Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

Återstår att se vad den nya pandemilagen innebär, som träder i kraft den 10 januari 2021. RF är positiv till att den kommit nu och räknar med att det blir hårdare regler mot det som riskerar smittspridning och lättnader för det med liten risk för smittspridning. Återstår att se om tävlingar utomhus efter strikta regler kommer att tillåtas.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det blir naturligtvis lättare att stoppa tillställningar som Vasaåket med den nya pandemilagen, vilket iofs borde fallit under allmän sammankomst i och med att man har en bestämd starttid i några av "åken" som jag förstår. Att det inte redan är stoppat tror jag beror på okunskap hos myndigheter och FHM etc hur mkt folk och vilken trängsel det blir när man föser ihop kanske. 5000 pers i ett "skidåk". Det smittar ju inte mindre för man kallar det för "åk" istället för lopp. 

Link to comment
Share on other sites

 

Det skulle komma ut information om vasaloppsappen i januari, men jag tänkte redan nu fråga er som är mer insatta i teknikaliteter än jag; måste man installera GPS på telefonen, innan man laddar ner vasaloppsappen eller finns GPS inbyggd i den ?

 

GPS är hårdvara så det är inget du installerar. Har du en någorlunda moderna smartphone så finns som regel GPS inbyggt redan. Men man kan behöva aktivera GPS:en på telefonen om det inte är gjort men det brukar appar som vill använda GPS fråga efter.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog också på hemmavasa men då med rullskidor som alternativ (hoppas åtminsone det).

Elit Vasalopp tror jag på och om hemmavasa fungerar på rullskidor så kan man ju åka på lördagen och titta på söndagen? En bra kompromiss tycker jag...

 

Om man kan ställa in VL utan att konka om det fattas snö så borde man kunna erbjuda hemmavasa till reducerat pris utan att konka också?

Frågan som återstår är väl om det överhuvudtaget erbjuds Vasaloppsservice i VL veckan.

T ex bussar, blåbärssoppa, nummerlappsutdelning etc. 

För att spara pengar till nästa år så kanske man fattar beslutet att all service försvinner förutom vid Tjevasan och VL?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog också på hemmavasa men då med rullskidor som alternativ (hoppas åtminsone det). Elit Vasalopp tror jag på och om hemmavasa fungerar på rullskidor så kan man ju åka på lördagen och titta på söndagen? 

Om det blir tillåtet, och det är barmark 6 mars så kan vi fixa ett eget lopp på banvallen Ambjörnarp-Falköping. Det är 9 mil cykelbana. Vätskekontroll halvvägs i Ulricehamn.

Link to comment
Share on other sites

Ett rullskidslopp vore kul, lite som Klarälvbanan?

Men just resandet är ju problemet. Detta blir lite långt för min del för fram och tillbaka lopp. Och resa med övernattning vill jag helst undvika innan jag blivit vaccinerad.

 

Vi får hålla tummarna för snö lokalt istället. Och framför allt vänta på besked i slutet av denna vecka.

Link to comment
Share on other sites

Om det blir tillåtet, och det är barmark 6 mars så kan vi fixa ett eget lopp på banvallen Ambjörnarp-Falköping. Det är 9 mil cykelbana. Vätskekontroll halvvägs i Ulricehamn.

 

Punkt till punkt är ju charmigt och Ambjörnarp-Falköping är svårslaget med cykelbana hela vägen. Trollhättan/Vänersborg-Göteborg går nog men blir lite småvägar innan man är i Lödöse-trakten och kan döna cykelbanor. Om jag ska ge mig på nåt så får det bli hemifrån antingen Lerum-Stenkullen-vända i Sjötorp och Västgötabanan hem eller ner till Lindome-över till Säröbanan och så över Älvsborgsbron plus en rejäl krok på Hisingen runt Torslanda och lite till.

 

Punkt till punkt ställer lite krav på medföljande logistik om man inte kan ta nåt kollektivt och avsluta hemma vid husknuten.

Link to comment
Share on other sites

När nya pandemilagen skulle klubbas sa statsminstern att kultur och idrott fått ta en oproportionerligt stor andel av de smittbegränsade åtgärderna. Jag tror att denna typ av uttalanden ger råg i ryggen för de som verkligen vill arrangera nåt icke-virtuellt (ansvarsfullt och anpassat)
 

Craftspåret skulle ha genomförts igår och deras anpassade upplägg hade grönt ljus från alla berörda myndigheter så det hade blivit av om det inte vore för att styrelsen för Grönklittsgruppen AB körde över arrangören (Sågmyra SK) i sista stund.

Styrelsen för Grönklittsgruppen AB består av 4 nollåttor och 2 pers bosatta i Dalarna (källa: merinfo.se)

VL är inte på motsvarande sätt i beroendeställning till något fjållträsk-dominerat bolag.

