Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Björnglid i tunneln


bjorn12

Recommended Posts

  • 11 months later...
  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

FORTSÄTTNING FRÅN FÖRSTA INLÄGGET I DENNA TRÅD. FÖR INFO OM SKIDOR SE DETTA INLÄGG.

 

22 nov Tot Tempo

M190 nr2 +1,6% 4,59/km Blå Vauhti Nyvallade

K11 0 4,58/km Kuz0 Körda 149 km

F32/K6 +0,4% 4,59/km Kuz+/Kuz0 Stålborstade 30 min

Nylonborstade 30 min

Körda 105km/56km

sedan sickling

 

Kommentar: Gamla K11 som jag inte gjort någonting åt sedan de sicklades förra hösten gick bäst. Öppna dörrar i tunneln idag och därför fuktigare än vanligt. M190 nr 2 är hyrskidor från Allsport i tunneln. Info om övriga skidor: se första inlägget i denna tråd.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

29 nov Tot Tempo

J35 +7,8% 5,10/km ? ?

K17 +10,2% 5,14/km Kuz+ Nysicklade

M190 nr1 0 4,59/km Blå Vauhti Nyvallade

K11 +6,8% 5,04/km Kuz0 Körda 153km

 

Kommentar: Ett litet skojtest för att se hur ett par gamla Järvinenskidor (25år+?) inköpta för 75 kr på secondhand går utan någon som helst behandling, det var ju inte alltför dåligt. Jag blev mycket överraskad över att K17 (Kästle RX, tävlingsskidor från 80-talet, som är mycket lätta och fina med en mycket hög spets) som jag just sicklat gick så fruktansvärt dåligt. Alla andra gamla skidor som jag sicklat har gått mycket bra i tunneln. Kästleskidorna har genomskinligt belag märkt "Racing Base K" men andra skidor har också haft genomskinliga belag. Sedan undrar jag också varför Allsports Madshusskidor var så överlägsna. Tidigare har deras skidor gått ungefär som K11, ofta lite sämre.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

2 dec Tot Tempo

J35 +25,1% 5,44/km Kuz+ Sicklade 2 minuter

K17 +23,4% 5,29/km Kuz+ Körda 3 km

K11 +6,4% 5,01/km Kuz0 Körda 156km

F24 0 4,54/km Kuz+ Nysicklade

F30 +4,7% 5,02/km Blå Vauhti Nyslipade, nyvallade

 

Kommentar: Katastrof för J35, slarvsicklingen gjorde att de gick ännu sämre. Dock är det ju inga tävlingsskidor och belaget kändes konstigt när jag sicklade det. Även K17 var katastrof. Jag skulle ha slutat sickla direkt och tagit anställning hos Pölder om jag fått sådana här resultat i början. Här pratar vi ju om nästan 2 timmar på ett Vasalopp. Skillnaderna är inte lika stora i åktempo som i glidningarna i spåret men är ändå nästan 15%. Trodde kanske att det var något fel på sickeln, tills jag testade F24 som var uppfräschade ett par minuter med samma sickel. De gick ju kanon och körde ifrån både K11 och F30 (de vallade) rejält. Synd att jag inte hade tillfälle att testa M190 nr1 från det förra testet samtidigt. Slutsatsen måste vara att det är något fel med belaget på K17, jag ska sickla lite mer så får vi se om det blir någon skillnad.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5 dec Tot Tempo

F30 +6,6% 4,58/km Blå Vauhti Körda 3km

K17 +15,2% 5,16/km Kuz+ Nysicklade igen

F24 0 4,50/km Kuz+ Körda 3km

M190 nr1 +3,1% 4,57/km Blå Vauhti Körda "ett pass"

 

Kommentar: K17 spottar upp sig från 2/12 men är ändå långt efter. Sicklade F24 klart bäst.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

8 dec Tot Tempo

F30 +4,7% 5,09/km Blå Vauhti Nyvallade igen

F24 0 5,04/km Kuz+ Körda 7km

K11 +10,2% 5,21/km Kuz0 Körda 159km

F24 +5,1% 5,14/km Kuz+ Körda 10km

F30 +18,0% 5,36/km Blå Vauhti Körda 3km

 

Kommentar: En grupp ungdomar kom in och körde i spåren under det att jag körde K11.

