Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stråkenloppet i Mullsjö


Offa

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Jag preppar ett par med hyffsat mjuk burk (SkiGo HF röd/gul mix) på toppen och så ett par med klistergrund (om det råkar värma på i natt). 

Sen känner jag av om burken suger och jag får ton ner med nåt slipprigare. Typiskt då HF Violett som släpper bra i nysnö. Klisterparet får gripa in om det blir glattare än väntat. 

 

Jag orkar inte staka slutbacken 7 gånger nämligen... 

Link to comment
Share on other sites

Fäste:

Kör också ett par med Skigo hf röd med skigo base invärmt i botten. Skulle det bita för bra eller om det kommer snö täcker jag med tunt lager hf blå. Andra paret med klister, rode lila i botten, ovanpå rode multigrade (eventuellt enstaka punkter med rossa inblandat under trampet).

 

Glid:

Skigo hf gul, rak 1mm rill hela skidan, extra tryck bak.

 

Återkommer med rapport hur det funkade.

 

Någon som vet om stora trugor behövs?

Link to comment
Share on other sites

Fäste:

Kör också ett par med Skigo hf röd med skigo base invärmt i botten. Skulle det bita för bra eller om det kommer snö täcker jag med tunt lager hf blå. Andra paret med klister, rode lila i botten, ovanpå rode multigrade (eventuellt enstaka punkter med rossa inblandat under trampet).

Glid:

Skigo hf gul, rak 1mm rill hela skidan, extra tryck bak.

Återkommer med rapport hur det funkade.

Någon som vet om stora trugor behövs?

Här kommer race rapporten:

Hade kanon fäste med skigo hf röd under värmningen i den långa backen på slutet. Kunde diagonala obehindrat från botten till toppen i spåret. Helt ok glid. Funkade även fint varv 1-2 men på 3:e när spåren nästan var bort eller blankpolerade bet det inte längre. Varv 4-7 blev ett stakinferno med inslag av blandat småspring... ingen stilstudie i bra skidteknik direkt.

 

Jag hade stora trugor (rex lössnö) på vilket hjälpte mig på stakpartierna på gärdet annars hade det blivit riktigt jobbigt.

 

Vet inte om klister skidorna hade funkat då man ibland kom ut i lösare snö och fick då genast hugg under skidan när man kom tillbaka i spåren.

 

Gick nog en 15 min långsammare för mig än planerat men bra träning för psyket o balansen om inte annat ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jättebra ordnat lopp av arrangören men tyvärr bland de sladdrigaste spår jag åkt i. Tycker synd om de lite långsammare åkare som inte har styrkan att staka större delen av banan, måste vara ett helvete att diagonala i det där. 

Annars som sagt jättebra arrangemang, allt runt ikring var ordnat exemplariskt med parkering, nummerlappsutdelning, seedade startfållor och burgare vid målgång. 

Link to comment
Share on other sites

Ja arrangemanget va det inget fel på.

Det slutade med att jag tröskade på ski-go orange för att få fäste och det av bra till spåren försvann då all snö fastnade under när man sprang uppför ngn backe.

Som salt på såret me så ser jag nu i resultatlistan att endel som var före mig endast körde 6 varv :(

Va iofs med i motion men det är där jag ska vara.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på Start MWF gul ihopvärmt med Start Purple, sen täckta med Swix VR55N. Hade bra fäste hela loppet. Frös i lite lössnö i långa backen, men gick att åka/sparka bort efter backen slut. Dock svårt att dra full nytta av det utan spår. Glidet var också helt ok, start Bwlf + start hf80 + swix maraton svart, 2mm rill över hela.

 

Bra arrangemang av Mullsjö OK.

Link to comment
Share on other sites

Tyckte det var en riktigt kul bana faktiskt. Harmonisk profil. Första varven riktiga goa med bra fart och kul nedförslöpor. Sen höll det ju inte riktigt, men så jäkla illa var det ändå inte imho.

 

För mig gick det ok i knappt 35km, men sista 9 vill jag nog helst glömma. Parkerade fasen helt. Och det var inte spårens fel direkt.

 

Testade lite blandat på värmningen, men valde till slut rugg. Satt bra i början, men när det blankade till blev det till att hänga på stavarna. Kanske kanske hade täckt klister funkat? Jag vågade inte, plus att jag inte hittade nån burk som verkligen bet.

 

Enda störiga tyckte jag var att koordinaterna till Ryfors fortfarande stod kvar på hemsidan. Vi var där uppe och vände innan vi insåg att tävlingen var flyttad...    

Link to comment
Share on other sites

Helt klart det sämsta "spår" jag åkt i. Ungefär lika roligt som att betala restskatt........

Synd att man betalade för eländet. Det var nog sista gången jag åker ett seedningslopp söder om Mora.

 

Nja. Jag startade i 10 led i förra årets Vasalopp. Då var spåren ännu sämre. Men håller med om att spåren blev riktigt grisiga mot slutet. Jag tycker det var speciellt jobbigt ute på gärdet. Där spåren helt försvann och stavarna åkte igenom.

