Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skejt i klassiska lopp


felldin

Recommended Posts

Krönikören vill ha debatt: http://www.langd.se/?id=5858559&cat=86106

This is the place to be! ;)

 

EDIT: Det är insiktsfulla synpunkter helt klart, men jag funderar på när stakning är det enda alternativet eller om det kanibaliserar in på fristil och det blir ett enda misch-masch?

Har också läst krönikan och det han tar upp är en aning alarmerande för den klassiska tekniken. Han är inte nådig i sin kritik mot den kategorin som finns under eliten eller som han kallar "låtsaselit". Ni som tillhör den kategorin - vad säger ni ?

 

Han recept mot den alltmer tilltagande stakningen är att inför "diagonalzoner" i uppförsbackar med saxningszoner bredvid.

Att ha ytor för saxning bredvid spåren tror jag inte på, då kommer de med blanka skidor att saxa i stället för att hugga sig uppför backen.

Ska det vara "diagonalzoner" skall diagonal vara det enda tillåtna. Sen kan man fråga sig om det inte går att diagonala på armarna uppför för dem utan fästvalla, det har ju hänt att man tvingats "gå på armarna" om man haft bakhalt. Sen det klart att det går ju snabbare att diagonala uppför med än utan fäste, men det kanske inte gör något om eliten diagonalar utan fäste, bara det diagonalas i zonerna. Fördelen med det är att det blir bättre överensstämmelse med toppen och den stora massan, men samtidigt krävs det en större kontrollapparat från arrangören för att kontrollera att reglerna efterlevs.

Men samtidigt tycker jag det är bra att man försöker att rädda den klassiska tekniken med att testa olika metoder - att bara låta utvecklingen springa iväg kan leda till att man släpper allt fritt och den klassiska tekniken går i graven. (tycker det trots att jag föredrar fristil)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Har också läst krönikan och det han tar upp är en aning alarmerande för den klassiska tekniken. Han är inte nådig i sin kritik mot den kategorin som finns under eliten eller som han kallar "låtsaselit". Ni som tillhör den kategorin - vad säger ni ?

Tur att man inte är nära topp-1000... än ;)

Link to comment
Share on other sites

Verkar ganska ensam med att gilla hur det är nu. Gillar både klassiskt och skate och tycker att det skulle vara riktigt tråkigt om klassisk skidåkning försvann. Tycker också att det är intressant att att se var det lönar sig att staka och vart det inte gör det. 

 

Sen tror jag helt klart att man behöver vara tuffare i bedömningen på klassiska lopp... Något som simningen löst riktigt bra, men sen är det ju lite lättare att övervaka människor i en 50m bassäng.

Link to comment
Share on other sites

Helt galet med zoner, problemet är ju tjuvskate inte "förlite" diagonalning?. Här har materialtillverkare en möjlighet att plocka fram skidor som minskar fördelen av gå blankt, det är ju få som ifrågasätter att diagonal är snabbast uppför, men på lätta banor är det inte snabbast från start till mål.

 

Att prata om att det inte krävs vo2max för att staka bra kan ju försöka köra ifrån petter Eliason med vo2max över 87 i stakning?!?! Galet bra.

 

Så åter igen, det man vill åt är fusk, skulle det fuskas mindre med zoner om inte fusk beivras? Knappast.

 

/ hubes

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför alla ska hacka på oss motionärer som väljer att staka klassiska lopp. Så länge man inte skejtar är det väl inget problem och det är väl bara att diska de som fuskar? Har åkt VL/ÖS 22 ggr med en bästa tid på 4:48 och ligger numera på ålderns höst mellan 6-7 timmar. De senaste fem åren har jag inte använt fästvalla överhuvudtaget och det är det bästa jag gjort i hela mitt skidliv. Jag valde att skippa fästet som en kul grej en säsong, ville se om det fungerade för en motionär, därefter har jag inte velat börja fästvalla igen. Underbart att slippa kladdet.

