Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppet seedning


VL4

Recommended Posts

Jag tycker att Engelbrekt seedningen är helt ok. Problemet är att en del andra lopp seedas för snällt, tex Evertsbergsrännet. Historisk sätt har Engelbrekt alltid haft tuff seedning, extra konstigt när loppet går på ordinarie bana. Då är den kuperade banan riktigt tuff och enligt mig minst lika jobbig som VL. Engelbrekt ser jag som bra träning inför VL, men inget lopp för att seeda upp sig på. Mora har en tuff attityd mot Engelbrekt i seedningsfrågan - undrar varför?
Link to comment
Share on other sites

Nu har seedningstabellen dessutom ändrats sedan förra veckan. Solsta fick +19 minuter tillgodo per led. Från tidigare 2:30 till led 3 blev räcker plötsligt 2:11.....

Ursäkta, det blev helt fel..

 

Så här skall det vara: Tidigare (1,5 v sedan) krävdes 2:11 till led 2 för Solsta. Nu räcker 2:30. (2:40 till led 3). Hyfsat drastisk ändring. Tidigare justeringar jag sett brukar handla om ett par minuter.

 

 

Seedningen har jag redan uttryckt min åsikt runt, men framför den gärna igen. Det går inte att jämföra ett lopp mot ett annat. Olika startfält, olika farter osv. men då jag som är åkare på gränsen mellan led 2 och 3 ligger med i tätklungan efter 12 av 50km kan det inte gå särskilt fort där framme. Speciellt inte som tätklungan var runt 50 åkare och det titt som tätt inför backar stod helt stilla.

Ingen motsäger att det gick långsamt i täten. Tvärtom. Men var det någon som såg hur rundslingan såg ut efter fyra timmar. Knappt åkbar och ca 50% av de startande fortfarande kvar. Här gick det definitivt inte att åka fort!

 

Tallen har rätt. Seedningen för led 1 och 2 stämmer väl med övriga seedningslopp / åkarnas kapacitet vid jämförelse i seedningstabellen. Hamnade själv i led 4 och borde nog inte varit i led 3 även om led 3-4 korrigerats för att matcha andra lopp.

 

Problemet är följande:

-När täten inkl Tallen gått i mål var fortfarande >80% av startande ute på rundslingan.

-Loppet var 50 km (inte 40/42 el 45) och gick exceptionellt långsamt, speciellt för de bakre leden.

-Seedningsintervallen är satta till samma 10 min/led dvs som övriga 40 km lopp

-Ju längre från vinnartiden, ju desto mer felaktig blir intervallen

-Endast 138 personer av de ca 1600 som gick i mål lyckades ta sig in i led 9.

-60% klarade inte ens led 9. Detta kan omöjligt återspeglar åkarnas kapacitet eller insats under loppet.

 

Tycker ni skall ta er en tid på på de faktiska resultatlistorna/tiderna jämföra med övriga lopp om ni tror denna seedning blev jämförbar med övriga lopp.

 

 

Tycker fortfarande riktigt synd om de som kämpade på i fem - sex timmar mellan stenarna i de obefintliga spåren för att slippa led 10.

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om seedningen för Grenaderen då ;). Arne Post som vann holmenkollmarsjen kom tvåa tio minuter ( :) ) efter vinnaren o Arne som på holmenkollmarsjen klarade elitledet med tio minuter, hade ingen chans på elitledet i Grenaderen för inte ens han som vann tio minuter före Arne fick elitledet på det loppet :).
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...