Jag tror att VL kommer att fortsätta att tweeka konceptet för VÅ, på plats i Vasaloppsarenan, och att hemmavasan kvarstår som komplement för den som så väljer.

Antagligen mer utglesat dvs lägre maxantal startande per dag och per timme.
 

När VL:s tfVD intervjuades i podden Lagom Kondition i November var det några grejer de uppenbarligen hade kvar (då) att jobba med. T.ex transporterna. En möjlighet att hantera det skulle kunna vara att man öppnar för att genomföra VÅ med start och mål på samma ställe. Man kan tex starta på Tjärnhedens IP och vända efter 45k eller 22,5 eller 15 och för de som hellre har start och mål i Mora så bör ju det gå att lösa.

Link to comment
Share on other sites

Hemmavasa eller Vasaåk som det står nu på hemsidan ger ju medaljår, tyvärr då inte rullskidor tillåtet.

Men hur menar du? 

Jag förmodar att du undrar något annat än vad som ger medaljår? T ex vilka slags lopp erbjuds?

 

Just nu kan du åka ett Vasaåk under 3 veckor (avslut på VL söndagen) eller köra hemma på snö under samma period.

Om du inte kör på din utsedda starttid måste du ha bokat om.

Det är kortfattat hur jag uppfattat reglerna.

 

Så fortfarande 90 km snöskidor som ska köras men ny startpunkt.

Troligtvis lite (mycket?) uppdatering i slutet av veckan.

 

Och just detta att många inte vill bryta en svit av lopp gör ju att de återkommande skidåkarna är sugna på nästan vad som helst som erbjuds :).

Link to comment
Share on other sites

När nya pandemilagen skulle klubbas sa statsminstern att kultur och idrott fått ta en oproportionerligt stor andel av de smittbegränsade åtgärderna. Jag tror att denna typ av uttalanden ger råg i ryggen för de som verkligen vill arrangera nåt icke-virtuellt (ansvarsfullt och anpassat)

 

Craftspåret skulle ha genomförts igår och deras anpassade upplägg hade grönt ljus från alla berörda myndigheter så det hade blivit av om det inte vore för att styrelsen för Grönklittsgruppen AB körde över arrangören (Sågmyra SK) i sista stund.

 

Styrelsen för Grönklittsgruppen AB består av 4 nollåttor och 2 pers bosatta i Dalarna (källa: merinfo.se)

VL är inte på motsvarande sätt i beroendeställning till något fjållträsk-dominerat bolag.

Jag tror att VL kommer att fortsätta att tweeka konceptet för VÅ, på plats i Vasaloppsarenan, och att hemmavasan kvarstår som komplement för den som så väljer.

 

Antagligen mer utglesat dvs lägre maxantal startande per dag och per timme.

 

När VL:s tfVD intervjuades i podden Lagom Kondition i November var det några grejer de uppenbarligen hade kvar (då) att jobba med. T.ex transporterna. En möjlighet att hantera det skulle kunna vara att man öppnar för att genomföra VÅ med start och mål på samma ställe. Man kan tex starta på Tjärnhedens IP och vända efter 45k eller 22,5 eller 15 och för de som hellre har start och mål i Mora så bör ju det gå att lösa.

 

Myndigheterna hade inte givit tillstånd för att smyggenomföra craft ski marathon vilket vara planen så bra att det stoppades. Arrangören var endast intresserad av de inbetalda startavgifterna.

Link to comment
Share on other sites

Myndigheterna hade inte givit tillstånd för att smyggenomföra craft ski marathon vilket vara planen så bra att det stoppades. Arrangören var endast intresserad av de inbetalda startavgifterna.

Har du läst det på Flashback eller?

 

Stämmer i.o.f.s. att motionärsdelen ("craftspåret") aldrig var sanktionerat av skidförbundet men det var väl heller aldrig tanken att det skulle bli det, och skidförbundet är knappast att definiera som en "myndighet"

 

Om man gillar konspirationsteorier så är upplägger du beskriver dock ganska uppenbart så jag har tänkt tanken själv men jag tror inte att det är så. Om så vore skulle det nog falla under brottsbalkens definition av bedrägeri men det skulle nog behövas lite substans bakom för att göra en polisanmälan som får någon typ av verkan.

Link to comment
Share on other sites

Har du läst det på Flashback eller?

 

Stämmer i.o.f.s. att motionärsdelen ("craftspåret") aldrig var sanktionerat av skidförbundet men det var väl heller aldrig tanken att det skulle bli det, och skidförbundet är knappast att definiera som en "myndighet"

 

Om man gillar konspirationsteorier så är upplägger du beskriver dock ganska uppenbart så jag har tänkt tanken själv men jag tror inte att det är så. Om så vore skulle det nog falla under brottsbalkens definition av bedrägeri men det skulle nog behövas lite substans bakom för att göra en polisanmälan som får någon typ av verkan.