 

Jag upplever flera fördelar, bl.a:

 

1. Mycket enklare, bara att sticka ut och tävla/träna utan att finjustera fästvallningen.

2. Lägre puls och jämnare belastning genom loppen, går aldrig in i väggen numera.

3. Har alltid toppenglid

4. Behöver aldrig oroa mig för att tappa fästet pga slitage eller väderomslag. Noll vallaångest innan tävlingar.

 

Förbereder man sig väl är det inget problem att som hyfsad motionär staka VL/ÖS utan att fuskskejta. Funkar att gå på rätt kuperade lopp också som t.ex Mattila som jag körde utan fästvalla den här vintern. Kör skejtlängd på stavarna och får bra tryck uppför med det. 

 

Jag har bestämt mig för att inte fuska, tjuvskejtar aldrig. En ren hederssak. Min erfarenhet är snarare att de som tjuvskejtar mest är åkare som tappat fästet och inte tränat tillräckligt med stakning/saxning. I VL/ÖS skulle jag inte behöva saxa i en enda backe om inte "fästvallaåkare" med dåligt fäste saxat sönder spåren. Har flera gånger påpekat för fuskskejtare att de fuskar och fått svaret "har kört slut på fästet, jag måste skejta för att ta mig framåt"

 

Låt de som vill diagonala göra det och låt oss som vill staka göra det. Diska fuskare oavsett om de har fästvalla eller inte.

 

...men helst skulle jag vilja åka VL i fri stil...

Link to comment
Share on other sites

Jag håller nog med om att skejt är fusket (i klassiska lopp) inte stakningen.

Om an bara tar sig till högersidan i uppförsbackarna och respekterar diagonal som snabbaste sättet att ta sig upp i en backe?

Lite jobbigt att behöva byta spår när man diagonalar bara för att det är långsammare åkare framför, i stakningsmomentet eller fartställning kan jag byta spår smidigt men inte i diagonal... tappar masor med fart eftersom jag inte kan ta ett skejtskär överhuvudtaget.

 

Så länge jag får åka klassiskt så är jag nöjd, stakare är inte mitt problem (egentligen är skejt inte problemet heller eftersom motionärer sällan skejtar i klassiska spår utan i strösockerbackar eller backkrön).

Stakning är godkänt i min regelbok och därmed håller jag inte med Minatti (även om det ser tråkigare ut).

Link to comment
Share on other sites

Jag håller nog med om att skejt är fusket (i klassiska lopp) inte stakningen.

Om an bara tar sig till högersidan i uppförsbackarna och respekterar diagonal som snabbaste sättet att ta sig upp i en backe?

Lite jobbigt att behöva byta spår när man diagonalar bara för att det är långsammare åkare framför, i stakningsmomentet eller fartställning kan jag byta spår smidigt men inte i diagonal... tappar masor med fart eftersom jag inte kan ta ett skejtskär överhuvudtaget.

 

Så länge jag får åka klassiskt så är jag nöjd, stakare är inte mitt problem (egentligen är skejt inte problemet heller eftersom motionärer sällan skejtar i klassiska spår utan i strösockerbackar eller backkrön).

Stakning är godkänt i min regelbok och därmed håller jag inte med Minatti (även om det ser tråkigare ut).

Det är ingen som påstått att stakning är fusk - bara att den utarmar sporten.

 

Sen tycker jag inte man skall vara motståndare till att testa olika åtgärder för att bevara diagonalåkningen, funkar det inte efter att ha testat, jag då får man acceptera att klassiska åkningen blivit synonym med stakning. En metod, som kunde testas är att förbjuda saxning, då skulle man inte förbjuda stakning men samtidigt tvinga dem som ej orkade staka uppför att köra med fästvalla. Som bonus skulle spåren hålla bättre och det skulle inte bli som en "sockerbinge" i backarna.

