Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rulltest, Everest mot 3or


Rotebrostakaren

Recommended Posts

Testbacke, en lite backe i Viby, Sollentuna, Stockholm

Väder: Molnigt 15-20 grader.

 

Testutförande, backen åktes upp och ner ett antal gånger så hjulen skulle bli varma. Vi startade samtdigt och släppte varandra, jag och Mario.

 

Testrullisar:

1) Everest med Everesthjul bak, som jag fick nya förra sommaren när jag reklamerade de gamla på stadium i Bromma, fram Elpex 2or

 

2)Swenor 3or

 

Bra skick på alla hjul, inget rassel på vare sig Everesten eller Swenoren.

 

Resultat: Swenor 3or rullade bra mycket längre varje gång (typ 5 ggr).

 

Slutsats: Everest hjul är typ 3,5; kanske närmare fyror, inte 2,5 vilket vissa på forumet hävdar. I alla fall de två par Everestuppsättningar av bakhjul jag har kört på.

Link to comment
Share on other sites

Körde samma person på samma skidor varje gång eller växlade ni eller testade samma person båda skidorna, allt för att utesluta andra orsaker än rullmotståndet.

 

Det hade varit intressant om Everestskidorna haft everesthjul både fram och bak, Elpex 2orna fram kan påverka resultatet, åtminstone till fördel för Everest, eller är det bakhjulen som står för den mesta bromsverkan ?

 

"Bra mycket längre"= hur långt är det ?

 

Gör gärna fler test och redovisa här, mycket intressant! Redovisa gärna backens längd och ung lutning för oss som inte är på plats.

Link to comment
Share on other sites

Körde samma person på samma skidor varje gång eller växlade ni eller testade samma person båda skidorna, allt för att utesluta andra orsaker än rullmotståndet.

 

Det hade varit intressant om Everestskidorna haft everesthjul både fram och bak, Elpex 2orna fram kan påverka resultatet, åtminstone till fördel för Everest, eller är det bakhjulen som står för den mesta bromsverkan ?

 

"Bra mycket längre"= hur långt är det ?

 

Gör gärna fler test och redovisa här, mycket intressant! Redovisa gärna backens längd och ung lutning för oss som inte är på plats.

Tja, backen var 30 meter lång, med Swenor 3or rullade jag kanske i 20km/h i backens slut och rullade i ungefär 20 meter på en platt, Mario med Everest rullade typ 14 meter på platten och hade även något lägre utgångshastighet ut på platten.... Vet inte om så mycket mer detaljer skulle göra någon klokare, med Everest även fram gissar jag att Mario skulle rulla 11 meter på platten. Hur som helst gjorde detta test att jag nu VET att mina Everest är trögare än Swenor treor, även när jag satt på Elpex 2or fram. Mario köpte sina Swenor 3or i höstas, så de är så gamla och den årgången. Vi bytte inte åkare, jag väger 84, Mario 79, hade kanske gjort differensen en halvmeter mindre om vi bytt teståkare.....

Link to comment
Share on other sites

Det var synd att ni inte bytte åkare. Det är inte alltid bara vikten som avgör skillnaden. Det är lite hur man står på skidan också. Den ena åkaren kanske står så att vikten fördelas mer mellan hjulen och den andra kanske står så att han får mer vikt på dom redan trögare bakhjulen.
Link to comment
Share on other sites

Härligt att höra att de är så tröga :)

Jag har Everest hjul både fram och bak, 20 km/h i nedförsbacke låter som en rejäl backe något jag aldrig varit med om :(

 

Men jag fortsätter och kanske till slut kan nå en bit mot Olles kilometertider!

Första målet är att närma mig 4 minutersgränsen..

Link to comment
Share on other sites

Det var synd att ni inte bytte åkare. Det är inte alltid bara vikten som avgör skillnaden. Det är lite hur man står på skidan också. Den ena åkaren kanske står så att vikten fördelas mer mellan hjulen och den andra kanske står så att han får mer vikt på dom redan trögare bakhjulen.

