Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsicklat sög rejält på vasaloppet...


MattaP

Recommended Posts

men, hur var det, hade inte Jens Eriksson (rätt namn?) som hade mkt bra glid - speedmax, som väl har tulpantopp och korta tryckzoner? - då stämmer väl inte Racewax's teori?

 

Jag åkte på carbonlite + som har i princip inge spret alls och vad jag tyckte mig se /minnas vid uppmätning, mkt jämnt tryck på glidytorna. - på VL ganska dåligt glid, på ÖSS bra glid.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
...ja' date=' eller vad gjorde jag för fel? Jag gled inte i från en enda person under hela loppet och upplevde att skidorna gled sämre och sämre (förutom de isiga backarna på slutet där alla hade bra glid) I varenda backe kom folk och gled förbi mig på bägge sidor. Absolut värst var det i backarna som legat i skuggan.

 

Lite provokativ rubrik kanske men jag vill verkligen lära mig. Jag och kompisen stålsicklade med Kuzmin U och borstade för glatta livet med Swix stål + nylon. Vi hade en extremt fin yta på skidorna. Därefter la vi 1,0mm rak + julgran 0,5mm över hela skidan (minus fästvallazonen) Mer tryck bak och 2 drag på varje rill

 

Fästet var: Toko basewax + rode violett + rode super. Allt innanför klisterzonen och i pyramid. Kan inte tänka mig att fästet sög glid och dessutom ska vi ha misslyckats bägge två med fästet och det tror jag inte.

 

Vad gick fel? Borde vi haft glidvalla, skulle vi undvikit julgranen, pressat hårdare med rillern? Kuzmin +? Hjälp? Vill iinte råka ut för detta igen!

 

(Edit: startade i led 3 och var siste man att knipa medalj, så relativt långt fram)[/quote']

Efter att ha pratat med Leonid och dessutom läst om hur man preparerat skidorna så verkar det helt enkelt så att den lite torrare och sockrigare snön ställer mer krav på själva skidorna. Har man bra skidor med bra tryckpunkter så klarade man sig bättre. Vid de kallare och hårdare spåren så verkar stålsicklat, oavsett skidorna, alltid fungera bra.

Vem hade kunnat tro nått annat, är aldrig fel på stålsicklingen.

Link to comment
Share on other sites

Man får väl helt enkelt inse att stålsicklade belag inte är optimalt i alla fören. Det före som var på VL 2013 verkar ha varit speciellt ogynnsamt för stålsicklade skidor. Själv har jag åkt på stålsicklat sedan 2007. På vissa lopp har jag glid i paritet med de bästa, på andra lopp (så som VL2013) har jag sämre glid än genomsnittet.

 

Utmaningen ligger väl i att lura ut i vilka fören som stålsicklat går dåligt. Då skulle men kunna ha ett par stenslipade och vallade skidor som reserv att plocka fram när det blir sådana förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Man får väl helt enkelt inse att stålsicklade belag inte är optimalt i alla fören. Det före som var på VL 2013 verkar ha varit speciellt ogynnsamt för stålsicklade skidor. Själv har jag åkt på stålsicklat sedan 2007. På vissa lopp har jag glid i paritet med de bästa, på andra lopp (så som VL2013) har jag sämre glid än genomsnittet.

 

Utmaningen ligger väl i att lura ut i vilka fören som stålsicklat går dåligt. Då skulle men kunna ha ett par stenslipade och vallade skidor som reserv att plocka fram när det blir sådana förhållanden.

För mina sicklade Madshus så var det perfekt före fram till Hökberg ungefär. Sen gick det trögt. K U. rak 1.0 hela och julgran bak

Link to comment
Share on other sites

Varför inte acceptera faktum som jag konstaterat för länge sedan att på kall torr snö speciellt efter en storm glider stålsicklat uruselt!

Har ett par stålsicklade skatingskidor jag åker mycket på men har även ett par kallvallade jag absolut väljer då det är just torr kall snö för då går vallat klart bättre.

