Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

LCHF


zcykel

Recommended Posts

nästan dagsfärsk intervju med Colting på kostdoktorn.se

 

http://www.kostdoktorn.se/intervju-med-colting

 

OBS! en del militanta lchf-inlägg finnes.

 

Han bjuder bl a på följande tips:

 

Coltings cocosbollar!

 

Cocosa kokosfett (burk med grön etikett, finns i hälsokostaffär)

Dadlar; ta ur kärnan

Valnötter, mandlar, pecannötter

Pumpakärnor

Kokosflingor, både i smet och som garnering

Ekologisk kakao

Finmalet kaffe på nyrostade bönor

 

Fördela ingredienserna efter behag och mixa i en matberedare så att det blir en blandad och finfördelad deg. Baka ihop lagom stora bollar och rulla avslutningsvis i kokosflingor för det perfekta resultatet!

Alla ingredienserna har ett suveränt hälsovärde och den här kokosbollen kan ätas både som mellanmål, fika eller i samband med träning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply
Det jag skulle vilja veta är om det funkar att träna mycket och hårt med en sån kost, dvs förhållandevis mycket träning på halvhöga och höga pulsnivåer 80-95% flera dagar i rad.

 

dvs hur bra funkar återhämtningen om du i princip tömmer kolhydratförråden på ett hårt pass och sen inte äter så mycket kolisar och ska ut dan efter och köra hårt igen, osv. Är inte risken att kvaliten på träningen blir rätt kass om slutar äta kolisar dvs man orkar köra mindre hårda pass/vecka?

Du måste nog våga dig på att testa fullt ut om du ska få klarhet...dock bör du nog ge det en till ett par månaders chans om du ska få något rättvist resultat. Jag har kört i drygt tre veckor och hittills funkar det kanon för mig....

 

Som jag skrev ovan ska depåerna fyllas på minst lika bra OM du ställt om kroppen att mer använda fett som energikälla. Personligen tror jag på att fylla på med snabba kolisar+protein direkt efter ett hårt pass för att skapa en så snabb återhämtning som möjligt, dock måltiden efter det kör man kolissnålt och fettrikt...

Link to comment
Share on other sites

Det jag skulle vilja veta är om det funkar att träna mycket och hårt med en sån kost' date=' dvs förhållandevis mycket träning på halvhöga och höga pulsnivåer 80-95% flera dagar i rad.

 

dvs hur bra funkar återhämtningen om du i princip tömmer kolhydratförråden på ett hårt pass och sen inte äter så mycket kolisar och ska ut dan efter och köra hårt igen, osv. Är inte risken att kvaliten på träningen blir rätt kass om slutar äta kolisar dvs man orkar köra mindre hårda pass/vecka?[/quote']

Du måste nog våga dig på att testa fullt ut om du ska få klarhet...dock bör du nog ge det en till ett par månaders chans om du ska få något rättvist resultat. Jag har kört i drygt tre veckor och hittills funkar det kanon för mig....

 

Som jag skrev ovan ska depåerna fyllas på minst lika bra OM du ställt om kroppen att mer använda fett som energikälla. Personligen tror jag på att fylla på med snabba kolisar+protein direkt efter ett hårt pass för att skapa en så snabb återhämtning som möjligt, dock måltiden efter det kör man kolissnålt och fettrikt...

nu har jag ännu inte körda några riktigt hårda pass ännu men jag upplever att återhämtningen är snabbare och bättre nu än innan, jag tar inga kolhydrater efter träning. Ska börja köra lite hårdare nu får se hur det går.

Link to comment
Share on other sites

Det jag skulle vilja veta är om det funkar att träna mycket och hårt med en sån kost' date=' dvs förhållandevis mycket träning på halvhöga och höga pulsnivåer 80-95% flera dagar i rad.

 

dvs hur bra funkar återhämtningen om du i princip tömmer kolhydratförråden på ett hårt pass och sen inte äter så mycket kolisar och ska ut dan efter och köra hårt igen, osv. Är inte risken att kvaliten på träningen blir rätt kass om slutar äta kolisar dvs man orkar köra mindre hårda pass/vecka?[/quote']

Du måste nog våga dig på att testa fullt ut om du ska få klarhet...dock bör du nog ge det en till ett par månaders chans om du ska få något rättvist resultat. Jag har kört i drygt tre veckor och hittills funkar det kanon för mig....