Men det är ju bara att konstatera fakta. Om jag åker 150 mil rullskidor om året så kan jag hitta en hyfsat optimal åkställning på ett par rullskidor ;)

Det var ingen liten skillnad vi pratar om. Det var ungefär lika stor som mellan Swenor2 och Swenor3. Vi hade en tredje pilot som åkte med i första åket med sina 2or. Swenor3 hamnade ganska precis mittemellan 2:orna och Everest.

Skillnaden i åktid på min standardrunda är ca 10% mellan mina 2or och 3or (Swenor)

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden i åktid på min standardrunda är ca 10% mellan mina 2or och 3or (Swenor)

Jag tycker det låter lite med 10%. För mig skiljer det nog närmare 20% och då kör jag bara 3or bak. Åktid vid distanspass (A1/A2) på 30km asfalterad banvall ca 1.40 med 2or och ca 2t med 3or bak. (Swenor Fibreglass). Du har kanske ovanligt lättrullade 3or?

Link to comment
Share on other sites

Testbacke, en lite backe i Viby, Sollentuna, Stockholm

Väder: Molnigt 15-20 grader.

 

Testutförande, backen åktes upp och ner ett antal gånger så hjulen skulle bli varma. Vi startade samtdigt och släppte varandra, jag och Mario.

 

Testrullisar:

1) Everest med Everesthjul bak, som jag fick nya förra sommaren när jag reklamerade de gamla på stadium i Bromma, fram Elpex 2or

 

2)Swenor 3or

 

Bra skick på alla hjul, inget rassel på vare sig Everesten eller Swenoren.

 

Resultat: Swenor 3or rullade bra mycket längre varje gång (typ 5 ggr).

 

Slutsats: Everest hjul är typ 3,5; kanske närmare fyror, inte 2,5 vilket vissa på forumet hävdar. I alla fall de två par Everestuppsättningar av bakhjul jag har kört på.

Intressant det här med tester. Ert test visar ju vad det visar men jag tillhör de som TROR att Everest rullar lättare än Swenor treor beroende på att jag testat eller snarare tränat i lite större skala.

 

Från sept 2007 till nu har jag kört 223 mil med Swenor treor och 165 mil med Everest. Medeldistansen per pass var 20,2 km för Swenor och 21,7 för Everest. Medelpulsen för Swenor var 130,7 och för Everest 130,3. Har alltså kört marginellt längre varje pass på Everest men plågat mig aningens lite mer (0,3%) på Swenor. Jag har bott på samma ställe hela tiden, kört samma rundor och varit i ungefär samma form och haft samma vikt 74-76 kg. Underlaget har varit mkt blandat från slät asfalt, normal asfalt, mkt grov asfalt till grusväg. Samma blandning för båda paren. Medeltemperaturen kan förutsättas vara rätt lika eftersom jag använt båda paren året runt. Everesthjulen har jag bytt bak 2 ggr och fram 1 gång. Swenor har haft samma framhjul hela tiden och jag har bytt bak 1 ggr. Har dessutom bytt kullager runt om en gång på Swenor. (Everesthjulen har bra lager men de tunna hjulen slits snabbt.)

 

Medelhastigheten under dessa 223 resp 165 mil var 12,67 km/h på Swenor och 13,05 på Everest. Alltså är Swenor treor 3% trögare än Everest eller man kan säga att Everest motsvarar motstånd 2,7. Och då hade jag faktiskt aningens högre puls på Swenor eller 0,3%. Min erfarenhet från träningspass med de som har tvåor är också att jag inte rullar så fruktansvärt mkt sämre än de med tvåor, det går att hänga med likvärdiga åkare

 

Svagheten med båda undersökningarna, som ju har väldigt olika karaktär, är väl att vi testat väldigt få hjul från resp leverantör, men de individuella variationerna borde ju ändå inte vara så stora. Den största svagheten med mitt test är väl att man inte kan bortse från att jag helt omedvetet valt de ena paret oftare vid regn, dåligt väder, dålig form osv. Den största svagheten med ert test är framförallt att testpersonerna väger olika mkt men även att testet bara gjorts på ett underlag och vid en temperatur.

Av samma anledning kan man egentligen inte dra allt för stora slutsatser av vallatillverkarnas och Kuzmins tester man måste testa i större skala, under olika förhållanden och längre tid, helst i verkligheten på riktiga lopp. Men som sagt mkt intressant detta med tester framförallt när de visar olika. Hoppas flera kommer in med mera tester.

