Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

Återstår att se om det blir andra direktiv när regeringen tagit över taktpinnen från Anders Tegnell, som svalde vasaloppets upplägg rakt upp och ner. Det enda vettiga vore att ta bort det stora antalet startande i vasaåket lördag o söndag, finns ju inte en chans att det går att genomföra utan närkontakt mellan människor.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har bestilt plass til Vasaåket fredag 19. februar. Håper grensen fra Norge blir åpen innen det :) 

 

Bestilte uten Enervit langning. Det betyr ikke at jeg ikke kan forsyne meg fra matstasjonene av boller og sportsdrikke etc.? 

 

Dette er første gangen jeg går skiløp. Booket egentlig Skate-Birken i fjor, men ble som kjent avlyst, så nå håper jeg på både Birken og Vasan i år :) Tanken er staking på begge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt plass til Vasaåket fredag 19. februar. Håper grensen fra Norge blir åpen innen det :)

 

Bestilte uten Enervit langning. Det betyr ikke at jeg ikke kan forsyne meg fra matstasjonene av boller og sportsdrikke etc.? 

 

Dette er første gangen jeg går skiløp. Booket egentlig Skate-Birken i fjor, men ble som kjent avlyst, så nå håper jeg på både Birken og Vasan i år :) Tanken er staking på begge.

 

Hoppas du har jobb i Sverige eller kan ordna med karantän innan för nu är det skärpta inreserekommendationer fram till 31 mars.

https://visitsweden.com/about-sweden/information-for-travellers-corona-virus/

 

Tråkigt att inte kunna åka över till de vita vidderna i Norge men vi får härda ut och längta till det nya normala.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet skriver:

måndag–torsdag under perioden 15–25 februari

Vätskepåfyllning finns endast på kontrollerna i Mångsbodarna, Evertsberg och Hökberg.

 

Så ganska begränsat med service.

 

fredag–söndag under perioden 12–28 februari och alla dagar måndag 1 mars–söndag 7 mars

På alla kontroller finns dryck och energi i olika former. Där erbjuds även fästvalla samt mindre reparationer av din utrustning.

 

Så för KrW är det "normal" service

Link to comment
Share on other sites

fredag–söndag under perioden 12–28 februari och alla dagar måndag 1 mars–söndag 7 mars

På alla kontroller finns dryck och energi i olika former. Där erbjuds även fästvalla samt mindre reparationer av din utrustning.

 

Så för KrW är det "normal" service

så bra med uppmärksamma forumdeltagare :)

Link to comment
Share on other sites

Hoppas du har jobb i Sverige eller kan ordna med karantän innan för nu är det skärpta inreserekommendationer fram till 31 mars.

https://visitsweden.com/about-sweden/information-for-travellers-corona-virus/

 

Tråkigt att inte kunna åka över till de vita vidderna i Norge men vi får härda ut och längta till det nya normala.

Fast om jag läser rätt så är det nu "bara" fram till 14/2? Det du refererar till är väl resor till EU? 

"There is a temporary entry ban in place for non-essential travels to the EU via Sweden until 31 March. Travel from another EU country, a country part of the EEA and Switzerland to Sweden is possible."

Link to comment
Share on other sites

Fast om jag läser rätt så är det nu "bara" fram till 14/2? Det du refererar till är väl resor till EU? 

"There is a temporary entry ban in place for non-essential travels to the EU via Sweden until 31 March. Travel from another EU country, a country part of the EEA and Switzerland to Sweden is possible."

 

Sant. Läste för snabbt och missade den gemensamma marknaden (EEA/EU).

 

Nuvarande stängning mot Norge gäller till 14 feb så det kan ju gå efter det.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har også lest at det er stengt frem til 14. februar. Jeg håper å kjøre til Sverige 18. februar, sove i bilen, gå Vasaåket, buss tilbake til bilen og så kjøre bil tilbake til Norge fredag kveld 19. samme dag. Så blir det karantene i Norge i vinterferien (sportslovet). Om ikke innreiserestriksjonene til Sverige forlenges.

 

Jeg leste også at det er matstasjoner fredag-søndag, men usikker på om det er bare for de som betaler over 500kr for Enervit-langning? Gissar det er en extra service og at vanlig matstasjon er for alle som betaler vanlig startplass.

Link to comment
Share on other sites

De 7 stationerna Smågan, Mångsbodarna, Risberg, Evertsberg, Oxberg, Hökberg och Eldris serverar och erbjuder vallaservice (fästvalla) till alla med nummerlapp. det ingår i startavgiften.

