Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakfria zoner på SM


skogsvakt

Recommended Posts

Det man håller på med nu uppfattar jag som att man vill snedvrida konkurrensförhållandet mellan olika kroppstyper så det är ju jättebra om man vill ha fler fall av ätstörningar och liknande inom längdskidsporten.

Extremt märklig uppfattning utan substans.

 

Det man gör att att man försöker bevara den klassiska tekniken. Kanske försöker man på fel sätt, kanske borde man inte alls lägga sig i hur den klassiska tekniken utvecklas. Jag vet inte.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Att lägga stakzonerna på ett flack parti är ju som att införa staktvång uppför Alpe Cermis, vilket iofs hade varit sevärt.

Ja det är bedrövligt att åkare lämnar återbud och att andra inte tillåts tävla på lika villkor dvs använda de tekniker som gynnar åkaren bäst.

Om man tittar på årets sändning från Marcialonga så var ju det ett av de mer underhållande skidsändningarna i år, händelserikt hela loppet och upplägget med damerna var grymt och tillförde en extra dimension.

Dessutom finns ju de bästa stakarna i Ski Classics, och där har utvecklingen verkligen gått i en rasande takt, jämfört med de första åren som det stakades i Marcialonga. Nuförtiden är det ju bra tryck hela vägen och stakningen  kändes aldrig krystad, vilket den gjorde ibland de första åren. Det har ju även utvecklats växlar i stakningen som gör att det är en fröjd att titta på lopp som tex Marcialonga. Grymt att se hur stark Britta är uppför när hon hänger herrklungan i uppförsbackarna.
Vad Ski Classics behöver är fler damer som kan konkurrera och fler ickenorrmän i toppen.

Men med gubbarna och förbudsivrarna i FIS så lär ju nyrekryteringen av åkare till Ski Classics gå av sig självt, stakstarka åkare göre sig icke besvär de är icke välkomna i SM och annan traditionell skidåkning. 
 

Link to comment
Share on other sites

Den stora frågan i fallet med SM-tävlingarna idag är ju sättet juryn tar beslutet på, åkarna får veta det en och en halv dag före start. Vid det laget har många redan förberett sig med förutsättningen att dom ska staka. Oavsett vilken nivå man är på så är SM en stor tävling och där vill man prestera på sin topp. Därför blir juryns agerande väldigt respektlöst mot åkarna.

 

Personerna i juryn har säkert goda intentioner men här har visat en bristande kompetens minst sagt.

 

Om SSF stödjer detta agernade så vore det mer renhårigt att säga att vi som åkare kan förvänta oss att vi inte får staka vissa partier på klassiska SM-tävlingar. Så är ju inte fallet nu.

 

Om stakförbudzoner i sig är bra eller dåliga är ju en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Trots att jag har gratis tillgång till att kolla på Ski Classics loppen har jag inte sett många minuter av det på TV i år. All stakning har blivit så fruktansvärt tråkigt att titta på. Var lite kul ett tag när vissa valde fäste och andra stakade, men nu är det bara trist. Ski Classics som varumärke bland publiken har knappast någon bra utveckling. Många långlopp tappar också deltagarantal nu.

 

Tror man håller på gräva sin egen grav med all stakning.

Link to comment
Share on other sites

Trots att jag har gratis tillgång till att kolla på Ski Classics loppen har jag inte sett många minuter av det på TV i år. All stakning har blivit så fruktansvärt tråkigt att titta på. Var lite kul ett tag när vissa valde fäste och andra stakade, men nu är det bara trist. Ski Classics som varumärke bland publiken har knappast någon bra utveckling. Många långlopp tappar också deltagarantal nu.

 

Tror man håller på gräva sin egen grav med all stakning.

Kan till viss del hålla med men det beror mest på att flera av loppen är väldigt små och tvproduktionerna har varit usla. Stakning på den nivån som bjöds på i Marcialonga tycker inte jag är ensidigare att titta på än skejt.

 

Jag gillar allt inom skidåkningen och framförallt variationen med olika stilar och tävlingstyper. Tror inte på krystade begränsningar och regler även om jag gärna ser på diagonalåkning, utvecklingen får ha sin gång helt enkelt.

 

Angående Ski Classics finns det inneboende styrka i teamkonceptet som inte ska underskattas, i traditionell skidåkning är det svårt att få stöd om du inte är på gränsen till landslaget. Teamen i ski classics ger betydligt fler skidåkare på fler nivåer möjlighet att tävla med olika grader av stöd, det finns ju tex team med bas i västsverige med åkare som är en hög nivå men långtifrån landslagsnvå. Det ger ett lokalintresse av att titta på ski classics om det med åkare som man känner till .

