Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning nysnö och nollföre


TT

Recommended Posts

Idag var det rode gult klistervax som gällde!!! Fin valla det!!! Finns det något annat märke som har en så kletig burk för varma o blanka nysnöspår????

Rex har ju sin lila som är bra.

Nu vet jag inte vad du fiskar efter! Rex lila 0- -2? Eller Rex Powergrip lila +3 - -5? Den förra är ju MYCKET hårdare så klart med det temperaturintervallet. Och den senare kostar ju för det första 230 kronor o för det andra kan den omöjligen vara lika mjuk o klibbig när den går till 5 minus! Rode gult klistervax är ju mer att jämföra med swix gult nysnöklister det gamla - finns inte det kvar förresten?? Skulle vara Skigos gula eller tokos (nya) gula burkar kanske??? Men till vettigt pris är rode ensam skulle jag tro! (Minst fyra burkar av rodes burkar så kostar de 60 kr på pölder tex).

Link to comment
Share on other sites

För det första så fiskar jag inte, jag svarar på en fråga vad som finns, inte vad som är lika billigt, och ja det är naturligtvis Powergrip som är en kletig burk burk som du frågade efter.

När det rinner om man lägger den ner i rumstemperatur så kallar iaf. jag det för kletigt.

Det finns väl många vallatillverkare som har mkt bredare spann än det, så ngn omöjlighet lär det inte vara pga. det. Kör du med Swix så blir det väldigt många burkar du ska ha och jag tror inte flertalet bara kör med Rode.

Link to comment
Share on other sites

För det första så fiskar jag inte, jag svarar på en fråga vad som finns, inte vad som är lika billigt, och ja det är naturligtvis Powergrip som är en kletig burk burk som du frågade efter.

När det rinner om man lägger den ner i rumstemperatur så kallar iaf. jag det för kletigt.

Det finns väl många vallatillverkare som har mkt bredare spann än det, så ngn omöjlighet lär det inte vara pga. det. Kör du med Swix så blir det väldigt många burkar du ska ha och jag tror inte flertalet bara kör med Rode.

Rode gult klistervax rinner inte i rumstemperatur - den är dock extremt kletig o seg. I princip nästan som gult nysnöklister

Link to comment
Share on other sites

Det betyder ju bara att Rex är mjukare som du sa att den omöjligt kunde vara.

Mm... Med mjukare menade jag bettigare och klistrigare! Och det tror jag inte att Rexen är. Men jag har ju inte känt på den.....

Man kanske inte ska utala sig om burkar man inte har, eller? ;)

 

Rex powergrip är ju ett klister, även om den ligger i burk. Jag brukar värma in den med järn. Den innehåller mycket fluor (det står ju "fluor x 2" på burken), och kan i och med det ge "mindre grepp" men bättre "släpp". Det senare kan ju även innebära att det inte fryser i lika lätt. Jag har en klubbkompis (http://tomas-karlberg.blogspot.se) som håller Rex powergrip som favorit-vallor. Han är dock så pass mycket bättre än mig, så för mig kan jag tycka att de ger lite för "lite" fäste ibland. Men hellre det än ifrysning.

 

Rex powergrip upplever man ju inomhus som extremt mjuka och "kladdiga". Dock hårdnar de ute. Jag har själv gjort den missen att ta enbart grön i för varmt före, då jag tyckte den kändes så "kletig". Lätt att lura sig där ! ;)

 

Rode gul är ju också ett klister, fast den ligger i burk. Den har jag aldrig använt enbart. Jag har fått lära mig att man "alltid blandar" den med annat, antingen burk eller klister. Men den kanske går att använda enbart… ;) Två klassiker är ju "silvergialla" och "supergialla".

Link to comment
Share on other sites

En stor ledning till frysning i dessa före när att man lägger för tjocka lager med vallan, och då fast man lagt ett lager som ska låsa så tränger den mjukare igenom.

 

Sen lär man även se till att den mjuka vallen hinner kallna riktigt innan man täcker den, och när man täcker får man heller inte korka för mye för då blandas vallorna med varandra och den mjuka riskerar frys

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...