Tycker att på alla andra fören jag provat är stålsicklat absolut likvärdigt men inte på detta.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något som motsäger att valla stålsicklade skidor när man tror att det är gynnsamt för föret? Vallan är ju bara att sickla av efteråt, så har man stålsicklade skidor igen...

Det borde ju vara optimalt för långlopp enligt mig. Du har vallans fördelar i början av loppet, och slipper stenslipningens nackdelar i slutet av loppet. Observera att det bara är en teori jag har. Har alltså inga belägg för detta. Ge gärna Komentarer och tankar angående detta.

Link to comment
Share on other sites

Men om man - i kall nysnö - bara minskar strukturen på en stålsicklad skida då? - genom tex Kuzmin -, primateria p-cut och/eller ngn av Kuzmins borstar , drum ?

 

(LÅter rimligt, då jag inför vL sicklade mina på onsdagen, och då trodde att det skulle vara /minst/ lika fuktigt (?) här o där som på ÖSS, och då la en ngt grövre struktur än jag brukar (svårt bedöma om den iofs är grov). Jag la iofs oxå primateria peak glide samt använde primaterias polerpapper före o efter peak glide. jag hade ngt sämreglid än de flesta på VL, och ngt bättre på ÖSS.)

Link to comment
Share on other sites

Du har vallans fördelar i början av loppet' date=' och slipper stenslipningens nackdelar[/quote']

Vad är det för nackdelar med stenslipningen???

De så kallade microhåren som uppstår vid stenslipning, som man slipper vid stålsickling. Det är anledningen till att det stålsicklas. Eller har jag missuppfattat alltihop? :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett några mikrohår på de stenslipade par jag har. Sedan går det ju att ta en nyslipad skida och efterbearbeta den på samma sätt som många gör med en stålsicklad, med rakbladssickling, borstning och polering.

 

Dags för nya jämförande tester kanske? Stålsicklat + efterbearbetning mot Stenslipat + efterbearbetning :)

 

Eller så ger man sig ut och åker skidor istället...

Link to comment
Share on other sites

Varför inte acceptera faktum som jag konstaterat för länge sedan att på kall torr snö speciellt efter en storm glider stålsicklat uruselt!

Har ett par stålsicklade skatingskidor jag åker mycket på men har även ett par kallvallade jag absolut väljer då det är just torr kall snö för då går vallat klart bättre.

Tycker att på alla andra fören jag provat är stålsicklat absolut likvärdigt men inte på detta.

Jämför du inte äpplen och bananer nu? Du har ju ett par stålsicklade och ett par vallade. Dvs det skulle kunna vara själva skidans beskaffenhet som gör skillnaden snarare än vallat VS stålsicklat.

 

Jag har nu lusläst denna tråd + valla tråden för VL + tråden om spannkurvor(http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7161&p=19) + topp farter i VL + ett antal fler trådar och jag är övertygad om att mina skidor gick dåligt pga dess funktion. Det är många som kört med olika slags valla/rill etc som också upplevt att skidorna sög fast (inte bara gled liiite sämre än de runt omkring)

 

Dvs korta tryckzoner och spretande mjuk topp verkar inte vara någon framgångssaga i torr snö och en gemensam nämnare mellan de med dåligt glid, någon annan gemensam punkt har jag inte hittat.

 

Sen kan man säkert påverka i marginalen med rätt grundstruktur/valla/rill, men det är inte detta som fäller avgörandet så länge man inte vallat med Universalklister över hela skidan

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett några mikrohår på de stenslipade par jag har. Sedan går det ju att ta en nyslipad skida och efterbearbeta den på samma sätt som många gör med en stålsicklad, med rakbladssickling, borstning och polering.

 

Dags för nya jämförande tester kanske? Stålsicklat + efterbearbetning mot Stenslipat + efterbearbetning :)

 

Eller så ger man sig ut och åker skidor istället...

"Rakbladssicklar" man en stenslipad skida, blir det ju en stålsicklad skida...