 

Som sagt tror jag alla bitarna behövs, vi är för liten familj för att exkludera och begränsa sporten, istället gäller det att hitta koncept där man istället kan dra nytta av olikheterna. Tex så låt stakåkarna utmana tradåkarna på sina egna villkor i SM.

 

Att se ner på långloppsåkningen är lite som att bita den hand som föder en. Ta bort långloppsåkningen och skidåkningen är stendöd söder om dalälven, hur många konstsnöpår skulle finnas om det inte vore för intresset för Vasaloppet?

Har väldigt svårt för den nedlåtande attityden som många har för Vasaloppet och stakåkning, inse att utan detta finns ingen skidåkning i landet.

Att bara köra skejt i tradloppen skulle vara ett annat effektivt sätt att minska intresset för skidåkning i stort.

 

Link to comment
Share on other sites

Trots att jag har gratis tillgång till att kolla på Ski Classics loppen har jag inte sett många minuter av det på TV i år. All stakning har blivit så fruktansvärt tråkigt att titta på. Var lite kul ett tag när vissa valde fäste och andra stakade, men nu är det bara trist. Ski Classics som varumärke bland publiken har knappast någon bra utveckling. Många långlopp tappar också deltagarantal nu.

Tror man håller på gräva sin egen grav med all stakning.

 

 Fast det är väl inte stakningen som är problemet? Jag tycker det tråkiga är att det är en stor klunga som sällskapsåker hela loppet, sen avgörs det på upploppet och någon från Norge vinner. 

Link to comment
Share on other sites

 Fast det är väl inte stakningen som är problemet? Jag tycker det tråkiga är att det är en stor klunga som sällskapsåker hela loppet, sen avgörs det på upploppet och någon från Norge vinner. 

Jo så är det ju. men iom att alla åker samma växel hela vägen blir det ju mindre sannolikt att olika åkare har olika lätt att rycka resp tappa i backarna

Link to comment
Share on other sites

Trots att jag har gratis tillgång till att kolla på Ski Classics loppen har jag inte sett många minuter av det på TV i år. All stakning har blivit så fruktansvärt tråkigt att titta på. Var lite kul ett tag när vissa valde fäste och andra stakade, men nu är det bara trist. Ski Classics som varumärke bland publiken har knappast någon bra utveckling. Många långlopp tappar också deltagarantal nu.

 

Tror man håller på gräva sin egen grav med all stakning.

 

Känner igen mig i resonemanget. Tittar mindre (knappt något) på Ski Classics och mer på världscup, men det hänger delvis ihop med bettingen i Noah Hoffmans Fantasy-tävling  ;)

 

Utvecklingen i loppen har blivit väldigt snarlik där de med bästa formen för dagen successivt spräcker sällskapsresan och det hela slutar i en spurtuppgörelse eller duell den sista biten in mot mål. Ofta med norsk seger bland herrarna så får vi heja på Britta och Lina i damernas.

Link to comment
Share on other sites

 Fast det är väl inte stakningen som är problemet? Jag tycker det tråkiga är att det är en stor klunga som sällskapsåker hela loppet, sen avgörs det på upploppet och någon från Norge vinner. 

Såg du Marcialonga, där var det ju ett par utbrytningar och händelserikt.

 

I övrigt kan ju samma sägas om masstart i wc, fler lopp med individuell start hade vart kul. Är lite tråkigt som i Falun att det inte lönar sig att skapa lucka uppför när resten glider ikapp utför.

Link to comment
Share on other sites

Såg du Marcialonga, där var det ju ett par utbrytningar och händelserikt.

 

I övrigt kan ju samma sägas om masstart i wc, fler lopp med individuell start hade vart kul. Är lite tråkigt som i Falun att det inte lönar sig att skapa lucka uppför när resten glider ikapp utför.

 

Nja, jag åkte ju själv och nog var det händelserikt även bak i leden - isfläckar, köar i utförsbackar, slalom mellan fallna hjältar och en knäckt stav ;)

Jo, det var underhållande har jag hört men upplösningen känner många av oss igen. Det senaste jag kan minnas var väl när Laugaland likt Staffan Larsson var en halvminut från sitt livs största seger i Vasaloppet. Inte konstigt att han lipade efteråt. Det är ju ofta de längre loppen som ML och VL som möjligen bjuder på lite ryck, upphämtningar och omkastningar under loppets gång, men det har blivit mer likriktat.

 

Men nog om detta och åter till stakfria zoner på SM. Kalla var på bettet och har gryende VM-form på gång. Fast hon behövde inte ta hänsyn till stakfri zon.