 

Enervitlangning sker mellan dessa stationer, jag har aldrig använt deras tjänster. Det kan säkert vara bra men de flesta klarar sig på 7 stationer. Ofta har man tillgång till extra stationer på slutet också men om jag tar något där så brukar jag hoppa över nästa t ex Eldris.

Eventuellt finns inga extra stationer nu under coronatider men 7 stationer räcker långt. I nödfall kan man ju ha med lite gel eller energikaka i midjeväska, eller vätskebälte.

 

Det låter tufft att köra och sova i bilen och sedan köra hem igen. Hur stor skidvana har du? Om du tänker staka hela loppet låter det som om du är förberedd väl?

Jag skulle aldrig orka att köra bil efter ett Vasalopp, 90 km är långt även om man tar det lugnt. Kanske flytta bil någon kilometer men inte någon längre sträcka.

Link to comment
Share on other sites

Fick alldeles nyss ett mejl med info.

 

Jag har inte fått nåt mail. 

Är det nån mer relevant info än man kan få här https://www.vasaloppet.se/nyheter/anpassningar-och-forsiktighetsatgarder-i-vasaloppsarenan/

 

..samt på "mina sidor" ???

 

Värt att notera är att flytt av anmälan till 2022 kan bara ske mellan onsdag den 3 februari kl. 07.00 till och med söndag den 7 februari kl. 24.00. (men det kanske ni andra redan visste om det har gått ut på mail)

 

Jag kommer förmodligen dra ett VÅ90 nån gång mitt i veckan då man kan förvänta sig att det inte är så mycket folk.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har også lest at det er stengt frem til 14. februar. Jeg håper å kjøre til Sverige 18. februar, sove i bilen, gå Vasaåket, buss tilbake til bilen og så kjøre bil tilbake til Norge fredag kveld 19. samme dag. Så blir det karantene i Norge i vinterferien (sportslovet). Om ikke innreiserestriksjonene til Sverige forlenges.

 

Jeg leste også at det er matstasjoner fredag-søndag, men usikker på om det er bare for de som betaler over 500kr for Enervit-langning? Gissar det er en extra service og at vanlig matstasjon er for alle som betaler vanlig startplass.

Jag har bott 9 mil från starten och kört bil fram på morgonen, åkt loppet och tagit bussen tillbaka till Berga by. Att köra de 9 milen tillbaka till logit har varit fruktansvärt tufft och krävt att man stannat flera gånger för att inte somna. Första 3 milen kan man hålla sig vaken med energidryck, men sen hjälper inte heller det. Jag har illvrålat, örfilat mig själv, stannat och gnidit snö i ansiktet, men efter någon mil kommer ridåerna över ögonen tillbaka och då gäller det att hitta någonstans att stanna,annars är det klippt. Sista året bodde jag i Johannishus 3-4 mil från målet och det var överkomligt, men allt över 5 mil är för långt.

Link to comment
Share on other sites

Om det er så tungt å kjøre bil etter Vasaloppet så får mitt mål være å krysse over til Norge før midnatt eller før grensekontrollen stenger og ikke til Trondheim samme dag. Da kan jeg legge meg ned og sove i bilen. Jeg går ski 6 dager i uken, men har ikke deltatt på skiløp før. Trolig er jeg nok helt utkjørt etter løpet. Håper på god glid den dagen, ellers kan det bli forferdelig tungt å stake.

 

Har kjøpt et Coxa drikkebelte med slange for 10 dager siden. Litt problem med at det fryser nå når det er litt kaldere. Tenker at om jeg starter med nesten 1.5l sportsdrikke i beltet og fyller på 1-2 ganger så er det tilrekkelig. Boller på matstasjonene høres veldig bra ut. Vet ikke om jeg skal ta med meg lefse, sjokolade eller gels. Smakte min første gel for noen dager siden. Synes det virker litt dyrt å hive i seg mange gels når man trener, men det er nok noe man bør teste og trene på. 

 

Min farbror har gått både Vasan (öppet spår og Birken). Han synes Birken ble tyngre selv om den er kortere på grunn av tyngre profil. Jeg håpet på å gå Birken med skate, men tror bare det blir klassisk i år (om det även blir).

