Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2013


PC

Recommended Posts

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply
Haha, vilka backar det var (framförallt långa)! Och vad snabbt norrmännen går uppför (fast de stakar kanske lite långsammare). Kroppen tyvärr inte 100% frisk, men det blev en trevlig tur iaf. Kör gärna igen!!

Spännande! :)

Berätta gärna mer i detalj när du har tid/möjlighet!

Link to comment
Share on other sites

vem bredde ut klister i banan strax innan Sjusjön? Blev helt plötsligt tvärnit!!

Undrar vad det var' date=' tvärnit blev det iallafall och det satt kvar en bra stund efteråt!![/quote']

Undrar också vad det var. Kändes som att det förstörde lite av den fina utförsåkningen ner till målet. Kanske var det ett taktiskt grepp av arrangören för att minska antalet benbrott.

Roligt lopp förövrigt.

Link to comment
Share on other sites

vem bredde ut klister i banan strax innan Sjusjön? Blev helt plötsligt tvärnit!!

Undrar vad det var' date=' tvärnit blev det iallafall och det satt kvar en bra stund efteråt!![/quote']

Undrar också vad det var. Kändes som att det förstörde lite av den fina utförsåkningen ner till målet. Kanske var det ett taktiskt grepp av arrangören för att minska antalet benbrott.

Roligt lopp förövrigt.

Vill också veta! Var det någon slags fukt i "snösockret" som frös fast på skidorna? Som jag minns det var det tydligt trögare i kanske några hundra meter. Tyckte liksom loppet varit tillräckligt trögt ändå så den där händelsen kändes lite jobbig.

Link to comment
Share on other sites

Det var ingen pistmaskin som gått läck i någon hydraulslang' date=' som det var i Öppet Spår 2010?[/quote']

Visstnok akkurat det det var....

 

http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1572145

Ok.

Då var det kanske det som gjorde att Anders Auklands skidor nästan bromsade utför?

Samtidigt borde i sådana fall borde Rönnings och kanske Bjerkes ha missat oljan?

Var den omöjlig att missa?

Link to comment
Share on other sites

Det var ingen pistmaskin som gått läck i någon hydraulslang' date=' som det var i Öppet Spår 2010?[/quote']

Visstnok akkurat det det var....

 

http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1572145

Ok.

Då var det kanske det som gjorde att Anders Auklands skidor nästan bromsade utför?

Samtidigt borde i sådana fall borde Rönnings och kanske Bjerkes ha missat oljan?

Var den omöjlig att missa?

Var visst mulig å gå rundt....

Link to comment
Share on other sites

Försökte räkna antalet svenskar bland topp tusen. Hittade tretton. Varför så få? Visserligen 60 mil från Stockholm men det känns som det vanliga fenomenet att svenkar har dålig koll på Norge. Birken är vad jag förstått minst

lika känd bland norrmän som Vasan är bland svenskar. Vilket i sin tur innebär att norrmännen känner till

Vasan eftersom de har bra koll på Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk på 3.36 i år. Hadde tråe ski, men det hadde vel de fleste. I fjor gikk jeg på 3.38. De fleste gikk ca 20 minutter saktere i år enn i fjor. Tidene mine på seedingsløp har vært som best 2.21 på 42 km i Trysil skimaraton. Sammenligner jeg med de jeg går noenlunde jevnt med ville tida mi på Vasaloppet i år vært omtrent 5.10-5.15, gikk på 4.59 i år.

 

Kona gikkBirken på 4.11 i år, hun hadde 3.48 i fjor, og årets Vasalopp på 5.59.

Hun gikk Everetsbergrennet på 2.43.

 

Birkebeinerrennet er mye hardere syns jeg, mye klassisk gåing og setter større krav til teknikk. På Vasaloppet er det av og til at jeg ser det kommer noen stakende forbi som er overvektige og ikke all verdens teknikk. De er sterke til å stake, men ville blitt fragått på en annen måte oppover på Birken.

 

Selv er jeg ganske god til å stake egentlig slik at jeg nok vil gå relativt sett bedre på Vasaloppet enn på Birken.

 

Ellers har vi store barn, og når kona har samme interesse er det lett å komme ut på trening. I snitt trener jeg litt over 10 timer i uka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag skulle vilja hylla våra kära grannar i Norge! Jag åkte Birken för första gången i år. Tyvärr var jag sjuk dagarna innan och hann inte bli helt frisk. Efter några km kände jag att det var hopplöst och fick kämpa resterande 45 km när kroppen skrek "sluta"! Efter 34 km bestämde jag mig för att bryta efter att ha varit nära att kollapsa i stigningen mot högsta punkten, men...alla tjoande, glada härliga norrmän (privatpersoner) som bjöd mig på korv, banan, kvikklunch och cola fick mig att fortsätta. När jag hade ca 20 m kvar till toppen (Mittfjellet?!) dånade pulsen i huvudet och ridån var på väg ner igen. Där stod röda korsets sjukvårdare och jag stapplade in och förklarade att jag inte mådde bra. Hade det varit i Sverige hade jag blivit nerbäddad i en skoterpulka och körd till hospitalet, men inte i Norge :) "Du är en kämpe", "Det är ett tufft lopp" och "Bara 6km till Sjusjöen" fick mig att inse att det nog krävdes blodspillan eller medvetslöshet för att bli omhändertagen! Jag fortsatte till Sjusjöen och sen var det bara 10km kvar... Till slut kom jag i mål som ett vrak (jag är fortfarande inte helt återställd). Nej, det var ingen njutning, men jag kom i mål och kände ändå en liten seger i och med att jag inte brutit som jag ändå bestämt mig för. På vägen över fjället var det fullt med folk och jag såg ingen som tagit skotern ut, utan det var skidorna som var nerstuckna i snön bredvid där norrbaggarna grävt ner sig med sin nistepack! Fyra till synes småpackade 20-åringar tryckte bokstavligen ner en korv i tunnbröd i halsen på mig och det var nog det som fick mig att fortsätta! Jag är inte förvånad över att Norge är världens bästa skidnation!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...