 

Som jag skrev ovan ska depåerna fyllas på minst lika bra OM du ställt om kroppen att mer använda fett som energikälla. Personligen tror jag på att fylla på med snabba kolisar+protein direkt efter ett hårt pass för att skapa en så snabb återhämtning som möjligt, dock måltiden efter det kör man kolissnålt och fettrikt...

nu har jag ännu inte körda några riktigt hårda pass ännu men jag upplever att återhämtningen är snabbare och bättre nu än innan, jag tar inga kolhydrater efter träning. Ska börja köra lite hårdare nu får se hur det går.

Jag tar heller inga kolisar efter träningspassen. Har inte behövts.

Link to comment
Share on other sites

nästan dagsfärsk intervju med Colting på kostdoktorn.se

 

http://www.kostdoktorn.se/intervju-med-colting

 

OBS! en del militanta lchf-inlägg finnes.

 

Han bjuder bl a på följande tips:

 

Coltings cocosbollar!

 

Cocosa kokosfett (burk med grön etikett, finns i hälsokostaffär)

Dadlar; ta ur kärnan

Valnötter, mandlar, pecannötter

Pumpakärnor

Kokosflingor, både i smet och som garnering

Ekologisk kakao

Finmalet kaffe på nyrostade bönor

 

Fördela ingredienserna efter behag och mixa i en matberedare så att det blir en blandad och finfördelad deg. Baka ihop lagom stora bollar och rulla avslutningsvis i kokosflingor för det perfekta resultatet!

Alla ingredienserna har ett suveränt hälsovärde och den här kokosbollen kan ätas både som mellanmål, fika eller i samband med träning.

Låter som ett mkt gott recept som jag skall testa.

 

Läste intervjun och tycker också Colting både i intervjun och i kommentarerna har en mkt balanserad syn på det hela tex så äter han 20-30% kolhydrater (vid låg/hög tränig) och svarar i inlägg 52 bl.a så här:

 

"low carb" är inte samma som "no carb". Kolhydrater (kh) är inte vår fiende och det är ett missförstånd att kategoriskt betrakta alla former av kh som skadliga för kroppen.

 

"Så därför är det ologiskt och evolutionärt felaktigt att påstå att om lite kolhydrater är bra så är ännu färre bättre och inga kh alls det bästa!"

 

"Jag är däremot helt ointresserad av att vara stå som en galjonsfigur för en militant LCHF-filosofi med en omvärldssyn på mat som är svart/vit. Livet är inte svartvitt och inte heller maten och hur den påverkar oss."

Link to comment
Share on other sites

nästan dagsfärsk intervju med Colting på kostdoktorn.se

 

http://www.kostdoktorn.se/intervju-med-colting

 

OBS! en del militanta lchf-inlägg finnes.

 

Han bjuder bl a på följande tips:

 

Coltings cocosbollar!

 

Cocosa kokosfett (burk med grön etikett' date=' finns i hälsokostaffär)

Dadlar; ta ur kärnan

Valnötter, mandlar, pecannötter

Pumpakärnor

Kokosflingor, både i smet och som garnering

Ekologisk kakao

Finmalet kaffe på nyrostade bönor

 

Fördela ingredienserna efter behag och mixa i en matberedare så att det blir en blandad och finfördelad deg. Baka ihop lagom stora bollar och rulla avslutningsvis i kokosflingor för det perfekta resultatet!

Alla ingredienserna har ett suveränt hälsovärde och den här kokosbollen kan ätas både som mellanmål, fika eller i samband med träning.[/quote']

Låter som ett mkt gott recept som jag skall testa.

 

Läste intervjun och tycker också Colting både i intervjun och i kommentarerna har en mkt balanserad syn på det hela tex så äter han 20-30% kolhydrater (vid låg/hög tränig) och svarar i inlägg 52 bl.a så här:

 

"low carb" är inte samma som "no carb". Kolhydrater (kh) är inte vår fiende och det är ett missförstånd att kategoriskt betrakta alla former av kh som skadliga för kroppen.

 

"Så därför är det ologiskt och evolutionärt felaktigt att påstå att om lite kolhydrater är bra så är ännu färre bättre och inga kh alls det bästa!"

 

"Jag är däremot helt ointresserad av att vara stå som en galjonsfigur för en militant LCHF-filosofi med en omvärldssyn på mat som är svart/vit. Livet är inte svartvitt och inte heller maten och hur den påverkar oss."

Yes !

