Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa klassiska rullskidan?


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply
Håller med Skåningen, om det handlar om att "klara Öppet Spår" tror jag inte du behöver åka rullskidor alls om du bara är något sånär allmänt tränad. Vill du göra det bra så är det klart att du ska träna både stakning och diagonal. Ju långsammare man åker desto mer diagonalåkning blir det dessutom.
Link to comment
Share on other sites

Jo visst, klara gör jag nog, men tycker det är mycket roligt och skulle gärna sätta en okej tid.

Visst är diagonal viktigt, men jag hade nog hoppats på att kunna slippa det så mycket som möjligt under öppet.

 

Men låt säga att jag vill diagonala också, men att stakning är det jag vill prioritera, vilka rekomenderar ni då?

Link to comment
Share on other sites

Jo visst, klara gör jag nog, men tycker det är mycket roligt och skulle gärna sätta en okej tid.

Visst är diagonal viktigt, men jag hade nog hoppats på att kunna slippa det så mycket som möjligt under öppet.

 

Men låt säga att jag vill diagonala också, men att stakning är det jag vill prioritera, vilka rekomenderar ni då?

Du kommer behöva diagonala... eller träna på saxning! Har du åkt innan? Banprofilen luras, det finns många backar och det finns inte så många som klarar av att staka hela sträckan utan att knäcka sig fullständigt!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är svårt att få till bra teknik när man diagonalar på rullskidor och stakar därför enbart (med eller utan frånskjut) när jag åker klassiska rullskidor. Vill man träna diagonalåkning tycker jag man gör det bättre genom att gå skidgång i uppförsbacke.
Link to comment
Share on other sites

Okej, bra tips Folkesson. Nej, inte åkt innan. Okej, bra att veta.

 

Skulle du trots detta rekomendera team, eller tycker du jag får mer nytta av någon annan?

Att klara av diagonaltekniken på rullskidor kräver lite nötande, men många ger upp efter 5min och stakar bara. Då kommer det bli svårt att åka bra å effektivt på vintern, speciellt om man inte åkt så mkt innan ö h t.

 

Skidgång med stavar i backe (inga skidor bara vanliga skor) är nog väldigt bra speciellt för styrka å kondition.

 

Ang rullskidor så rekomenderar jag att du INTE väljer nån budgetvariant utan köp team/evolution eller fibreglass. Förmodligen kommer du bli nöjd med vilken du än köper, men TEAM är nog ett väldig bra val (själv kör jag med swenor) som är nån hundring billigare och "nästan bäst" enligt skåningen (guru;) )

Link to comment
Share on other sites

Är väl bättre o åka på smalare hjul då så man får utmana sig lite? för har man dålig barans på rullskiodor lär man väl ha de på vintern me? Lika bra o ta tjuren vid hornen!

Jag håller med helt och hållet! Det är bara att nöta på :)

Link to comment
Share on other sites

Jo visst, klara gör jag nog, men tycker det är mycket roligt och skulle gärna sätta en okej tid.

Visst är diagonal viktigt, men jag hade nog hoppats på att kunna slippa det så mycket som möjligt under öppet.

 

Men låt säga att jag vill diagonala också, men att stakning är det jag vill prioritera, vilka rekomenderar ni då?

Jag kan bara uttala mig om de par jag har. Wasa, stabil på stakning och diagonal. Bra skida och inte så dyr heller. Evolution X, lättsvängd, skön att stå och staka på för den tar bort mycket vibrationer och ojämnheter i asfalten. Går mycket tystare än mina Wasa på dålig asfalt.

Det är som med det mesta annars att man vänjer sig vid det man kör på så köp något av de kända märkena :)

Link to comment
Share on other sites

Intressant inflikning artur, någon rekomendation till skidor?

Jag är inte så uppdaterad på olika modellers för- och nackdelar så jag törs inte ge mig på någon rekommendation. Jag har dock alltid själv åkt på Elpex skidor (Team 610 och Wasa) och varit väldigt nöjd med dessa även om det inte blivit så många mil sista åren.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är svårt att få till bra teknik när man diagonalar på rullskidor och stakar därför enbart (med eller utan frånskjut) när jag åker klassiska rullskidor. Vill man träna diagonalåkning tycker jag man gör det bättre genom att gå skidgång i uppförsbacke.

Jag har börjat att tänka tvärtom. Vi är nog många som i spåret slarvar med frånskjutet så det är lite snett. Får du till det på rullskidorna så utvecklar du även snötekniken. Det är lite tålamodsprövande att få till diagonalben, men kul

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är svårt att få till bra teknik när man diagonalar på rullskidor och stakar därför enbart (med eller utan frånskjut) när jag åker klassiska rullskidor. Vill man träna diagonalåkning tycker jag man gör det bättre genom att gå skidgång i uppförsbacke.

Jag har börjat att tänka tvärtom. Vi är nog många som i spåret slarvar med frånskjutet så det är lite snett. Får du till det på rullskidorna så utvecklar du även snötekniken. Det är lite tålamodsprövande att få till diagonalben' date=' men kul[/quote']

Precis

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är svårt att få till bra teknik när man diagonalar på rullskidor och stakar därför enbart (med eller utan frånskjut) när jag åker klassiska rullskidor. Vill man träna diagonalåkning tycker jag man gör det bättre genom att gå skidgång i uppförsbacke.

Jag har börjat att tänka tvärtom. Vi är nog många som i spåret slarvar med frånskjutet så det är lite snett. Får du till det på rullskidorna så utvecklar du även snötekniken. Det är lite tålamodsprövande att få till diagonalben' date=' men kul[/quote']

Jag är ändå skeptisk till att det ger så mycket för snöåkningen att diagonala på tunga rullskidor med 100%-igt fäste. Nu bor jag iofs i norrbotten och kan åka skidor på snö 5-6 månader per år¨så åkte jag rullskidor året runt kanske jag skulle resonera annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

vad är de som är så svårt på rullskidor jämfört med på snö?

Pga dunderfästet glömmer man lätt att böja knäna såväl som tyngdöverföringen som att luta sig lite framåt, med resutatet att man kalvar fram på raka ben med sen kick och skidor som fladdrar i sidled.

 

Detta förutom att rulllskidorna är tyngre.

Link to comment
Share on other sites

vad är de som är så svårt på rullskidor jämfört med på snö?

Man har ju liksom inget spår att sätta skidan i så på ett sätt är det som att diagonala på en skejtbädd. Sen tycker jag att rullskidan fladdrar lite mer kanske mest för att den är kortare, eller vet inte riktigt varför det är svårare. Snart hoppas jag också kunna ställa frågan, vad är problemet:)

Link to comment
Share on other sites

Tror många borde öva på balansen här!=)

 

Just diagonala på skejtbedden är bra och de blir de mycket av här i Falun då dom bara drar enkelspår på lugnet(vilket är bra).

Vill man då va lite social när man tränar så blir de att en får åka på skejtbädden..

Link to comment
Share on other sites

jag är ingen mästare, men jag har upplevt så här:

 

tog en privatlektion i diagonalåkning på vasaloppscentret på snö. Det var som en ny värld - balans, tyngdöverföring, långa glid - You name it. Och sedan övade jag någon månad på snö. Köpte sedan Skigos 780 carbon och tänker stenhårt "snöåkning" på rullskidor. Nu känns det helt okay och lustbetonat att diagonala främst i slakmotor - även fint med frånskjut - men som sagt - jag är ingen mästare.

Link to comment
Share on other sites

Har haft mina Fibreglass i lite mer än 1 månad nu, och det är rätt kul (men ensamt) när man väl kommer ut.

Största problemet med diagonalåkning på rullor är ju att det är så förbannat svårt att hitta bra backar att åka i tycker jag.

Sen är det jäklar inte enkelt att få ner skidan rakt heller, men det har blivit något bättre för varje pass. Har dock inte blivit många mil ännu, men det kommer.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att alla vana åkare kan instämma i att rullskidstakning är lättare teknikmässigt och mer likt vanlig stakning än vad rullskiddiagonal är likt dito på snö, jag upplever att armarna inte kan användas på samma sätt som på snö (vid rulldiagonal), troligen beroende på superfästet i kombination m sämre stavfäste.

 

Min skida, en ca 20 år gammal, vit swedski laser 610, är det samma skida som Elpex team 610, jag tänker ffa på hjulbredd etc, då bakhjulen börjar bli slitna och jag behöver nya?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att alla vana åkare kan instämma i att rullskidstakning är lättare teknikmässigt och mer likt vanlig stakning än vad rullskiddiagonal är likt dito på snö, jag upplever att armarna inte kan användas på samma sätt som på snö (vid rulldiagonal), troligen beroende på superfästet i kombination m sämre stavfäste.

 

Min skida, en ca 20 år gammal, vit swedski laser 610, är det samma skida som Elpex team 610, jag tänker ffa på hjulbredd etc, då bakhjulen börjar bli slitna och jag behöver nya?

Jag tror (men är inte säker) att Swedski Laser är samma skida som Elpex Wasa.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att alla vana åkare kan instämma i att rullskidstakning är lättare teknikmässigt och mer likt vanlig stakning än vad rullskiddiagonal är likt dito på snö, jag upplever att armarna inte kan användas på samma sätt som på snö (vid rulldiagonal), troligen beroende på superfästet i kombination m sämre stavfäste.

 

Min skida, en ca 20 år gammal, vit swedski laser 610, är det samma skida som Elpex team 610, jag tänker ffa på hjulbredd etc, då bakhjulen börjar bli slitna och jag behöver nya?

Om jag förstod rätt? Så håller jag inte med!

Jag tycker det är mycket lättare att åka tekniskt bra och avslapnat på rullskidor än på snö. (Diagonal)

Beror ju på att man alltid har pangbett och därför kan driva på bättte.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att alla vana åkare kan instämma i att rullskidstakning är lättare teknikmässigt och mer likt vanlig stakning än vad rullskiddiagonal är likt dito på snö' date=' jag upplever att armarna inte kan användas på samma sätt som på snö (vid rulldiagonal), troligen beroende på superfästet i kombination m sämre stavfäste.

 

Min skida, en ca 20 år gammal, vit swedski laser 610, är det samma skida som Elpex team 610, jag tänker ffa på hjulbredd etc, då bakhjulen börjar bli slitna och jag behöver nya?[/quote']

Om jag förstod rätt? Så håller jag inte med!

Jag tycker det är mycket lättare att åka tekniskt bra och avslapnat på rullskidor än på snö. (Diagonal)

Beror ju på att man alltid har pangbett och därför kan driva på bättte.

Håller med dig ironman för visst är väl tanken att diagonalen ska spara armarna och att man mest ska jobba med benen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...