Link to comment
Share on other sites

När jag skrev mitt förra inlägg började jag verkligen inse på allvar att det är dags att byta användarnamn. Får fråga Admin om det är möjligt men ändå ligga kvar på sitt antal inlägg. Eller så får jag väl börja om från början:) Tog mitt användarnamn eftersom jag ngt år innan varit uppe på Everest Base Camp och siktade högt. Hade inte en tanke på att Stadiums rullskidor mm heter likadant.

 

Men det är svårt att hitta på ett nytt namn. Kanske Sagarmatha, det moderna Nepalesiska namnet på Everest. Fast Kinnekulle eller Himmelbjerget karaktäriserar ju min skidkarriär bättre:)

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden i åktid på min standardrunda är ca 10% mellan mina 2or och 3or (Swenor)

Jag tycker det låter lite med 10%. För mig skiljer det nog närmare 20% och då kör jag bara 3or bak. Åktid vid distanspass (A1/A2) på 30km asfalterad banvall ca 1.40 med 2or och ca 2t med 3or bak. (Swenor Fibreglass). Du har kanske ovanligt lättrullade 3or?

Ingen aning om dom är ovanligt lättrullade.

Iofs blir det alltid högre puls med 3:orna även om det tar 10% längre tid att tillryggalägga en viss sträcka. Om jag skulle köra på exakt samma medelpuls tar det alltså längre tid än 10% mer.

Link to comment
Share on other sites

Är det så stor skillnad mellan swenortvåorna och everesthjulen i ditt test egentligen, Everesth ? (du kan ju lägga till ett h i slutet på Everest så ser man att Everesth är du). Jag tycker de är ganska likvärdiga.

 

Men känslan då, vilka känns tyngst att åka på ?

Link to comment
Share on other sites

Det var någon som sa att Everest hade olika motstånd beroende på årgång. De första årgångarna hade väldigt tröga hjul, men att de senare blivit lite lättare.

Om det stämmer, kan det vara en rimlig förklaring till olika resultat. Någon som VET hur det ligger till?

Har verkligen svårt att köpa att 5 kg skillnad eller positionen på skidorna skulle kunna vända på resultatet i vårt lilla test.

Link to comment
Share on other sites

Det var någon som sa att Everest hade olika motstånd beroende på årgång. De första årgångarna hade väldigt tröga hjul, men att de senare blivit lite lättare.

Om det stämmer, kan det vara en rimlig förklaring till olika resultat. Någon som VET hur det ligger till?

Har verkligen svårt att köpa att 5 kg skillnad eller positionen på skidorna skulle kunna vända på resultatet i vårt lilla test.

En kille som jobbade på stadium sa samma sak till mig.. Att de varit trögare men nu blivit lite bättre...

Link to comment
Share on other sites

Det var någon som sa att Everest hade olika motstånd beroende på årgång. De första årgångarna hade väldigt tröga hjul, men att de senare blivit lite lättare.

Om det stämmer, kan det vara en rimlig förklaring till olika resultat. Någon som VET hur det ligger till?

Det var jag som skrev och jag äger båda sorternas everesthjul. De trögaste, stenhårda hjulen, som jag själv helt ovetenskapligt klassat som motsvarande 4or köpte jag i lösvikt för tre år sedan och satte i elpex wasa stomme. När dessa hjul (och skidorna) var slut köpte jag förra sommaren begagnade blå everest i tron att jag skulle fortsätta åka trögt. Till min besvikelse satt då mjukare (snabbare) hjul på, som, återigen ovetenskapligt, jag skulle klassa som 2,5or.

 

Jag köpte då på mig nya hjul i lösvikt och fick de hårda hjulen igen. Det är definitivt två sorters hjul vi talar om.

 

Nyligen köpte jag ett par beg everest (blå) åt en kompis och även dessa hade de "halvtröga" hjulen monterade.

 

Vid test mot en kompis som körde på swenor 3or var de tröga everesthjulen definitivt långsammare.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Everest rullskidor 2006, bytte hjul p g a snedslitning 2008 och båda uppsättningarna hjul uppfattade jag som likvärdiga.