Detta medförde att det blev moddigare och sämre glid. Därför vände jag på testet och körde skidorna i omvänd ordning. Sicklade F24 gick sämre men fortfarande ganska bra. Vallade F30 tappade fruktansvärt mycket.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

10 dec Tot Tempo

F30 +1,0% 4,54/km Peak glide Nyvallade

F24 0 4,46/km Kuz+ Körda 12km

F30 +7,7% 4,59/km Peak glide Körda 2km

F24 +4,7% 4,54/km Kuz+ Körda 14km

 

Kommentar: Nydragna spår som försämrades snabbt under de 40 minuter jag åkte. Sicklat klart bättre är Peak glide men jag har bara vallat F30 2 ggr efter senaste stenslipningen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

13 dec Tot Tempo

M190 nr1 0 4,56/km Blå Vauhti Körda ?

F24 +1,2% 4,56/km Kuz+ Körda 15km

F32/K6 +1,1% 5,00/km Kuz+/Kuz0 Nysicklade

F32/K6 +7,6% 5,10/km Kuz+/Kuz+ Körda 96/50km

F24 +5,0 5,03/km Kuz+ Körda 19km

 

Kommentar: F32/K6-paret som är sicklade går mycket bättre än "samma" par som gått långt. Glidförsämring under testet, vilket är vanligt när mycket folk kör i spåret. Därför körde jag F24 en gång till på slutet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

15 dec Tot Tempo Stakning

F30 +7,4% 5,08/km 5,00/km Peak glide Körda 4km

F24 0 5,01/km 5,01/km Kuz+ Körda 22km

K11 +3,7% 5,10/km 5,13/km Kuz0 Körda 162km

F24 +2,0% 5,09/km 5,12/km Kuz+ Körda 24km

 

Kommentar: Ingen hit för Peak glide-vallan från Primateria vad gäller utförsglid. I "stakning" vilket är ett flackt parti på 650m var dock F30 snabbast. Vad kan det bero på?

----------------------------------------------------------------------------------------------------

19 dec Tot Tempo

F27 +0,9% 4,59/km Blå Vauhti Körda 5km,ute nysnö

F32 0 4,58/km Kuz0 Körda 5km,ute nysnö

F30 +5,1% 5,10/km Peak glide Körda 12km,tunnel och ute nysnö

F24 +2,2% 5,02/km Kuz+ Körda 32km, mest tunnel, ute nysnö

 

Kommentar: Nysicklat och nyvallat bäst. Peak glide har hittills inte peakat, inte i tunneln i alla fall.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

HÖST 2012

Test mellan M33 och K11, 30/8-6/9, Skidtunneln Torsby

 

M33 (nyvallade,Blå Vauhti) K11 (sicklade, Kuz 0 aug-10,

körda 175 km utan någon

behandling)

 

åktid åktid tot utförsglid åktid åktid tot utförsglid

3,5 km 15.10 min 65.10 s 0 15.21 min 66.66 s +2,3%

5,1 km 22.30 min 37.40 min 67.32 s +1,0% 22.18 min 37.39 min 66.71 s 0

5,1 km 22.50 min 1.00.30 tim 69.60 s +5,3% 22.21 min 1.00.00 tim 65.94 s 0

2,5 km 11.38 min 1.12.08 tim 70.48 s +5,5% 11.16 min 1.11.16 tim 66.61 s 0

 

Kommentar: Skidtyp, se första inlägget i denna tråd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Test mellan F22 och K11, 6/9-1/10, Skidtunneln Torsby

 

F22 (nyvallade;Blå Vauhti) K11 (sicklade aug-10 körda 188km

utan någon behandling)

