Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin föreläser+debatt


Lars-Erik

Recommended Posts

Ja ja kaske va lite hård men börjar lessna' date=' pga att jag är annonym och inte har någon ekonomisk intresse om amatrörer köper valla eller inte. Det påverkar inte min livssituation så tycker jag att jag bara delar med mig av de erfarenheter jag har fått under åren. Jag har bra insik hur de jobbar i landslaget i sverige, valla fabrikanter m.m. sjävklart har det testast stålsiklat.

 

Och som jag sa förut nån gång! Varför skulle ett världsledande bilmärke i tex. F1 berätta för allmänheten om hur dom jobbar och villka inställningar dom har på sin bil? jag ser det samma som vallning i landslaget. Om du nu jobbar, testar för att den du jobbar åt ska vara så framgångsrik som möjligt skulle du då gå ut till allämänheten med de? är du bitter för du inte får till vallningen varje gång eller? ;)

 

Skulle stålsiklat gå bäst hade då ett landlsag med sträng ekonomi ha 12(?) vallare och köpa en slipmasin för nästan en miljon som en skenmanöver då? köpa valla för 100000tals kronor varje år! landslaget får inte valla dom köper de mesta.

 

Sen är det ju känsligt för dem att gå ut me vallaresultat, eftersom det skulle gynna vissa vallafabrikanter mer än andra som är med i poolen[/quote']

kaske? amatrörer? insik? allämänheten? me?

Vad är det för ord? Erfarenheter genom åren?? Genomskinligt.

Och jag som blivit kritiserad för att vara petig "messer". Om man förstår vad som menas måste man väl inte vara rättstavningsprogram. I ett forom slänger man ihop nå´t snabbt, och stavfel är en lagervara.

 

Själv håller jag helt med dig finn2. Och det vet jag att minst 98% av alla seriösa skidåkare gör. Men jag har ju själv testat sicklat, och visst duger det mer än väl till träning. Säkert också till en stor del av alla sveriges motionärer. Men till tävling vill jag ha mer bevis än vad som finns idag, och jag tror vettiga tester kommer dröja flera år. Men jag har nu sicklat iordning ett par träningsskidor till en kompis i klubben - och en sak är säker. Jag kommer aldrig åka om honom om han åker på dessa skidor om jag så skulle pulvervalla. Allting är relativt om hur "snabba" skidor är om man inte gör vettiga tester...

 

(Oj jag stavade fel på forum - hu... katastrofo... Säkert några fler stavfel.)

Jag tycker

a) att din (Dunderklumpens) slutsats att stålsicklat duger för träning är ganska viktig. Det är ju faktiskt roligt för oss motionärer att alltid få ha hyfsade skidor även när vi tränar (och på ett relativt lätt sätt). Att vissa av oss dessutom tycker att det även är ett vasst ALTERNATIV vid tävling över längre distanser är ju en annan sak. Det är väl sådana saker man kan diskutera på ett forum av detta slag.

b) att finn2 bidragit väldigt mycket till diskussionerna på detta forum. Jag kan

bara tala för mig själv, men jag har stor respekt för de uppenbarligen stora kunskaper du besitter om vallning/skidpreparering, till och med på elitnivå. Du har definitivt aktivt bidragit till att detta forum hållit en hög nivå på flera sätt.

Jag pers(s)onligen hoppas på många nya inlägg från dig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Håller med Lars-Erik att Finn2 (även Finn) väldigt mycket bidragit till att debatten på skidforum hållt hög nivå. Så - absolut för dynamiken och kvaliteten är det viktigt att vi kan på forumet ha spetskompetenser åt vitt skilda håll och uppfattningar.

 

Jag kan helt klart idag säga att vi har så pass stort testmaterial att vi kan redovisa på ett relativt bra underbyggt sätt att ej vallade glidzoner är mycket konkurrenskraftiga i fart jämfört med "proffsvallade" skidor.

 

Det som verkar vara avgörande är mer kontaktytan. Hur bra är kontaktytan. hur skall kontaktytan se ut för dagens före och förutsättningar?

En mycket stor fördel med, ja låt oss kalla det stålsicklade skidor (skulle eg. vilja benämna det skidor med bra kontaktytor - ja - återkommer längre fram ngn framtida tråd om detta) är att kör man ovallat, så minskar risken för att valla bort sig. Kan man dessutom analysera föret och förutsättningar, så man får lämpligt mycket kontaktyta, så kommer man att ha en ba vattenfilm att åka på.

 

En viktig del del för att få skidor som glider bra är då att man har lämpligt stor kontaktyta ner i snön. Därför kommer jag att i vissa fören och förhållanden att behöva trycka bort kontaktytor. För jag vill inte ha mer kontaktytor än jag behöver.

