Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rimlig vallatabell?


Buster14

Recommended Posts

Bättre än Blå Super i nysnö och kallt? vadå?

Den kalla multigraden är väl ett exempel. Eller grön rode.

Fördelen med super är att den är ganska bred. Har vallat med den på t ex VL där temperaturen stigit från -14 till -3 och den funkat ok hela vägen.

Nja' date=' vid nysnö och ner till i alla fall -15 grader väljer jag Blå super alla dagar i veckan. Den är, som du skriver, mycket bred och den levererar bra fäste med minimal inverkan på glid. De du nämner funkar säkert också, men bättre? inte enligt mig :)

 

Nu var väl iofs ursprungsfrågan i tråden en önskan om "rimlig vallatabell" där enkelhet och antalet burkar skulle minimeras. Det finns alternativ till alla de förslag jag lämnade, alternativ som i vissa förhållanden är bättre. Framförallt runt nollan finns det flera burkar som jag har i mitt "batteri". Men ska vi begränsa oss till ett minimum så finns inget bättre än Rode blå super i nysnö och från någon minus och nedåt.[/quote']

Den kalla multgraden är ju en blandning av grön och blå. Jag vet inte vilken blå, men det kan ju mycket väl vara Super, som i sig är en blandning om jag inte tar fel... Nå´n som vet???

Link to comment
Share on other sites

Inte sällan undrar jag hur stor skillnad det finns innehållsmässigt i de olika märkenas burkserier (både i nylanseringar hos ett viss märke och mellan de olika märkena), och hur mycket av allt detta tyckande som möjligen enbart har psykologisk grund. Att det finns så mycket valla att välja mellan har ju rimligen mer med marknadsföring att göra än med ny kemisk forskning.

 

Ingen vallatillverkare vill väl att vi använder deras gamla burkar tills de tar helt slut, eller att vi nöjer oss med en gammal klassisk 80-talsburk som iofs ger väldigt bra resultat.

 

Kokar alla varumärken egen valla, förresten, eller finns det legotillverkare som förser branschen med vad de beställer?

Link to comment
Share on other sites

Inte sällan undrar jag hur stor skillnad det finns innehållsmässigt i de olika märkenas burkserier (både i nylanseringar hos ett viss märke och mellan de olika märkena), och hur mycket av allt detta tyckande som möjligen enbart har psykologisk grund. Att det finns så mycket valla att välja mellan har ju rimligen mer med marknadsföring att göra än med ny kemisk forskning.

 

Ingen vallatillverkare vill väl att vi använder deras gamla burkar tills de tar helt slut, eller att vi nöjer oss med en gammal klassisk 80-talsburk som iofs ger väldigt bra resultat.

 

Kokar alla varumärken egen valla, förresten, eller finns det legotillverkare som förser branschen med vad de beställer?

Jag tror det mesta kommer från ngn kinesisk fabrik, och sedan tillsätts lite olika karamellfärg, aromer och konsistensgivare för att få dem att framstå som olika och avancerade.

Där håller jag inte med och vad jag känner till så görs vallorna hos respektive tillverkare och inte i Kina. Var sedan råämnet tillverkas är kanske en annan fråga.

Jag skulle vilja jämföra valltillverkningen med en kock. Beställ Spagetti och köttfärssås hos 5 olika restauranger så kommer de inte att vara identiska trots att alla använt köttfärs, tomat och kryddor. Det är en märkbar skillnad mellan olika vallor i olika fören. En Swix VR40 är annorlunda mot en Rode Blå super. De har helt enkelt olika recept även om ingredienserna till stora delar är samma.

 

Att det sedan ligger marknadsföring kring nysläpp och att tillverkarna lever på att sälja är en annan sak :)

Link to comment
Share on other sites

vad är bättre(i blå-före). Att valla:

 

grönt, blått, rött+topping med blått

/grönt, blått, rött+riktigt topping

/grönt, rött, blått

/Grönt, blått??

 

Grönt kan vara grundburk ovan.

 

Toppning- kan man toppa med mer än 1 lager, eller är det överflödigt-negativt?

Link to comment
Share on other sites

vad är bättre(i blå-före). Att valla:

 

grönt, blått, rött+topping med blått

/grönt, blått, rött+riktigt topping

/grönt, rött, blått

/Grönt, blått??

 

Grönt kan vara grundburk ovan.

 

Toppning- kan man toppa med mer än 1 lager, eller är det överflödigt-negativt?

Är det "blå-före" så låter väl grönt + blått som en bra ide alternativt grundvax + blått, och sen då möjligen toppning på det. Allt beror ju på vad för lopp och hur mycket du prioriterar fäste vs glid.

Link to comment
Share on other sites

Körde med VR 45 för första gången nu på Västgötaloppet och den gillar jag starkt från och med nu!

VR45 är min favorit men jag försöker att gå ifrån den för att få mer erfarenhet av Rode...

VR45 fungerar också mycket bra i konstsnöförhållanden men jag inbillar mig att den kan suga glid vid låga spann och stakning.

Men som fästvalla är den mycket bra i södra Sverige!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Har gjort i ordning en valla tabell efter vad jag har i min samling burkar och klister. https://drive.google.com/folderview?id=0B-BXevg8vyR6bkNFNUVEai1qb2M&usp=drive_web

 

Själva upplägget på tabellen har jag snott ifrån Rode http://www.rodewax.it/Catalog/Media/File/rode%20guide%202012-2103%20INT.pdf

 

Har dock en hel del vallor som jag inte behärskar/har hunnit prova och vill därför ha era synpunkter om det är något uppenbart fel, t.ex fel valla i temp.intervall eller vallor lagda i fel ordning eller liknande.

 

Har försökt följa råden som finns i Ultimata burkvallasamlingen och Ultimata klistersamlingen så långt som möjligt ihop med ovanstående tabell från Rode.

 

Förkortningarna jag använt för Rode`s produkter finns i dokumentet Valla-Samling alt. i Rode`s katalog (länken ovan).

 

Har i nuläget en hel del Skigo produkter som jag med tiden har tänkt att fasa ut mot Rode och Swix som verkar vara mer populärt här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...