Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

haijaa.fi, en finsk internetbutik


Stefan Sand

Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

I Finland snackar man inte i onödan...

Men har sett att med en tryckklocka och kunnande kan man få ut mycket info då jag var in till en sportaffär med mina rcs skate för att kolla spannet. Tjejen som jobbade där klämde ihop dom till mina 90kg med mätklockan, skakade på huvudet, lättade på trycket tills hon var nöjd och drog ett plastkort mellan dom. "Detta är typiska hårdföresskidor för max 75kg. Dom har två hårda tryckpunkter på framskidan och en bak." sa hon. " Dom kommer aldrig att gå bra för dig."

Inte övertygad for jag till skidbutiken tvärs över vägen som är Fischer Racing Center och har skiselector. Fick samma svar där.

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte stavar från dem nu i januari tog det sex arbetsdagar från det att jag la beställningen på deras hemsida tills att jag hade stavarna i min hand.

 

Frakten med bussgods tog ca 2 dagar men det som gör att det tar lite tid är att det tar ett par dagar innan de ser betalningen på sitt konto.

Link to comment
Share on other sites

Då har mitt paket anlänt efter en tur runt Östersjön :)

 

Jag lade in ordern Onsdagen den 6/2 kl 21:55 på kvällen. Omgående kom en orderbekräftelse via mail (på finska) med ordernummer och vilka artiklar som beställts. Fredagen den 8/2 kl 10:15 fick jag ett mail om att ordern levereras efter de att jag fört över pengar till deras bank i Finland. Gjorde detta omgående och fick sedan ett mail igen den 11/2 kl 14:45 att pengarna mottagits och att ordern nu levererats tillsammans med ett fraktsedelsnummer och en webadress till den finske fraktaren och att efter den passerat gränsen kunde sökas via bussgods.se. Jag kunde se att ordern hämtades den 12/2 kl 9:41, att den anlände Kemi i Finland morgonen efter och lämnade Bussgods i Haparanda kl 11:15. Idag kl 9:32 fick jag mail att paketet fanns att hämta ut i Södertälje.

 

Så man kan säga att det tagit 1v från order till leverans. Från det att paketet lämnade Häijää så tog det exakt 2 dagar så precis som J_Dean säger är det banktransfireringen som tar några dagar extra. Märkligt att man rent fysiskt kan frakta ett paket runt Östersjön medan man tar lika lång tid på sig att "frakta" pengar elektroniskt........

 

Nåväl, allt var med vid leverans så jag är nöjd. Var lite orolig när jag såg emballaget för stavarna men de vara hela. De hade stoppat ner dom i, vad jag tror var en överbliven kartong från någon skidleverans. Kartongen var säkert 75cm längre än nödvändigt och hade då en knäck. Knäcken var dock precis när stavarna slutade i kartongen så det var lugnt :)

 

Alpina ESK Pro är grymt styva i sulan och sitter som en smäck på fötterna. T-line klistret ser jag riktigt fram emot att testa. Och Tokos "lypsyl burk" är genialisk, borde alla tillverkare ta efter!

Link to comment
Share on other sites

Kan tipsa om en annan shop, i Skinnskat... förlåt, Lettland, som jag fick tips av i REA-tråden förra året och testade: www.mysport.lv (och nej, har ingen koppling dit själv alls)

 

Hade 30-50% på det mesta i slutet av förra säsongen. Köpte bland annat

KV+ CH1 1050:-

Vallor i Swix VR-serien 60:-

Swix klister 46:-

 

Jag köpte aldrig skidor, men mailade lite om det också, och de verkade har koll på hur de väljer ut skidor bra, men testade som sagt aldrig det.

 

Många småsaker är mycket billigare, ex. Xcelerator skate spacer, köpte för 115:-, kostade 165:- ordinarie, och här ex. 295:- hos Pölder.

 

50:- i bankavgift för överföringen, 260:- i frakt.

 

Nu verkar de än så länge ha ca 30% på det mesta, kanske rear de mer senare. Nu står dessutom LAT:en 6-7% lägre än när jag köpte.

 

Vänta lite, såg förresten precis när nu när jag tänkte skriva tipset att de dragit ner många skidor till 50%... Carbonlite Cl på 2180:-, RCS och Nanosonic för 1800:-, S-LAB EQ10 för 1550:- ...

Link to comment
Share on other sites

voffö kan de inte ta betalt m kort?

Ja' date=' det är märkligt. Ligger de efter gällande kortbetalningar i Finland? Mer cashbetalningar i Finland? Någon av våra finska vänner som vet?[/quote']

Finnarna var/är lite efter med kortbetalningar, men nuförtiden brukar det gå bra med kort på de flesta ställen. Haijja kanske också kommer in i 90-talet snart... :D

Link to comment
Share on other sites

voffö kan de inte ta betalt m kort?