Skidtävlingar ska ju sanktioneras av SSF och de godkänner ju bara elittävlingar och ungdomstävlingar. Motionslopp räknas som allmän sammankomst och då är det polisen som ska ge tillstånd, och i nuläget är det väl 8 pers som gäller...

Link to comment
Share on other sites

Skidtävlingar ska ju sanktioneras av SSF och de godkänner ju bara elittävlingar och ungdomstävlingar. Motionslopp räknas som allmän sammankomst och då är det polisen som ska ge tillstånd, och i nuläget är det väl 8 pers som gäller...

..och det var just de tillstånden som arrangören hade enligt vad arrangören kommunicerat utåt men som då tydligen inte stämmer om vi ska tro på oxberg.

 

http://skimarathon.se/craftsparet-installt/

Link to comment
Share on other sites

..och det var just de tillstånden som arrangören hade enligt vad arrangören kommunicerat utåt men som då tydligen inte stämmer om vi ska tro på oxberg.

 

http://skimarathon.se/craftsparet-installt/

Var någonstans är det angivet att de fått tillstånd för en allmän sammankomst med fler än stipulerade 8 personer? Ges det ens annat än till begravningar och dylikt?
 
Var det inte snarare så att de möblerade om i upplägget så att loppet ("spåret") inte räknades som allmän sammankomst.
 
Jmf med att gå på musikföreställning = allmän sammankomst tillståndskrav och max 8 personer; eller att gå på restaurang som bjuder på förställning till maten = ingen allmän sammankomst inget tillståndskrav obegränsat antal personer (med vissa förbehåll)
Link to comment
Share on other sites

 

Var någonstans är det angivet att de fått tillstånd för en allmän sammankomst med fler än stipulerade 8 personer? Ges det ens annat än till begravningar och dylikt?
 
Var det inte snarare så att de möblerade om i upplägget så att loppet ("spåret") inte räknades som allmän sammankomst.
 
Jmf med att gå på musikföreställning = allmän sammankomst tillståndskrav och max 8 personer; eller att gå på restaurang som bjuder på förställning till maten = ingen allmän sammankomst inget tillståndskrav obegränsat antal personer (med vissa förbehåll)

 

 

"Vårt upplägg med Craftspåret är både förankrat och godkänt hos både Polismyndigheten och Smittskyddsenheten."

 

(enligt sida länkad ovan)

 

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att de hade godkännande för det upplägg de hade för avsikt att köra.

Link to comment
Share on other sites

Var någonstans är det angivet att de fått tillstånd för en allmän sammankomst med fler än stipulerade 8 personer? Ges det ens annat än till begravningar och dylikt?

 

Var det inte snarare så att de möblerade om i upplägget så att loppet ("spåret") inte räknades som allmän sammankomst.

 

Jmf med att gå på musikföreställning = allmän sammankomst tillståndskrav och max 8 personer; eller att gå på restaurang som bjuder på förställning till maten = ingen allmän sammankomst inget tillståndskrav obegränsat antal personer (med vissa förbehåll)

Exakt så! Arrangören rundade andemeningen med förbudet för att kunna genomföra en tävling mitt i brinnande pandemi. My god! Oansvarigare än att anställa kakmonstret som nattvakt i kakfabriken.. sluta köp skräp från Craft.
Link to comment
Share on other sites

Om en stor huvudsponsor anser att det finns tveksamheten kring ett lopps tillstånd och möjligheter att genomföras på ett smittsäkert sätt stoppar de arrangemanget för att inte riskera av få dåligt PR. De sitter med trumf på handen och kan hota med att dra in sponsringen.

Om vi snackar Craft så är det inget PR-geni som har haft sista ordet om hur detta skulle skötas.

 

1. Beskedet kom på tisdagskvällen samma vecka som craftspåret skulle gå.

 

2. Man lät ett gäng brödroståkare köra elitloppet som bara skulle vara för yrkesverksamma idrottare.

 

Jag struntar iofs i detta (punkt 2) men jag kan tänka mej att det sticker i ögonen på en del motionärer. Bob Impola är såklart ingen brödroståkare, men om man scrollar ner lite.

 

Förmodar att de flesta har sett att Engelbrekt nu har gått ut med info om hur de avser genomföra sitt evenemang. De kör inte någon elittävling.

 

Hur andra arrangörer hanterat läget har jag inte så mycket koll på förutom LL. Jag anmälde mej till LL30 direkt efter loppet 2019. Tycker att deras info och bemötande till anmälda har varit fantastiskt bra under 2020. Har kvar mailen.

Link to comment
Share on other sites

Vinterns Vasa-arrangemang befinner sej verkligen i stöpsleven nu.

 

Vilka ”definitiva besked” tror ni att kansliet i Mora kommer att bjuda oss på nu i mitten av januari??

 

Vasaloppet känns svårt att motivera förutom för medalj-fetischisterna.

Dom mindre motionsloppen känns dock onödigt att stöpa om eller ställa in. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...