 

Och för att trycka bort kontaktytor - så kan jag antingen stålsickla eller använda ett handverktyg/rilljärn.

 

Och eftersom kontaktytornas beskaffenhet är viktig - så är det viktigt att man inte vid preparering tillför mer fiberhår eller ej önskade skrovligheter (t ex störningar-brus-hakar-vassa kanter)

Link to comment
Share on other sites

Och jag som blivit kritiserad för att vara petig "messer". Om man förstår vad som menas måste man väl inte vara rättstavningsprogram. I ett forom slänger man ihop nå´t snabbt, och stavfel är en lagervara.

 

Själv håller jag helt med dig finn2. Och det vet jag att minst 98% av alla seriösa skidåkare gör. Men jag har ju själv testat sicklat, och visst duger det mer än väl till träning. Säkert också till en stor del av alla sveriges motionärer. Men till tävling vill jag ha mer bevis än vad som finns idag, och jag tror vettiga tester kommer dröja flera år. Men jag har nu sicklat iordning ett par träningsskidor till en kompis i klubben - och en sak är säker. Jag kommer aldrig åka om honom om han åker på dessa skidor om jag så skulle pulvervalla. Allting är relativt om hur "snabba" skidor är om man inte gör vettiga tester...

 

(Oj jag stavade fel på forum - hu... katastrofo... Säkert några fler stavfel.)

Jag delar din inställning och din erfarenhet Dunderklumpen!

Till träning duger stålsicklat mer än väl. Å andra sidan vallar jag träningsskidorna 1 gång per år ... så det har ju igentligen ingen betydelse. För egen del är det fästet som är viktigt på träning. Inte glidet. Visst finns det dagar (-5grader, strålande sol, perfekta spår och snön hängandes i granar och björkar) när man känner att man vill "lyxa" till det på träning och åka med riktigt bra glid. Då åker finskidorna fram och jag kanske tom kostar på mig en halvtimme och vallar dem. Så för egen del ger jag inte mycket för argumentet att stålsicklat ger mer tid åt träning. Hur många gånger per säsong glidvallar en motionär sina skidor? Jag skulle säga 1-2 gånger.

Däremot är det mycket intressant att se vad stålsicklat kan göra för resultat på seedningslopp och vasaloppet. Själv ska jag testa stålsicklat under några längre träningspass och är mycket nyfiken på vad det kan ge.

 

Sedan spys det mycket galla över branschen. Jag förstår inte varför? Inom vilka andra branscher visar man öppet hur man kommit fram till att sin produkt är bättre än andras?

Med valla och skidor gäller precis som med telefoner, bilar, livsmedel, hälsokost, medicin, etc, etc att man får så lov att bilda sin egen uppfattning genom egna tester, "oberoende" tester om sådana finns, "expertutlåtanden" och hörsägen ...

Exemplet som Stefan Sand drog om mobiltelefoner ... Skulle Ericsson släppa en telefon som var överlägsen alla andra rent tekniskt och kostade en hundradel av övriga tillverkares så skulle den telefonen smutskatstas och avfärdas samtidigt som man i smyg dissikerade telefonen in i minsta detalj och försökte komma ut men en värre så snart som möjligt. Man skulle då rakt inte öppet redovisa sin forskning på området!

 

Kontentan. Lägg ingen energi på att spy galla över skidindustrin. Ut och gör tester istället nu när vi har snö :) Det är roligare att läsa dessa resultat än det andra :)

Link to comment
Share on other sites

Och jag som blivit kritiserad för att vara petig "messer". Om man förstår vad som menas måste man väl inte vara rättstavningsprogram. I ett forom slänger man ihop nå´t snabbt, och stavfel är en lagervara.

 

Själv håller jag helt med dig finn2. Och det vet jag att minst 98% av alla seriösa skidåkare gör. Men jag har ju själv testat sicklat, och visst duger det mer än väl till träning. Säkert också till en stor del av alla sveriges motionärer. Men till tävling vill jag ha mer bevis än vad som finns idag, och jag tror vettiga tester kommer dröja flera år. Men jag har nu sicklat iordning ett par träningsskidor till en kompis i klubben - och en sak är säker. Jag kommer aldrig åka om honom om han åker på dessa skidor om jag så skulle pulvervalla. Allting är relativt om hur "snabba" skidor är om man inte gör vettiga tester...

 

(Oj jag stavade fel på forum - hu... katastrofo... Säkert några fler stavfel.)

Ta det inte så hårt Dunderklumpen. Jag brukar inte vanligtvis vara nån Messer ;) Men kunde inte låta bli :D Det va typ liksom ba fö mycke ba.

 

I sak håller jag också med Finn2. Stålsicklat tror jag möjligtvis är bra i riktigt skitiga fören.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Lars-Erik att Finn2 (även Finn) väldigt mycket bidragit till att debatten på skidforum hållt hög nivå. Så - absolut för dynamiken och kvaliteten är det viktigt att vi kan på forumet ha spetskompetenser åt vitt skilda håll och uppfattningar.

