Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Högbo Bruk


K0rpen

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Lär vara klister.

jag skulle lägga tunn grund. Tunnt tex violett i nollzon, typ halva fästzonen. På det silver universal. Silver för att slippa för mkt skräp i vallan. Alt. kan väl annars vara täcka klister med tex violett burk. vet iofs inte hur d ser ut i spåret nu. Tycker dessutom att swix k21n silver universal har funkat riktigt bra i de flesta klisterfören.

 

go tur!

Link to comment
Share on other sites

Ngn som vet vilken spannkurva o vallning som e. Bäst i barr, löv o grenar. Kan varit en o annan hel tall oxå...

 

men, mkt mjt fint mellan kl 9-1030. Vi hade km/snitt på 3:04 första 20 km. Sedan tilltog vinden, skräp o folk samt spåren blev lite sockriga. Lite som torsbytunneln i backen strax innan varvningen.

 

hade lagt supertunn sprayklistergrund, mkt tunnt violett i nollzonen, typ "täckt" m tunnt swix k21n. Bra fäste första timmen. På slutet i princip inget fäste. Tror dessutom d blev varmare o fuktigare i snön

 

blir nog siitfint där i veckan

Link to comment
Share on other sites

Tävling 5 mila i högbo i morn, lördag. (borde iofs låta bli pga lite rosslig i hals... Men blir nog halvlugn gubbdistans...)

 

burk va?

ngn som har koll på hur fuktig snön är som kommit o hur mkt de må blanda/fräsa upp nysnön m issnön under.

 

starten går ca kl 840. Häng me!

Link to comment
Share on other sites

Tävling 5 mila i högbo i morn, lördag. (borde iofs låta bli pga lite rosslig i hals... Men blir nog halvlugn gubbdistans...)

 

burk va?

ngn som har koll på hur fuktig snön är som kommit o hur mkt de må blanda/fräsa upp nysnön m issnön under.

 

starten går ca kl 840. Häng me!

-3° och snöar för fullt! :D

Link to comment
Share on other sites

Oh. Fin vinter där idag.

lagt lute rode violett m violett multigrade på toppat m rode violett top fluor ngnting. Ganska bra fäste, men skulle skippat fluoren alt multigraden så hade det varit bra.

bra spår, förvånandsvärt hårda. Bra stavfäste. Blev ngt lite sladdriga o lite löst i botten=sämre fäste från 11 tiden, men alltjämt helt ok.

 

blir nog en mkt fin dag där i morn oxå.

Link to comment
Share on other sites

hujja, var där nyss. Trodde ju det skulle kunna vara burk (röd/gul) alltjämt, då det var så fint burkföre i lördags, och varit minus fram till i går lunch/em och sedan dess endast ngn/ngra plusgrader.

 

Men ack vad jag bedrog mig, var en ganska hårt isyta främst i spåret, men även på bädden. Så blev till dra på lite isklister på ngra lager burk. Funka halvhyffsat, nästan iaf... - skulle nog lagt lite mer aggresivt med violett eller så

 

Var oxå lite barr här o där i spåret, som dock var mestadels under snön, var nog bara en "visuell störning".

 

Såg dock nästan ut som det var lite småsten elikn här o där i spåret, som jag inte såg senast. Kan dock varit ngn form av synvilla.

 

Men bra glid var det, och spännande i sista kurvan, tyckte tom jag, som nog är riktigt stadig på laggen.

 

Första 38 km var km/snittet 3:02. Sedan drog de om spåret, med resultat att främst glidet blev markant sämre, men bara marginelt bättre fäste. Dock blev det mkt mkt skönare åkkänsla.

 

Är det kanske kylan underifrån som gör att det gärna blir så isigt i Högbo? - Hade det kanske varit burkföre om de inte haft kyla underifrån? - Är ju bra dock att de kyler snön så den ligger kvar.

Link to comment
Share on other sites

Som jag minns högbo från förra säsongen;

klister lär det bli. Dock känns som de är duktigare att fräsa o få till mer snökänsla än is i år jfrt m förra året. Så kanske universal (dv silver) m en stänk violett alt rossa under för xtra bett om så önskas.

 

m lite otur blur det dock skridskoföre. Särskilt om d kommer regn.

 

men men, människan har ju fukkat upp klimatet. Människan vill att det görs ngt åt det, av ngn annan. Den sk nånannanismen.

Link to comment
Share on other sites

Som jag minns högbo från förra säsongen;

klister lär det bli. Dock känns som de är duktigare att fräsa o få till mer snökänsla än is i år jfrt m förra året. Så kanske universal (dv silver) m en stänk violett alt rossa under för xtra bett om så önskas.

 

m lite otur blur det dock skridskoföre. Särskilt om d kommer regn.

 

men men, människan har ju fukkat upp klimatet. Människan vill att det görs ngt åt det, av ngn annan. Den sk nånannanismen.

blir många skid bilmil för dig :-)

Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen efter 2 timmarstävling.

 

de hade fräst ordentligt. Bra tycker jag. Lite som i tunneln, men mer iskorn än snor. Höll ihop hyffsat i backarna t kl 10. Sedan allt lösare, men alltjämt ok. Bra stavfäste.

 

jag hade klister; mkt tunn grund, hf violett nollzon ganska tunnt, silver universal k21n mkt tunnt. Sög lite glid, men har ganska låga skidor, 1,25 halvvikt. Skulle skippat violetten. Gav nog inte särskilt mkt xtra fäste då nog snön släppte. Nog ändå förvånansvärt bra glid. Snitt km 3:14 på 2 timmar, trots ngt seg i muskler sen onsdagens 5 milatävling.

 

om inte vädret keffar upp, blir det nog riktigt bra i morn oxå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...