Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Intervallträning med rullskidor


Mora-nisse

Recommended Posts

1/1+2/2+3/3+4/4+4/4+3/3+2/2+1/1 är vanligt på skidgymansium, bl a. Själv ska jag köra det ikväll på skate och i en fin backe.

Låter bra, men varför så väldigt lång vila? Efter 4min lär ju pulsen ha vart nere i låg A1 bra länge..

Link to comment
Share on other sites

Det känns aningen förmätet att lämna ett träningsråd till någon som kallar sig "Mora-Nisse". Men jag tycker själv att det är så pass bra att jag inte vill undanhålla det för resten av läsekretsen.

Fördelen är att man dessutom inte behöver några uppförsbackar. Utnyttja vårt genetiska arv! Med andra ord det vi är konstruerade för sedan tusentals generationer. FLYKT !!!

Visualisera att du, t.ex. plötsligt blir jagad av en sabeltandad tiger, en paleolitisk grottbjörn eller för den delen, det 36:e mekaniserade sibiriska infanteriregementet (detacherat till Leningrads milo). :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det känns aningen förmätet att lämna ett träningsråd till någon som kallar sig "Mora-Nisse". Men jag tycker själv att det är så pass bra att jag inte vill undanhålla det för resten av läsekretsen.

Fördelen är att man dessutom inte behöver några uppförsbackar. Utnyttja vårt genetiska arv! Med andra ord det vi är konstruerade för sedan tusentals generationer. FLYKT !!!

Visualisera att du, t.ex. plötsligt blir jagad av en sabeltandad tiger, en paleolitisk grottbjörn eller för den delen, det 36:e mekaniserade sibiriska infanteriregementet (detacherat till Leningrads milo). :cool:

För mig räckte det med hetsen från sönerna (8 resp 10 år) flåsandes på cykel bakom för att kapa 15 sek per km igår.

Link to comment
Share on other sites

Se där, "Hilding", en bra början. Ändå får man förmoda att dina söner inte traktade efter din strupe och ditt varma blod.

Min poäng är alltså att försöka suggerera sig fram till ett mentalt tillstånd där man är jagad. På liv och död. :P

Sätt på nummerlappen från senaste rullskidstävlingen istället så går det ännu fortare. Då simulerar du en rullskidtävling som inte handlar om något så banalt som liv eller död utan är mycket viktigare.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vem du åsyftar "Mora-nisse" när du säger så. Men min poäng är att man - kan - driva sig längre i träningen om man skapar bilder. Speciellt, alltså, när man ska köra hårt. :/

Jo mental träning och målbilder används ju av betydligt mer kvalificerade idrottsutövare än på denna tråd. Men kanske inte på Mora-Nisses tid:(

Link to comment
Share on other sites

Dax att köpa sig en hjälm kanske!

Hjälm bör du absolut ha! Jag hade det själv inte från början. Jag resonerade som så att har jag ingen hjälm när jag cyklar till jobbet så behövs ingen när jag åker rullskidor. Efter att ha blivit ertappad av klubbkamrater blev jag mer eller mindre mobbad tills jag insåg det enda rätta. Hjälm på mina herrar! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ja thorrezzz.. jag syftade på dig och några till som inte höll sig till tråden, i all välmening. Om du läser dina inlägg i denna tråd så kan du nog med lite distans inse att dina inlägg inte borde vara i denna tråd. Kanske hör hemma på facebook!

 

Jag är jätte tacksam för de få svaren jag fick innan tråden ballade ur och blev något helt annat... tråkigt bara att man inte kan hålla sig till kategorin.

Link to comment
Share on other sites

Dax att köpa sig en hjälm kanske!

Hjälm bör du absolut ha! Jag hade det själv inte från början. Jag resonerade som så att har jag ingen hjälm när jag cyklar till jobbet så behövs ingen när jag åker rullskidor. Efter att ha blivit ertappad av klubbkamrater blev jag mer eller mindre mobbad tills jag insåg det enda rätta. Hjälm på mina herrar! :cool:

Du har nog rätt ! Får bli ett hjälm köp! För att hålla sig till ämnet i denna tråd så när man kör intervall på plan mark bör de väl gå mellan 20 - 30 km/h och det är nog ingen höjdare och dra en vurpa då!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
När ni kör tex 4*4 min intervaller stannar ni helt och vilar 4 min då ?

Ofta kör man väl för fullt uppför i typ en motluta och rullar lite lätt nedför' date=' om man inte har assistent med.