Link to comment
Share on other sites

Finns det något som motsäger att valla stålsicklade skidor när man tror att det är gynnsamt för föret? Vallan är ju bara att sickla av efteråt, så har man stålsicklade skidor igen...

Det borde ju vara optimalt för långlopp enligt mig. Du har vallans fördelar i början av loppet, och slipper stenslipningens nackdelar i slutet av loppet. Observera att det bara är en teori jag har. Har alltså inga belägg för detta. Ge gärna Komentarer och tankar angående detta.

Ja, jag fattar inte heller grejen.... Det ena utesluter ju inte det andra. Kuzmin U sicklat, start HF 80+start flourpulver (minns inte vad det heter)+foxgel minus. Rillat med toko röd rulle+blå på den. Gled jättemycket bättre än alla andra, speciellt i lågfart.

 

Gps:n säger 51 km/h i maxfart.

Mitt livs bästa skidor.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte acceptera faktum som jag konstaterat för länge sedan att på kall torr snö speciellt efter en storm glider stålsicklat uruselt!

Har ett par stålsicklade skatingskidor jag åker mycket på men har även ett par kallvallade jag absolut väljer då det är just torr kall snö för då går vallat klart bättre.

Tycker att på alla andra fören jag provat är stålsicklat absolut likvärdigt men inte på detta.

Jämför du inte äpplen och bananer nu? Du har ju ett par stålsicklade och ett par vallade. Dvs det skulle kunna vara själva skidans beskaffenhet som gör skillnaden snarare än vallat VS stålsicklat.

Jag har åkt nästan tio år med den skidan som nu är stålsicklad med valla under och vet hur den beter sig. Men jag har aldrig råkat ut för sådant totalstopp i glidet som stålsicklat på kall torr snö speciellt efter rejäl blåst. I varmare och våtare fören tycker jag nog den går bättre stålsicklad än vallad.

Vi får nog acceptera att stålsicklat och ovallat inte alltid går bäst eller ens bra. Det är därför jag har båda alternativen att tillgå. Speciellt då jag bor där det ofta är just torr kall snö.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte acceptera faktum som jag konstaterat för länge sedan att på kall torr snö speciellt efter en storm glider stålsicklat uruselt!

Har ett par stålsicklade skatingskidor jag åker mycket på men har även ett par kallvallade jag absolut väljer då det är just torr kall snö för då går vallat klart bättre.

Tycker att på alla andra fören jag provat är stålsicklat absolut likvärdigt men inte på detta.

Jämför du inte äpplen och bananer nu? Du har ju ett par stålsicklade och ett par vallade. Dvs det skulle kunna vara själva skidans beskaffenhet som gör skillnaden snarare än vallat VS stålsicklat.

 

Jag har nu lusläst denna tråd + valla tråden för VL + tråden om spannkurvor(http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7161&p=19) + topp farter i VL + ett antal fler trådar och jag är övertygad om att mina skidor gick dåligt pga dess funktion. Det är många som kört med olika slags valla/rill etc som också upplevt att skidorna sög fast (inte bara gled liiite sämre än de runt omkring)

 

Dvs korta tryckzoner och spretande mjuk topp verkar inte vara någon framgångssaga i torr snö och en gemensam nämnare mellan de med dåligt glid' date=' någon annan gemensam punkt har jag inte hittat.

 

Sen kan man säkert påverka i marginalen med rätt grundstruktur/valla/rill, men det är inte detta som fäller avgörandet så länge man inte vallat med Universalklister över hela skidan[/quote']

Jag åkte på ett par fisher med 901spann som jag hade grymt glid på, stenslipade vallade pulvrade och med redcreek 1mm rill, fäste hade jag däremot bara i första backen vilket var planerat. Tycker väl själv att fästvallningen är den största glidboven och har några regler som jag brukar försöka följa angående fästvallning.