Link to comment
Share on other sites

Hon kommenterade det faktiskt i intervjun. Sa att hon diagonalade lite extra i teknikzonen  :)

 

Jag missuppfattade nyheten på SM-sajten som bara berörde herrarna. Var nåt med att de kortade ner zonen för att det var nån mellantidsstation också. Trodde därför att damerna slapp, men icke.

Link to comment
Share on other sites

Intressant vad de säger om Andreas Holmbergs "diagonalande"  :)  

Gamla gubbar som inte kan skidor var Holmbergs kommentar.

Såg ganska lustigt ut, samtidigt kan det ju inte varit någon vidare väl vald teknikzon om man kan smirrestaka upp, den var väldigt kort och flack.

 

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/gamla-gubbar-som-inte-kan-skidor/

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det "fungerade" över förväntan, då i stort sett alla körde med fästvalla. Det bästa var att vi fick se varierande skidåkning och många diagonalade uppför backarna även där det inte var teknikzon. Det två som körde med blanka skidor körde nån slags

"svaneteknik" i teknikzonen som skulle motsvara diagonal och den var inte vägvinnande. Många gick över till stakning ett par meter före linjen, men det var väl bara ovan nämnda Holmberg som började staka ett tiotal meter före linjen. Många fortsatte i diagonalen, då det kom en brantare backe efter linjen, så teknikzonen kunde gott ha fortsatt till krönet på denna backe.

Ur publiksynpunkt var härligt att se drivet i diagonalåkningen uppför bland de bästa, skönt att slippa "Qasimodofigurerna" uppför  branterna.

Jag tycker att experimentet med teknikzoner var mycket lyckat även om man givetvis kan förbättra mycket tex tydligare markeringar för zonerna för åkare och publik, placeringen i avsnitt som är naturliga diagonalbackar osv.

 

Det ger hopp inför framtiden att man kan bevara den klassiska tekniken i traditionell skidåkning.

 

Jag säger som tidigare; släpp utvecklingen fri i långlopp som särskild klass, men bevara den klassiska tekningen i traditionell skidåkning. :)

Link to comment
Share on other sites

Fast vaddå lyckad? De flesta diagonalar och några stakar. Det kan ju ha varit några som strök sig i förväg pga tekniska zonen. Å angående "Qasimodofigurerna" så tycker då jag att Holmberg stakar betydligt snyggare (om det är det du menar) än många andra, ffa de som halkade omkring på bakhala skidor och drog sig upp på stavarna...

Till saken hör att jag själv älskar diagonal och inte alls är tränad för att orka staka ett lopp.

Link to comment
Share on other sites

Klart vi ska tvinga åkare att åka diagonal, för det är ju så vackert för gubbar att sitta hemma i tv-soffan och titta på. Det är väl i det närmaste en mänsklig (gubbig) rättighet? Är längdskidor en idrott eller en konstinstallation?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fundering på att starta en tävling för att rädda den klassiska tekniken och visa det oundvikliga och vackra med diagonal. En klassisk rullskidtävling i en konstant svag nedförsbacke där endast diagonal utan stavar är tillåtet. 

 

Faktiskt en övning som är bra. (Vi körde den för länge sedan som en övning på klubbträningar!) Svårt som tusan om man ska köra max - jag lovar! Att testa detta rekommenderas till alla gubbar som klagar och tycker det är för lite diagonal i TV-soffan. Filma er själva och njut sedan i TV-soffa till er perfekta diagonalteknik! På tävling blir det självklart bara tillåtet med tävlingshjul! 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det "fungerade" över förväntan, då i stort sett alla körde med fästvalla. Det bästa var att vi fick se varierande skidåkning och många diagonalade uppför backarna även där det inte var teknikzon. Det två som körde med blanka skidor körde nån slags

"svaneteknik" i teknikzonen som skulle motsvara diagonal och den var inte vägvinnande. Många gick över till stakning ett par meter före linjen, men det var väl bara ovan nämnda Holmberg som började staka ett tiotal meter före linjen. Många fortsatte i diagonalen, då det kom en brantare backe efter linjen, så teknikzonen kunde gott ha fortsatt till krönet på denna backe.

Ur publiksynpunkt var härligt att se drivet i diagonalåkningen uppför bland de bästa, skönt att slippa "Qasimodofigurerna" uppför  branterna.

Jag tycker att experimentet med teknikzoner var mycket lyckat även om man givetvis kan förbättra mycket tex tydligare markeringar för zonerna för åkare och publik, placeringen i avsnitt som är naturliga diagonalbackar osv.

