Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

LCHF


zcykel

Recommended Posts

Min inställning överensstämmer med vad Kustlöparen refererar ovan. Använder Bregott o steker i smör, anser att alla typer av lättmargariner är mer eller mindre manipulerade.

Vad görs palmolja av - kokospalm ?

 

Jag vidhåller att steka en rökbehandlad produkt som bacon är att utmana hälsan ?

Palmolja och kokosolja kommer från olika växter. Kokosfett innehåller ovanligt mkt mättat fett för att komma från växtriket. Palmolja innehåller mindre andel mättat fett och har en ogynnsam Omega 3/6 kvot. Kokosolja bör alltså vara bättre. Och självklart är margarin liksom Bregott mer eller mindre manipulerat liksom de flesta livsmedel. Dock dör vi uppenbarligen inte som flugor av det utan det intressanta är vad som händer på mkt lång sikt i våra blodådror vilket tyvärr är oerhört svårt att studera....

 

Stekning av bacon vet jag inget om det skulle vara farligt det äter jag en hel del av. Jo, jag äter massor av fett inkl mättat:) Hårt stekt/grillad mat anses ju vara farligt men rökning sker ju oftast under låg temperatur och borde därför inte vara hälsovådligt men ämnen i röken kan ju vara det?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply
Hej! Provade inför förra året att köra enligt LCHF modellen ...körde ingen light version utan var verkligen i Ketona stadiet när man pissar aceton...hursomhelst kändes det som jag inte hade någon energi i kroppen när jag tänade, i övrigt mådde jag bra och tappade en del vikt men jag gillar pasta för mycket och skall man gå ned i vikt kan man göra det med i princip all mat, men det bästa är att äta mindre , motionera mera som alla redan vet
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ferry värkar iaf vara en Elit inom skidvärden som kör detta, dock ifrågasäts det hårt.. http://www.vk.se/Article.jsp?article=342600

Kul att det kanske blir lite debatt och att det är en elitidrottare med, förhoppningsvis...

Då kanske det bringas lite klarhet i hur det ligger till med kolhydratfattig kost och uthållighetsträning.

 

Själv tror jag inte på LCHF om man vill topprestera i en uthållighetsidrott, men vi får se vad som sägs. Förhoppningsvis får man höra något intressant.

Link to comment
Share on other sites

Ferry värkar iaf vara en Elit inom skidvärden som kör detta' date=' dock ifrågasäts det hårt.. http://www.vk.se/Article.jsp?article=342600[/quote']

Kul att det kanske blir lite debatt och att det är en elitidrottare med, förhoppningsvis...

Då kanske det bringas lite klarhet i hur det ligger till med kolhydratfattig kost och uthållighetsträning.

 

Själv tror jag inte på LCHF om man vill topprestera i en uthållighetsidrott, men vi får se vad som sägs. Förhoppningsvis får man höra något intressant.

Han varken ljuger eller är unik, hela kostdebatten och energi vid träning bygger på från början felaktiga antaganden om kolhydraternas förträfflighet kontra fett.

 

Jaja tänker inte dra igång den här debatten igen...det kommer att ge sig med tiden!

Link to comment
Share on other sites

Ferry värkar iaf vara en Elit inom skidvärden som kör detta' date=' dock ifrågasäts det hårt.. http://www.vk.se/Article.jsp?article=342600[/quote']

Kul att det kanske blir lite debatt och att det är en elitidrottare med, förhoppningsvis...

Då kanske det bringas lite klarhet i hur det ligger till med kolhydratfattig kost och uthållighetsträning.

 

Själv tror jag inte på LCHF om man vill topprestera i en uthållighetsidrott, men vi får se vad som sägs. Förhoppningsvis får man höra något intressant.

Han varken ljuger eller är unik, hela kostdebatten och energi vid träning bygger på från början felaktiga antaganden om kolhydraternas förträfflighet kontra fett.

 

Jaja tänker inte dra igång den här debatten igen...det kommer att ge sig med tiden!

Min syn i kristallkulan är följande:

 

1. Det kommer att visa sig ännu tydligare att för de flesta människor, precis som i de flesta av dagens och kommande seriösa forskningsrapporter att människokroppen är otroligt anpassningsbar. Om vi äter 15 eller 80 % kolhydrater/fett har ingen större betydelse vare sig för soffpotatisen eller elitidrottaren. En kcal är en kcal allt annat strider mot energiprincipen - punkt slut. Även 10-15% kolhydrater i kosten vid ett stort allmänt energiintag räcker för att täcka ca 1-2 h maxprestation (tex Björn Ferry) men vid längre tävlingstider kommer alla, åtminstone de som vill prestera max, att tillföra extra kolhydrater.

 

Men:

 

2. Det kommer däremot också att visa sig mkt tydligare att det finns enorma individuella/genetiska skillnader. Vissa kön/folkgrupper/grupper/individer kanske inte tål eller har stor nytta av vissa extremdieter.

 

vilket delvis, men bara delvis, beror på att:

 

3. Placeboeffekten kommer att bevisas ännu tydligare.

 

 

Det som däremot intresserar mig mest tillfället och där jag tror det finns mest att vinna för både elitåkaren och motionärer är utveckla testa och forska mer på "train low - compete high" teorin.

Link to comment
Share on other sites

Kul att det kanske blir lite debatt och att det är en elitidrottare med' date=' förhoppningsvis...

Då kanske det bringas lite klarhet i hur det ligger till med kolhydratfattig kost och uthållighetsträning.

 

Själv tror jag inte på LCHF om man vill topprestera i en uthållighetsidrott, men vi får se vad som sägs. Förhoppningsvis får man höra något intressant.[/quote']

Han varken ljuger eller är unik, hela kostdebatten och energi vid träning bygger på från början felaktiga antaganden om kolhydraternas förträfflighet kontra fett.

 

Jaja tänker inte dra igång den här debatten igen...det kommer att ge sig med tiden!

Min syn i kristallkulan är följande:

 

1. Det kommer att visa sig ännu tydligare att för de flesta människor, precis som i de flesta av dagens och kommande seriösa forskningsrapporter att människokroppen är otroligt anpassningsbar. Om vi äter 15 eller 80 % kolhydrater/fett har ingen större betydelse vare sig för soffpotatisen eller elitidrottaren. En kcal är en kcal allt annat strider mot energiprincipen - punkt slut. Även 10-15% kolhydrater i kosten vid ett stort allmänt energiintag räcker för att täcka ca 1-2 h maxprestation (tex Björn Ferry) men vid längre tävlingstider kommer alla, åtminstone de som vill prestera max, att tillföra extra kolhydrater.

 

Men:

 

2. Det kommer däremot också att visa sig mkt tydligare att det finns enorma individuella/genetiska skillnader. Vissa kön/folkgrupper/grupper/individer kanske inte tål eller har stor nytta av vissa extremdieter.

 

vilket delvis, men bara delvis, beror på att:

 

3. Placeboeffekten kommer att bevisas ännu tydligare.

 

 

Det som däremot intresserar mig mest tillfället och där jag tror det finns mest att vinna för både elitåkaren och motionärer är utveckla testa och forska mer på "train low - compete high" teorin.

Håller med dig i mycket av det ovan skrivna. Dock vill jag hålla ett varningens finger, det är inte helt ofarligt att bara trycka i sig fett.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...