Blev det några intervaller idag då? ;)[/quote']

Joo de e ju sant !

 

Nejdu Vasa idag blev de vilodag! Va rätt sliten må jag säga! Men på onsdag då drar jag igång igen! Hårdare än någonsin!

Link to comment
Share on other sites

Körde mitt livs första pass med bilskjuts ner igår. Kändes lyxigt. Men vilan blev kortare än vanligt.

 

Det ni ser på filmen är intervall 2 av 5. Puls 93% av max på toppen. Plats Ragnhildsborg i Södertälje. Total stigning ca 50 höjdmeter på ca 1km, men hela den stigningen ligger på första och sista tredjedelarna, då det är platt mitt på. Dålig asfalt översta biten vilket gör att man får sicksacka lite mellan hålen.

 

http://www.axasportsclub.se/asc/Bloggar/Min-blogg/?userId=14&entryId=551

Link to comment
Share on other sites

Körde mitt livs första pass med bilskjuts ner igår. Kändes lyxigt. Men vilan blev kortare än vanligt.

 

Det ni ser på filmen är intervall 2 av 5. Puls 93% av max på toppen. Plats Ragnhildsborg i Södertälje. Total stigning ca 50 höjdmeter på ca 1km, men hela den stigningen ligger på första och sista tredjedelarna, då det är platt mitt på. Dålig asfalt översta biten vilket gör att man får sicksacka lite mellan hålen.

 

http://www.axasportsclub.se/asc/Bloggar/Min-blogg/?userId=14&entryId=551

Det låter som en bra backe, kan du förklara lite bättre var du börjar och hur du åker?

Är det vid Mälarbadet du börjar och kör uppför Mälarbadsvägen? (tittar på eniro)

Man kanske skulle testa backen nån gång.

Link to comment
Share on other sites

Ekis: I det här inlägget finns karta som visar vägen. Jag körde det som kallas alternativ 1 där. Nr 2 har rätt dålig asfalt men som diagonalbacke är den helt ok. Från det att vägarna går ihop har även alt 1 dålig asfalt.

http://www.axasportsclub.se/asc/Bloggar/Min-blogg/?userId=14&entryId=499

 

Skulle nog säga att Skyttbrinksbacken som du tipsat mig om är bättre, men Ragnhildsborg är närmare för mig. Kul också med brant avslutning.

Link to comment
Share on other sites

Ekis: I det här inlägget finns karta som visar vägen. Jag körde det som kallas alternativ 1 där. Nr 2 har rätt dålig asfalt men som diagonalbacke är den helt ok. Från det att vägarna går ihop har även alt 1 dålig asfalt.

http://www.axasportsclub.se/asc/Bloggar/Min-blogg/?userId=14&entryId=499

 

Skulle nog säga att Skyttbrinksbacken som du tipsat mig om är bättre, men Ragnhildsborg är närmare för mig. Kul också med brant avslutning.

Tackar, ska kolla in den när jag har vägarna förbi Stälje nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Imponerande att köra rullskidor där. Själv sprang jag intervaller där för ett par år sedan. Har som plan att köra det igen i höst men då blir det i form av elghufs.

 

Min garmin Fr 305 visade att det var 1 km från parkeringen vid Mälarbadet upp till toppen på backen (då hade jag iofs en lyktstolpe/telefonstolpe som slutet på intervallen och den var väl ett tiotal meter efter toppen).

 

Nog kan man väl säga att det lutar svagt, svagt uppåt i mitten på backen istället för helt platt? Eller är det en synvilla som skapades av min trötthet från första delen? ;)

Link to comment
Share on other sites

Imponerande att köra rullskidor där. Själv sprang jag intervaller där för ett par år sedan. Har som plan att köra det igen i höst men då blir det i form av elghufs.

 

Min garmin Fr 305 visade att det var 1 km från parkeringen vid Mälarbadet upp till toppen på backen (då hade jag iofs en lyktstolpe/telefonstolpe som slutet på intervallen och den var väl ett tiotal meter efter toppen).

 

Nog kan man väl säga att det lutar svagt, svagt uppåt i mitten på backen istället för helt platt? Eller är det en synvilla som skapades av min trötthet från första delen? ;)

Önskar du hade rätt, men tveksamt om det lutar uppför mitt på, lite lite i så fall. Enligt höjdkurvan på iforms karttjänst så skulle det vara 10 höjdmeter NERFÖR i mitten, men det är det ju verkligen inte. Så tappade lite förtroende för den tjänsten efter det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...