Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ofrivilligt träningsuppehåll


JohanH

Recommended Posts

Jaha, nu har man 15 tomma dagar i träningsdagboken och sitter här sömnlös med en urartad bihåleinflammation.

Man blir lite frågande hur mycket man tappar på den tiden samt hur lugnt man skall ta det första tiden. Någon som har input? Hur smyger jag igång igen?

Låg innan sjukdomen på ca 6h/v med 1-2 intervallpass i tröskelfart och 1-3 distanspass/långpass löpning/rullskidor.

 

(Var tvungen att göra en "Dunderklumpen" nu när man sitter och läser skidforum på småtimmarna.)

Link to comment
Share on other sites

Samma här är uppe i 1 vecka utan träning. Gjorde en Elofsson fast utan skidor. Halkade i trappen ute på väg efter tidiningen i onsdagsmorse. Som tur var så lanadade jag på sidan men har nu ett stort blåmärke och svullnad på vänster sida av ländryggen. Har nu kommit igång med att gå längre sträckor. Det är väl typiskt när man äntligen har kommit igång.
Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte råda dig i hur du ska "smyga igång" efter bihåleinflammation. Ett allmänt råd kan väl vara att lyssna på kroppen. Säger den ifrån så är det dumt att köra stenhårt. En veckas mjukstart utan hårdkörning kan nog vara bra.

 

Själv tappade jag nyligen nästan 3 träningsveckor pga en otroligt seg förkylning. Extremt psykiskt påfrestande var det! Men, faktiskt, efter en veckas träning tycker jag att jag i stort sett är tillbaka på den nivå jag var innan. Du kan ju försöka se det som tröst i bedrövelsen - för jag vet hur du känner det!

Link to comment
Share on other sites

Jag smyger igång just nu efter nio träningsfria dagar p g a en rejäl halsförkylning. Började med lite styrketräning igår, jag inbillar mig att det belastar hjärta och luftvägar mindre än konditionsträning. Idag blev det en lugn timme på rullskidor. Får se hur halsen känns efter det.

 

Edit: Glömde en sak. Förra vintern rivstartade jag med en tävling efter en veckas förkylning. Det var dumt! Tävlingen gick uselt och jag kände mig hängig i flera dar efteråt. Där rök nästan en veckas träning till...

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det släppa i alla fall. Fick penicillin av ganska krafig sort igår (bioclavid).

Skall börja med en lätt promenad runt kvarteret. Sedan får det bli lyssna på kroppen och ännu lugnare tills kuren är över.

Jag skall på träningsläger om tre veckor så jag får väl ha som mål att vara igång för fullt till dess.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Då var man uppe i 32 tomma dagar i träningsdagboken. Först på det tredje läkarbesöket (nya läkare varje gång) fick jag ta prover och skicka till lab. Mycket riktigt bar jag på en bakterie som till viss del är resistent mot tidigare insatt antibiotika. Tänk om den första läkaren hade kostat på dessa test, då hade man säkert varit frisk vid detta laget...

Sista gången gick jag till vår företagshälsovård och det var annat än vårdcentralen.

Har nu käkat Doxyferm i tre dagar och börjar må riktigt prima. Kanske blir lite träning nästa vecka!

 

Otroligt det här med att läkare skriver ut antibiotika utan att vare sig veta om man behöver det eller om den är verksam mot det man har i kroppen. Antar att det pågått en tid så det går av bara farten. Efter att ha varit med om denna sjukomgången tänker jag i alla fall kräva testtagning innan antibiotikarecept framöver. Alltid lär man sig något...

 

Snart är man "back in b"!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Testar om "Aktiva trådar" fungerar, får se om inlägget kommer upp där nu då. Fattas några trådar som har skrivits inlägg i idag.

 

Får passa på med funderingar om bihålor då. Har haft det nu drygt en månad och även första halvan av december.

Är det några fler här nuförtiden som lider eller lidit av kronisk bihåle(inflammation)? Inflammation inom parentes för det är väl inte det egentligen om man inte har några bakterier men får för mig att man kallar det så oavsett i folkmun?

Hur har ni gjort för att bli kvitt den?
De skriver ju inte gärna ut penicillin märkte jag vid läkarbesök och sedan vet jag inte om det fungerar heller om man inte har några bakterier utan bara slem/snor-klumpar som byggs på uppe i huvudet. Snöt för några år sedan ur en rejäl klump, som ett litet finger.  :P

Har provat några omgångar med nässpray av olika sort men tror inte det kommer fram dit det behövs. Det verkar i varje fall inte finnas något samband med när det trycker mer eller mindre.

Alternativ är väl operation, kusin min har gjort det. Men han är nog mer benägen att gå till sjukhus och tjöta.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...