åktid åktid tot utförsglid åktid åktid tot utförsglid

5,1km 21.48 min 61.86s 0 22.31 min 66.61s +7,1%

5,1km 23.27 min 45.15 min 69.04s 0 22.57 min 45.28 min 71.09s +2,9%

3,5km 16.03 min 1.01.18 tim 69.08s +0,3% 15.58 min 1.01.26 tim 68.85s 0

3,5km 16.23 min 1.17.41 tim 70.14s +1,3% 16.17 min 1.17.43 tim 69.26s 0

 

I samband med 3:e och 4:e testet i denna serie körde jag också ett par gamla Karhuskidor (K6) som jag sicklat med Kuzmin+ och gått över lätt en Primateria polersicklel:

 

K6 (nysicklade Kuzmin+, Primateria poler)

 

åktid utförsglid

3,5km 16.00 min 64.93s -6,0%

3,5km 16.04 min 63.47s -9,1%

 

Dessa skidor gled alltså sämre än de andra i åkningen på skatedelen men stack iväg som raketer när jag gled utför i spåret. Det är ju en extremt stor skillnad i utförsglidet, 35-40 minuter skulle det motsvara i ett Vasalopp.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Test mellan M33 och F22, 10/1-21/1, Skidtunneln Torsby

 

M33 Stålsicklade nu Kuzmin+ F22 Nyvallade Vauhti LF grön

(Vallade tidigare 30/8-6/9)

körda 39 km sedan sickling

 

åktid åktid tot utförsglid åktid åktid tot utförsglid

5,6km 23.23 min 64.92s 0 23.32 min 67.59s +4,0%

3,7km 16.24 min 39.47 min 64.14s 0 16.40 min 40.12 min 67.97s +5,6%

6,2km 25.47 min 1.05.34 tim 61.63s 0 26.16 min 1.06.28 tim 64.15s +3,9%

Link to comment
Share on other sites

Björn: Är det sant som de skriver på tunnelns hemsida att de fått till en fastare spårbädd nu och att det är minde löst i spåren? (Än för en månad sedan). Funderar på att åka till helgen. Ursäkta off-topic.

Ja, det har varit bättre på sista tiden. Jag har bara åkt skate och sockersnön är nästan borta. Hur det är i spåren vet jag inte riktigt men det borde vara bättre där också.

Link to comment
Share on other sites

Björn: Är det sant som de skriver på tunnelns hemsida att de fått till en fastare spårbädd nu och att det är minde löst i spåren? (Än för en månad sedan). Funderar på att åka till helgen. Ursäkta off-topic.

Skejtbädden är mycket bättre. Snudd på toppbetyg. Åkte klassiskt igår eftermiddag och konstaterade att även spåren är bättre. Fast det var lättare att staka bredvid spåret. Glidmässigt alltså.

Åker du på söndag kanske vi ses. Planen är att köra ett skejtpass runt lunchtid.

Link to comment
Share on other sites

Fortsättning från första inlägget i denna tråd!

 

22 nov Tot Tempo

M190 nr2 +1,6% 4,59/km Blå Vauhti Nyvallade

K11 0 4,58/km Kuz0 Körda 149 km

F32/K6 +0,4% 4,59/km Kuz+/Kuz0 Stålborstade 30 min

Nylonborstade 30 min

Körda 105km/56km

sedan sickling

 

Kommentar: Gamla K11 som jag inte gjort någonting åt sedan de sicklades förra hösten gick bäst. Öppna dörrar i tunneln idag och därför fuktigare än vanligt. M190 nr 2 är hyrskidor från Allsport i tunneln. Info om övriga skidor: se första inlägget i denna tråd.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Gå in till Lasse och kolla med honom om du får testa hans nr32 struktur. Jag upplevde bättre glid direkt i tunneln men har inte jämfört som du. Lasse sa själv att han håller på och testar den och en ny struktur som är ännu lite grövre och som han tror ska gå bra i tunneln.

Link to comment
Share on other sites

Björn: Är det sant som de skriver på tunnelns hemsida att de fått till en fastare spårbädd nu och att det är minde löst i spåren? (Än för en månad sedan). Funderar på att åka till helgen. Ursäkta off-topic.

