Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja Vasaloppet 2017


Knappen

Recommended Posts

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Kul att följa med i spekulationerna för en som inte skall åka! -19 låter lite väl kallt så hoppas ni får lite varmare, -8 grader hela vägen och strålande sol från en klarblå himmel önskar jag er.

Men fruktansvärt sugen på att åka nu, har kollat tabeller och konstaterat att jag seedat mig till led 3. Nästa år hänger jag också på! :)

Link to comment
Share on other sites

Snö i yr:s prognos nu. Framförallt på lördagen, men även lite på tidig söndag. Bara hoppas detta inte stämmer. Så sjukt trist om det blir snöfall o typ 2 åkbara spår på myrarna.

Vi kör på SMHI´s prognos istället där de inte snöar något :-) 

Link to comment
Share on other sites

Får hoppas på drömväder annars kan det bli tufft för mig. Jag startar i led 10 och är i princip beroende av spår. Är det inte betongspår så kommer jag få kämpa duktigt för att komma i mål under 10h. Körde på 10:16 förra året och då var jag i smågan efter 1:20 trots minimalt med kö då jag körde ösm. Kommer bli stressigt!

Link to comment
Share on other sites

Får hoppas på drömväder annars kan det bli tufft för mig. Jag startar i led 10 och är i princip beroende av spår. Är det inte betongspår så kommer jag få kämpa duktigt för att komma i mål under 10h. Körde på 10:16 förra året och då var jag i smågan efter 1:20 trots minimalt med kö då jag körde ösm. Kommer bli stressigt!

Du kommer klara det galant! Det går alltid fortare året efter :)

Link to comment
Share on other sites

Om man tar Smhi.s tiodygnsprognos och väntar till fredag, så får man timme för timme-uppgifter och då är det lättare att avgöra hur man skall valla. Hur mycket snö som skall komma och hur det har påverkat spåren vid besiktningen dagen före. (själv eller andrahandsuppgifter)

 

ps. men grunda med Swix Maraton el motsvarande kan man ju göra redan hemma, såvida man inte är stålsicklare.

Link to comment
Share on other sites

Om man tar Smhi.s tiodygnsprognos och väntar till fredag, så får man timme för timme-uppgifter och då är det lättare att avgöra hur man skall valla. Hur mycket snö som skall komma och hur det har påverkat spåren vid besiktningen dagen före. (själv eller andrahandsuppgifter)

 

ps. men grunda med Swix Maraton el motsvarande kan man ju göra redan hemma, såvida man inte är stålsicklare.

 

Jag tänkte skejta ner på natten mot lördag. Planen är att lägga swix maraton och sedan toppa med pulver beroende på aktuellt väder. Men visst är det så att vit maraton är för nysnö och svart för konstsnö/omvandlad snö? Vad väljer jag isåfall? Nu tycker jag ingen av prognoserna pratar om så mycket snö i veckan. Men jag kan vänta några dagar till innan jag vallar. 

Link to comment
Share on other sites

Om man tar Smhi.s tiodygnsprognos och väntar till fredag, så får man timme för timme-uppgifter och då är det lättare att avgöra hur man skall valla. Hur mycket snö som skall komma och hur det har påverkat spåren vid besiktningen dagen före. (själv eller andrahandsuppgifter)

 

ps. men grunda med Swix Maraton el motsvarande kan man ju göra redan hemma, såvida man inte är stålsicklare.

 

Om du använder SMHIs gamla layout, som många andra med mig tycker är väldigt mycket användbar än den nya, ser du timme för timma alla tio dagarna. http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/hourByHourTable.do?starttime=2017-02-27%2016%3A00%3A00&endtime=2017-03-08%2022%3A59%3A00&geonameid=2673730

 

Om jag förstår SMHI rätt är det inte riktigt samma beräkningsmodell för de två olika layouterna. Den gamla användarvänliga layouten räknar på en större ruta än den nya fula blaffiga och svårlästa. Tror det var 25x25 km jämfört med 10x10 km.

 

Men http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/chart.do?geonameid=2673730är ju så väldigt mycket snyggare och lättläst än http://www.smhi.se/vadret#geonameid=2673730,flik=1    

Link to comment
Share on other sites

Det är imorgon det avgörs om det kan bli rekordföre eller ej, kommer nederbörden som regn blir det bra. Under förutsättning att resten av prognosen håller sig som den är nu....

C22 före nu på eftermiddagen iaf, blir varmare känns det som. Hoppas få åka i regn i morgon, nysnön kommer att töa hyfsat ialla fall.

Link to comment
Share on other sites

Det är imorgon det avgörs om det kan bli rekordföre eller ej, kommer nederbörden som regn blir det bra. Under förutsättning att resten av prognosen håller sig som den är nu....

 

Jag skulle inte önska alltför mycket regn. Vad dom än påstår är inte snöläget optimalt på delar av banan, främst mellan starten och Evertsberg.

Link to comment
Share on other sites

Om man tar Smhi.s tiodygnsprognos och väntar till fredag, så får man timme för timme-uppgifter och då är det lättare att avgöra hur man skall valla. Hur mycket snö som skall komma och hur det har påverkat spåren vid besiktningen dagen före. (själv eller andrahandsuppgifter)

 

ps. men grunda med Swix Maraton el motsvarande kan man ju göra redan hemma, såvida man inte är stålsicklare.

 

En enkel fråga, men när du kör med swix maraton, vad kör du med för paraffin under? Säg att du har varmsicklat och gjort "rent" skidan, kanske till och med använt glidewax cleaner, vad lägger du på innan maratonen? 

Link to comment
Share on other sites

Ser faktiskt ut som om det kan bli burk och fäste hela vägen.

Jag hoppas faktiskt på att det kommer snö innan och sedan en köldknäpp på natten till söndagen.

Ihopfruset och natursnöförhållanden... i princip första gången någonsin jag varit med om minusgrader på hela loppet och snöförhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...