Link to comment
Share on other sites

Jag har bott 9 mil från starten och kört bil fram på morgonen, åkt loppet och tagit bussen tillbaka till Berga by. Att köra de 9 milen tillbaka till logit har varit fruktansvärt tufft och krävt att man stannat flera gånger för att inte somna. Första 3 milen kan man hålla sig vaken med energidryck, men sen hjälper inte heller det. Jag har illvrålat, örfilat mig själv, stannat och gnidit snö i ansiktet, men efter någon mil kommer ridåerna över ögonen tillbaka och då gäller det att hitta någonstans att stanna,annars är det klippt. Sista året bodde jag i Johannishus 3-4 mil från målet och det var överkomligt, men allt över 5 mil är för långt.

Har många gånger sovit en stund i Mora efter målgång, och sedan inte varit alls sömnig under bilresa hem. Tips att ta en lur, så blir du pigg

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte hur mycket energi du behöver, men jag som nybörjare gjorde mitt första Vasalopp/Nattvasan för fyra år sedan med mängder av vätska och mat. För varje lopp har jag tagit med mig mindre och Öppet spår skidade jag med bara en energibar i reserv (i midjeväskan har jag reservtrugor och reservhandremmar, overstraps och telefon). Jag dricker två muggar och äter en bulle vid varje officiell kontroll (jag skidar nu på 6:10+/-5) och blir ändå kissnödig under loppet.

Men det där är individuellt. Jag har en bekant som behöver en klunk vatten var tionde minut.

Om du på träning inte behöver fylla på med vätska och energi tätare än var 15-20 km klarar du dig bra på vad Vasaloppet serverar till alla tävlande.

Link to comment
Share on other sites

För mig har det fungerat utmärkt att efter dusch å mat åka dom 30 milen hem. Brukar till å med va hyfsat pigg när man kommer hem :)

Men som motocross åkare är man van att åka 10-30 mil vid 5 på morgonen och sedan tävla hela dagen för att sedan åka hem på kvällen. Dock så dränerar ju Vasaloppet ur än rejält med energi..

Link to comment
Share on other sites

Mina erfarenheter från VL är att trots att jag åkt skidor i mellan 5-7 timmar och rimligen borde vara både hungrig och trött så brukar jag som regel inte ha någon aptit efteråt och har väldigt svårt att sova ett par nätter efteråt.

Det är du inte ensam om, sista loppet lyckades jag bara få i mig en lättöl efteråt, men när jag kom tillbaka till logiet på kvällen hade aptiten återkommit.

Att jag blir trött vid bilkörning efter loppet beror främst på att det oftast bara blir 2-3 tim sömn före loppet och att ju äldre man blir desto svårare blir det att hålla sig vaken vid bilkörning, vilket jag inte är ensam om. Även sommartid efter 3-4 tim dans brukar jag få stanna på hemvägen och ta en kort lur

Link to comment
Share on other sites

Fredagar kommer skejt vara tillåtet individuellt dagtid i VÅ30 VÅ45 och VÅ90. Gäller 4 fredagar (12/2, 19/2, 26/2, 5/3). Det kommer vara preppat för både skejt och klassiskt dessa dagar.

Källa: Vasaloppets facebook.

Jag förmodar att de åken inte kommer att vara seedningsgrundande för VL 2022 (?)  
 

Edit: ser nu att det står mer om seedning på faq.vasaloppet.se
 

"Den seedning som du har till 2021 behåller du till Vasaloppet 2022, oavsett om du åker Vasaåket 90 eller ej.
Samma gäller om du åker ett seedningslopp i vinter, så får du behålla den seedningen inför 2022."

"Endast resultat från Vasaåket 90 den 6 och 7 mars 2021 i Vasaloppsarenan är seedningsgrundande till Vasaloppet 2022. Seedning sker automatiskt vid anmälan till Vasaloppet 2022. Vasaåket Hemma är inte seedningsgrundande."

(vå45 är alltså inte seedningsgrundade oavsett åkdag om man förutsätter att detta kommer att gälla)

Link to comment
Share on other sites

Tydligen är det samma anm avgift för VÅ Hemma som på plats. Tänkte anmäla mig till VÅ30 Hemma 12/2, men avstod då det kostade 660 kr, då kan jag likaväl åka hemma 30 km och ta tiden själv. Om det skulle vara snö och bra förhållande 1/3 och jag anmäler mig till VÅ90 Hemma, laddar ner appen, kan jag då testköra någon mil i förväg så att allt fungerar inför mitt riktiga Hemmalopp ?

Link to comment
Share on other sites

Så som appen fungerade i somras kan du inte starta ditt lopp, avbryta och sedan börja om loppet och tidtagningen från början utan hjälp från supporten. Att stå i spåret i telefonkö är kanske inte planen?

I somras var det en veckas hemmalopp så jag tror inte telefonsupporten blir lika välbemannad alla vinterdagarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...