Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidor nästa år.


Davidssoneddie

Recommended Posts

Vi var och åkte längd i Engadindalen Schweiz i mars och för oss blir det La Diagonela, fantastiska omgivningar och om bansträckningen blir som det viskas om så kommer detta att bli ett kanonlopp, vi siktar på La Diagonela och Marcialonga helgen efter.
Link to comment
Share on other sites

Hemsidan för La Diagonela verkar ligga nere, men söker man lite så ser det ut som att loppet ersätter Jizerska i Ski Classics även 2015. Antar också att det drar lite mer folk (läs skandinaver) i januari med ett lopp i klassisk stil än Engadin Ski Marathon i fri stil mitt emellan Vasan och Birken i mars. La Diagonela/Marcialonga låter som en trevlig kombo, blir svårt det här...
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag är lite såld på alperna vad det gäller längdskidåkning.

 

För kommande vinter har jag bokat Engadin Skimarathon. Jag åkte loppet förra året och var som sagt mycket trevligt i härlig miljö. Kanske inte det billigaste loppet och man bjuds inte på så mycket efter loppet, öl, mackor, hamburgare m.m. får man köpa själv, men allt är perfekt arrangerat.  Man bör åka skate dock, 99% gör det av ca. 15 000 deltagare.

 

Angående prisbilden; man skall inte bo i St Moritz om man har en begränsad budget :). Men det finns flera fina byar i dalen med hyggliga priser. Tåg och buss går mellan orterna och på tävlingsdagen är kommunikationerna mycket bra. Jag har bokat en liten lägenhet i Samedan för 350 CHF/vecka vilket är 2600 kr, vilket är billigt för att vara Engadindalen. Flyg till Zürich kostar 2 300 kr och tåg(Glacierexpressen) tur och retur ligger på ca. 1 200 t.o.r.

 

Jag var även i Toblach(World cuport) i år för att åka tävlingen som går mellan Cortina och Toblach, samma sträcka som dom kör i Tour de Ski, den episka som går på tågvallen genom pass och tunnlar och över broar med otroliga vyer. Man åker 30 km skate från Cortina till Toblach på lördagen och 42 km klassiskt från Toblach till Cortina på söndagen med målgång mitt i Cortina. Tyvärr var det så mycket snö i år att sträckan var lavinfarlig så sträckningen drogs om så att man bara åkte i Toblachområdet.

 

Så jag planerar att åka dit i vinter igen. Mycket bra arrangerat och det är otroligt prisvärt. Åker man bägge loppen kostar det €60 tillsammans och man bjuds på öl/vin/vatten, pasta, pannbiff m.m. efter loppet, transporter skall ingå också. En mössa och en halsbuff fick man till och med. Det som var lite sämre med loppet var bristen på vätskekontroller som var för få. Toblach är ett bra ställa att bo på som är en mindre by med närhet till enormt fina spår. Finns ca. 200 km och det går att åka både till Österike och till Cortina(4 mil, buss tillbaka).

 

Man kan flyga till München med Lufthansa för 1 800 kr t.o.r alternativt Innsbruck för det dubbla. Tåg München - Toblach tar nog en 6 timmar men är nog det billigaste alternativet om man inte kan hitta nån resa med Ryanair till Bergamo eller Verona. Tåg i Tyskland/Österike/Italien är lite billigare än i Schweiz. Man bor billigt i Toblach, jag betalade €78 för en person i dubbelrum med halvpension i fint hotell. Det går att hitta billigare också neråt €50 med halvpension på hyggligt pensionat. 

 

Summasumarum så är spåren och arrangemangen i toppklass nere i alperna och vädret som regel bättre. Jag har även åkt Dolomitenlauf och König Ludwigslauf och åkt några dagar i Seefeld, som jag även kan tipsa om.

Link to comment
Share on other sites

Engadin är jag också sugen på. Tror Jerry Ahrlin hade det som sitt favoritlopp i nån intervju. Det ligger lite knepigt i tiden mellan Vasan och Birken, men ett mellanår då man åtminstone vill hoppa över Vasaköandet så...

 

Toblach-Cortina låter ju fantastiskt trevligt, har du nån länk JanE?

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha belägg för det så tror jag att det är individuella lopp utan jaktstart som, om man kör båda, räknas ihop.

Tolkar man Vasaloppets seedningsregler så kan den här typen av lopp mycket väl falla inom ramen, men att "bedömning sker på plats vid seedningen dagarna före Vasaloppet".

Link to comment
Share on other sites

Jo det är två individuella lopp, med varsin resultatlista, utan jaktstart. Men dom gör också en sammanslagen resultatlista för dom som åker bägge.

 

OBS! På deras tyskspråkiga hemsida finns den riktiga bansträckningen medans den engelskspråkiga har förra årets omlagda bana som bara gick i Toblachområdet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 8 months later...

http://www.dobbiacocortina.org/files/content/498740_34434_1_0/track.pdf

300 höjdmeter känns överkomligt. Blir nog inte kommande säsong då lillkillen är knappa tre år, men 2016 kanske.

Mycket riktigt så gick det här och blev en Ski Classics-tävling utan att ens varit ett fullvärdigt Eurolopp eller Worldlopp. Kul!

http://www.langrenn.com/nytt-renn-inn-i-langloepscupen.5770968-1743.html

Ligger ju första helgen i vårt (Västsveriges) sportlov så det känns ju lovande ;)

Kan bli nice kombo med en alpinvecka.

Att de kör långetappen på Tour de Ski underlättade nog valet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...