 

Jag kan helt klart idag säga att vi har så pass stort testmaterial att vi kan redovisa på ett relativt bra underbyggt sätt att ej vallade glidzoner är mycket konkurrenskraftiga i fart jämfört med "proffsvallade" skidor.

 

Det som verkar vara avgörande är mer kontaktytan. Hur bra är kontaktytan. hur skall kontaktytan se ut för dagens före och förutsättningar?

En mycket stor fördel med, ja låt oss kalla det stålsicklade skidor (skulle eg. vilja benämna det skidor med bra kontaktytor - ja - återkommer längre fram ngn framtida tråd om detta) är att kör man ovallat, så minskar risken för att valla bort sig. Kan man dessutom analysera föret och förutsättningar, så man får lämpligt mycket kontaktyta, så kommer man att ha en ba vattenfilm att åka på.

 

En viktig del del för att få skidor som glider bra är då att man har lämpligt stor kontaktyta ner i snön. Därför kommer jag att i vissa fören och förhållanden att behöva trycka bort kontaktytor. För jag vill inte ha mer kontaktytor än jag behöver.

 

Och för att trycka bort kontaktytor - så kan jag antingen stålsickla eller använda ett handverktyg/rilljärn.

 

Och eftersom kontaktytornas beskaffenhet är viktig - så är det viktigt att man inte vid preparering tillför mer fiberhår eller ej önskade skrovligheter (t ex störningar-brus-hakar-vassa kanter)

Det är intressant det du säger och jag har själv funderat i likartade banor men jag har ännu inte haft möjligheter att förverkliga mina tankar som du har.

Jag vill tillägga att inte bara kontaktytan utan även materialet visavi aktuell snö kan ha stor betydelse. Jag tror t.ex. att i riktigt isiga fören skulle skidan kunna utformas på sådant sätt att den gled MYCKET BÄTTRE än dagens skidor gör (både material och hur den utformas i kontaktytan)

Jag har nu fått reda på att även du kommer att medverka på "Uppsaladebatten" (det tycker jag är jättebra), och vi får då kanske tillfälle att prata mer och framför allt träffas för första gången (jag hoppas inte den sista !). Vi bor ju nästan grannar, mitt huvudstråk för rullskidåkning i Uppsala är just ut till Storvreta.

Link to comment
Share on other sites

Ta det inte så hårt Dunderklumpen. Jag brukar inte vanligtvis vara nån Messer ;) Men kunde inte låta bli :D Det va typ liksom ba fö mycke ba.

 

I sak håller jag också med Finn2. Stålsicklat tror jag möjligtvis är bra i riktigt skitiga fören.

Jag har själv stått i vallaboden och slitit och brottats i 3 år med tanken att kanske stålsicklade och ovallade skidor går lika bra som vallade.

 

MEN, jag tycker frågeställningen är fel.

 

Det är inte stålsicklat och ovallat kontra maskinslipat och vallat.

 

Frågeställningen är

 

VILKEN SKÄRANDE PROCESS SKALL JAG ANVÄNDA?

MASKINSLIPAT eller STÅLSICKLAT eller NÅGOT ANNAT

 

Efter den skärande bearbetningen av belaget så ställer jag frågan.

 

SKALL JAG VALLA ELLER INTE?

 

NOTERA! Även stålsicklade skidor kan vallas........ så diskussionen är inte stålsicklat och ovallat kontra maskinslipat och vallat!

 

Till Lars-Erik. Ser verkligen fram emot att träffas i Uppsala. Skall bli intressant! Är verkligen positivt att dessa diskusioner kan föras på ett proffessionellt sätt. Kanske det tom med kan för produktutvecklingen fram för hela skidåkningen. Både för skidåkare samt tillverkare

Link to comment
Share on other sites

Hrmbfp!

 

Verkar vara mycket känslor i detta ämne.

Håller med Stevens. Även stålsicklade skidor kan vallas........ så diskussionen är inte stålsicklat och ovallat kontra maskinslipat och vallat!

 

Vill igen poängtera att glidtester ska göras med samma stålsicklade skida först ovallad sedan vallad. Att man glider bättre än den ena och blir frånkörd av den andra händer fast man har helt lika struktur och vallning . Skidornas tryckfödelning är superviktig.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte härligt när känslorna svallar? :-)

 

Till Finn2: Jag uppskattar dina inlägg om vallning då du besitter kunskaper. Det är p.g.a dig som min grundprepp ser ut som den gjorde och att jag tittat lite på Star vallor. Men tillåt mig att småle när du jämför med F1 industrin. Ställer du upp i ett F1 lopp med en bil som är 1 år gamal är du långt bak i fältet. I skidor vinner man OS, VM och WC på skidor som har många år på nacken. Det bevisar, tycker jag, att antingen har materialet inte så stor roll, produkten är färdigutvecklad och kan inte förbättras mer eller så är industrin inte stark nog eller tillräckligt intresserad av att utveckla. Min teori är en kombinationa av det första och sista. Och eftersom inte vallarna inte vill dela med sig av sina kunskaper på ett öppet sätt så blir i alla fall jag misstänksam när man så kategoriskt avfärdar alternativen.

