Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ett år med skarföre nyper man Vasan under 4 på skate! Jag ligger på din rulle på myrarna

Är du gammal elitåkare?

Vi hade ganska idealiska förhållanden på Nattvasan 2019 och jag tror sub-4.30 är möjligt med lite mer punsch i träningen men sub-4 kräver nåt extra. Mer än tjôt och ligga på rulle.

Link to comment
Share on other sites

Är du gammal elitåkare?

Vi hade ganska idealiska förhållanden på Nattvasan 2019 och jag tror sub-4.30 är möjligt med lite mer punsch i träningen men sub-4 kräver nåt extra. Mer än tjôt och ligga på rulle.

Äsch då. Jag är inte ens längdskidåkare om man ska vara ärlig. I mina ögon finns det bara tre personer som har rätt kalla sig längdskidåkare. Sven Åke Lundbäck, Sixten Jernberg och Assar Rönnlund. Du får lista ut varför.
Link to comment
Share on other sites

Äsch då. Jag är inte ens längdskidåkare om man ska vara ärlig. I mina ögon finns det bara tre personer som har rätt kalla sig längdskidåkare. Sven Åke Lundbäck, Sixten Jernberg och Assar Rönnlund. Du får lista ut varför.

VM-guld, OS-guld och Vasaloppseger? I så fall kvalar nog Anders Aukland in också.

Link to comment
Share on other sites

Nu har även jag åkt ett vasaåk. Håller med om att det är väldigt trevligt när allt, framförallt startproceduren, är så lugnt. De siktade på 55 startande idag, jag kom iväg som ca 30. Under natten hade det efter pistning kommit 2-3 cm nysnö vilket gjorde det rätt tungt (skönt att inte vara allra först). Motvind och lössnö på myrarna, bara att bita ihop och acceptera att det går segt.

 

En något annorlunda och trevlig upplevelse, såg inte många under loppet, åkte om kanske 15-20 åkare. Efter eldris möter man dock många som är ute och tränar vilket är lite trevligt.

 

Kom i mål på 6.14, hyfsat nöjd med tanke på föret och träningsmängd, småbarnslivet är inte lätt för en skidåkare.

 

/snabben

Link to comment
Share on other sites

Vägövergångar tyckte jag faktiskt inte var något större problem. Man passerar säkert ett 15-tal vägar, men tycker det var bra snö över alla. Jag brukar vara rätt kinkig med mina finskidor men kände inget behov av att ta av dem, gled sakta. Kan kanske berott på nattens snöfall dock.
Link to comment
Share on other sites

Vägövergångar tyckte jag faktiskt inte var något större problem. Man passerar säkert ett 15-tal vägar, men tycker det var bra snö över alla. Jag brukar vara rätt kinkig med mina finskidor men kände inget behov av att ta av dem, gled sakta. Kan kanske berott på nattens snöfall dock.

Skönt isåfall. I fredags var det som sagt grovt grusat direkt efter evertsberg, annars åkte vi över alla övriga vägar på sträckan Risberg-hemus

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet var/om man kan se tider från Vasaåket. Har för mig jag hört att det ska gå men jag hittar bara notering om man är I mål eller ej. Men det kan säkert bero på bristfällig IT-kompetens.

 

Det går att se tider i appen, bara att söka upp valfri person och lägga till. På hemsidan lyckas inte jag heller se någon tid, bara att man är "i mål".

Link to comment
Share on other sites

Killgissning från en gubbskejtare

 

1:an - 1-2% beroende på trängsel och hur du attackerar första backen och möjligen Risberg om du vill slappa lite.

2:an - 5-10% uppförskörningar

3:an - 25-30% motlut

4:an - 40%

5:an - 20%

Som genuin "dubbeldansare" skulle jag nog köra 10% tvåan, 60% trean, 10% fyran och 20% femman. Kanske lite ettan om jag har dåligt glid i branta motlut.