En annan fördel är ju att fuskskejtning i backarna skulle minska både den medvetna och den som beror på att fästfria skidor råkar glida utan avsikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bestämt mig för att inte fuska, tjuvskejtar aldrig. En ren hederssak. Min erfarenhet är snarare att de som tjuvskejtar mest är åkare som tappat fästet och inte tränat tillräckligt med stakning/saxning. I VL/ÖS skulle jag inte behöva saxa i en enda backe om inte "fästvallaåkare" med dåligt fäste saxat sönder spåren. Har flera gånger påpekat för fuskskejtare att de fuskar och fått svaret "har kört slut på fästet, jag måste skejta för att ta mig framåt"

 

Låt de som vill diagonala göra det och låt oss som vill staka göra det. Diska fuskare oavsett om de har fästvalla eller inte.

 

...men helst skulle jag vilja åka VL i fri stil...

 

Precis! Dom som man får skrika på i spåret är oftast dom som har fästvalla men vallat bort sig upplever jag det som också. Tanke på skejt för mig finns inte ens, det är som du skriver en hederssak.

 

Jag anammade stakningen hösten 2015 inför VL16 och har aldrig haft ett så jämt och fint VL någonsin, plus att jag förbättrade mig i både tid och placering rejält. Bestämmde innan att jag verkligen skulle staka hela VL och inte saxa någon backe och det gick kanon. Ska köra Årefjällsloppet nu den andra April och kommer förmodligen att staka det också. Sen blir det självfallet staka VL17 också, om det nu inte är förbjudet av alla haters  :P  ;)

 

Edit: Blev citatfel, har tagit bort det.

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen som påstått att stakning är fusk - bara att den utarmar sporten.

 

Sen tycker jag inte man skall vara motståndare till att testa olika åtgärder för att bevara diagonalåkningen, funkar det inte efter att ha testat, jag då får man acceptera att klassiska åkningen blivit synonym med stakning. En metod, som kunde testas är att förbjuda saxning, då skulle man inte förbjuda stakning men samtidigt tvinga dem som ej orkade staka uppför att köra med fästvalla. Som bonus skulle spåren hålla bättre och det skulle inte bli som en "sockerbinge" i backarna.

En annan fördel är ju att fuskskejtning i backarna skulle minska både den medvetna och den som beror på att fästfria skidor råkar glida utan avsikt.

Ursäkta men vad ska åkare med fäste som inte orkar gå diagonal (dvs sämre åkare) i en brant göra då, bryta?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att man med förbudszoner, stakförbud, saxningsförbud, förbud mot att inte ha fästvalla mm kan tvinga folk att diagonala. Vill man värna diagonalåkningen måste man ha långa, hyfsat branta backar. Då tar det några år till innan några blir så duktiga att dom stakar effektivt även uppför dessa. På flacka banor som VL får man nog acceptera att för vissa går det fortast att staka även om en del stör sig på det.

 

Sen är ju stakningen i sin linda, det betyder att många kommer att bli oerhört mycket bättre på att staka inom några år och tekniken och stavlängder att utvecklas lavinartat. Tittar man på elitåkarnas skating i mitten av 80-talet när tekniken var ny och jämför med nu så åker ju en genomsnittlig motionär som skejtar bättre tekniskt nu.

 

Så jag tror att man får acceptera att klassisk stil på elit- och elitmotionärsnivå i många fall innebär stakning framöver. Gillar man inte det är det lika bra att införa fristil rakt över så att det är det snabbaste sättet att åka skidor på som räknas.

Link to comment
Share on other sites

Stakning är kanske inte så "snyggt" men en godkänd växel i klassisk skidåkning.

Finns det fler estetiska åsikter som ska tas hänsyn till? Fettprocenten (i annan tråd)?

 

Förbuden är tillräckliga i klassisk skidåkning... dvs enbart något av de 4 åksätten, saxa, diagonal, stakning med frånskjut och stakning. Skejy ej tillåtet, gå ej tillåtet (avsteg i Vasaloppet i nedförsbackarna)

 

Själv fortsätter jag med diagonalåkning iuppförsbackarna, framför allt för att jag tycker att det är essensen i skidåkning men kanse också delvis för att jag inte orkar att enbart staka...

Det räcker för mig.

Men jag är också konservativ och anser att regelförändringar ska ske mycket långsamt eller ej...

