Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Renrajden 19/1 - Luleå "Seedningslopp" 42 km klassiskt


speedzone

Recommended Posts

På lördag den 19/1 går första upplagan av Renrajden av stapeln på Ormberget i Luleå.

4 varv på en relativt lättåkt bana (10.5 km) med två 30 metersstigningar/varv.

 

För mer info se:

http://www6.idrottonline.se/OKRenen-Skidor/

 

Väderprognosen ser lovande ut: 4-10 grader kallt under dagen, sol och finkornig snö i spåren borgar för en kanondag i skogen.

 

Efteranmälan från 08:00 fram till start (10:00) tävlingsdagen..

Link to comment
Share on other sites

På lördag den 19/1 går första upplagan av Renrajden av stapeln på Ormberget i Luleå.

4 varv på en relativt lättåkt bana (10.5 km) med två 30 metersstigningar/varv.

 

För mer info se:

http://www6.idrottonline.se/OKRenen-Skidor/

 

Väderprognosen ser lovande ut: 4-10 grader kallt under dagen, sol och finkornig snö i spåren borgar för en kanondag i skogen.

 

Efteranmälan från 08:00 fram till start (10:00) tävlingsdagen.

Stämmer banprofilen som ligger på hemsidan? Där står det 147m/varv.

Link to comment
Share on other sites

På lördag den 19/1 går första upplagan av Renrajden av stapeln på Ormberget i Luleå.

4 varv på en relativt lättåkt bana (10.5 km) med två 30 metersstigningar/varv.

 

För mer info se:

http://www6.idrottonline.se/OKRenen-Skidor/

 

Väderprognosen ser lovande ut: 4-10 grader kallt under dagen' date=' sol och finkornig snö i spåren borgar för en kanondag i skogen.

 

Efteranmälan från 08:00 fram till start (10:00) tävlingsdagen.[/quote']

Stämmer banprofilen som ligger på hemsidan? Där står det 147m/varv.

Jag skulle säga att det stämmer bra! Profilen är framtagen med GPS/barrometer och jag skulle säga att det är en ganska så platt bana. Förutom de två stigningarna på drygt 30 höjdmeter styck så är ju inte en total stigning på 90 m på 9.5 km speciellt mycket! Då man åker banan så upplever ja i all fall att det är långa partier med svagt utför! De första 4.6 km är ju i stort sätt utför innan det blir den första 30 m stigningen, därefter platt och utför till drygt 8 km där nästa 30 metersstigning uppför slalombacken sker.

Link to comment
Share on other sites

2 st större backar, en "längst bort" på milenspåret, tror den är 47 m stigning, och den andra i slalombacken är lite färre höjdmeter.

Backen på milspåret är ca 35 höjdmeter och backen vid slalombacken är ca 33 höjdmeter om man räknar från svackan innan liftstationen eller ca 26 m om man räknar från kurvan där man slutar åka parallellt med gångbanan. (Beräknat från Lantmäteriets höjddatabas).

Link to comment
Share on other sites

2 st större backar' date=' en "längst bort" på milenspåret, tror den är 47 m stigning, och den andra i slalombacken är lite färre höjdmeter.[/quote']

Backen på milspåret är ca 35 höjdmeter och backen vid slalombacken är ca 33 höjdmeter om man räknar från svackan innan liftstationen eller ca 26 m om man räknar från kurvan där man slutar åka parallellt med gångbanan. (Beräknat från Lantmäteriets höjddatabas).

Ok. Niklas som sprungit där massor med ggr, vad säger garmin?

Link to comment
Share on other sites

Hur många anmälda är det nu då?

 

EDIT

Jag körde min garmin på kronanloppet och den visar mellan 261 till 347m fallhöjd per varv (a 10km). Det är dock en utan barometrisk höjdmätning.

60-65 anmälda ungefär! 1 timma och 40 minuter kvar innan ordinarie anmälan stänger. Kommer precis från anläggningen. Nya spår dras efter klockan 22.00 imorgon kväll! Tempen på Ormberget ikväll -15 grader och det är på väg att bli varmare precis som prognosen säger. SMHI lovar nu -4 grader och sol hela dagen på lördag. Vi hoppas på en hel del efteranmälningar. Bättre förutsättning för ett seedningslopp får vi nog leta efter!

 

Har också en garmin klocka 305 utan barrometer som varierat mellan 220-338 höjdmeter då jag cyklat/sprungit banan under hösten. Den GPS som använts då bananprofilen togs fram är en extern träningsdator med div loggfunktioner och barrometer av märket FRWD.

Link to comment
Share on other sites

Vet någon vad som gäller för seedningslopp? Kan man seeda sig även om det skulle vara så att det är färre än 100 deltagare?

Det skall funka att seeda sig ändå! För 2 år sedan så åkte jag ranrennet och det var drygt 70 startande, kallt som f*n. Vad vasaloppet gjorde var att dom inte upprättade någon officiell lista som lades ut på hemsidan utan jag skickade enbart in resultatlistan och uppgav vem jag var och vilket tid jag hade och vips så var seedningen fixad. Kan dock inte svära på att det funkar så nu också men jag är ganska så säker!

Link to comment
Share on other sites

Vet någon vad som gäller för seedningslopp? Kan man seeda sig även om det skulle vara så att det är färre än 100 deltagare?

Det skall funka att seeda sig ändå! För 2 år sedan så åkte jag ranrennet och det var drygt 70 startande' date=' kallt som f*n. Vad vasaloppet gjorde var att dom inte upprättade någon officiell lista som lades ut på hemsidan utan jag skickade enbart in resultatlistan och uppgav vem jag var och vilket tid jag hade och vips så var seedningen fixad. Kan dock inte svära på att det funkar så nu också men jag är ganska så säker![/quote']

Så skare va!

Link to comment
Share on other sites

Vet någon vad som gäller för seedningslopp? Kan man seeda sig även om det skulle vara så att det är färre än 100 deltagare?

Det skall funka att seeda sig ändå! För 2 år sedan så åkte jag ranrennet och det var drygt 70 startande' date=' kallt som f*n. Vad vasaloppet gjorde var att dom inte upprättade någon officiell lista som lades ut på hemsidan utan jag skickade enbart in resultatlistan och uppgav vem jag var och vilket tid jag hade och vips så var seedningen fixad. Kan dock inte svära på att det funkar så nu också men jag är ganska så säker![/quote']

Liknande för mig ett år med få startande efter kalla dagar och kall natt-morgon i Andörjan. Blev inte automatisk seeding, men jag tog med resultatlistan när jag kom till Mora och de kollade sina listor, gjorde någon jämförelse mot sluttider åren före och det dög för uppseeding.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...