Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sveriges Skidveteraner


stebe

Recommended Posts

Att distriktsombuden skulle ha försvunnit under den gamla ledningen har jag svårt att tro på. Jag hade god kontakt med ledningen och fick kontinuerlig information, inte hörde jag något om att jag var avskaffad. Det var först med den nya styrelsen som informationen uteblev, men har återkommit i begränsad omfattning med mail från Doris Bertilsson, men inget om att distriktombuden skulle vara avskaffade, det får de i så fall meddela mig.

 

Jag har fortsatt att jobba för att veteranklasser skall införas i alla långlopp i Småland samt att försökt sprida information om

veteranmästerskap och tipsat ledningen om en klubb som skulle kunna arrangera veteran-SM. Men är jag inte distriktsombud längre så lägger jag ner ev fortsatt opininionsarbete för veteranfrågor.

 

Vad gäller medlemsskapet i Masters SkiClub XC avvaktar jag mer information på hemsidan, men ett medlemsskap i en förening ger ju möjlighet att påverka den fortsatta verksamheten tex genom motioner.

 Jag skrev inte "avskaffad" utan "försvann"..(de blev m.a.o lite osynliga..).

Att det fanns distriktsombud kände jag till,och känner en som haft den funktionen..(jag åkte första SM 1990 i Östersund,som också var VM..).Dock har dessa ombud inte varit på dagordningen på de senaste årens årsmöten (jag har varit där..).Den nya styrelsen tillkom på årsmötet i Ånnaboda 2013,då förre ordföranden absolut ville avgå..Fanns inga nya styrelsekandidater,så tack vare dessa,som ställde upp och valdes "på stället",formades en ny styrelse..(annars hade nog Sveriges skidveteraner upphört..skulle jag personligen tro..).

"De nyas" ambition är att få till en org.liknande "den gamla",+ medlemskap i Sv.skidförbundet (vilket också skett)..det är ju ute i distrikten kontakterna mot klubbarna finns,som bl.a.arrangerar SM..(dock har bl.a. Ulricehamn och Högbo,på tillfrågan,svarat negativt till att arrangera Veteranmästerskap..).

Så du lär få en förfrågan om fortsatt ombudsmannaskap,Volevodin,inom en snar framtid..

Medlemsförteckning och tidigare/gamla funktioner är nu reviderade (enl.uppgift.).

 

Ski Masters Club XC ..ÄR f.d. Sveriges Skidveteraner,namnbytet bestämdes på årsmötet i Ånnaboda 2013,och delvis också efter kriterier från Sv.skidförbundet,för att kunna söka medlemskap...

 

Och..Ja,jag känner gamle ordf.och några till fr."gamla" styrelsen..liksom "den nya"..

Link to comment
Share on other sites

Med detta sätter vi punkt för den historiska genomgången av sveriges skidveteraners historia och riktar in oss på framtiden.

 

Frågan är då varför jag skall bli medlem i Ski Masters Club ?

 

Den största anledningen är att då har man möjlighet att påverka veteranverksamheten så att fler känner att de kan delta (även om man inte är på plats i Jukkasjärvi).                                                                     Det jag skulle vilja ändra på är;

 

- återgång till ettårigt verksamhetsår och lättare att anpassa verksamheten efter utvecklingen. Nu är det årsmöte bara vartannat år och ett gångting utan beslutanderätt däremellan, att bara granska verksamhet och ekonomi vartannat år är riskfyllt tex vid ett ev. beslut som visar sig felaktigt.

 

- uppdelningen klassiskt-skejt ändras till 50-50

 

- någon form av poängtävling för klubbar införs i veteran-SM så att även de längre ner i prislistan ger poäng

 

- annat förslag som stimulerar medlemsskap i klubben tex % i någon sportbutikkedja

Link to comment
Share on other sites

Med detta sätter vi punkt för den historiska genomgången av sveriges skidveteraners historia och riktar in oss på framtiden.

 

Frågan är då varför jag skall bli medlem i Ski Masters Club ?

 

Den största anledningen är att då har man möjlighet att påverka veteranverksamheten så att fler känner att de kan delta (även om man inte är på plats i Jukkasjärvi).                                                                     Det jag skulle vilja ändra på är;

 

- återgång till ettårigt verksamhetsår och lättare att anpassa verksamheten efter utvecklingen. Nu är det årsmöte bara vartannat år och ett gångting utan beslutanderätt däremellan, att bara granska verksamhet och ekonomi vartannat år är riskfyllt tex vid ett ev. beslut som visar sig felaktigt.