 

Till HW: Min inställning till branschen är och förblir att produktutvecklingen rimmar mycket illa med prisutvecklingen. Jag har genom åren fört fram "bevis" på hur prisutvecklingen varit och vad som hänt med produkterna. Det måste betyda att MYCKET pengar läggs på annat än produktutveckling och förbättringar i tillverkningen. Den åsikten står jag för fortfarande. Sedan håller jag fullt och fast med dig om att det är roligare att läsa inlägg om konkreta tester än hörsägen. Oavsett om testerana kan anses amatörmässiga.

 

Till Dunderklumpen: Håller med om att vi inte ska bry oss om stavfel, meningsbyggnader och sånt "tjaffs". Det finns viktigare ting att koncentrera sig på. Kan dock inte låta bli att höjja lite på ögonbrynen när du säger: "Och det vet jag att minst 98% av alla seriösa skidåkare gör". Det betyder att vi som vill vända på alla stenar för att se vad och hur vi kan göra för att få optimala skidor inte är seriösa skidåkare?, vi springer inte i samma fålla och nickar som alla andra och då är vi inte seriösa?. För mig är en seriös skidåkare en person som brinner för sporten, som utan knot tar tag i piasavakvasten och sopar ihop ett spår om det behövs. Som står vid varvningen och småpratar med andra när man tar en slurk ur termosen. Som uppmuntrar ungdomar att träna skidor och tycker livet leker när snön kommit. Om han sedan åker på skidor från -82, gör VL på 9 timmar och "bara" har Gundes 3-pack i vallalådan saknar all relevans. En oseriös skidåkare är han som tror han är för mer för att han gjort VL snabbare en den han pratar med, för att han har mest prylar och därmed tror att han har förtur. Är övertygad om att du tillhör den kategori jag vill kalla seriös skidåkare!

 

Till Stevens: Alltid lika intressant att läsa dina inlägg. Har också noterat att du mer och mer lämnar vallaoset och söker nya vägar för ett optimalt glid. Utan att ha bevis så känns det som "etablissemanget" styrt in på stenslip-grundning-valla spåret och inte tittar åt sidorna. Jag köpte din riller i samband med mitt besök i Torsby och har ju tyvärr inte hunnit använda den så mycket. Det jag upplevde i Torsby har jag också upplevt nu på kvällarna när jag tränat: Det är ett jäkla skönt släpp i skidorna med rillning!. Ett tips är att plocka fram en väska/låda att förvara dyrgripen i. En väska/låd typ Red-Creek med inredning i formad skumgummi, rillerguiden inklistrat på insidan av locket. Vore väl bra, eller hur?

 

Till Lars-Erik. Ser med spänning fram emot vad du tillsammans med dina kompisar (Sture och vad de hette) kan komma fram till. Ni är vana att titta på problem utan att ha en uppfattning klar från början. Fick du dessutom med Boljohan i "teamet" så vore det kanon!.

 

Till alla andra: Ut och testa och redovisa här på forumet. Ingen test är oebetydlig eller ointressant. Redovisa efter principerna som finns på tråden "Utförda glidtester" så är just din test lika intressant som någon annans. Fler tester = Säkrare tendenser. Enkel matematik.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett mycket bra inlägg Stefan Sand.

 

Håller med om det mesta i dina kommentarer!

 

Dock har jag inte lämnat valla-oset. Är för fast i vallaträsket.

Vill också fortsätta att testa maskinstrukturerade skidor i framtiden. Man kan ju med en maskinslip göra saker som t ex en stålsickel inte klarar utav.

 

Så för fortsatt urveckling så måste jag nog både maskinslipa + hålla till i "vallaträsket" några år till. Får vi bara snö - så skall vi fortsätta testa....

 

KOMMENTAR

När man maskinslipat skidan, så är man troligen fast i att måsta valla. Dels för att vallan döljer fiberhår + skrovligheter/gropar. Samtidigt så ger ju mycket fluor en högre hydrofob effekt än belag. alltså teoretiskt snabbare skida. (Gäller även för stålsicklad)

 

Ett problem med denna nya kunskap att jag får snabbare skidor framförallt på kortare distanser - trycker ner användningaen av sådana produkter till ungdomsåkare och alpina tävlingsåkare.

