Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Linn Svahn vet vad som krvs fr att lyckas p VM

Bystrm trivs nr han ntligen ftt samla sitt landslag

Johan Eriksson r tillfrordnad VD fr Vasaloppet

Landslaget r ntligen p sommarens frsta lger

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skidsportens utveckling

• Vänligen logga in för att kunna svara
130 svar till detta ämne

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

Rodd och kanot har olika tekniker som är olika snabba, eftersom man dock använder enkel/dubbelåra/paddel är det svårt att fuska..

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 561 inlägg

Du ser aldrig nån som crawlar när det är fjäril

Simmare kanske ser hedern i att följa reglerna vilket skidåkare inte verkar göra...

Att simma fjärilsim med hedern i behåll är väl per definition omöjligt?  :D 
(simningen har ju dragit det där med alternativa tävlingsformer in absurdum, jag är på riktigt förvånad att man inte tävlar i hundsim)

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 882 inlägg
Problemet är väl inte att det finns långsammare åkstilar/tekniker. Problemet är väl gråzoner och bedömningar. Ska man förbjuda spårbyten uppför om åkaren har fri lejd? Ska man dra spår i fler kurvor och bygga bort de som är så skarpa att man inte kan stå kvar i spåren? Förbjuda saxningen utan fästvalla?

-Retired

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 065 inlägg

Ändå tror jag att de flesta av oss ser rätt å tydligt när man "skejtar" för att vinna något på det, t ex spårbyten, backar med strösocker (Vasaloppet) osv. Så ofta ser man ju att det är fusk, bara lite svårt att få det igenom regelverket.

Doping finns också...

Min dom är hård över de som fuskar oavsett vilket slags fusk det är, jag tycker helt enkelt att man ska diskas (doping innebär i min värld livstids avstängning fårn tävlingverksamhet). Gäller gång likaväl som skidåkning klassisk stil... och har inget med min bedömning av sporten i sig att göra... fusk är fusk (som att knö sig i en kö in Vasaloppet?)

Lite som Lindomefallet... vi alla vet vem som är skurk men de slipper undan genom paragrafryttare som inte har förankring i ett allmänt rättsmedvetande (jag vet att det där kan diskuteras i det oändliga).

KlasA

KlasA

Medlem

• Members
  • Pip
  • 134 inlägg

Problemet är väl inte att det finns långsammare åkstilar/tekniker. Problemet är väl gråzoner och bedömningar. Ska man förbjuda spårbyten uppför om åkaren har fri lejd? Ska man dra spår i fler kurvor och bygga bort de som är så skarpa att man inte kan stå kvar i spåren? Förbjuda saxningen utan fästvalla?

Exakt. Problemet är ju att det mest naturliga sättet att ta en lite tightare kurva i någorlunda fart är exakt på samma sätt som man gör i fristil, dvs att trampa runt. Detta har aldrig tidigare varit ett problem i klassiskt heller, men har tenderat att "överutnyttjas" på senare år, inte minst kanske i samband med "blanke ski".

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 857 inlägg

Tror jag inte en sekund på. Hade det gått att fuska/tänja på reglerna utan straff hade de gjort det. Det som gör klassisk skidåkning mer komplicerad att bedöma är att skejt i princip ingår som delteknik, vid kurvor och spårbyten.

Instämmer, där har vi "pudelns kärna"

ladiagonela

ladiagonela

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Instämmer, där har vi "pudelns kärna"

En variant skulle vara att tillåta skate när det inte är dragna spår. T.ex. i skarpa kurvor. Då blir det liksom ingen bedömning om hur mycket åkaren trampat igenom kurvan. Sen där det finns spår så måste man åka i spåren eller saxa... Minsta glid vid saxning och man är diskad...

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

ladiagonela du har en bra tanke här tycker jag. Finns det spår så måste de användas, spår byte är ok så länge du förflyttar dig till nytt spår och inte åker i mellan dem. Kurvor borde vara fritt då det medför risker för åkare bakom om inte farten uppehålls.

Granruskor där spår börjar och håller man inte på att placera sig i ett spår så får man kliva av.

Enkla tydliga regler som är lätta att följa.

<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 857 inlägg

ladiagonela du har en bra tanke här tycker jag. Finns det spår så måste de användas, spår byte är ok så länge du förflyttar dig till nytt spår ,och inte åker i mellan dem. Kurvor borde vara fritt då det medför risker för åkare bakom om inte farten uppehålls.

Granruskor där spår börjar och håller man inte på att placera sig i ett spår så får man kliva av.

Enkla tydliga regler som är lätta att följa.

Om den regeln infördes att man måste åka i spåret, så skulle man få bort ovanan att åka mellan spåren, där det är svårt att hålla skidorna parallellt, ofta ser man "miniskejt" när skidan kommer ur kurs. Jag skulle välkomna en sådan regeländring.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Det är ju iofs nästan fritt i tvära kurvor utan spår. Visst man får inte åka "tvåans växel" men i de flesta tvära kurvor så går det i princip inte med bibehållen fart. Undantaget är väl kurvor i rejält branta uppförsbackar.

