Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

korkhandtag!!


Buster14

Recommended Posts

Vart håller han hus den gode Globen?

Min madshusrem ser ganska annorlunda ut. Den är svart med rött och vitt på. De har väl olika modeller antar jag. Tror min kommer från haijaa.fi.

 

Och jag är nästan bombsäker på att den inte passade när jag provade. Iaf inte utan modifikation :-P.

Ok' date=' det är nog nya modellen du har.

Du är nog lite modernare än globen. :)[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Korken pajade under Bessemerloppet på min ena CT1:a i helgen. Innan hade jag kapat stavarna och därför kokat handtagen kort för att få loss dem. Jag fick för mig att "kokningen" hängde ihop med att ena sedan pajade. Någon som har någon erfarenhet? Är lärdomen att istället köra varmluftspistol?
Link to comment
Share on other sites

Jag råkade ut för precis samma sak veckan efter att jag lossat korkhantagen på mina CT2:or. Nedre halvan på ena handtaget bara försvann under åkning. Jag hade sänkt ned handtagen i uppkokat vatten för att få dem att lossna (kapade därefter stavarna med ett par cm). Var det heta vattnet misstaget?
Link to comment
Share on other sites

Prova att linda någon typ av, eltejp eller värmetålig plast runt korken innan ni sänker ner den i vatten. Hett vatten löser inte bara upp limmet mellan stav och handtag utan även delvis limmet som håller fast korken i handtaget och korken drar åt sig vätan. Själv tycker jag varmluftspistolen funkar bättre.
Link to comment
Share on other sites

Tejpa på en plastpåse runt handtaget.
Jag råkade ut för precis samma sak veckan efter att jag lossat korkhantagen på mina CT2:or. Nedre halvan på ena handtaget bara försvann under åkning. Jag hade sänkt ned handtagen i uppkokat vatten för att få dem att lossna (kapade därefter stavarna med ett par cm). Var det heta vattnet misstaget?
Link to comment
Share on other sites

Limmet i korken brukar bli dåligt efter man värmt den, så jag brukar dra ett varv med sporttape uppe och nere på handtaget, sen en plastpåse över och linda stenhårt med eltejp runt innan jag kokar av handtaget, tar sedan av eltejp + plastpåse innan jag sätter tillbaka de på kapade staven, men låter sporttejpen sitta kvar på handtagen så att de håller längre och att inte korken ska riskera att släppa.

Rekommenderar inte eltejp på handtaget eftersom den bli hal.

Link to comment
Share on other sites

Hur gör ni när ni limmar dit korken?? verkar ju bäst att limma hela insidan så som swixhandtaget ser ut. Går åt mycket lim som ska fördelas lika i hela hadtaget. innan det har lyckats så hinner limmet stela för mig.

 

Tips?

Jag har på lim på stavröret och trycker dit handtaget sedan, man har tid på sig att rikta rätt.

Varmluftspistolen stående och en limstav som jag stryker mot stavröret och roterar röret samtidigt så det blir ett flytande lager. Värmer även handtaget över varmluftspistolen.

 

Kör samma procedur på trugorna.

 

Kollar att det är riktigt tilltryckt genom att jämföra längden mellan stavarna samt att man kan dra en tuschsträng i kant på handtag och truga innan man värmer av.

Brukar även göra längsgående linjer så man slipper sikta.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...