 

Effekten utav att "tokiga" föräldrar skall stå med fluorcarbonpreparat känns inte bra. Och det kan jag mycket väl tro blir effekten av det konstaterande att fluorcarbonpreparatet höjer farten på korta distanser.

 

Här vore det verkligen bra med produktutveckling på materialen, så vi slipper att plånboken skall styra framgången och resultaten för ungdomsåkarna.

Link to comment
Share on other sites

OK Stefan Sand igen!

 

Jag är dock idag ganska säker på att på långlopp så är det ett mycket konkurrensmässigt bra alternativ att köra ovallat.

 

Belaget kan dock vara maskinslipat eller stålsicklat som grund. Dock skall påpekas att det är svårt att med maskinslip få nog bra yta. Alltså fördel stålsickel.

 

MEN - det tycker jag inte framkommit så bra. Det går inte att stålsickla skidor med vilken stålsickel som helst. Så kvaliteten på verktyget är viktig.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort flera tester med stålsiklat kontra vallat och det har alltid varit lite bättre glid med vallade skidor förutom när det varit skitiga spår. Har då testat både före och efter ett långpass.

Men oerhört intressant att det kan bli så olika resultat för olika personer!

Link to comment
Share on other sites

Är det inte härligt när känslorna svallar? :-)

 

Till Finn2: Jag uppskattar dina inlägg om vallning då du besitter kunskaper. Det är p.g.a dig som min grundprepp ser ut som den gjorde och att jag tittat lite på Star vallor. Men tillåt mig att småle när du jämför med F1 industrin. Ställer du upp i ett F1 lopp med en bil som är 1 år gamal är du långt bak i fältet. I skidor vinner man OS, VM och WC på skidor som har många år på nacken. Det bevisar, tycker jag, att antingen har materialet inte så stor roll, produkten är färdigutvecklad och kan inte förbättras mer eller så är industrin inte stark nog eller tillräckligt intresserad av att utveckla. Min teori är en kombinationa av det första och sista. Och eftersom inte vallarna inte vill dela med sig av sina kunskaper på ett öppet sätt så blir i alla fall jag misstänksam när man så kategoriskt avfärdar alternativen.

 

.

Men det jag menade var att i ”toppen” i alla sporter så berättar man inte hur man gör, vilka vallor/struktur man åker på. Samma med F1 då inte direkt Ferrari går ut med pressmeddelande efter varje lopp. De här inställningar de hade vi på frontvingen, hjulvinklar m.m…

 

Var glad istället att vissa gamla skidor går bra att dom håller i flera år om man sköter dom väl. Du har ju tjatat i år förstår inte vad det ska vara att vara bitter om! Besviken att du inte kan köpa dig en fördel med nyaste modellen?

 

Förstår inte varför du vill veta vad landslaget vallar med heller! Ut å bedriv egen bekostad testning. Landslaget kanske vill hålla sina testresultat själva som dom testat fram, för att ha en fördel gentemot de andra nationerna.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag tycker inte heller att man kan kräva av vallateamen att de ska berätta hur skidorna preparerats. Det är ju i allra högsta grad ett konkurrensmedel.

 

Däremot skulle jag gärna vilja se att vallatillverkarna förklarade varför man ska använda deras produkter. Och då menar jag inte bara effekten (bättre glid) utan också varför (mekanismen). Vad gäller det senare kan det inte finnas någon skillnad eller hemlighet eftersom de alla erbjuder liknande varor.

 

Jag känner mig inte helt övertygad om stålsicklingens förträfflighet och har inte provat själv, men vallafabrikanternas i mina ögon oprofessionella agerande gör mig starkt misstänksam. Sanningen är nog den att "skidtribologi" är ett komplext och väldigt dåligt utforskat område. Det finns en massa erfarenheter i branschen av vad som fungerar bra och när - men varför saknas det generellt kunskap om. Därav den kompakta tystnaden när Kuzmin lanserar sina teorier. Det saknas argument helt enkelt, annat än att

 

1. Kuzmin har fel

2. Glidvalla ger bäst glid

(3. Vi vet inte varför)

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag tycker inte heller att man kan kräva av vallateamen att de ska berätta hur skidorna preparerats. Det är ju i allra högsta grad ett konkurrensmedel.

 

Däremot skulle jag gärna vilja se att vallatillverkarna förklarade varför man ska använda deras produkter. Och då menar jag inte bara effekten (bättre glid) utan också varför (mekanismen). Vad gäller det senare kan det inte finnas någon skillnad eller hemlighet eftersom de alla erbjuder liknande varor.