Stenhårda? Ja de känns hårda men knappast stenhårda, bara betydligt hårdare än Elpex hjulen men inte som en ishockeypuck (fast nästan).

Det är blåa varianten av skidor.

 

Vid en jämförelse i höstas (bara som känsla, inget rulltest) så uppfattade jag Elpex wasa 610 som "mycket" mer lättrullande och med mer komfort.

 

Min kompis som rullade samtidigt med mig det här långpasset körde med lägre puls samt ifrån mig på slutet (då jag bara kunde hasa mig fram). Vid jämförelse av Vasaresultat med samma kompis så körde jag 70 minuter snabbare (med erkänt tröga skidor).

Link to comment
Share on other sites

Det var någon som sa att Everest hade olika motstånd beroende på årgång. De första årgångarna hade väldigt tröga hjul' date=' men att de senare blivit lite lättare.

Om det stämmer, kan det vara en rimlig förklaring till olika resultat. Någon som VET hur det ligger till?[/quote']

Det var jag som skrev och jag äger båda sorternas everesthjul. De trögaste, stenhårda hjulen, som jag själv helt ovetenskapligt klassat som motsvarande 4or köpte jag i lösvikt för tre år sedan och satte i elpex wasa stomme. När dessa hjul (och skidorna) var slut köpte jag förra sommaren begagnade blå everest i tron att jag skulle fortsätta åka trögt. Till min besvikelse satt då mjukare (snabbare) hjul på, som, återigen ovetenskapligt, jag skulle klassa som 2,5or.

 

Jag köpte då på mig nya hjul i lösvikt och fick de hårda hjulen igen. Det är definitivt två sorters hjul vi talar om.

 

Nyligen köpte jag ett par beg everest (blå) åt en kompis och även dessa hade de "halvtröga" hjulen monterade.

 

Vid test mot en kompis som körde på swenor 3or var de tröga everesthjulen definitivt långsammare.

Ovanstående är ju den troligaste förklaringen till skillnaden mellan Everests långtidstest av Swenor 3or mot Everest samt mitt och Marios korttidstest. Tror inte att temperatur, underlag och 5kg viktskillnad kan förklara skillnaden. Jag har tröga Everest hjul, som kanske är 3,6 medans Everest har lätta Everest hjul som kanske är 2,7. Men sedan blir jag lite fundersam när Olle pratar om hårda hjul, mina Everest känns inte speciellt hårda. Om man klämmer på dom och jämför med Elpex 2or så är det obegripligt att förstå varför de ska gå så trögt, rullar fint i lagren. Men ett studstest förklarar skillnaden, Everesten bara dör på betonggolvet i förrådet, slukar rörelsenergin på ett magiskt sätt, medans Elpexen studsar.

Link to comment
Share on other sites

Det var någon som sa att Everest hade olika motstånd beroende på årgång. De första årgångarna hade väldigt tröga hjul' date=' men att de senare blivit lite lättare.

Om det stämmer, kan det vara en rimlig förklaring till olika resultat. Någon som VET hur det ligger till?[/quote']

Det var jag som skrev och jag äger båda sorternas everesthjul. De trögaste, stenhårda hjulen, som jag själv helt ovetenskapligt klassat som motsvarande 4or köpte jag i lösvikt för tre år sedan och satte i elpex wasa stomme. När dessa hjul (och skidorna) var slut köpte jag förra sommaren begagnade blå everest i tron att jag skulle fortsätta åka trögt. Till min besvikelse satt då mjukare (snabbare) hjul på, som, återigen ovetenskapligt, jag skulle klassa som 2,5or.

 

Jag köpte då på mig nya hjul i lösvikt och fick de hårda hjulen igen. Det är definitivt två sorters hjul vi talar om.

 

Nyligen köpte jag ett par beg everest (blå) åt en kompis och även dessa hade de "halvtröga" hjulen monterade.

 

Vid test mot en kompis som körde på swenor 3or var de tröga everesthjulen definitivt långsammare.

Finns det något till det yttre som man kan skilja dessa hjul på, typ märkning?

Eller menar du att löshjulen alltid är trögare än de som är monterade på skidorna?