 

1. grundvax suger alltid, och när vallan slits och grundvaxet kommer fram suger det ännu mera.. undvik alltså grundvax. 2. ny ruggad fästzon suger alltid glid och om inte från början så när vallan slits och ruggen kommer fram. 3 Valla fästvalla för den tempen som är i starten inte kladda med nått mjukt för att det ska bli varmt fram på dan. 4. valla aldrig varmare fästvalla än typ vr45/rode multi på fästet oavsett temp. vid varmare väderlek får man staka då varma fästvallor alltid tar glid.

Följer man dessa "regler" brukar man alltid ha bra glid om man har dugliga skidor och inte gör nått tok med glidprep/rill.. däremot fästet kan va lite sämre :-)

Link to comment
Share on other sites

1. grundvax suger alltid, och när vallan slits och grundvaxet kommer fram suger det ännu mera.. undvik alltså grundvax. 2. ny ruggad fästzon suger alltid glid och om inte från början så när vallan slits och ruggen kommer fram. 3 Valla fästvalla för den tempen som är i starten inte kladda med nått mjukt för att det ska bli varmt fram på dan. 4. valla aldrig varmare fästvalla än typ vr45/rode multi på fästet oavsett temp. vid varmare väderlek får man staka då varma fästvallor alltid tar glid.

Följer man dessa "regler" brukar man alltid ha bra glid om man har dugliga skidor och inte gör nått tok med glidprep/rill.. däremot fästet kan va lite sämre :-)

Du har definitivt för mjuka skidor!

Link to comment
Share on other sites

Varför inte acceptera faktum som jag konstaterat för länge sedan att på kall torr snö speciellt efter en storm glider stålsicklat uruselt!

Har ett par stålsicklade skatingskidor jag åker mycket på men har även ett par kallvallade jag absolut väljer då det är just torr kall snö för då går vallat klart bättre.

Tycker att på alla andra fören jag provat är stålsicklat absolut likvärdigt men inte på detta.

Jämför du inte äpplen och bananer nu? Du har ju ett par stålsicklade och ett par vallade. Dvs det skulle kunna vara själva skidans beskaffenhet som gör skillnaden snarare än vallat VS stålsicklat.

Jag har åkt nästan tio år med den skidan som nu är stålsicklad med valla under och vet hur den beter sig. Men jag har aldrig råkat ut för sådant totalstopp i glidet som stålsicklat på kall torr snö speciellt efter rejäl blåst. I varmare och våtare fören tycker jag nog den går bättre stålsicklad än vallad.

Vi får nog acceptera att stålsicklat och ovallat inte alltid går bäst eller ens bra. Det är därför jag har båda alternativen att tillgå. Speciellt då jag bor där det ofta är just torr kall snö.

Jag önskar verkligen att du hade rätt, för då är det ju bara för mig att valla mina skidor i kall torr snö och köra ovallat i hårda spår istället för att komplettera med fler par skidor. Tyvärr är det många som skriver att de med stålsicklat haft helt OK glid i den torra snön och dessutom många med stenslip + vallat som haft samma problem, så jag är inte beredd att dra samma slutsats som du. Jag får nog titta efter ett par "softtrack" skidor inför nästa säsong

Link to comment
Share on other sites

Åkte i Gävle igår då det var nysnö och blåst.

Aldrig haft sämre glid på mina stålsicklade skidor vid det föret. Så jag håller med Lappen på hans teori. På Ösm hadde jag endast stålsicklade skidor med reed creek stålborste. Gled förbi många i spåret.

 

Ösm:2013, 6:30.59

Link to comment
Share on other sites

1. grundvax suger alltid' date=' och när vallan slits och grundvaxet kommer fram suger det ännu mera.. undvik alltså grundvax. 2. ny ruggad fästzon suger alltid glid och om inte från början så när vallan slits och ruggen kommer fram. 3 Valla fästvalla för den tempen som är i starten inte kladda med nått mjukt för att det ska bli varmt fram på dan. 4. valla aldrig varmare fästvalla än typ vr45/rode multi på fästet oavsett temp. vid varmare väderlek får man staka då varma fästvallor alltid tar glid.

