Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet


Padrone78

Recommended Posts

Min gps Garmin forerunner 305 visade 52,9km.

Jag körde ovallat idag och det gick förvånansvärt bra tycker jag.

Det som var mest ovant var att man fick vika ut skidorna så pass mycket

i saxbackarna.

De sista backarna var väldigt tröga och jag var glad att det inte var ett varv till då

det började bli stumt och dom kändes ganska livlösa sista km.

Tiden blev 2:57:28 och det ska bli intresant om det räcker till led 3 som jag kvalificerade mig till förra helgen.

Ps det blir fäste i VL

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply
Min gps Garmin forerunner 305 visade 52,9km.

Jag körde ovallat idag och det gick förvånansvärt bra tycker jag.

Det som var mest ovant var att man fick vika ut skidorna så pass mycket

i saxbackarna.

De sista backarna var väldigt tröga och jag var glad att det inte var ett varv till då

det började bli stumt och dom kändes ganska livlösa sista km.

Tiden blev 2:57:28 och det ska bli intresant om det räcker till led 3 som jag kvalificerade mig till förra helgen.

Ps det blir fäste i VL

Masade mig in på 3:26

Vad hade du för glidvallning? Jag körde också ovallat, tyckte dock inte att jag gled så mycket bättre än de som var runt mig. Blev också ordentligt stum på slutet så det blir nog fäste även för mig på VL.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde HF80 och Star VA4. Glidtestade dessa mot ett par stålsicklade med samma struktur (1 mm rak och julgran hårt över hela skidan), gled ca 8 m längre i en lång utförslöpa.

 

Hur hårt ska man eg rilla och hur många ggr? Jag hängde mig på min med full kraft och drog två vändor med varje.

Link to comment
Share on other sites

Lite osäker också på hur hårt man skall rilla men jag trycker inte så hårt jag kör lite

lösare i början och trycker hårade i slutet.

Sedan har jag fått för mig att ju blötare det är desto djupare rillning krävs det.

Sedan borstar jag med rotorborste extra fin stål och avslutar med en rejäl omgång racingnylon.

Jag inbillar mig att man då inte får så vassa kanter på rillningen men ändå alla fördelar med att rilla.

Link to comment
Share on other sites

Jävlar vad trångt det var. Även imponerad att åkare som kom väldigt sent till starten istället för att ta konsekvensen av det tyckte det var ok att kliva in mitt i fältet och lägga sina skidor framför och under mina. Kul att starta med skidspetsen i vederbörandes häl. Hade lämnat in till lokal butik som lagt lila HF som glid samt lila burk ovanpå klister (bad move).

 

Klev av min egen stav i slutet av andra varvet i en saxbacke. Hade brutit efter 2 varv men

fick låna ett par aluminiumstavar med enkel loop av en vänlig främling. Sista varvet gick inte fort. Intressant upplevelse att ofrivilligt staka 52 km.

 

Slutsats 1: Jag är inte man nog att gå utan fäste.

Slutsats 2: Jag måste lära mig valla själv.

Slutsats 3: Jag måste gå saxkurs.

Link to comment
Share on other sites

Kretiochpleti - Det finns värre scenarios.

 

1:a varvet just när man lämnar stadionområdet och går in i skogen och det blev 3-spår. Så går det långsamt i mitten men fortare på vänster och högerspår. Jag letar lucka men hittar ingen. Killen framför tittar inte utan bara kliver ut till vänster, där kommer givetvis en kille med fart och hojtar men för sent. Killen som kliver ut kliver av skidspetsen för killen bakom.

 

Gonatt. Fatta vad less man skulle ha blivit och killen bara drar därifrån, ingen ursäkt liksom.

Link to comment
Share on other sites

Sitter och analyserar hur seedningsgruppen lagt gränserna på övriga lopp tidigare i år. Klart är ju att bredden på eliten på Bessemer gör att elitgränsen bör stretchas längre än 5 minuter. Drömscenario skulle vara 10 min, längsta stretchen är 7 min på de andra loppen.

 

Sen skiljer det sig mellan intervallerna där allt från 8-14 minuter, (startled elit till och med 6), har använts.

 

Det går att argumentera, (och hoppas), på att Elit hamnar någonstans 2:26 till 2:28. Sedan är loppet ett av de längsta inom seedningsloppen. Så att det ska blir 12-min-hopp är nog troligt.

