Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

För lite fett


success

Recommended Posts

Hej

Jag var hos en homeopat för två veckorsedan då jag har dålig blodcirkulaton i fötter och händer och fryser mycket lätt. efter undersökning sa han att jag åt för lite fett och att njurar och lever inte orkar med detta då vi är för mycket fokuserade på colhydrater när fett är en stor energikälla i vår träning. Efter detta började jag äta mer fett tex olivolja i gröten på morgonen mm, resultatet blev mycket bättre orkar mer och har gått ner 2.5 kg. någon som har upplevt samma sak?

MVH

Björn

Link to comment
Share on other sites

Två matskedar som jag häller i när jag kokar gröten.

ett annat tips är att lägga i råris i kastrullen med olivolja vär upp detta innan du tillsätter vattnet när det kokat färdigt häller du det i en stekpanna och tilsätt ett par ägg som du steker upp med riset kanoongottt.

Idag kokade jag fullkornspasta la det sedan i stekpannan där jag redan hade stekt upp laxkotletter i oljan tillsamman med grönsaker, mycket bra komb av kolhydrater o fett.

Link to comment
Share on other sites

Två matskedar som jag häller i när jag kokar gröten.

ett annat tips är att lägga i råris i kastrullen med olivolja vär upp detta innan du tillsätter vattnet när det kokat färdigt häller du det i en stekpanna och tilsätt ett par ägg som du steker upp med riset kanoongottt.

Idag kokade jag fullkornspasta la det sedan i stekpannan där jag redan hade stekt upp laxkotletter i oljan tillsamman med grönsaker, mycket bra komb av kolhydrater o fett.

Tack för tipsen!

Link to comment
Share on other sites

I min värld homeopatin ingen vetenskap. En av anledningarna är att deras starkaste "medicin" motsvarar en molekyl i universum, dvs om du är blyförgiftad behandlar du det med ett "elexir" som har denna konscentration av bly!

1 Hur fungerard etta?

2. Hur blandara man till ett sådant elexir?

3. Hur fungerar olika medeciner avv samma blandning, dvs hur fungerar ett elexir som innehåller denna molekyl jämfört ett som inte har denna molekyl om dom kommer från samma tillblandningssats?. Bättre? Sämre? Lika?

 

Intreesant att vet avd anda tycker?

Link to comment
Share on other sites

En av de starkaste medicinerna på jorden är "tro" !

 

Om man tror att något fungerar så fungerar det. Det spelar ingen roll om det är valla, medicin eller annat. Så förstör nu inte hans "tro". (Men nog är det skit och båg med homeopatin alltid)

;o)

 

Svårt att säga till folk som har cancer att om du inte tror att du ska klara det så dör du...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror man ska vara lite försiktig med att kategoriskt säga att något speciellt absolut inte fungerar.

 

Vi måste utgå ifrån att vi är individer och är olika mottagliga för olika metoder och mediciner.

Visst skall vi det, men när man inte kan bevisa att det gör det blir det svårt att tro på det!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror man ska vara lite försiktig med att kategoriskt säga att något speciellt absolut inte fungerar.

 

Vi måste utgå ifrån att vi är individer och är olika mottagliga för olika metoder och mediciner.

Visst skall vi det' date=' men när man inte kan bevisa att det gör det blir det svårt att tro på det![/quote']

Håller med. Jag tror heller inte på allt jag hör ;) Men jag känner att det är kul att det finns olika metoder som fungerar för vissa personer utan att bevis finns.

Link to comment
Share on other sites

"Tro kan försätta berg" sägs det ju!

 

Jag är i alla fall helt övertygad om att kosten vi äter ska innehålla allt från kostcirkeln. Vi människor fungerar likadant i dag som för 100 år sedan och därför är det inget nytt som måste komma till eller dras ifrån.

GI-metoder, Atkins diet, Cambrigdgekurer och allt vad det nu heter ger jag inte ett ruttet lingon för. Som idrottare, framförallt satsande, gäller självfallet att stoppa i sig kvalitet men fett är en hörnsten i kosten. Har läst en del artiklar i Runners World som har en, tycker jag, sund inställning till mat. Se om ni kan få tag på dem!

 

BMI index är en annan fixering som är helt ointressant för en idrottare. BMI bygger på en form av "snitt av populationen" och ett medelvärde kan många gånger också betyda att ingen omfattas. BMI är lika träffsäker som att beräkna maxpuls utifrån 220-ålder=maxpuls.

 

Nej, devisen "kroppen tar vad kroppen behöver" är inte helt fel :)

Link to comment
Share on other sites

Jag " tror " på en enkel filosofi.

 

Det finns en enkel ekvation i samman hanget när det gäller mat och vikt. Om man nu skall gå ner i vikt så måste man förbruka mer energi än man gör i intag. Och om man nu vill gå upp i vikt så tar man in mer energi än man förbrukar. Ganska enkelt.

Link to comment
Share on other sites

GI-metoden tycker jag inte vi ska skälla för mycket på.

 

Att som denna metod förespråkar att äta framförallt kolhydrater med långsam nedbrytning tror jag är nästan enbart positivt.

Det är bra för att blodsockernivån ska hålla en så jämn nivå som möjligt, bra för att vi ska ha en längre uthållighet i musklerna tack vare långsammare nedbrytning, bra för kroppens fettförbränning pga större mängd snabbt nedbrytbart fett i blodet istället för bundet fett i kroppen.

Långsamma kolhydrater finns både i fullkornsprodukter, grönsaker, rotfrukter, bönor, linser mm.

Men är inte fel att äta lite snabba kolhydrater också och att absolut inte glömma att äta bra fetter.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag förstår hur du menar. Med "GI facit" i hand blir det fånigt att sätta ett epitet på något som är ganska självklart, och har varit så ganska länge. Men det är väl tidens tecken liksom, man vill gärna använda olika "metoder" för att gå ner i vikt, helst utan att lägga så mkt som två fingrar i kors... ;)

 

Mvh,

Marcus J

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag förstår hur du menar. Med "GI facit" i hand blir det fånigt att sätta ett epitet på något som är ganska självklart, och har varit så ganska länge. Men det är väl tidens tecken liksom, man vill gärna använda olika "metoder" för att gå ner i vikt, helst utan att lägga så mkt som två fingrar i kors... ;)

 

Mvh,

Marcus J

Framförallt blir det möjligt för publikationer typ aftonbladet, lunchrestauranger och diverse publicistiska läkare att tjäna pengar på det :)

Link to comment
Share on other sites

Det är också bra för många människor att ha i baktanke om man är lite mer intresserad av att tex orka mer träning, hålla blodsockret på en jämnare nivå över hela dagen och tex att få kroppen att förbränna fett effektivare.

Jag orkar tex inte ett långpass om jag ätit hamburgare och pommes. Känns som att den maten är förbränd efter 1,5 timmar.

Detta är inte något som enbart är bra för viktminskning utan går att använda i flera syften.

 

Alla måste inte acceptera eller använda detta men det är onekligen till nytta. ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...