Link to comment
Share on other sites

Vet jag skrivit det tidigare men ... jag gissar stakningens utveckling och fortlevnad till avsevärd del hänger ihop med preppen av spår/stakbädd. Hur många av er som stakar ett VL skulle välja att köra ovallat om ni visste det fanns partier med ganska löst stavfäste? Eller är det faktiskt så att jag tänker fel, och man nuförtiden med tillräckligt stora trugor stakar sig uppför även där det är en eller två dec lössnö att sätta stavarna i?

Link to comment
Share on other sites

Haha! Ja in med stil poäng. Ett par snygga diagonaltag ger säkert ett par minuter per mil. Och med stil problem skulle vi komma åt "problemet" northug och sundby. Petter åker inte snyggt och sundby är kanske inte snygg?/vad vet jag :-)

 

/ hubes

Link to comment
Share on other sites

Har också läst krönikan och det han tar upp är en aning alarmerande för den klassiska tekniken. Han är inte nådig i sin kritik mot den kategorin som finns under eliten eller som han kallar "låtsaselit". Ni som tillhör den kategorin - vad säger ni ?

 

Han ger ju en känga åt hela långloppseliten eftersom han antyder att dessa för det mesta är "äldre före detta världscupåkare", "aktiva som inte har kapacitet att slå sig in i landslaget" plus en och annan som tröttnat på världscupen.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta men vad ska åkare med fäste som inte orkar gå diagonal (dvs sämre åkare) i en brant göra då, bryta?

Lära sig "gå på armarna" och inte frestas att tjuvskejta.

Jag förstår inte varför ni är så rädda för att man testar olika metoder för att stimulera diagonal och bevara spåren i backarna.

Jag vill påstå att det är okynnessaxningen i nästan varenda liten "fisbacke" som förstör spåren för de efterkommande i VL och det är en trend som tilltagit de sista 10-15 åren. Går man längre tillbaka var det status att diagonala i även ganska branta backar, vilket gjorde att det var mycket lite saxning i VL. Då kunde spåren vara intakta tex i Lundbäcksbackarna och

då lönade det sig att valla om före backen, nu gör en omvallning varken till eller ifrån i den "bombade" backen. Ett saxförbund i de större backarna i VL skulle bevara spåren mycket bättre och ge fler chansen att åka skidor i spår.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför alla ska hacka på oss motionärer som väljer att staka klassiska lopp. Så länge man inte skejtar är det väl inget problem och det är väl bara att diska de som fuskar? Har åkt VL/ÖS 22 ggr med en bästa tid på 4:48 och ligger numera på ålderns höst mellan 6-7 timmar. De senaste fem åren har jag inte använt fästvalla överhuvudtaget och det är det bästa jag gjort i hela mitt skidliv. Jag valde att skippa fästet som en kul grej en säsong, ville se om det fungerade för en motionär, därefter har jag inte velat börja fästvalla igen. Underbart att slippa kladdet.

 

Jag upplever flera fördelar, bl.a:

 

1. Mycket enklare, bara att sticka ut och tävla/träna utan att finjustera fästvallningen.

2. Lägre puls och jämnare belastning genom loppen, går aldrig in i väggen numera.

3. Har alltid toppenglid

4. Behöver aldrig oroa mig för att tappa fästet pga slitage eller väderomslag. Noll vallaångest innan tävlingar.

 

Förbereder man sig väl är det inget problem att som hyfsad motionär staka VL/ÖS utan att fuskskejta. Funkar att gå på rätt kuperade lopp också som t.ex Mattila som jag körde utan fästvalla den här vintern. Kör skejtlängd på stavarna och får bra tryck uppför med det. 

 

Jag har bestämt mig för att inte fuska, tjuvskejtar aldrig. En ren hederssak. Min erfarenhet är snarare att de som tjuvskejtar mest är åkare som tappat fästet och inte tränat tillräckligt med stakning/saxning. I VL/ÖS skulle jag inte behöva saxa i en enda backe om inte "fästvallaåkare" med dåligt fäste saxat sönder spåren. Har flera gånger påpekat för fuskskejtare att de fuskar och fått svaret "har kört slut på fästet, jag måste skejta för att ta mig framåt"

 

Låt de som vill diagonala göra det och låt oss som vill staka göra det. Diska fuskare oavsett om de har fästvalla eller inte.