 

En andekdot från Skejtvasan 45 för många år sedan: Långa sträckor åkte jag bakom en man som körde växel 2 hela tiden. Uppför, utför platt spelade ingen roll. Han verkade bara kunna en växel, och på något märkligt sätt gick det fort också. Kanske inte helt optimalt dock.

Link to comment
Share on other sites

Ettan vet jag inte om jag skulle använda alls. Finns ingen backe som tillräckligt brant för att det ska behövas. Nu kommer jag att åka 45 varianten 5/3 och det är ju lite lättare. Däremot kommer jag att stå mycket i spåren i utförskörningen. Tycker att man sparar kraft på det. Det kanske är växel 6 :)
Link to comment
Share on other sites

Som genuin "dubbeldansare" skulle jag nog köra 10% tvåan, 60% trean, 10% fyran och 20% femman. Kanske lite ettan om jag har dåligt glid i branta motlut.

 

En andekdot från Skejtvasan 45 för många år sedan: Långa sträckor åkte jag bakom en man som körde växel 2 hela tiden. Uppför, utför platt spelade ingen roll. Han verkade bara kunna en växel, och på något märkligt sätt gick det fort också. Kanske inte helt optimalt dock.

 

Bara på höger ben också? Jag är rätt rutten själv på att köra paddling (växel 2) med vänstern först. Man är ju liksom ingen "south paw"...

Min höga procent på 4:an kan bero på det snabba föret på Nattvasan 2019.

 

Ettan vet jag inte om jag skulle använda alls. Finns ingen backe som tillräckligt brant för att det ska behövas. Nu kommer jag att åka 45 varianten 5/3 och det är ju lite lättare. Däremot kommer jag att stå mycket i spåren i utförskörningen. Tycker att man sparar kraft på det. Det kanske är växel 6 :)

 

Spåret var rätt skönt tidvis 2019 och jag hade faktiskt bättre fart än de som körde i bädden när jag stod i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick en fråga från en som tänkt åka 7 mars (söndagen). Om man tänkt åka Vasaåket då, kan man även köpa en startplats för 6 mars och byta dag? Och hur fungerar det att byta mellan "leden"? Enligt den som frågade verkade det som man nästan kunde välja fritt nu. Men stämmer verkligen det, någon som provat? Tycker inte man kan hitta denna info på Vasaloppets hemsida.

Link to comment
Share on other sites

I podden Lagom Kondition nämnde väl en person från VL att det var fritt så länge det fanns plats men att den 6:e och 7:e mars så var det fullt?

 

Jag rekommenderar att ringa och fråga för att vara helt säker.

Låter dock rimligt att om man tar de 15600 som var anmälda till 7:e och fördelar till 6:e och 7:e med betydligt färre platser tillgängliga så blir det snart fullt.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde VÅ nu i lördags och kan säga att första backen är VÄLDIGT mycket enklare detta år. Får det till cirka 45 höjdmeter mindre på min Polar med barometrisk höjdmätare

 

Hur var nya stäckningen från Tjärnhedens idrottsplats till där man ansluter till gamla spåret.

Är det många höjdmeter eller platt?

 

Verkar ju som mycker av startbacken är borta enligt kartan som jag hittade på Vasaloppets hemsida.

 

post-16129-0-68543000-1614195876_thumb.jpg

post-16129-0-68543000-1614195876_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Från den här tråden tidigare (november)

 

Av intervjun framgick att det blir elljusspåret som Lars Bern beskrev, dvs det som möter ordinarie VL-banan en bit upp i backen.

 

Jag kollade höjddata på lantmateriet.se 

Från IP:n är det ca 50 höjdmeter på ca 1000m dvs 5% i snitt och det verkar stiga ganska jämnt. Från vägövergången upp till samma punkt (dvs där elljusspåret möter VL-backen) är det ca 70 höjdmeter på ca 600m dvs ca 11,7% snittlutning.

 

Därefter är det lite drygt 100 höjdmeter kvar och ca 8% snittlutning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...