Ja' date=' det är märkligt. Ligger de efter gällande kortbetalningar i Finland? Mer cashbetalningar i Finland? Någon av våra finska vänner som vet?[/quote']

Finnarna var/är lite efter med kortbetalningar, men nuförtiden brukar det gå bra med kort på de flesta ställen. Haijja kanske också kommer in i 90-talet snart... :D

Jag tycker det är precis tvärtom! Konstaterade det senast idag när jag skulle köpa tvärbaneiljett i Stockholm och de endast tar emot kontanter.. det blev att åka utan och förstås kontrollant på tåget - som kollade precis alla utom mig. Ibland har man tur!

 

Helt seriöst tycker jag att Finland är det land där kortbetalningar kommit längst.

Link to comment
Share on other sites

Min gissning är att det kostar för mkt, så var det i Sv för några år sedan och tillhör man inte ngn stor kedja så får man inte några rabatter på avgiften. 2-3% o ibland mer var inte ovanligt, och med låga priser o marginaler så vill man inte skänka bort 2-3% till Visa Mastercard etc. Det kanske är gissningsvis 20-30 % av vinsten, för ett företag som går bra.

Alternativet är att höja priserna...

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' det är märkligt. Ligger de efter gällande kortbetalningar i Finland? Mer cashbetalningar i Finland? Någon av våra finska vänner som vet?[/quote']

Finnarna var/är lite efter med kortbetalningar, men nuförtiden brukar det gå bra med kort på de flesta ställen. Haijja kanske också kommer in i 90-talet snart... :D

Jag tycker det är precis tvärtom! Konstaterade det senast idag när jag skulle köpa tvärbaneiljett i Stockholm och de endast tar emot kontanter.. det blev att åka utan och förstås kontrollant på tåget - som kollade precis alla utom mig. Ibland har man tur!

 

Helt seriöst tycker jag att Finland är det land där kortbetalningar kommit längst.

Håller absolut med. Så gott som varenda litet enmansföretag på landbygden slänger fram en portabel kortläsare när det ska betalas. Ex. de allra flesta små kafeer vid skidspåren i turistorterna tar kort.

Ett stort undantag är dock att de flesta bensinautomater INTE accepterar utlänska kort även om det går utmärkt inne vid kassan. Viktigt att tänka på vid resor utanför mackarnas öppettider.

Link to comment
Share on other sites

'Stavarna är också grymt billiga, du kan tex köpa CT1 för 169€ vilket är 1470:- + frakt 220:-.'

 

I Norge får du kjøpt CT1 for 999kr.. :)

Ja, fjolåretsmodell förr 999 NOK på plats. Ska du beställa därifrån kostar det mer med frakt, moms och tull. Finns avhandlat i tidigare trådar.

Link to comment
Share on other sites

Drog iväg ett mejl för att fråga om lite produkter, tänkte unna mig ett vallajärn när det var så bra priser och kanske ett par nya stavar.

 

Är ONEWAY STORM 10MAX TITAN som de tar 129 euro för den riktiga "stormen" ifrån något år tillbaka eller är det någon sorts budgetversion?

 

Att de inte tar kort är nog inte så konstigt, det är lätt för en som säljer våfflor på fjället för 50kr styck med något som liknar hjortronsylt men inte smakar detsamma och därmed har rejäla marginaler att offra 2-3% av försäljningspriset till kortinlösare och Visa.

 

För en sportbutik eller andra som säljer produkter som kan kosta tusentals kronor och förmodligen har lägre procentuell marginal än våffelnasaren i fjällbyn är det inte lika kul att ge bort några procent för att ta emot betalningar.

 

Förresten, man kanske skulle tipsa Haijaa om att de kan skicka med postförskott till Sverige? Själv skickar jag med Postens MyPack till mina kunder i Finland och det enda som krävs är ett konto i en finsk bank och det ordnade Handelsbanken helt gratis. Det omvända borde fungera för att skicka ifrån Finland till Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Borde egentligen fixa reklamkontrakt med dom. Åkte runt med en haijaa.fi mössa dom skickade med senaste ordern i flera timmar på en finsk skidort idag under sportlovstider.

Men det kanske inte är så säljande med en kulmagad medelålders motionär som åker runt. :-D

Link to comment
Share on other sites

Är ONEWAY STORM 10MAX TITAN som de tar 129 euro för den riktiga "stormen" ifrån något år tillbaka eller är det någon sorts budgetversion?

Jag köpte precis dessa stavar från Haijaa, och de är den "riktiga" Stormen. Grymt nöjd. Bytte dock kontrollremmen då jag inte fick den att passa. Leveransen tog 6 dagar från beställning till leverans.

Link to comment
Share on other sites

Är ONEWAY STORM 10MAX TITAN som de tar 129 euro för den riktiga "stormen" ifrån något år tillbaka eller är det någon sorts budgetversion?

Jag köpte precis dessa stavar från Haijaa' date=' och de är den "riktiga" Stormen. Grymt nöjd. Bytte dock kontrollremmen då jag inte fick den att passa. Leveransen tog 6 dagar från beställning till leverans.[/quote']

Vilken storlek på remmen fick du? Är det remmen som heter Rabbit Strap, med fyra justeringsband som ingick?

 

Ställde dessa frågor via mail direkt till butiken men de har inte svarat ännu...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...