 

Funderar på införskaffa Everest eftersom det är betydligt billigare än att skaffa treor till min Elpex eller Swenor. Everesthjulen passar ju dessutom på dessa, så får man tag i tröga Everesthjul så är ju det helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något till det yttre som man kan skilja dessa hjul på, typ märkning?

Eller menar du att löshjulen alltid är trögare än de som är monterade på skidorna?

 

Funderar på införskaffa Everest eftersom det är betydligt billigare än att skaffa treor till min Elpex eller Swenor. Everesthjulen passar ju dessutom på dessa, så får man tag i tröga Everesthjul så är ju det helt ok.

Jag TROR att tidiga everestmodeller hade de hårda hjulen och att handlaren haft gamla hjul på lager. Till det yttre ser hjulen lika ut (jag skall titta en extra gång) men genom att klämma på dem avgör man lätt vilken sort man har framför sig.

 

Jag hade för övrigt svårt att få hjulen att passa i swenors fibreglass, elpex team har också smalare hjul men i elpex wasa passar de fint.

Link to comment
Share on other sites

Kan bidraga med mina erfarenheter. Bytte nu för ett par veckor sedan bakhjulen på Elpex wasa till Everesthjul. Beställda på Stadiums internetbutik. Betydligt hårdare nästan som hockeypuck. Ganska mycket trögare nu trots att de bara sitter på bakhjulen. Skulle nog säga ca 15-20 sek/km. Tycker dock att de rullar lite lättare nu efter ett tag. Dels för jag vant mig men kanske också iom varmare väder.
Link to comment
Share on other sites

Mina Everest-skidor köpte jag 2007 och de var silverfärgade, sen har jag köpt några par lösa hjul också och inte märkt ngn skillnad alls, men det var nästan två år sedan sist tror jag. Alla har varit lika stenhårda och obekväma. Har tyvärr inte heller bokfört när jag bytt hjul. Gummit håller ca 70-80 mil bak och lite längre fram innan de blivit väldigt (s)nedslitna. Men plockar man sedan sönder hjulen så ser lagrena kanonfina ut. (Med Swenorhjul är det tvärtom, fast de håller ju längre) Men det är fullt möjligt eller snarare sannolikt att olika batcher gummi, kanske från olika fabriker som Stadium anlitar, rullar olika snabbt.
Link to comment
Share on other sites

Everest: Kan du förklara: 3% -> 2,7?

 

Eftersom du bytt hjul några gånger så kanske du kan bedöma (eller läsa ut ur dagboken) om det är olika inom samma årgångar också?

Tyvärr har jag inte alltid bokfört hjulbyten utan bara vilken skida jag kört med i träningsdagboken - Garmin 305/310 -> Sporttracks. Men tittar jag på ett diagram över hastigheten för varje månad så har den gått ner för Everest men inte för Swenor treor eller tävlingshjul, vilket i så fall skulle kunna tyda på att de lösa hjulen är trögare!

 

Mkt ovetenskapligt så skiljer det drygt 10% mellan de olika klasserna 1,2,3 och 4. Rullar då ngt hjul 3 % fortare än treor så blir det 2,7. Nu har jag inte kört med tvåor de sista åren så där kan jag inte jämföra med ett långtidstest med mig själv i samma form. (Däremot med en massa subjektiva tester mot andra) Men om jag räknar bort alla tävlingar med ettor och kanske några andra pass med högre puls så borde jag kunna se hur mkt fortare ettor rullar vid pulsnivån 130. Har faktiskt oftast högre puls även på träning med tävlingshjul.

 

Hmm.... Vid en snabb koll så ser det ut som det skiljer rätt mkt mer än jag trodde till tävlingsskidornas fördel. Medelhastigheten ser snarare ut att ligga på mellan 16 och 20 km/h med tävlingshjul vid runt 120 - 140 i puls. De tester jag tidigare gjort som visat dryga 10% kanske har varit för få, för korta eller haft andra/olika förutsättningar? Får återkomma om detta även om det ligger lite utanför denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kan rapportera att jag idag åkte på Rotebrostakarens Everest till och från jobbet (2 x 16km).

Har aldrig åkt på så tröga rullskidor tidigare. Upplever dem som betydligt trögare än Swenor 3or. Det brukar ta runt 52min till jobbet, idag tog det 1h15min (kan nämna att jag var helt slut också).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...