Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åka utför på rullskidor


kstrandh

Recommended Posts

Det där med att se till att få ner farten innan backen / att man ej skenar fick mig att tänka på ett uttryck vi hade från när jag åkte mkt alpin friåkning; "SONR" . Speed Of No Return: när man nått sådan fart, i förhållande till underlaget, så att bromsa - och kanske tom väja - var inte att tänka på; bara att vänta ut backen...

 

Det här stämmer bra! Ibland bara att vänta ut elleri värsta fall, som för mig när det kom en S-kurva för något år sedan, förbereda sig för krasch....

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft tur och bara ramlat i låga hastigheter. Hæromdagen kom jag till en backe som jag aldrig åkt i tidigare. Då valde jag att ta av mig skidorna och gå utfør. Jag brukar tænka och sæga før mig sjælv så hær, -Kontroll, alltid ha kontroll. Jag ska styra skidorna, inte de mig.

 

Funkar før mig.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla jättebra tips, trots att det låter som på er alla att det inte finns någon genväg. Jag utmanade mig i helgen och testade en lite brantare backe. Fokuserade på att inte spänna mig och försöka inbilla mig att jag hade någon form av kontroll. Tyckte det gick helt okej! Jag får fortsätta nöta och det känns nästan som att jag vill ramla för att ha det överstökat! Men är så j*vla tråkigt att känna den typen av smärta (alltså från skrubbsår och blodsutgjutelse). Nåväl, jag nöter vidare. Är det någon som har fler tips så ös på :)

Link to comment
Share on other sites

Många utav fallen sker just i samband med av - och påtagning utav rullskidor. Det som då kan hända är att man får skidorna framåt samtidigt som man trillar baklänges. Ett sätt att undvika detta är att ställa bakhjulen ute i gräset samtidigt som framhjulen ligger kvar i asfalten. Skidorna pekar tvärs över körbanan med andra ord...Det funkar ofta fint när man ska stanna till för att dricka etc. 

Link to comment
Share on other sites

En idé när man skall ta sig an en backe som är längre eller brantare än vad man är van vid:

Åk upp en bit av backen du känner dig trygg med. Upprepa tills hela backen är avklarad.

 

Vad gäller skador skall man nog inte utgå ifrån att det stannar vid skrapsår och blodvite.

Det finns en reell risk med skadad armbåge, knä eller axel. Är man osäker skall man ha skydd.

Det är inte värt att förstöra en skidsäsong på att vara kaxig.

Link to comment
Share on other sites

Jag åker lite i trafik i Sthlm och passerar några rödljus ibland.

Så jag skruvade fast en Jenex-broms på ett par.

Det är det bästa jag gjort.

Slipper ta ner farten långt innan korsningar utan nyper bara till strax innan.

Jag behöver inte kolla höjdkurvor på nya slingor på semestern heller. (Det var skönt med broms på en lite bergig del på Orust).

Bara mina 50 cent...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...