 

Som flera andra skriver så var arrangemanget mycket bra. Jag tycker också att banan var kul och varierande. Jag kommer åka loppet fler gånger. 

Link to comment
Share on other sites

Spåren var ännu sämre på vasaloppet ifjol även i led 6-7. Bra arrangemang! Bjöds på hamburgare i mål! Barnlopp innan! Kanonarrangemang. Fanns säkert 5-6 kontrollanter längs banan, vilket gjorde åkningen trygg. Knappt ingen skejtade heller därav! Såg ingen som vallade om, (om jag inte kikade dåligt) - fanns valla att få vid varvning.... Däremot många många som bröt. Nutidens melodi: Hellre bryta än valla om. "Vad som helst, men inte valla om med Rode gult klistervax burk, eller nysnöklister under foten :) ": Många resonerar: Bryta, skejta, fuska, men absolut inte valla om. Men visst blir det svåråkt när det är nollgradigt och fuktigt och blanka sladdriga spår. Vad händer om man kör en skoter och drar ett nytt spår i ena kanten? Är det så stor skaderisk att göra det??? Man kan väl ha en sirén som låter så det hörs att man kommer....??????  Och hålla tex höger kant hela vägen???? Och köra en tre-fyra ggr under loppet???? Jag körde ruggat, 60-papper större delen av zonen... Fibertex i kanterna.... Och skoimpregneringsspray på ;) . Funkade 3 varv säkert... Men man kunde säkert haft 40-papper och kanske tom bränt håren lite som Jörgen Aukland Vasan -08...

Link to comment
Share on other sites

Ofattbart!!!!! De tog ingen hänsyn till att det var ordentligt drygt för oss motionärer i led 5-6-tempo att åka..... Många som bröt för att de inte orkade eller klarade loppet.... Trodde de skulle sätta 3.10 som gräns för att klara led 5, nu satte de 3.06 för led 6, så 3.06.01 är alltså led 7! Min bedömning är annars att jag åkte ett led eller bortemot ett led snabbare än ifjolårets seedningslopp i Ulricehamn, men att jag fick ett led sämre seedning nu... Det är ju bortemot två leds skillnad det i bedömning i så fall....

Link to comment
Share on other sites

Ingen snäll seedning direkt. Hade själv inga större förhoppningar om att hoppa upp till led 5 efter min insats men att det bara var 3 av topp åkarna som hamnade i elit?! Trodde nog att åtminstone 2:08 skulle räcka och sedan 10 min intervaller. 3 tim hade inte varit orimlig gräns för led 5 under förutsättningarna som var. Den som lyckades seeda upp sig här gjorde ett riktigt kanonlopp och kan gå stärkt in i Vasafållan den 8:e mars. Själv får man ta nya tag uppe på Billingen på lördag!
Link to comment
Share on other sites

Som exempel en kille som åkte på 2.39.33 i Mullsjö. Han seedades alltså till mellan led 4 och 5. I Vasaloppet ifjol hamnade han på plats 1258 och hade 5.26. Seedas mellan led 4 och 5 alltså.... Och svårare och svårare blev det ju mer man behövde använda benen som motionär i typ led 5-klass... Jag tippade på 3.10 som gräns för led 5.... Är väl som tidigare år, att Stråken som ligger tidigt, bryr de sig inte om, utan tycker att man ska då sporras till att åka ett lopp till, och sen avgör också avståndet till Mora - Intersport och Skinnarloppet gynnas.... Så tror jag.

Link to comment
Share on other sites

2 minuter.... 2 minuter la man ju både här och där på varje varv av de sista tre-fyra varven. Var ju ett sånt vallningsföre med såna halkiga spår och såna backar, att för en led 6-7-åkare, tror jag ändå att man hamnar ca ett led fel i denna seedning från detta lopp. Så tror jag. Jag hade gissat på 3.10 som gräns till led fem. Alltså 3.10.01 led 6. Det var min gissning när jag gick imål. Han som åkte på 2.39.33 och alltså hade plats 1258 på VL 2014, hamnar fortfarande i led 4 i seedningen från Stråken, även efter uppdatering.

Link to comment
Share on other sites

Stråken kommer undantagsvis vara ett vettigt seedningslopp med lång slinga, gott om snö och ideal preparering. Samtidigt är det hatten av för de hjältar som skrapar ihop lopp i södra Sverige.

 

Till hösten kanske vi får en snurrig stakfest i Skidome i Göteborg? Får vad Serneke har i görningen.

Link to comment
Share on other sites

Ha - där fick jag vatten på min kvarn efter resultatlista på Billingen!!!! Ska se om jag kan sammanställa en lista på de som kört mellan, säg 2.50.00 - 3.20.00 på Stråken och som även kört Billingen. Än så länge hittat följande tidsdifferanser för samma person. Hittat några mellan 2.55-3.10 till att börja med. De har i tur och ordning haft så här mycket längre tid på Stråken än på Billingen: 30, 42, respektive 48,5 min!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ska se om jag kan hitta fler som sagt. Kanske kollar Ulricehamn med.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...