 

...men helst skulle jag vilja åka VL i fri stil...

Jag har liknande erfarenheter. Drabbades av gubbvad för 3 år sedan som gjorde att jag under en tid inte kunde diagonala alls och har dessutom höftprotes vilket gör att min "diagonalning" blir väldigt orytmisk. När jag dessutom aldrig sett någon tjusning med vallning och bor i en platt del av Sverige, kändes stakning som en bra idé.

 

Har sedan dess aldrig fästvallat och vallar för övrigt mycket sällan glid heller. Upplever precis samma fördelar som Skejtarn och har stakat både VL och Birken i år. Att inte en motionär skulle kunna staka VL är helt enkelt inte sant. Om man lär sig en riktig stakteknik och bara tränar stakning, tycker inte jag att det är svårare eller jobbigare än att diagonala. Åtminstone inte sådana lopp som VL. Konstigt nog är det främst i de små "knixarna" i VL där jag plockar placeringar när "diagonalåkarna" saxar och jag kan gå förbi på sidorna utan att ta någon plats alls, spåren är ju tyvärr oftast söndersaxade när man inte startar i de främsta leden...

 

Men visst har jag respekt för att många föredrar den "traditionella" skidåkningen och visst kan diagonalåkning vara vackert men jag tycker att en fulländad stakteknik också kan vara en skönhetsupplevelse. Sedan har jag lite svårt att förstå varför så många ondgör sig över att stakningen breder ut sig i just VL. Vill man diagonala så är väl Birken ett betydligt bättre val med sina långa stigningar. Jag har aldrig sett och hört så mycket om klister som i årets Birkebeiner. Ett mycket trevligt och vackert lopp för övrigt som jag gärna åker igen.     

Link to comment
Share on other sites

Simning har fyra tekniker på tävlingsprogrammet så varför ska längdskidåkningen vara sämre ?

 

Dessa 4 skulle då vara:

 

1. Fristil

2. Klassisk

3. Klassisk klassisk

4. Klassisk fristil

 

Nr 1-2 samma reglementen som idag.

Nr 3: Stavlängd max upp till nyckelbenet. Obligatoriskt att ta minst x antal benfrånskjut per varv eller delsträcka av banan.

Nr 4: Enbensskejt. Dock inte sista 200m (som på OS 1984).

 

Jag tror särskilt att ”klassisk fristil” kommer att bli en hit. Kanske får vi se Pauli Siitonen och bröderna Hassis dra på sig helkroppskondomerna igen?

Link to comment
Share on other sites

Simning har fyra tekniker på tävlingsprogrammet så varför ska längdskidåkningen vara sämre ?

 

Dessa 4 skulle då vara:

 

1. Fristil

2. Klassisk

3. Klassisk klassisk

4. Klassisk fristil

 

Nr 1-2 samma reglementen som idag.

Nr 3: Stavlängd max upp till nyckelbenet. Obligatoriskt att ta minst x antal benfrånskjut per varv eller delsträcka av banan.

Nr 4: Enbensskejt. Dock inte sista 200m (som på OS 1984).

 

Jag tror särskilt att ”klassisk fristil” kommer att bli en hit. Kanske får vi se Pauli Siitonen och bröderna Hassis dra på sig helkroppskondomerna igen?

...och Bill Koch gör comeback i sin svart-gula mössa :)

Link to comment
Share on other sites

Enda sättet att få bort det är diskvalificering under tävling och genom videogranskning i efterhand.

Videogranskningen tror jag inte behöver vara mer än att ett par domare tittar genom tv sändningen.

Om detta är uttalat i förväg så kommer ingen ur eliten våga fuska och då kommer den inställningen att sprida sig till motionärerna!

Tror jag också

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...