Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Var går det åka närmast Götet?


larsbern

Recommended Posts

Max körsträcka från GBG 60-70 minuter.

Borås.

Jag var och åkte på skidstadion i Borås idag. På konstsnön är det ingen risk för genomslag, men det är väldigt kort än så länge. Idag var det bara en dryg kilometer, och ingen riktig slinga. Man fick vända och åka tillbaka längst bort.

 

Dock så jobbades det för fullt med en förlängning så att man kan åka runt, det skulle inte förvåna mig om den är färdig redan. När jag var där fattades det bara 50 m + lite schaktning och spårdragning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply
Max körsträcka från GBG 60-70 minuter.

Borås.

 

Själv körde jag 1½ timme på S:t Jörgen ikväll. Dina spår larsbern hade nästan blåst igen helt men där fanns en hel del nya. På norra sidan var det flest som hade åkt. Mitt Peltonen-köp visade sig vara en riktig fullträff! Bra glid och inga problem med fästet.

Det blev en väldigt sen runda ikväll, men jag hade en i sällskap som även hade testat Albatross golfbana. Det var nog samma status däruppe, en del gräsgenomslag, någon enstaka gruskänning.

Nu testade jag även den norra delen av Sankt Jörgen och den var bättre uppkörd. Sen är den platt så det blir till att köra stakintervaller runt den slingan framöver.

Link to comment
Share on other sites

Var det dimma kvar när du körde? När jag körde vid 6-7 tiden var det riktigt tjock dimma nere vid Lillhagsvägen så med pannlampa såg man bara några meter.

 

Det är konstigt att dom inte spärrat av greenerna. Jag följde spåren som fanns men ett par gånger upptäckte jag att jag korsade en green.

Link to comment
Share on other sites

Var det dimma kvar när du körde? När jag körde vid 6-7 tiden var det riktigt tjock dimma nere vid Lillhagsvägen så med pannlampa såg man bara några meter.

 

Det är konstigt att dom inte spärrat av greenerna. Jag följde spåren som fanns men ett par gånger upptäckte jag att jag korsade en green.

Nej, ingen dimma. Det var efter 21.00 för min del.

Av nån anledning är inte S:t Jörgen lika noggranna med att spärra av greenerna som t.ex. Albatross, men där jag kommer ihåg att greenerna är så försöker jag runda. Tee:rna är jag mindre nogräknad med även om man borde undvika dem också.

Link to comment
Share on other sites

Har testat både Landehof och Alehof de två senaste dagarna. Landvetter var bra, höll fint för ökat klientel. Fanns nån enstaka mjuk del för stavarna och nåt mörkt som kikade fram vid passeringen. De säger 800 m på konstsnöspåret, men min GPS säger knappt 750 m. Bara och nöta. Ikväll var brorsan och jag upp till Dammekärr i Ale (Nödinge) och det var en riktigt fin runda de har fått ihop. 900 m säger de, men min GPS bjussar på max 850 m. Vi hetsade runt varandra i 25 varv innan vi drog hemåt och stötte på en älg i byn. Klöfsig som man är så tappade jag min Iphone i spåret så det blev en extratur med bilen. Imponerande nog så låg den på metern när där Icloud pekat ut den innan jag åkte hemifrån. Tack alla ni andra som lät den ligga kvar i snön klockan 22.00 en måndag kväll ;)
Link to comment
Share on other sites

Jag körde på Albatross i helgen. Spåren var av samma kvalitet som på S:t Jörgen men jag tycker att terrängen är bra mycket roligare på Albatross. Förra året åkte jag väldigt många varv på korta banor så nu njuter jag av att åka lite längre även om det är sämre spår.
Link to comment
Share on other sites

Jag körde på Albatross i helgen. Spåren var av samma kvalitet som på S:t Jörgen men jag tycker att terrängen är bra mycket roligare på Albatross. Förra året åkte jag väldigt många varv på korta banor så nu njuter jag av att åka lite längre även om det är sämre spår.