 

Det ger hopp inför framtiden att man kan bevara den klassiska tekniken i traditionell skidåkning.

 

Jag säger som tidigare; släpp utvecklingen fri i långlopp som särskild klass, men bevara den klassiska tekningen i traditionell skidåkning. :)

Men kom igen, vad är den rimliga utgångspunkten här: att du som tv-tittare ska få sitta hemma i soffan och tycka att det "var härligt" att se diagonalåkningen (en åsikt som man såklart kan ha, men bör vara ödmjuk för att andra tv-tittare inte instämmer i), ELLER att åkaren själv som deltar i ett svenskt mästerskap själv får välja hur denne nyttjar sina styrkor för att genomföra loppet så snabbt som möjligt i klassisk stil.

 

För övrigt börjar jag bli trött på att läsa att om att klassisk stil måste bevaras. Senast jag kollade var stakning en del av klassisk teknik. Vilken växel som sedan nyttjas får väl åkaren för sjutton avgöra själv. Om åkarna blir starkare och kan staka mer, so what? Det kallas utveckling. Blomqvist på tv-sporten kallade tilltaget med teknikzonerna för "pajaserier". Kan inte annat än instämma.

Link to comment
Share on other sites

Det ska vad jag förstod inte varit på den platsen han gled.

 

Jag tror de klagade på två ställen. Där filmen var tagen var den ena. Men de backade väl när filmbeviset snarare var mot TD och juryns beslut. Då menade de att de var det andra stället som var problemet. 

 

Det jag menar var bara det att man inte ska ha olika regler. Det var ju nästan som om de diskade honom bara för att han körde blanka skidor. Bedömningen blir ju mer patetisk än i gång.

 

Lika jäkligt blir det att inte bestraffa t.ex Johag i den omtalade sprinten på (om jag minns rätt) förra touren. Eftersom hon ledde! Istället får en manlig åkare av lägre kaliber bära hundhuvudet, som gjorde mindre skejtskär än Johaug.

 

Det är skillnad att "bevara" klassisk teknik och att försöka "konservera" den. Det är i alla fall min åsikt! Visst - bevara den så klart, men konservera den inte tack.

Link to comment
Share on other sites

Var ju väldigt många som saxade efter teknikzonen, tom den annars så stilsäkre Daniel Rickardsson på sista varvet. Märkligt om banan är så lätt att man inte klarar att diagonala då, vackert är det inte heller med saxande åkare , kanske borde förbjudas också bara för att vara på den säkra sidan.

Snyggt annars av Andreas Holmberg som passerade zonen med sin smirredans och visade att den gick ju alldeles utmärkt att ta sig igenom på blanka skidor. 

Annars rätt avslagna tävlingar tre av de bästa var inte med och de som var med fick inte åka så fort de ville.

Link to comment
Share on other sites

Men lite konstigt är det väl att hävda att man det är konstigt med begränsande regler men ändå tycka att regeln som förhindrar skateskär är logisk?

 

Nja - håller inte med. Om man räknar bort att enbart glida på skidor med parallella skidor, så brukar man räkna 4 sätt att ta sig fram i klassiskt och 5 fri stil. På svenska kallar vi de olika växlarna i fri stil bara 1 till 5, där varje växel har glidande sneda skärande steg. I klassisk stil kallar vi de fyra växlarna saxning, diagonal, stakning med frånskjut och stakning. Där alla växlar utom saxning är med parallella skidor. Den nya regeln nu är precis som om man i skate skulle ha zoner där växel 3 är förbjuden. Jag har skrivit om det förut - att i skate bejublar vi utvecklingen när skidåkare är så starka och kan gå på 3-an, där andra måste använda 4-an. Men i klassisk stil blir vissa så förfärade att detsamma måste begränsas! Galet!

 

Vad var och en tycker är kul att titta på på TV är säkert olika. Själv tycker jag det lika tråkigt med masstarter i WC-en som i långlopp. För mig har det inget som helst att göra om deltagarna stakar eller diagonalar.

 

Visst kan jag sakna lite när någon duktig diagonalare gick upp i Lundbäcksbackarna och drog. Kommer knivskarpt ihåg när Martin Larsson gick upp just där för drygt 10 år sedan. Jag tyckte han hade klockren teknik i diagonalen. Men jag är inte en så jäkla sentimental gubbe så jag måste se det år efter år från TV-soffan. Att se alla i lager157 samt några till staka sig igenom premiärtävlingarna i Bruks tycker jag är bara trevligt och roligt! Om någon inte gillar stilen kan de väl blunda eller koka kaffe just då!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...