 

- uppdelningen klassiskt-skejt ändras till 50-50

 

- någon form av poängtävling för klubbar införs i veteran-SM så att även de längre ner i prislistan ger poäng

 

- annat förslag som stimulerar medlemsskap i klubben tex % i någon sportbutikkedja

Beträffande räkenskapsår- så är det redan genomfört ,,

Övriga punkter Du tar upp har bl.a. behandlats/ventilerats på årsmötet i Timrå 2014..

Dvs.-någon form av "poäng-/deltagar stimulans",arbete pågår--

       -ändring av grenar/stil/SM program görs genom motioner för årsmötet att behandla..Det som nu gäller har tidigare 

        fastställts..

       -Tre lägerupplägg har presenterats,,varav bl.a.Ö-vik ställdes in p.g.a. för få anmälda...

       -Torsbylägret körs mot nästa helg...

         (jag har i.a.f. inte haft några problem att se info om dem,via de kanaler som funnits tillhanda...)

       

För övrigt är det inga problem att få information,svar på frågor m.m. , eftersom både E-post adress,telefonnr...finns på hemsidan (idrottonline) och även Facebook....

Ja...,via medlemsskap i Ski Masters Club XC / Sveriges skidveteraner är man med och påverkar....

 

Därmed kan vi väl avsluta denna del av tråden....

Link to comment
Share on other sites

Nja, inte riktigt än.

Jag har varit inne på hemsidan och fått reda på vilka som sitter i styrelsen - äntligen !

 

Men det här med medlemsskapet är otydligt - det verkar finnas två kategorier och jag tippar att den ena

gäller för dem som redan är medlem och tävlar för en skidförening och den andra kategorin är för dem som vill

tävla för Ski Mastersclub xc. Här behövs mer information på hemsidan liksom vad ett ev medlemsskap kostar (ev stödjande

medlem gratis ?). Det viktigaste är dock att det finns en övertygande motvering till varför jag skall bli medlem i Ski Mastersclub xc

- information och inbjudan till mästerskap kan jag få på hemsidan utan medlemsskap.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter en del informationsutbyte med den nya styrelsen har en hel del klarnat:

 

Gamla Sveriges Skidveteraner var en intresseförening för skidveteraner i Sverige och där var man medlem vid sidan om sitt ordinarie medlemsskap i sin förening. För att bevaka veteranverksamheten ute i distrikten hade ett antal kontaktmän utsetts.

 

I och med bildandet av SkiMastersClub XC övergick Sveriges Skidveteraner till att bli en renodlad veteranklubb som vilken annan skidklubb som helst, där man som huvudmedlem kunde tävla för klubben. Klubben en veteranklubb för hela Sverige utan lokal anknytning i distrikten (jfr Axa Sportklubb) och följdaktligen har man som medlem ingen möjlighet att deltaga i DM i hemmadistriktet. I och med detta upphörde distriktsombuden, då man inte kan representera en förening, som inte har sitt säte i distriktet. Det tog lite tid för mig att fatta detta, men nu är mitt uppdrag som distriktsombud slutfört och jag hoppas att jag gjort lite nytta för veteranverksamheten under de här åren.

 

Jag skulle hellre sett att Sveriges Skidveteraner hade ombildats till en Veterankommitté inom Svenska Skidförbundet ung som i andra förbund tex Friidrottsförbundet och då hade man kunna behållt sin lokala förankring.

 

Med nuvarande upplägg på medlemsskapet har jag svårt att motivera mig att gå med i Skimasterclub XC, huvudmedlem kan jag inte bli om jag vill tävla för min gamla klubb, argumenten för stödjande medlemskap är fn svaga, återstår att se om de kommer att ändras.

Link to comment
Share on other sites

Måste man då vara med i SkiMastersClub XC för att få åka i Veteran-Sm, eller kan man åka för sin vanliga klubb? Ska tydligen gå i Kiruna i år. Kunde vara kul att åka SM en gång i livet...

Hur är nivån på åkarna? Vågar man som vanlig motionär visa sig där?

Link to comment
Share on other sites

Måste man då vara med i SkiMastersClub XC för att få åka i Veteran-Sm, eller kan man åka för sin vanliga klubb? Ska tydligen gå i Kiruna i år. Kunde vara kul att åka SM en gång i livet...

Hur är nivån på åkarna? Vågar man som vanlig motionär visa sig där?

Du åker för din vanliga klubb,precis som vanligt/tidigare,och som alltid varit fallet..tävlingsdagar 13--15 februari..info.om distanser,klasser,tävlingsdagar finns i Sv.skidförbundets tävlingskalender..,mer info samt inbjudan kommer att läggas in..

Finns alla nivåer av åkare i alla klasser,från rena motionärer till "veteran-elit"..Kamratmiddagen/Banketten,lördag kväll,ger möjlighet att träffa likasinnade kring gemensamt intresse,under lättsamma former..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...