 

Vad tror ni? Kul att spekulera. Imorgon kommer svaret! :)

Link to comment
Share on other sites

Mina fåfänga tankar om led 3 försvann redan i vallaboden och möjligheten till en respektabel tid försvann med min patetiska saxteknik. Lärorikt att åka ett riktigt felvallat grisigt lopp. Varit halvnära led 3 på Kläpparännet och riktigt nära på Harsa ski marathon. Återstår bara att åka upp sig i själva Vasaloppet. Gissar 2.59 för led 3.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror följande om seedningen.

Den "snälla" skulle inte förvåna mig, men skulle bli mycket förvånad om det var ännu snällare.

 

Bara därför blir det säkert 2:30 för led 0 sedan 10+ per led :-)

 

hård: (trolig)

led 0 2:28

led 1 2:38

led 2 2:48

led 3 2:58

led 4 3:08

 

snäll:

led 0 2:31

led 1 2:41

led 2 2:51

led 3 3:01

led 4 3:11

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Mina fåfänga tankar om led 3 försvann redan i vallaboden och möjligheten till en respektabel tid försvann med min patetiska saxteknik. Lärorikt att åka ett riktigt felvallat grisigt lopp. Varit halvnära led 3 på Kläpparännet och riktigt nära på Harsa ski marathon. Återstår bara att åka upp sig i själva Vasaloppet. Gissar 2.59 för led 3.

Jobbigt att vara så nära. Men du har väl fortfarande chansen att seeda upp dig på ÖS eller Halvvasan? Eller hoppas på en bra start på VL :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror följande om seedningen.

Den "snälla" skulle inte förvåna mig, men skulle bli mycket förvånad om det var ännu snällare.

 

Bara därför blir det säkert 2:30 för led 0 sedan 10+ per led :-)

 

hård: (trolig)

led 0 2:28

led 1 2:38

led 2 2:48

led 3 2:58

led 4 3:08

 

snäll:

led 0 2:31

led 1 2:41

led 2 2:51

led 3 3:01

led 4 3:11

 

/hubes

Det var ett riktigt trevligt lopp, även om det var svårt med fästet särskilt efter första varvet. Körde med Klister KR50. Min Gramnin visade 52,99 km. När det gäller seedningen så tror jag dessvärre, att en hård seedning kommer att vara tuffare än vad du skriver. På Engelbrekt la man bara till 5 min på Tynell, trots att det var ett längre och tyngre lopp. Om de kör samma hårda linje blir det väl bara max 5 min här också, men man kan ju alltid hopps på en snäll variant!

Link to comment
Share on other sites

Mina fåfänga tankar om led 3 försvann redan i vallaboden och möjligheten till en respektabel tid försvann med min patetiska saxteknik. Lärorikt att åka ett riktigt felvallat grisigt lopp. Varit halvnära led 3 på Kläpparännet och riktigt nära på Harsa ski marathon. Återstår bara att åka upp sig i själva Vasaloppet. Gissar 2.59 för led 3.

Jobbigt att vara så nära. Men du har väl fortfarande chansen att seeda upp dig på ÖS eller Halvvasan? Eller hoppas på en bra start på VL :)

Allting går men jag åker även Stafettvasan Evertsberg-Oxberg med jobbet. Räcker bra med två lopp under Vasaloppsveckan. Får nöja mig med att jag visat att fjolårets Led 4 tid (start i led 5) i Vasaloppet inte var en engångsföreteelse. Har iallafall boende i starten så att jag teoretiskt kan stå långt fram i fyran.

 

Off topic.

Angående seedinggränserna tycker jag att de fem minuter de lade på i årets Harsa Ski Marathon var rätt genereösa. Ex 2.35 för led 3 (jag 2,35,16). Visst var det blåsigt och kärvt och herrvinnarna åkte långsammare än året innnan. Däremot var damvinnaren Annika Löfström faktiskt snabbare i år jämfört sin fjolårstid. Möjligt att hon är mycket vassare i år och att seedinggruppen har koll på det.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste försöka mig på en gissning på seedning.

 

Elit: 2.28

Led 1: 2.40

Led 2: 2.52

Led 3: 3.04

 

Jag tycker inte att det kan bli hårdare än så, Rikard Tynell borde de inte peta från elit. Det känns rimligt med 12-minutersintervaller eftersom det var 52 km. Jag hoppas för några kompisars skull att det blir 2 min+ på varje led, det vore verkligen inte fel.

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till vallningen. Var det någon som lyckades att valla fäste och som stod sig hyfsat loppet igenom. Skulle i så fall vara mycket lärorikt att höra vad vederbörande gjorde.

 

Kan bidra med att mitt monsterglid bestod av följande:

Grund: Start BWLF

Valla för dagen: Start HF40

Topping: Gul Skigo fluid

Borsta som satan. Klart.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...