Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

A1 träning - gå uppför backarna?


Manificat

Recommended Posts

Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på pulsen.

De olika stegen är som sagt fram tagna för att optimera elit åkarna och inte anpassade för motionären. Jag har hela tiden kört som dig Kjell och haft som mini krav på minst 2 timmars pass och upplever framsteg hela tiden utan att återhämtningen blir lidande.

Jag brukar tänka att om jag kan föra en dialog när jag åker så är tempot A1 för mig.

Även om min puls ligger över den uttalade gränsen för A1 pass.

Har man en bra grund kondition och en hyfsat normal muskelmassa i för hållande till kropp och ålder så ser jag ingen större vits med rena A1 pass för syresättnings förbättring. För del med dessa pass skulle väl vara att man maler på i längre perioder som gör att kroppen blir van vid att hålla igång länge. En sak till som jag ser som possetivt med dessa lång pass är att man blir bättre tekniskt. Man tänker sig för hur man kan utvinna fart på bättre sätt för att spara energi.

 

Jag lägger upp träningen i tidsintervaller istället för puls och km. Är det 2tim+ som ska åkas, då är det i ett stabilt tempo som man orkar. Är det 45 min så kan man dra på tills snoret sprutar!

Detta med träning och vad man ska träna funkar inte på alla, och det ger absolut olika resultat beroende på gener osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...