Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Behöver kostråd för viktminskning!


Stam

Recommended Posts

Hur bör jag äta för att gå ner i vikt när jag samtidigt kör ganska mycket kondition och styrketräning? Vad är egentligen effektivast om jag samtidigt tränar? Dra ner på kolhydraterna går väl till en viss del men jag måste fortfarande ha ork till att träna. Hur påverkas kroppen om den inte får i sig ordentligt med fett?

 

Tacksam för alla svar!

Link to comment
Share on other sites

Till största delen så handlar det om att energitillförseln så klart skall vara mindre än förbrukningen. Går du ned för fort så får du ingen ork, som du skrev, samt att förbränningen minskar drastiskt. Och fettet, bra fett, är jätteviktigt. Ta dock bort mycket av det "synliga" fettet som inte är bra. Lite nötter som mellanmål är kanon men med måtta förstås.

 

Är viktnedgången prioriterad så försök då att i övrigt vara rätt aktiv i vila sas. Ta gärna långa raska promenader emellanåt. I övrigt så har jag en gammal hemsida på go.to/bernhardsson där jag har en länk som heter nickes näringslära. Där finns lite matnyttiga tips.

Link to comment
Share on other sites

Om du tränar mycket tror jag at det räcker med att du tänker på att äta lite nyttigare. Mindre godis, kakor, pizza, snabbmat m.m. När jag vill gå ner lite i vikt brukar jag skippa mackor till frukost och kvällsmat och äta lite mer gröt eller müsli i stället, pålägget brukar ju inte vara så nyttigt. Att gå ner sanbbt när man tränar brukar inte funka så bra. Du blir för sliten.
Link to comment
Share on other sites

När det gäller kolhydrater så har det visat sig att långsamma kolhydrater (lågt GI ) har en inverkan på fettförbränningen så till vida att man lättare förbränner fett pga att man har mindre mängd insulin i blodet som cirkulerar. Då finns det också mer fett i blodet som kan förbrännas tillsammans med kolhydraterna istället för att lagras på kroppen.

Det är alltså en fördel om man inte äter enbart snabba kolhydratyer. Man orkar träna bra utan att äta vansinnigt mycket.

 

Kolla in

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15856&a=242972&lid=puff_653499&lpos=extra_0 för att få lite tips

Link to comment
Share on other sites

Jag känner igen det där problemet. Det gäller att prova sig fram till vad som funkar. För egen del funkar det bra att försöka äta lite mer av grönsaker som ger bättre mättnadskänsla, tex broccoli, blomkål, morötter, och lite mindre kolhydrater. Tycker också det är bättre att äta lite mindre portioner men kanske någon fler gång istället.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...