Håller med om att Albatross erbjuder bättre banprofil än S:t Jörgen, men det är inte på gångavstånd... Åkte mycket på Albatross förra året. Längre banor är självklart roligare, men man vill ju lufta och köra in racingskidorna så att de inte dammar igen.

Link to comment
Share on other sites

Var i Dammekärr sent ikväll och det var lika bra som i måndags. Dock är slingan bara 850m men det duger till intervaller t.ex.

Förhoppningsvis är det snö på gång till helgen och nästa vecka. Oklart om temperaturen är på rätt sida. Kommer det en dm så blir det flera bra spår i bygden som är 5+: Partille golfbana (Öjersjö), Hindås, Rigortorpet. I värre fall så kommer Borås snart att ha 4 km konstsnöspår på skidstadion. Ingår Borås i svängradien så är Ymerspåren bredvid Borås skidstadion härliga.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte höra om det finns någon som bor i Borås som vet hur spåren ser ut på skidstadion?

Här i Göteborg slaskar det för tillfället därför har jag lite funderingar om vallning för morgondagen, är ganska grön på skidor så hade blivit överlycklig för ett vallatips.

 

Mvh Hen.

Link to comment
Share on other sites

Här i Göteborg slaskar det för tillfället därför har jag lite funderingar om vallning för morgondagen, är ganska grön på skidor så hade blivit överlycklig för ett vallatips.

 

Mvh Hen.

Gul burkvalla skulle jag pröva. Rött klister och/eller silverklister kan vara andra alternativ. (Ibland, sällsynt, går det utan valla, det suger liksom fast i det blöta vid rätt kombination av fasthet och blöta i spåret.)

Link to comment
Share on other sites

Här i Göteborg slaskar det för tillfället därför har jag lite funderingar om vallning för morgondagen' date=' är ganska grön på skidor så hade blivit överlycklig för ett vallatips.

 

Mvh Hen.[/quote']

Gul burkvalla skulle jag pröva. Rött klister och/eller silverklister kan vara andra alternativ. (Ibland, sällsynt, går det utan valla, det suger liksom fast i det blöta vid rätt kombination av fasthet och blöta i spåret.)

Tack så hemskt mycket för svaret.

Tror inte jag har någon gul burk så det får nog bli silverklister alternativet . Men det låter ju fantastiskt med ovallat så man slipper kladda med klister. Men det vågar jag nog inte chansa på, känns som att det är väldigt osäkert.

Link to comment
Share on other sites

Testade Swix röd special första varvet, men det gick kasst. Sen smetade jag på Swix röd extra, lite för långt till på köpet. Det funkade ganska bra förutom de sista varven, men glidet blev lite lidande.

 

Fick varvet till ca 4 km men jag tror inte att jag missade nån slinga. Gött att slippa harva på knappa km-slingor för en gångs skull.

Link to comment
Share on other sites

Dammekärr fick ett besök ikväll och det är fantastiskt bra med tanke på det blidväder vi har haft. Visst, det är en enstaka isfläck på ett ställe och på ett par ställen lite mjukt för stavarna men annars super. Perfekt att köra korta stakintervaller upp och sen återhämtning på vägen ner.
Link to comment
Share on other sites

Vill man åka på kanonfina spår rekommenderar jag en tripp till Skövde och Billingen. Lite längre resa från Göteborg, men klart värt resan.

Då får man vara jävligt dedikerad om man skall orka med 4 timmars bilresa för att åka skidor. Måste ju finnas bra spår på halva avståndet, typ Ulricehamnsområdet?

Link to comment
Share on other sites

Vill man åka på kanonfina spår rekommenderar jag en tripp till Skövde och Billingen. Lite längre resa från Göteborg' date=' men klart värt resan.[/quote']

Då får man vara jävligt dedikerad om man skall orka med 4 timmars bilresa för att åka skidor. Måste ju finnas bra spår på halva avståndet, typ Ulricehamnsområdet?

Resan är ju halva nöjet;-)

Och varför inte ta tåget, sedan byte till buss upp till Billingen, då kan man ju göra annat medans man åker tåg, t e x surfa in på skidforum.se och diskutera valla mm....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...