 

Jag känner mig inte helt övertygad om stålsicklingens förträfflighet och har inte provat själv, men vallafabrikanternas i mina ögon oprofessionella agerande gör mig starkt misstänksam. Sanningen är nog den att "skidtribologi" är ett komplext och väldigt dåligt utforskat område. Det finns en massa erfarenheter i branschen av vad som fungerar bra och när - men varför saknas det generellt kunskap om. Därav den kompakta tystnaden när Kuzmin lanserar sina teorier. Det saknas argument helt enkelt, annat än att

 

1. Kuzmin har fel

2. Glidvalla ger bäst glid

(3. Vi vet inte varför)

ja du har rätt det är svagt av dem, men tror inte dom tar kuzmin på allvar. det är de som är problemet.

Link to comment
Share on other sites

Finn2: Jag tror att vi i grunden har rätt lika syn på det hela men du missuppfattar nog mig och jag dig. Jag är inte det minsta bitter utan blir bara irriterad när nyheter lanseras som revolutionerande när de inte är det. Jag jobbar med försäljning själv och kan också "frissera" argument. Det lustiga är bara att när jag påpekar min ståndpunkt och relaterar till KP så är det många (från branschen) som går i taket. Varför det? Jag har sedan länge lagt elitambitionerna på hyllan varför jag inte bryr mig om att köpa mig till fördelar. Har alltid haft bra eller hyggliga skidor och tycker fortfarande prylar är kul. Det är också kul att testa då vallning är en del av sporten och att få till det perfekta paret är en känsla som många gånger är likvärdig med själva känslan att åka skidor.

 

När det gäller vallahemligheter tycker jag Boljohan utryckte sig så bra att jag skriver under på vart enda ord han skrev! Det sammanfattar mycket väl min egen ståndpunkt och förklarar också varför jag vill testa vidare!

 

Stevens oro för "tokiga föräldrar" delar jag också. Jag tror ingen seriös skidåkare vill att sporten skall förknippas av material och mycket pengar......typ motorsport......utan att det fortfarande skall vara en sport för vältränade killar och tjejer. Tyvärr är det svårt att komma ifrån att "tokiga föräldrar" jagar framgångar för sina barn och är beredda till i princip vad som helst för att nå framgång. Det är då det ställs stora krav på oss som engagerar oss som tränare att motivera "våra" ungdomar och uppmuntra dem till träning av teknik och hjärta istället för att stirra sig blinda på materialet!

Link to comment
Share on other sites

Effekten utav att "tokiga" föräldrar skall stå med fluorcarbonpreparat känns inte bra. Och det kan jag mycket väl tro blir effekten av det konstaterande att fluorcarbonpreparatet höjer farten på korta distanser.

...men det skall bli intressant att testa sicklat+flourvatskor. Borde kunna vara en bra kombination som i vart fall inte ar jattedyr. Flourvatskan lar ju halla den (inledande) distans dar sicklat eventuellt har en nackdel. Det kanske finns andra "geler" passar har. Men jag har dalig koll pa det.

Link to comment
Share on other sites

NOTERA! Även stålsicklade skidor kan vallas........ så diskussionen är inte stålsicklat och ovallat kontra maskinslipat och vallat!
KOMMENTAR

När man maskinslipat skidan, så är man troligen fast i att måsta valla. Dels för att vallan döljer fiberhår + skrovligheter/gropar. Samtidigt så ger ju mycket fluor en högre hydrofob effekt än belag. alltså teoretiskt snabbare skida. (Gäller även för stålsicklad)

Jag är dock idag ganska säker på att på långlopp så är det ett mycket konkurrensmässigt bra alternativ att köra ovallat.

 

Belaget kan dock vara maskinslipat eller stålsicklat som grund. Dock skall påpekas att det är svårt att med maskinslip få nog bra yta. Alltså fördel stålsickel.

 

MEN - det tycker jag inte framkommit så bra. Det går inte att stålsickla skidor med vilken stålsickel som helst. Så kvaliteten på verktyget är viktig.

Först vill jag passa på att tacka Stevens och andra som utmärkt sig med många insiktsfulla inlägg och svar på frågor (försöker undvika räkna upp namn, för då glömmer jag alltid nån, men ni vet nog vilka ni är, och även finn2 (som ju blev lite omdebatterad nyligen) ingår förstås =) ).

 

Jag har själv funderat på om skillnader mellan olika stenslipningar ger olika testare olika resultat. Som glad amatör har jag ju brukat lämna in skidorna i favorit-skidbutiken och be dem slipa nån struktur lämplig för "typiskt Vasaloppsföre", medan tävlingsåkare nog vill ha mer koll på att ha rätt struktur för dagens före och slipad på bra maskin av någon som är skicklig på att hantera den. Så för mig som nog både slipar och vallar skidorna mindre optimalt än de som verkligen kan så upplevs nog stålsicklat som relativt sett bättre (och dessutom billigare och mindre tidskrävande).

