Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Micro farligt?


Glidarn

Recommended Posts

Har sett på Du blir vad du ätar och dess engelska motsvarighet några gånger nu! I båda programmen så säger dom att det försvinner näringsämnen om man micrar maten, har själv sökt på nätet med inte hittat någon vettig källa för detta. Det ända som jag sett är att det inte skulle va farligt på Livsmedelsverkets sida. Tycker att om man går ut i tv å säger något så bårde manha lite kött på benen om det!

Någon som vet mer om detta? Värmer ju en hel del gröt i micron :)

Link to comment
Share on other sites

I båda programmen så säger dom att det försvinner näringsämnen om man micrar maten, har själv sökt på nätet med inte hittat någon vettig källa för detta.

De kända näringsämnen som finns i maten är ju de energigivande (kolhydrat, fett, protein och alkohol) sedan har vi mineraler (selen, natrium, kalium, etc.) och vitaminer (Vitamin A, B1, B2, ... ja och så vidare).

 

Eftersom en hel del vitaminer är känsliga för uppvärmning så är det inte så konstigt att några vitaminer (tex. C vitamin) förstörs, men det hade det också gjort om du kokat eller stoppat maten i ugnen.

 

Mikron sätter ju fart på (dipoliga vatten=) H2O molekylerna och dessa kan eventuellt vara ojämt fördelade i maten. Dessutom så förångas ju dessa och rör sig därmed uppåt för att snabbt värma den övre delen mer än den undre.

 

När man sedan rör om för att fördela värmen, så har ju en viss del av maten fått en högre värmning och den andra delen lägre. Frågan är om detta kan förstöra fler vitaminer?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag var på en föreläsning av Tommy Svensson i Mars 2006, sedan dess har jag inte använt micron annat än till upptining, synd på gröten som var enkel att laga till i micron, fast nu får man ju i sig alla vitaminer istället=tusen gånger bättre. Har för övrigt inte varit förkyld en enda dag sedan dess. För dom som är intresserade, kolla in länken. Klicka på Nyhetsbrev uppe till höger, Nyhetsbrev 2 år 2006.

 

http://www.utbildningscenter.se/

Link to comment
Share on other sites

Jag var på en föreläsning av Tommy Svensson i Mars 2006, sedan dess har jag inte använt micron annat än till upptining, synd på gröten som var enkel att laga till i micron, fast nu får man ju i sig alla vitaminer istället=tusen gånger bättre. Har för övrigt inte varit förkyld en enda dag sedan dess. För dom som är intresserade, kolla in länken. Klicka på Nyhetsbrev uppe till höger, Nyhetsbrev 2 år 2006.

 

http://www.utbildningscenter.se/

Hehe! den gubben verkar vara aningen för konspiratorisk för min smak. tittade runt på nyhetsbreven och hittade många sköna uttryck. tex "Margarinindustrin lyckas med sin lobbyverksamhet och reklam manipulera hela

svenska folket".

 

ganska motsägelsefullt också. två citat från olika nyhetsbrev på sidan:

 

"Sukralos framställs genom selektiv klorering

av vanligt socker, sackaros. Från ett

i högsta grad naturligt ämne får man

ett helt naturfrämmande ämne"

 

"Många tror att det ”vanliga” sockret är ett naturligt socker, men under

tillverkningen sker en process där sockret raffineras (förändras)."

 

Jag är fortfarande lugn!

 

//Eric

Link to comment
Share on other sites

Jag var på en föreläsning av Tommy Svensson i Mars 2006, sedan dess har jag inte använt micron annat än till upptining, synd på gröten som var enkel att laga till i micron, fast nu får man ju i sig alla vitaminer istället=tusen gånger bättre. Har för övrigt inte varit förkyld en enda dag sedan dess. För dom som är intresserade, kolla in länken. Klicka på Nyhetsbrev uppe till höger, Nyhetsbrev 2 år 2006.

 

http://www.utbildningscenter.se/

Jag skulle gärna vilja se vilka källor dom får allt ifrån efter som man hör det av så många!

Tyckte att läsningen påminde om filmen Erin Brokovich :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...