

Det som jag ville säger är att det finns en förklaring varför många ville har massstart-tävlingar i längdåkning, speciellt i Mellaneuropa. Och lite medieinteresse för individuella lopp var en av de.[/quote']

Nej man kan inte slötitta på ett individuellt lopp man måste vara med hela tiden, en masstartsfemmil kan man ju ha på i bakgrunden och sedan kolla sista 2km. Om det är en styrka vet jag inte..

 

En del av det tyska mediaintresset måste väl också tillskrivas det faktum att Tyskland sista 10-15åren haft ett mycket starkt landslag men innan dess var en liten nation inom längdåkningen, det gäller ju flera av syd och mellaneurpeiska länderna. Fram till 90-talet handlade längdåkningen om Sverige, Norge, Finland, Ryssland och till viss del även Italien med en och annan uppstickare någon gång ibland. Idag är ju eliten betydligt mer utjämnad över flera länder, det måste ju också påverka intresset i dessa länder?

Link to comment
Share on other sites

Det där är ett argument som jag inte köper alls. Ta det inte personligt men om man inte kan jämföra ett resultat med ett annat resultat skall man nog inte se på sport över huvud taget. Det är som att påstå att det är svårt att veta vem som vinner en längdhoppstävling eftersom inte alla hoppar samtidigt.

Jag tar det inte personlig. Inbiller mig att förstår individuella lopp. Men för många allmäna tv-tittare var/är det ibland svårt att förstår i vilken del av lopp olika åkare befinner sig. Det är ingenting som existera i min fantasi' date=' det har jag upplevt själv, eftersom vänner/familj har undrat om det.

 

Det som jag ville säger är att det finns en förklaring varför många ville har massstart-tävlingar i längdåkning, speciellt i Mellaneuropa. Och lite medieinteresse för individuella lopp var en av de.[/quote']

Nej man kan inte slötitta på ett individuellt lopp man måste vara med hela tiden, en masstartsfemmil kan man ju ha på i bakgrunden och sedan kolla sista 2km. Om det är en styrka vet jag inte..

 

En del av det tyska mediaintresset måste väl också tillskrivas det faktum att Tyskland sista 10-15åren haft ett mycket starkt landslag men innan dess var en liten nation inom längdåkningen, det gäller ju flera av syd och mellaneurpeiska länderna. Fram till 90-talet handlade längdåkningen om Sverige, Norge, Finland, Ryssland och till viss del även Italien med en och annan uppstickare någon gång ibland. Idag är ju eliten betydligt mer utjämnad över flera länder, det måste ju också påverka intresset i dessa länder?

Ordet 'slötitta' är toppen :) Du har en bar poäng med det. Det som jag upplever här i Sverige är att det generella interesse och kunskap om skidåkning är betydligt högre än hemma, även om jag kommer från närheten av Oberstdorf som har stark bakgrund i vinter-idrott.

 

Man kan säkert inte säger att tyska tv-tittare är slötittare, i alla fall inte om det handlar om fotboll. Men det är så att det tar tid till interesset växer för en ganska små idrott, så att folk vill sätter in och lära sig om sporten. Bakhoppning och skidskytte är bra exempel. Även om det har varit ganska populärt under de senaster decienner, så var det i bakhoppning först efter Martin Schmitt och Sven Hannawald att folk diskuterade flygbanor, V-teknik och 'hoppsystem'. Samma i skydskytte, där det idag finns 'Auf Schalke' med ett full fotbols-arena i ett område där det finns nästan inga skidåkare.

 

Populariteten för långdåkning har växt efter Rene Sommerfeld kom på andra plats i 5-milen i Lahti och toppade i Salt Lake City med medaljer i Sprint och stafett. Efter 2002 var det en riktig hype om längdåkning och det var också där man började med mer massstart och Skiathlon. Österrike hade bra åkare på den tiden och Schweiz vann stafett-brons in staffetten. Italien har egentligen alltid varit med. Jag är ganska säker att utvecklingen hänger ihop att stora tv-sändare i Mellaneuropa ville satsa på längdåkning, men ville också att tävlingar ska vara mer attraktiv, i den definitionen som de tyckte är attraktiv. Det fanns en citat som ongefär var så att man vill locka de åkarna ut från skogen och in i en arena.

 

I den första åren var det ju nästan bara skiathlon och massstart och det har nedregulerats, vilket är bra. Näste steg skulle vara att återinföra en 5-mils tävling i individuell start, minst i världscupen.

Link to comment
Share on other sites

Men för många allmäna tv-tittare var/är det ibland svårt att förstår i vilken del av lopp olika åkare befinner sig. Det är ingenting som existera i min fantasi, det har jag upplevt själv, eftersom vänner/familj har undrat om det.

När man visar en åkare vid en tidspassering i en intervallstart så står i grafiken vad åkaren heter, var han befinner sig, hans tid och vilken placering han ligger på. Hur svårt kan det vara?

 

Näste steg skulle vara att återinföra en 5-mils tävling i individuell start, minst i världscupen.

Det är ju tyvärr bara en 5-mil i världscupen det ser ju tyvärr ut som att vi aldrig får se något annat än masstart där:

 

http://www.langd.se/slut-paa-individuell-femmil-i-holmenkollen-for-alltid.4938880.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...