Link to comment
Share on other sites

Bra referenser! Sakligt skrivna. Mera sånt :)

 

Reviderar min tidigare skeptiska inställning till Colting. Håller helt med om hans grundinställning att man skall äta naturlig oprocessad mat. Han ger ju också en förklaring till varför han inte äter så mycket spannmålsprodukter. Får kolla mer på det där med dålig kvalitet på det mjöl vi äter.

 

Nu tonar Colting (om jag tolkar honom rätt) ner vikten av energifördelningen i maten, men har ändå några funderingar kring det.

 

Kollade runt på lite olika data (energiprocent):

 

 

Colting (1) 40 % fett 30 % protein 30 % kolhydrater

 

marathonguide (2) 30 % fett 20 % protein 50 % kolhydrater

 

Livsmedelsverket (3) 30 % fett 15 % protein 55 % kolhydrater

 

Jordbruksverkets statistik av vad svenskar äter: (4)

 

1980 38,7 % fett 11,8% protein 46,4 % kolhydrater

 

2003 34,5 % fett 13,2% protein 49,1 % kolhydrater

 

(1) http://www.kostdoktorn.se/intervju-med-colting

(2) http://www.marathonguide.com/training/articles/MandBFuelOnFat.cfm

(3) http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13941&epslanguage=SV

(4) http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Livsmedel/2005:4/20054_1_tabeller20.htm

 

Några reflektioner:

 

- Omräknat i vikt äter Colting mer kolhydrater än fett.

 

- Det som skiljer mest mellan Colting och övriga i listan är att andelen protein är högre och andelen kolhydrater lägre.

 

LCHP Low Carb High Protein, eller kanske snarare ECP Equal Carb Protein :/

 

Man undrar ju då om Coltings höga intag av protein bara motiveras av att han då får i sig saker som behövs till annat än som energi ( bygga / laga muskler, förse kroppen med vitaminer mineraler som finns i protein), eller om han utnyttjar proteinet som en viktig energikälla.

 

Någon som har bra referenser på hur protein fungerar som energikälla.

 

Hur effektiv ? Har läst att fett kräver 7 % mer syre jämfört med kolhydrater. Vad gäller för protein.

 

Hur kan musklerna utnyttja protein som energikälla ? Kan musklerna arbeta med protein som tas upp direkt från blodet och omvandlas till energi?

 

Kan kroppen omvandla protein till kolhydrater som sedan kan lagras i musklerna? Har läst att muskelprotein kan omvandlas till blodsocker när kroppen börjar få brist på kolhydrater.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Läste fredagsintervjun med Jonas Colting på skidsport.com. Blev lite förvånad att han vägde 80 kg på 190 cm längd. Har sett bild på honom där han knappt haft ett uns fett på kroppen, men att döma av det lilla man såg på bilden vid fredagsintervjun såg han inte så mager ut. Är det så att "fettdieten" börjar märkas på honom eller ljuger bilden ?
Link to comment
Share on other sites

Läste fredagsintervjun med Jonas Colting på skidsport.com. Blev lite förvånad att han vägde 80 kg på 190 cm längd. Har sett bild på honom där han knappt haft ett uns fett på kroppen, men att döma av det lilla man såg på bilden vid fredagsintervjun såg han inte så mager ut. Är det så att "fettdieten" börjar märkas på honom eller ljuger bilden ?

Man blir inte tjock av fettdieten, nu kör ju Colting en del frukt så kanske blir han lite tjock av det? SKulle dock inte överhuvudtaget kalla Colting för tjock, det är han inte på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte skrivit att jag tyckte han såg tjock ut, men bara att på det lilla man såg av överkroppen att han inte såg mager ut. På andra bilder i helfigur har han sett vältränad ut. Sen är det olika hur det ser ut beroende på vilken kroppskonstitution man har, en del ser "utmärglade" ut i ansiktet, andra behåller sin normala ansiktsform även fast de är vältränade.

 

I detta fallet handlar det väl mer om den bild jag haft av Colting inte riktigt stämde, men det beror säkert på kameravinkeln.

 

Fö har aldrig Coltingmetoden varit aktuell för min del, då jag inte vill avvika i kosthållningen med övriga familjen mer än nödvändigt + att min fru är mycket duktig i bakning, som till stor del är kolhydratbaserat.

Link to comment
Share on other sites

Tränar man så mycket att kaloribehovet är stort är det väldigt svårt att klara det på kolhydrater. Min egen erfarenhet är att kolhydratrik mat oftast har hög vattenhalt o därmed är väldigt bulkig. 500g nötter + avocado är ok att få ner i magen, men 500g torrvikt av t ex pasta eller gryn blir för stort för min mage.
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om denna länk varit ute på tråden innan då jag inte följt diskussionen men den har inspirerat mig

http://www.matoghelse.no/helse/2005/03/01/gikk-vasaloppet-uten-karbo.aspx

Tycker inte det är anmärkningsvärt att man kan åka på 5:30 på en viss diet. Finns säkert någon som dricker alkohol 350 dagar per år som också åker på den tiden. Därmed inte sagt att det är det optimala.

 

Den dagen någon vinner Vasaloppet på stålsicklade skidor eller utan sportdryck tycker jag man kan konstatera att det är ett lika bra upplägg som att köra vallat eller att tillföra kolhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om denna länk varit ute på tråden innan då jag inte följt diskussionen men den har inspirerat mig

http://www.matoghelse.no/helse/2005/03/01/gikk-vasaloppet-uten-karbo.aspx

Tycker inte det är anmärkningsvärt att man kan åka på 5:30 på en viss diet. Finns säkert någon som dricker alkohol 350 dagar per år som också åker på den tiden. Därmed inte sagt att det är det optimala.

 

Den dagen någon vinner Vasaloppet på stålsicklade skidor eller utan sportdryck tycker jag man kan konstatera att det är ett lika bra upplägg som att köra vallat eller att tillföra kolhydrater.

Beror väl rätt mycket på vem som åker på 5.30, hade det vart jag hade det i högsta grad varit ett anmärkningsvärt resultat, mer anmärkningsvärt än om Daniel Thynell skulle köra Lowcarb och vinna.

 

Å andra sidan är det ju bra så länge alla följer John för annars har man ju ingen nytta av sin nyupptäckta potential i den mjölksyrafria fettvärlden...

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om denna länk varit ute på tråden innan då jag inte följt diskussionen men den har inspirerat mig

http://www.matoghelse.no/helse/2005/03/01/gikk-vasaloppet-uten-karbo.aspx

Tycker inte det är anmärkningsvärt att man kan åka på 5:30 på en viss diet. Finns säkert någon som dricker alkohol 350 dagar per år som också åker på den tiden. Därmed inte sagt att det är det optimala.

 

Den dagen någon vinner Vasaloppet på stålsicklade skidor eller utan sportdryck tycker jag man kan konstatera att det är ett lika bra upplägg som att köra vallat eller att tillföra kolhydrater.

Håller helt med dig Peja. Thynell kan nog åka på 5,30 med VitaBlixten och armeringsjärn. Tror att stålsicklat kommer att vinna före en anti-kolhydratare. Just nu ligger stålsicklarna i alla fall nästan en timme före!

Link to comment
Share on other sites

Läste intervjun på kostdoktorn med Jonas Colting. Jag måste säga att han har en sund inställning till mat, som till stor del överensstämmer med min även om innehållet i mitt kosthåll skiljer sig ganska mycket från hans.:)

Det som jag tycker var bra är att han äter när han är hungrig, något som inte är självklart i dagens inrutade värld, vidare att han skippat "intag-snarast-efter-träningen"-filosofin. Det enda i hans kosthåll, som jag reagerade emot var cocosfett, som jag inte anser är nyttigt, i övrigt helt OK.

Norrmannen, som också körde med fettrik diet, menade att det tog ganska lång tid att ställa om kosten till kolhydratfattig och mer fettrik diet. I hans fall reagerade jag mot att han åt bacon på morgonen före VL, rökbehandlad mat bör inte ingå i en sund diet. Det som skilde sig gentemot Colting var att han mer tittade på prestationsförmågan av kosten än nyttighetsfaktorn.

Det svåra med Coltingdieten är att sätta in den i sociala sammanhang, då många människor har svårt att acceptera avvikelser från den allmänna matnormen. Hur många gånger har jag inte fått förklara att jag absolut inget vill ha, då jag erbjudits fika av olika slag. (slutade med fika efter flera års magbesvär). Det som brukar förekomma i fikasammanhang ryms väl knappast i Coltingdieten.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om denna länk varit ute på tråden innan då jag inte följt diskussionen men den har inspirerat mig

http://www.matoghelse.no/helse/2005/03/01/gikk-vasaloppet-uten-karbo.aspx

Tycker inte det är anmärkningsvärt att man kan åka på 5:30 på en viss diet. Finns säkert någon som dricker alkohol 350 dagar per år som också åker på den tiden. Därmed inte sagt att det är det optimala.

 

Den dagen någon vinner Vasaloppet på stålsicklade skidor eller utan sportdryck tycker jag man kan konstatera att det är ett lika bra upplägg som att köra vallat eller att tillföra kolhydrater.

Håller helt med dig Peja. Thynell kan nog åka på 5' date='30 med VitaBlixten och armeringsjärn. Tror att stålsicklat kommer att vinna före en anti-kolhydratare. Just nu ligger stålsicklarna i alla fall nästan en timme före![/quote']

Vem vet, träningsfysiologetablissemanget med Bengt Saltin i spetsen har ju börjat vackla om kolhydraternas förträfflighet åtminstone under och efter träning.

 

http://svt.se/2.22620/1.1549292/sportdryck_saboterar_traning?lid=puff_1549299&lpos=rubrik

 

Under tävling kan det nog fortfarande vara en fördel med kolhydrater, precis som Colting menar att blanda det bästa av 2 världar. Mina egna tester tyder också på det hitills å andra sidan har jag förmogligen inte ställt om till fettdrift helt och fullt ännu.

Link to comment
Share on other sites

Läste intervjun på kostdoktorn med Jonas Colting. Jag måste säga att han har en sund inställning till mat, som till stor del överensstämmer med min även om innehållet i mitt kosthåll skiljer sig ganska mycket från hans.:)

Det som jag tycker var bra är att han äter när han är hungrig, något som inte är självklart i dagens inrutade värld, vidare att han skippat "intag-snarast-efter-träningen"-filosofin. Det enda i hans kosthåll, som jag reagerade emot var cocosfett, som jag inte anser är nyttigt, i övrigt helt OK.

Norrmannen, som också körde med fettrik diet, menade att det tog ganska lång tid att ställa om kosten till kolhydratfattig och mer fettrik diet. I hans fall reagerade jag mot att han åt bacon på morgonen före VL, rökbehandlad mat bör inte ingå i en sund diet. Det som skilde sig gentemot Colting var att han mer tittade på prestationsförmågan av kosten än nyttighetsfaktorn.

Det svåra med Coltingdieten är att sätta in den i sociala sammanhang, då många människor har svårt att acceptera avvikelser från den allmänna matnormen. Hur många gånger har jag inte fått förklara att jag absolut inget vill ha, då jag erbjudits fika av olika slag. (slutade med fika efter flera års magbesvär). Det som brukar förekomma i fikasammanhang ryms väl knappast i Coltingdieten.

Colting har mycket intressant att säga speciellt som han är en av få på elitnivå som testat både låg och högkolhydratkost.

Bacon är mycket bra frukostmat, innehåller bra näringsämnen och man är mätt länge.

Kokosfett det bästa vegetabiliska fettet som finns utan tillsatsämnen.

 

Det sociala är inte så svårt, vid fikan tar man bara en slät kopp. På kalas eller så kan man ta en liten bit tårta tex.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med trender är att folk rycker bitar ur dess sammanhang. Att öka fettintaget utan att sänka kolhydratdelen med motsvarande kalorimängd borde få viktökning till följd. Det krävs kunskap för att gå över till Coltingmetoden, om den skall ge önskad effekt. Något kan man ju dock plocka tex att steka i smör och använda kallpressade oljor till sallader.

 

Att jag tog upp kokos var att jag har för mig att det innehåller transfetter. Just transfetter är något som man med lagstiftning i livsmedelsstadgan skulle kunna minska i livsmedel i våra butiker. Ett företag Göteborgskex har tagit bort transfetter ur sina produkter. Lite märkligt att inte fler följer efter, då hållbarheten förkortas utan transfett, och de därmed borde få sälja mer av sina produkter.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med trender är att folk rycker bitar ur dess sammanhang. Att öka fettintaget utan att sänka kolhydratdelen med motsvarande kalorimängd borde få viktökning till följd. Det krävs kunskap för att gå över till Coltingmetoden, om den skall ge önskad effekt. Något kan man ju dock plocka tex att steka i smör och använda kallpressade oljor till sallader.

 

Att jag tog upp kokos var att jag har för mig att det innehåller transfetter. Just transfetter är något som man med lagstiftning i livsmedelsstadgan skulle kunna minska i livsmedel i våra butiker. Ett företag Göteborgskex har tagit bort transfetter ur sina produkter. Lite märkligt att inte fler följer efter, då hållbarheten förkortas utan transfett, och de därmed borde få sälja mer av sina produkter.

Det är liksom det som är hela poängen att man utesluter alla stora kolhydratkällor som ris,pasta,potatis, spannmålsprodukter etc.

Det är faktiskt ganska enkelt ockh räver inga jättestora kunskaper, skillnaden är att fett/protein mättar mycket längre och bättre än kolhydrater varför det inte är lika enkelt att överäta som med kolhydrater.

 

Köper du riktigt kokosfett (inte de silvriga paketen) så är det inget transfett i.

Är det något fett man ska passa sig för så är det alla margariner av olika sorter som finns på marknaden idag, riktigt läskiga blandningar.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med trender är att folk rycker bitar ur dess sammanhang. Att öka fettintaget utan att sänka kolhydratdelen med motsvarande kalorimängd borde få viktökning till följd. Det krävs kunskap för att gå över till Coltingmetoden' date=' om den skall ge önskad effekt. Något kan man ju dock plocka tex att steka i smör och använda kallpressade oljor till sallader.

 

Att jag tog upp kokos var att jag har för mig att det innehåller transfetter. Just transfetter är något som man med lagstiftning i livsmedelsstadgan skulle kunna minska i livsmedel i våra butiker. Ett företag Göteborgskex har tagit bort transfetter ur sina produkter. Lite märkligt att inte fler följer efter, då hållbarheten förkortas utan transfett, och de därmed borde få sälja mer av sina produkter.[/quote']

Det är liksom det som är hela poängen att man utesluter alla stora kolhydratkällor som ris,pasta,potatis, spannmålsprodukter etc.

Det är faktiskt ganska enkelt ockh räver inga jättestora kunskaper, skillnaden är att fett/protein mättar mycket längre och bättre än kolhydrater varför det inte är lika enkelt att överäta som med kolhydrater.

 

Köper du riktigt kokosfett (inte de silvriga paketen) så är det inget transfett i.

Är det något fett man ska passa sig för så är det alla margariner av olika sorter som finns på marknaden idag, riktigt läskiga blandningar.

De flesta finare margariner som används som smörgåspålägg (om något) innehåller inga transfetter alls, vilket däremot smör gör. Så att byta från margarin till smör för undvika transfett är ingen bra idé. Sen innehåller margariner av hållbarhets skäl ngt fler andra tillsatser än tex Bregott. Dock betydligt mkt mindre tillsatser än glass, såser och i princip alla halv-helfabrikat av livsmedel som säljs i affärerna. Många margariner har också en för hög andel Omega 6 jämför med Omega 3. Men personligen har jag lite svårt att förstå denna anti-margarin hysteri.

 

Alla mjölkprodukter från idisslande däggdjur innehåller transfetter som bildas i våmmen. En finsk studie hävdar dock att detta sk naturliga transfett istället är nyttigt. Även fetter som innehållsdeklareras som "delvis härdat fett" eller "härdat vegetabiliskt fett" kan innehålla transfettsyror. Transfetter kan finnas i pommes frites, pajer, piroger, feta kondisbitar, chokladbollar, småkakor, kex, godis och snacks. Källa Wikipedia.

 

Misstänker även starkt att många bagerier av kostnadsskäl använder billiga margariner med transfetter och tyvärr finns det ingen som helst innehållsdeklaration på produkter direkt från bagerier.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med trender är att folk rycker bitar ur dess sammanhang. Att öka fettintaget utan att sänka kolhydratdelen med motsvarande kalorimängd borde få viktökning till följd. Det krävs kunskap för att gå över till Coltingmetoden' date=' om den skall ge önskad effekt. Något kan man ju dock plocka tex att steka i smör och använda kallpressade oljor till sallader.

 

Att jag tog upp kokos var att jag har för mig att det innehåller transfetter. Just transfetter är något som man med lagstiftning i livsmedelsstadgan skulle kunna minska i livsmedel i våra butiker. Ett företag Göteborgskex har tagit bort transfetter ur sina produkter. Lite märkligt att inte fler följer efter, då hållbarheten förkortas utan transfett, och de därmed borde få sälja mer av sina produkter.[/quote']

Det är liksom det som är hela poängen att man utesluter alla stora kolhydratkällor som ris,pasta,potatis, spannmålsprodukter etc.

Det är faktiskt ganska enkelt ockh räver inga jättestora kunskaper, skillnaden är att fett/protein mättar mycket längre och bättre än kolhydrater varför det inte är lika enkelt att överäta som med kolhydrater.

 

Köper du riktigt kokosfett (inte de silvriga paketen) så är det inget transfett i.

Är det något fett man ska passa sig för så är det alla margariner av olika sorter som finns på marknaden idag, riktigt läskiga blandningar.

De flesta finare margariner som används som smörgåspålägg (om något) innehåller inga transfetter alls, vilket däremot smör gör. Så att byta från margarin till smör för undvika transfett är ingen bra idé. Sen innehåller margariner av hållbarhets skäl ngt fler andra tillsatser än tex Bregott. Dock betydligt mkt mindre tillsatser än glass, såser och i princip alla halv-helfabrikat av livsmedel som säljs i affärerna. Många margariner har också en för hög andel Omega 6 jämför med Omega 3. Men personligen har jag lite svårt att förstå denna anti-margarin hysteri.

 

Alla mjölkprodukter från idisslande däggdjur innehåller transfetter som bildas i våmmen. En finsk studie hävdar dock att detta sk naturliga transfett istället är nyttigt. Även fetter som innehållsdeklareras som "delvis härdat fett" eller "härdat vegetabiliskt fett" kan innehålla transfettsyror. Transfetter kan finnas i pommes frites, pajer, piroger, feta kondisbitar, chokladbollar, småkakor, kex, godis och snacks. Källa Wikipedia.

 

Misstänker även starkt att många bagerier av kostnadsskäl använder billiga margariner med transfetter och tyvärr finns det ingen som helst innehållsdeklaration på produkter direkt från bagerier.

Naturligt transfett är inte farligt, det är härdningsprocessen som gör industriellt framställt fett farligt. Överhuvudtaget så är industriellt processade smörkopior rätt värdelösa ur näringssynpunkt och i jämförelse med äkta vara (smör eller kallpressad olja) onyttiga. http://www.expressen.se/halsa/2.357/1.944393/allt-transfett-ar-inte-farligt.

 

Processen för att få margarinet så likt smör som möjligt kräver en del trevliga kemikalier för att se ut, kännas och smaka(nåja) som smör. Typ trevligheter som bensin, aceton, kaustiksoda, nickel, natriumetylat etc.

 

http://www.gunnarlindgren.com/matfett.html

 

Palmolja ingår dessutom i de alla de vanligaste margarinmärkena. palmolja är framförallt ett stort hot mot miljön och är heller inte bra för hälsan enligt vissa forskare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_198223.svd

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article482479.ab

 

I vilka doser som ovan beskrivna ämnen förekommer och hur skadligt det är ju givetvis svårt att veta men väljer man mellan en helt naturlig produkt som smör som dessutom smakar bättre så är ju inte valet speciellt svårt.

Link to comment
Share on other sites

Det är liksom det som är hela poängen att man utesluter alla stora kolhydratkällor som ris' date='pasta,potatis, spannmålsprodukter etc.

Det är faktiskt ganska enkelt ockh räver inga jättestora kunskaper, skillnaden är att fett/protein mättar mycket längre och bättre än kolhydrater varför det inte är lika enkelt att överäta som med kolhydrater.

 

Köper du riktigt kokosfett (inte de silvriga paketen) så är det inget transfett i.

Är det något fett man ska passa sig för så är det alla margariner av olika sorter som finns på marknaden idag, riktigt läskiga blandningar.[/quote']

De flesta finare margariner som används som smörgåspålägg (om något) innehåller inga transfetter alls, vilket däremot smör gör. Så att byta från margarin till smör för undvika transfett är ingen bra idé. Sen innehåller margariner av hållbarhets skäl ngt fler andra tillsatser än tex Bregott. Dock betydligt mkt mindre tillsatser än glass, såser och i princip alla halv-helfabrikat av livsmedel som säljs i affärerna. Många margariner har också en för hög andel Omega 6 jämför med Omega 3. Men personligen har jag lite svårt att förstå denna anti-margarin hysteri.

 

Alla mjölkprodukter från idisslande däggdjur innehåller transfetter som bildas i våmmen. En finsk studie hävdar dock att detta sk naturliga transfett istället är nyttigt. Även fetter som innehållsdeklareras som "delvis härdat fett" eller "härdat vegetabiliskt fett" kan innehålla transfettsyror. Transfetter kan finnas i pommes frites, pajer, piroger, feta kondisbitar, chokladbollar, småkakor, kex, godis och snacks. Källa Wikipedia.

 

Misstänker även starkt att många bagerier av kostnadsskäl använder billiga margariner med transfetter och tyvärr finns det ingen som helst innehållsdeklaration på produkter direkt från bagerier.

Naturligt transfett är inte farligt, det är härdningsprocessen som gör industriellt framställt fett farligt. Överhuvudtaget så är industriellt processade smörkopior rätt värdelösa ur näringssynpunkt och i jämförelse med äkta vara (smör eller kallpressad olja) onyttiga. http://www.expressen.se/halsa/2.357/1.944393/allt-transfett-ar-inte-farligt.

 

Processen för att få margarinet så likt smör som möjligt kräver en del trevliga kemikalier för att se ut, kännas och smaka(nåja) som smör. Typ trevligheter som bensin, aceton, kaustiksoda, nickel, natriumetylat etc.

 

http://www.gunnarlindgren.com/matfett.html

 

Palmolja ingår dessutom i de alla de vanligaste margarinmärkena. palmolja är framförallt ett stort hot mot miljön och är heller inte bra för hälsan enligt vissa forskare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_198223.svd

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article482479.ab

 

I vilka doser som ovan beskrivna ämnen förekommer och hur skadligt det är ju givetvis svårt att veta men väljer man mellan en helt naturlig produkt som smör som dessutom smakar bättre så är ju inte valet speciellt svårt.

Tja , när det gäller miljön så innehåller några enstaka smör/margarinblandingar palmolja. Kossor innebär dock som alla vet ett betydligt större hot mot miljön genom att pruttar ut enorma mängder växthusgaser framförallt metan. Där vinner inga LCHF:are några debatter!

 

Att ngt är "naturligt" innebär automatiskt inte att det är nyttigt. Jag kan nämna flugsvamp, gullregn, ormgift, etanol, aflatoxin ett mögelgift som skulle dödat många människor om inte mögelgifter tillsats mm.mm mm.mm. mm. Och sen tycker jag att LCHF och "naturligt" luktar mycket illa ihop. Vad är mer "naturligt" än när man odlar potatis eller äpplen i sin trädgård, att svenska bönder odlar ekologiskt vete eller när miljarder människor odlar ris utanför sina boningar? Dessa födoämnen som av de flesta människor anses mkt naturliga anses tvärtom av LCHF:are som extremt onyttigare/giftiga.

 

Och som jag påpekat tidigare så jag anser absolut inte man skall vräka i sig enorma mängder kolhydrater tvärtom borde de flesta äta mkt mindre kolhydrater framförallt snabba sådan utan vid långa hårda träning/tävlingspass och tex behövs inte sportdryck alls vid normala motionsaktiviteter.

 

Vidare så skrev jag i mitt inlägg att det finns nackdelar med en del margarinsorter men skall man använda den sk. försiktighetsprincipen bör man dock vara försiktig med att sätta i sig allt för mkt transfett från mjölkprodukter. En liten finsk studie övertygar inte mig än så länge.

 

Men givetvis kan det mkt väl vara så att transfett, vare sig ""naturliga"" eller andra inte är så farliga i sig utan att de är de ämnen som bildas eller följer med under tillverkningsprocessen i fabriken eller i våmmen som är farliga. Och OK sannolikt tillsätts mer kemiska ämnen i fabriken än i våmmen. Där kan jag hålla med även om naturen definitivt inte alltid är så "snäll". Så svaret på margarin eller smör är kanske ingetdera?

 

Skall man vara extremt "försiktigt" när det gäller sin kost bör man nog snarare följa Staffan Lindeberg och hans stenålderskost än LCHF, den är också väldigt lik Coltings teorier förutom att Colting förespråkar mjölkprodukter. Båda tycker dock att normala mängder kolhydrater är bra till skillnad mot LCHF:are.

Link to comment
Share on other sites

Min inställning överensstämmer med vad Kustlöparen refererar ovan. Använder Bregott o steker i smör, anser att alla typer av lättmargariner är mer eller mindre manipulerade.

Vad görs palmolja av - kokospalm ?

 

Jag vidhåller att steka en rökbehandlad produkt som bacon är att utmana hälsan ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...