Följer man dessa "regler" brukar man alltid ha bra glid om man har dugliga skidor och inte gör nått tok med glidprep/rill.. däremot fästet kan va lite sämre :-)[/quote']

Du har definitivt för mjuka skidor!

+1

Link to comment
Share on other sites

Åkte i Gävle igår då det var nysnö och blåst.

Aldrig haft sämre glid på mina stålsicklade skidor vid det föret. Så jag håller med Lappen på hans teori. På Ösm hadde jag endast stålsicklade skidor med reed creek stålborste. Gled förbi många i spåret.

 

Ösm:2013, 6:30.59

Och du är säker på att det inte är själva skidan som är problemet. I alla fall på VL har ju en del glidit bra på stålsicklat och några dåligt på vallade skidor.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag startade i led 4 och hade jättebra glid. Sicklat ett par omgångar med kuzmin U efter senaste slipning, rillade rak 2,0 fram och bak i belaget. Därefter la jag två lager LF6 och toppade med ett lager HF (minns inte vilket märke det var men blandade lite mellan två st som låg runt aktuell temp). Självklart borstning också (lite mässing + nylon) Hade grymt bra glid, framförallt första halvan av loppet. Men jag gled fint även efter Oxberg. Väggade hårt pga förkylning i kroppen men det hör ju inte till saken, glidet var fint. Tyvärr vågade jag inte köra på enbart sicklat med tanke på seedningslopp tidigare i vinter.

 

Just vad gäller rillningen så rillade jag även efter sista HF-lagret. Tryckte hårt ca 3-4 ggr. Försökte hålla så att 2,0 snarare blev 1,0 (försökte pricka mellan de andra rillspåren, hade ingen 1,0-rill att tillgå). Sen pyttelite nylonborstning på det.

 

Kör på ett par Fischer rcr classic vasa, alltid tyckt att det är en riktig skitskida men det kanske är för att jag aldrig unnat mig HF-vallning. Har varit hård motståndare till vallaindustrin och bara kört sicklat, men jag börjar mer och mer tro att man måste ha lite HF för att få riktigt bra glid. Men sen har jag ju inte all utrustning för optimal sickling (vem har råd med det?)

 

Som svar till ursprungsposten skulle jag nog antingen köpa komplett kuzmin-utrustning (den där fluorborsten, rullborstarna och de andra sicklarna) eller köra på HF vid tävling. Det blir väl en ekonomisk fråga. Tror kuzmins grejer kan bli billigare om man ser över lång tid.

Link to comment
Share on other sites

Jag startade i led 5. Kuzmin U sicklade, klossade på tunna lager Hf80 och borstade rejält med roto nylon, därefter korkade jag på några omgångar Microfiber och borstade igen, avslutade med Toko rak rillning, 1mm och 2mm hela skidan + RS julgran bak. Körde utan fästvalla, pga höftproblem. Fick kramphugg i magen från Evertsberg och in i mål. Dåligt tränad med långvarig julsemester och allt annat man kan skylla på.

 

Helt ok glid hela loppet allltså inte superduper men helt ok, bättre i början. Hann tänka "undra vad dom där stackarna har vallat med" när jag gled om folk. Men det var några som gled om mig också så de bästa tipptopp skidorna hade jag inte, har aldrig haft det heller. Funderar på om jag ska köpa Skiselector utplockade skidor till nästa säsong.

Link to comment
Share on other sites

Kör på ett par Fischer rcr classic vasa, alltid tyckt att det är en riktig skitskida men det kanske är för att jag aldrig unnat mig HF-vallning. Har varit hård motståndare till vallaindustrin och bara kört sicklat, men jag börjar mer och mer tro att man måste ha lite HF för att få riktigt bra glid. Men sen har jag ju inte all utrustning för optimal sickling (vem har råd med det?)

Jag har själv ett par RCR också som jag inte åkte på i år. Mina RCR skiljer sig extremt mkt i designen mot mina Madshus som jag åkte på iår. Skillnaden är att RCR har inga tulpantoppar överhuvudtaget samt väldigt långa tryckzoner

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...