 

Jo, och så tänkte jag bara nämna att jag såg att alternativet med vallning av sicklade belag även nämns på Kuzmins websida:

Behovet av glidvalla minimeras till ett tunt lager fluorcarbon vid enbart korta tävlingsdistanser för maximal hastighet

Lycka till med diskuterandet och debatterandet, för er som skall dit! Är media inbjudna också? (Som nyhetsmedia och/eller olika tidskrifter som Glid, Runner's World, Ny Teknik eller andra som av ett eller annat skäl skulle kunna ha intresse av att skicka någon reporter.)

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått det rätt så finns det fortfarande platser kvar i Uppsala när Kuzmin föreläser

och bl.a. Stevens framträder. Om jag får möjlighet kommer jag definitivt att ställa någon /några av de frågor som föreslagets i detta forum (bl.a. av Boljohan).

Jag tror att det bara är att komma så länge det finns platser om du inte hunnit anmäla dig.

Det hela börjar ju 17.30 på Ekonomikum, jag bifogar en karta (annan information hittar du på Kuzmins hemsida)

 

http://www.uu.se/map/map.phtml?map=3

Link to comment
Share on other sites

Det var verkligen en intressant dag och jag blev imponerad utav Steven med sina stora kunskaper och förstås av Leonid också men det visste jag ju innan! :-)

 

Kul att träffa Lars-Erik och Stevens, riktigt skoj. Och förstås Leonid samt Tobias också!

 

Var det några från Skidforum som var där?

Vad kom ni fram till för oss som inte va där?

Link to comment
Share on other sites

Flera har efterfrågat lite info från Kuzmins framträdande i Uppsala igår kväll. Jag skall berätta lite om vad som hände och förutsätter att andra som var med kompletterar.

 

Som flera i detta forum förutsett (men t.ex. jag inte trodde i början) så kom det inga vallatillverkare till den tänkta debatten och tyvärr kunde inte någon landslagsvallare komma heller (men enligt uppgift var de mycket öppna för framtida diskussioner i ämnet). Det betyder att det inte fanns några förutsättningar för en debatt som det ursprungligen var tänkt.

För mig själv så ändrades ju uppgiften från att vara moderator (möjligen i en hetsig debatt) till att presentera deltagarna kort och lite hålla i tidsschemat och frågorna.

 

Jag tycker ändå att det blev ett bra program med dessa förutsättningar och deltagarna

verkade mycket intresserade, vilket bland annat indikerades av många och väl befogade frågor.

 

Kvälllen förlöpte på ungefär följande sätt.

* Jag presenterade huvudaktörerna, Leonid Kuzmin och Samuel Forslund, och hur kvällen var upplagd.

* Leonid Kuzmin föreläste 40 minuter.

Min anmärkning: Han presenterade en hel del nytt som inte finns i licavhandlingen. Bland annat fäste jag vid vid att han har gjort en hel del kompletterade undersökningar till det som presenterades i den SWIX artikel från 2005, som vi tidigare fått se i vårt form (bland annat har jag skickat adressen vid något tillfälle). En del av detta finns även på Kuzmins hemsida och har uppmärksammats i vårt forum men en del tror jag var helt nytt.

Jag tycker att Kuzmin gjorde en mycket bra och intressant föreläsning.

* Kort frågestund med Leonid 5 min

* Samuel Forslund föreläste 15 minuter (via powerpoint)

Min anmärkning: Jag anser att även Samuel är mycket kunnig och erfaren, som vi ju redan tidigt förstått och nu konstaterat i vårt forum. Vi har ju redan tidigare sett de flesta argument han har i vårt forum, men att se det hela presenterat på detta sammanhängande sätt var mycket intressant. Tyvärr stod det inget om Samuels framträdande i UNT, vilket jag tycker var dåligt. Men ibland gäller ju devisen att det är svårt att bli kung på hemmaplan.

Visste ni föresten att han är svensk veteranmästare och åkt öppet spår på si så där 4.15 ?

* kort frågestund med Samuel 5 min.

** gemensam frågestund med publiken och Samuel och Leonid sittande där framme

30 min.

 

Det fanns gott om frågor kvar när jag tvingades avbryta för att vi skulle kunna hålla programtiden något så när.

 

Efter den officiella avslutningen förevisade Leonid sin sicklingsskicklighet och i stort sett alla stannade kvar. Dessutom fortsatte frågorna även här så det hela avslutades inte förrän kl. 20.00 (istället för den officiella avslutningen strax efter 19.00)

 

En höjdpunkt för mig var att jag för första gången (men säkert inte sista, vi bor ju nästan grannar i Uppsala) fick träffa Samuel Forslund (Stevens/Canyon), och han var var precis den person jag föreställt mig under diskussionerna på vårt forum, bara lite mer imponerande !