Problemet med att förbjuda åkning bredvid befintliga spår är väl att om ett team kommer till täten i ett långlopp (säg tre pers) så kommer ingen att kunna köra om dem resten av loppet om de fortsätter att ligga där framme förrän upploppet som förhoppningsvis har fler spår.  Dessutom blir det ju en gränsdragning på vanliga mindre långlopp (och för all del vasaloppet längre bak) huvida ett spår kan räknas som ett spår.  Efter att 1000 pers passerat brukar det ofta inte finnas särskilt mycket kvar av de ursprungliga spåren.

Sen finns det väl knappast nån regel idag som säger att man får skjuta ifrån i kurvor och vid spårbyten, men man får inte skjuta ifrån så att man tjänar extra fart på det. Så som det är nu är man ju dum om man inte utnyttjar riktningsförändringarna till att få så mycket fart som möjligt. Knappast nåt fusk med det.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 198 inlägg
Ganska cleana spårbyten av Golberg. Ny standard?
http://instagify.com...8132_2228052834

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 219 inlägg

Ganska cleana spårbyten av Golberg. Ny standard?
http://instagify.com...8132_2228052834

Påminner det inte om hoppskate...?;-)

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 150 inlägg

he, he. snyggt. Det vill jag se på tävling, tex sista backen på Marcialonga. Uppenbarligen skulle det funka med en 

regel att skidorna måste alltid vara parallella.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 561 inlägg

Påminner det inte om hoppskate...?;-)

Jag vet inte om jag ska ta det som en komplimang.  ^_^ 
...om man bara ser till styrka, teknik och driv så så påminner det kanske lite.  :P

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 561 inlägg

Jag vet att jag har varit inne på det tidigare. 
Detta är så klart bara spekulationer, men jag kan inte släppa tanken.

Det känns som att FIS (med norrmännen i spetsen) i ett försök att stävja stakåkning på herrsidan de senaste åren krävt allt tyngre och tyngre klassiska tävlingsspår.
Denna utveckling tycks ha gynnat lätta åkare, framförallt på damsidan, men även på herrsidan hör man ibland åkare klaga över att de är "för tjocka" (TDS är ju en tävling där en åkares vikt är direkt avgörande).

Om sporten är på väg att att utvecklas till en tävling i anorexia bara för att man vill bevara den klassiska skidåkningen samt ha spexartade jippotävlingar i slalombackar så tycker jag att FIS bör fundera över sina prioriteringar.

JinJin

JinJin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg

Jag vet att jag har varit inne på det tidigare. 
Detta är så klart bara spekulationer, men jag kan inte släppa tanken.

Det känns som att FIS (med norrmännen i spetsen) i ett försök att stävja stakåkning på herrsidan de senaste åren krävt allt tyngre och tyngre klassiska tävlingsspår.
Denna utveckling tycks ha gynnat lätta åkare, framförallt på damsidan, men även på herrsidan hör man ibland åkare klaga över att de är "för tjocka" (TDS är ju en tävling där en åkares vikt är direkt avgörande).

Om sporten är på väg att att utvecklas till en tävling i anorexia bara för att man vill bevara den klassiska skidåkningen samt ha spexartade jippotävlingar i slalombackar så tycker jag att FIS bör fundera över sina prioriteringar.

Kan inte annat än att hålla med. Tycker det är skrämmande hur tunna en del åkare är och i år tycker jag nog att det är värre än tidigare säsonger.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 198 inlägg
Gott att läsa på norskt forum - "Svensk medaljersuh i U23-VM":
http://www.langrenn....47353-1743.html

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

bjerner

bjerner

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Roade mig med att bläddra igenom McDonalds samlarkort. Upplever att en åkstil lite underrepresenterad.

http://www.mcdonalds...kort-2016.html#

VL13 - 09:24, ÖSM14 - 06:59, VL15 - 06:03, VL16 - 05:08

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 561 inlägg

Roade mig med att bläddra igenom McDonalds samlarkort. Upplever att en åkstil lite underrepresenterad.
http://www.mcdonalds...kort-2016.html#

Även jag noterade häromveckan att det bara är Calle Halfvarsson åker klassiskt på Donkens reklambilder.  ;) 
...möjligtvis att Magdalena Pajala åker klassiskt men saxar på bilden?

Snakemountain

Snakemountain

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Sannerligen har sporten och utrustningen utvecklats under åren. En tanke som slagit mig, som jag tänkte dela med mig av;

http://www.oppetarki...1742/vasaloppet

Hur skulle dåtidens åkare stå sig, om de fick möjligheten att åka i dagens pistade spår med modern utrustning?, de måste ha varit fysiska monster som klarade av att åka ospårat(!), käka köttsoppa i evertsberg och en kaffe i eldris typ.
På klippet i länken segrar Oskar Lindberg, IFK Norsjö på segertiden 6.32.41, vilket är helt makalöst i mina ögon.

Ytterligare ett roligt test som faktiskt skulle bli bra tv; Ta någon av de aktiva från eliten idag och ge personen dåtidens kläder, stavar och skidor. Ställ personen i Berga by och säg åt hen att åka till mora, fast bredvid spåren. Jag tror helt ärligt att personen i fråga inte skulle klara sig till mora så pass mycket snabbare än dåtidens segrare.

MVH, Snakemountain

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar