Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OBS! Väder / Vallatips / Råd - Öppet Spår 2010 - Måndag - 1 mars


Vasa

Recommended Posts

Har följt den här tråden med stort intresse och körde öppet spår idag. Instämmer helt i att det var tungåkt och mycket motvind. Skidorna var dock helt perfekta, ingen enda gled om mig på hela vägen. hade vallat med BWLF och V40 tunt invärmt, 3 rode blå super, 2 rode multigrade (flour) och sedan täckt med 2 tunna larger blå super. Tack för alla tips! Tiden i mitt andra ÖS blev dryga 6.26 och det är jag supernöjd med med tanke på föret :-) (åkte på 8.37 under förra året snöstormssöndag).
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply
ingen enda gled om mig på hela vägen

Normalt brukar det gå att slipstreama förbi i nerförsbackarna, nästan oavsett glid. Men då alla körde i ett spår idag gick det för trögt att byta spår. Man kom upp jämsides, såg dum ut och fick vänta på att bli ifrångliden så man kunde hoppa in bakom igen.

Link to comment
Share on other sites

Vad betyder slipstreama? Håller med om att de gick trögt i ytterspåren om man skulle förbi ..var en jäkla skillnad på glid!

Tjena.

 

Det betyder att man ligger bakom framförvarande åkare och utnyttjar att han tar all vind. O på så sätt få högre fart.

Link to comment
Share on other sites

Globe, du får kika på några sändningar från STCC. ;-)

 

Du lägger dig 5 m bakom en annan åkare i början av backen, glider ikapp i luftfickan och kastar dig ut i spåret bredvid just innan du når ifatt. Eftersom du byter spår kan du trycka till med ett skateskär.

Link to comment
Share on other sites

Tjoho, 6.26 blev det. :D

Hade siktat på under 6 timmar. Men med tanke på lite kämpigt före och bitvis motvind och att man fick skifta spår och växla hastighet mest hela tiden blev det för svårt tyvärr.

 

Men det var som sagt inget vidare när man fick runda halva fältet i sträva spår.

Tyckte inte det var roligt att stå i snålblåsten och vänta på starten utan kom iväg 7:16, vilket resulterade i en snittid på 10 km/h till Smågan.

 

Finns det förresten resultatlistor på Öppet Spår och går det att se hur många man kört om?

 

Mellan Smågan och Mångsbodarna gled det bra men när fältet glesades ut var det inte roligt att ligga i sidospår för att komma förbi dessa otränade Försvarsmaktare. ;)

 

Angående vallningen så gjorde jag det säkra före det osäkra och drog på Swix VR40 och som glid Start BWLF med Swix HF7 som topping. Och det fungerade nog så bra det kunde med bra fäste hela vägen (även om jag som vanligt får en del snö under fästytan) och jämförelsevis bra glid.

Men glidet blev markant sämre efter Mångsbodarna och det tror jag inte berodde på att vallan försvann utan kanske att det dels blev färre åkare och att det vår då det började snöa och driva igen spåren. Från Eldris till Mora var jag ner på 13,6 km/h trots att jag låg på ganska bra och körde om en del åkare som rimligtvis normalt ligger över den hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Åkte själv på 6.30 på stålsicklade skidor med bra glid, tack ni som förespråkar detta på forumet. Tycker att varje år man åker får man höra att det räknas som ett tungt år. och börjar undra om det verkligen stämmer att det var så mkt bättre förr.. men jämfört med ös sön förra året var det ju superföre...
Link to comment
Share on other sites

Åkte själv på 6.30 på stålsicklade skidor med bra glid, tack ni som förespråkar detta på forumet. Tycker att varje år man åker får man höra att det räknas som ett tungt år. och börjar undra om det verkligen stämmer att det var så mkt bättre förr.. men jämfört med ös sön förra året var det ju superföre...

Jo, men jag åker ju med pulsklocka och det märks ganska väl om det går trögt eller inte vid samma stakintensitet.

Åker man t.ex på slätten och tittar på klockan så såg man igår att det gick betänkligt långsamt senare i loppet även om man nu är lite trött.

Är spåren glatta som på myrarna efter Smågan glider skidorna nästan av sig själv.

Link to comment
Share on other sites

Åkte själv på 6.30 på stålsicklade skidor med bra glid' date=' tack ni som förespråkar detta på forumet. Tycker att varje år man åker får man höra att det räknas som ett tungt år. och börjar undra om det verkligen stämmer att det var så mkt bättre förr.. men jämfört med ös sön förra året var det ju superföre...[/quote']

Jo, men jag åker ju med pulsklocka och det märks ganska väl om det går trögt eller inte vid samma stakintensitet.

Åker man t.ex på slätten och tittar på klockan så såg man igår att det gick betänkligt långsamt senare i loppet även om man nu är lite trött.

Är spåren glatta som på myrarna efter Smågan glider skidorna nästan av sig själv.

Går inte riktigt att jämför så enkelt när man blir trött. Jag hade i bara några slag lägre puls sista mot första varvet på billingen men det första gick på 37 och det sista på 46. Dels tappar man teknik och sliter i onödan när man blir trött och det finn säkert massa andra förklaringar :)

 

Bra jobbet i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Går inte riktigt att jämför så enkelt när man blir trött. Jag hade i bara några slag lägre puls sista mot första varvet på billingen men det första gick på 37 och det sista på 46. Dels tappar man teknik och sliter i onödan när man blir trött och det finn säkert massa andra förklaringar :)

 

Bra jobbet i alla fall!

Något måste man ju skylla på... :P

Link to comment
Share on other sites

hehe helt sant... Men alltså va du redigt sliten under loppet? Jag körde på sparlåga så jag pina mig igentligen ingenting förutom på spurtrakan.. Kanske borde kört hårdare uppför och på slakmotorpartierna?

 

Såg många killar som drog om mig i backarna men när jag kom upp stod dom med sina GELpåsar och flåsa bredvid spåret...

Link to comment
Share on other sites

hehe helt sant... Men alltså va du redigt sliten under loppet? Jag körde på sparlåga så jag pina mig igentligen ingenting förutom på spurtrakan.. Kanske borde kört hårdare uppför och på slakmotorpartierna?

 

Såg många killar som drog om mig i backarna men när jag kom upp stod dom med sina GELpåsar och flåsa bredvid spåret...

Jag har haft och har problem med axlar/skuldror och vid Evertsberg gjorde det riktigt ont.

Men det släppte hyfsat efter att jag gjorde lite "nackövningar" i nedförspartierna därifrån.

Konditionsmässigt och stakmässigt var det inga problem. Stakpartierna ser jag som avslappningsövningar. ;)

 

Man kan ju inte gå på för hårt heller för då blir det kämpigt närmare mål och man tappar nog ganska mycket om man går sig så trött att man måste gå/saxa uppför backarna istället för att kunna diagonala på i lagom fart.

Risken är nog stor om man går på för hårt uppför att man drar på sig mjölksyra i vissa muskler som inte går att återhämta under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Det största problemet för mig var alla dessa jävla blåsor på händerna som kändes riktigt ordentligt en bit in i loppet..

Nu retar jag säkert upp ett par stycken men det skiter jag. Vissa veteraner med gula nummerlappar borde lära sig folkvett i spåren, var nästan bara dom man irriterade sig på när vissa av dom ( läs, vissa ) gjorde helknäppa spårbyten samt vägrade flytta på sig då dom trots allt hade bra lägen att göra det.

Upplevde inte alls samma problem med vanliga " vitlappar ". Nu är ju givetvis många av dom till åren kommen och är givetvis inte lika alerta och uppmärksamma på sånt men vissa av gullapparna verkar tro att dom ägen spåren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...