Det var även mycket trevligt att för andra gången träffa Leonid Kuzmin, som är en mycket färgstark person med mod, stor erfarenhet och kunnighet.

 

En annan reflektion är att JAG ANSER att Leonid och Samuel resonerar mycket lika på flera fundamentala punkter om vad som ger optimalt glid under olika förutsättningar (men det kanske inte är så konstigt eftersom t.ex. fysikaliska lagar ju gäller på samma sätt oberoende av vem som presenterar dem).

* Jag förutsätter att Stevens rättar mig om jag har missuppfattat detta.

 

Trots det kommer de ju inte till helt samma slutsatser, men just det gör ju det hela ändå mer intressant. Och ändå mer intressant skulle det givetvis ha varit om vi även fått höra motsvarande teorier och slutsatser av t.ex. vallatillverkare.

Men, VI fortsätter givetvis att diskutera på vårt intressanta skidforum....

 

Jag hoppas att Stevens och andra rättar och kompletterar mig i ovanstående beskrivning.

 

arrangemanget uppmärksammades i lokalpressen UNT på följande sätt:

 

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=574424,00.html

Link to comment
Share on other sites

Tack för en bra sammanfattning. Tycker den stämmer mycket bra med min egen uppfattning.

Att inget står om min prsentation är väl lite naturligt. Det jag säger är inte lika kontroversiellt som Leonid Kuzmin.

 

Jag uppfattade att våra teorier i många delar stämmer ganska väl.

 

MEN - den stora skillnaden är väl att jag hävdar att:

Maskinslipade skidor kan få lika bra eller bättre kontaktyta än stålsicklade. Det beror på hur de slipas och efterbehandlas. Maskinslipade skidor bör dessutom vallas för att få riktigt bra kontaktytor.

 

Vill även passa på att påpeka att de stålsicklade skidorna även de kan få bättre kontaktytor. Alltså samma som för maskinslipat. Kvaliteten på verktygen samt hur arbetet utföres spelar mycket stor roll. Sedan kan dessa skidor efterbehandlas på samma sätt som maskinslipade, inklusive vallas.

 

Jag kommer att så fort jag gått igenom min presentation samt kompletterat dessa med en bilaga med lite illustrationer + förhoppningsvis några svepelektronmikroskopbilder och lite förtydligande att lägga ut dessa på rs-riller hemsida. Tror jag kan ha detta klart nästa helg.

 

Lovar att lägga en liten blänkare här på skidforum så snart detta är utlagt

Link to comment
Share on other sites

Tack för en bra sammanfattning. Tycker den stämmer mycket bra med min egen uppfattning.

Att inget står om min prsentation är väl lite naturligt. Det jag säger är inte lika kontroversiellt som Leonid Kuzmin.

 

Jag uppfattade att våra teorier i många delar stämmer ganska väl.

 

MEN - den stora skillnaden är väl att jag hävdar att:

Maskinslipade skidor kan få lika bra eller bättre kontaktyta än stålsicklade. Det beror på hur de slipas och efterbehandlas. Maskinslipade skidor bör dessutom vallas för att få riktigt bra kontaktytor.

 

Vill även passa på att påpeka att de stålsicklade skidorna även de kan få bättre kontaktytor. Alltså samma som för maskinslipat. Kvaliteten på verktygen samt hur arbetet utföres spelar mycket stor roll. Sedan kan dessa skidor efterbehandlas på samma sätt som maskinslipade, inklusive vallas.

 

Jag kommer att så fort jag gått igenom min presentation samt kompletterat dessa med en bilaga med lite illustrationer + förhoppningsvis några svepelektronmikroskopbilder och lite förtydligande att lägga ut dessa på rs-riller hemsida. Tror jag kan ha detta klart nästa helg.

 

Lovar att lägga en liten blänkare här på skidforum så snart detta är utlagt

Det här med kontaktytor tror även jag är mycket fundamentalt och jag tror att det här finns mycket att göra i utformningen. Jag är tämligen säker att de verktyg som finns idag

och de material som används inte är optimala. Men ändå de bästa som finns i nuvarande läge. Jag tror t.ex. att i riktigt hårda spår så borde skidan utformas på ett helt annat sätt för att ge optimalt glid.

 

Mycket bra att vi snart kan få ta del av din intressanta föreläsning m.m. (+ bilder från svepelektronmikroskopet) via hemsida och forum.

 

Detta väcker tanken att jag kanske skulle ringa till Kuzmin och fråga om han kunde göra något likartat. I så fall kan ju även ni som inte var med få ta del av i varje fall det han hade på sina overheads.

Vad tycker ni ?

 

Och igen, tack för att du accepterade att medverka. Det höjde definitivt kvalitén på denna tillställning. Och så fick jag ju chans att träffa dig live.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...