Har också gjort en tur i tunneln under veckan och snön är avsevärt mycket bättre än för någon vecka sen, jag är absolut nöjd med mitt besök denna gång!

Link to comment
Share on other sites

Björn: Är det sant som de skriver på tunnelns hemsida att de fått till en fastare spårbädd nu och att det är minde löst i spåren? (Än för en månad sedan). Funderar på att åka till helgen. Ursäkta off-topic.

Har också gjort en tur i tunneln under veckan och snön är avsevärt mycket bättre än för någon vecka sen' date=' jag är absolut nöjd med mitt besök denna gång![/quote']

Om ni vill se hur glidet varit i tunneln under hösten så är det bara att titta på glidtesterna i denna tråd. Under "Tempo" anger jag jag kilometertid och man kan se att den varierat en hel del. Jag kör i lugnt distanstempo varje gång så dessa tider borde ge en bra bild av hur förhållandena är, på skatedelen i alla fall. Då kan man också se hur glidet är för tillfället (eller i alla fall vid det senaste testet) och få en uppfattning av hur det är jämfört med den senaste gången man var där.

Detta var inte avsikten med denna tråd men den kan ju faktiskt utnyttjas som en liten service till hugade tunnelresenärer. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...
FORTSÄTTNING FRÅN FÖRSTA INLÄGGET I DENNA TRÅD. FÖR INFO OM SKIDOR SE DETTA INLÄGG.

 

22 nov Tot Tempo

M190 nr2 +1,6% 4,59/km Blå Vauhti Nyvallade

K11 0 4,58/km Kuz0 Körda 149 km

F32/K6 +0,4% 4,59/km Kuz+/Kuz0 Stålborstade 30 min

Nylonborstade 30 min

Körda 105km/56km

sedan sickling

 

Kommentar: Gamla K11 som jag inte gjort någonting åt sedan de sicklades förra hösten gick bäst. Öppna dörrar i tunneln idag och därför fuktigare än vanligt. M190 nr 2 är hyrskidor från Allsport i tunneln. Info om övriga skidor: se första inlägget i denna tråd.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

29 nov Tot Tempo

J35 +7,8% 5,10/km ? ?

K17 +10,2% 5,14/km Kuz+ Nysicklade

M190 nr1 0 4,59/km Blå Vauhti Nyvallade

K11 +6,8% 5,04/km Kuz0 Körda 153km

 

Kommentar: Ett litet skojtest för att se hur ett par gamla Järvinenskidor (25år+?) inköpta för 75 kr på secondhand går utan någon som helst behandling, det var ju inte alltför dåligt. Jag blev mycket överraskad över att K17 (Kästle RX, tävlingsskidor från 80-talet, som är mycket lätta och fina med en mycket hög spets) som jag just sicklat gick så fruktansvärt dåligt. Alla andra gamla skidor som jag sicklat har gått mycket bra i tunneln. Kästleskidorna har genomskinligt belag märkt "Racing Base K" men andra skidor har också haft genomskinliga belag. Sedan undrar jag också varför Allsports Madshusskidor var så överlägsna. Tidigare har deras skidor gått ungefär som K11, ofta lite sämre.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

2 dec Tot Tempo

J35 +25,1% 5,44/km Kuz+ Sicklade 2 minuter

K17 +23,4% 5,29/km Kuz+ Körda 3 km

K11 +6,4% 5,01/km Kuz0 Körda 156km

F24 0 4,54/km Kuz+ Nysicklade

F30 +4,7% 5,02/km Blå Vauhti Nyslipade, nyvallade

 

Kommentar: Katastrof för J35, slarvsicklingen gjorde att de gick ännu sämre. Dock är det ju inga tävlingsskidor och belaget kändes konstigt när jag sicklade det. Även K17 var katastrof. Jag skulle ha slutat sickla direkt och tagit anställning hos Pölder om jag fått sådana här resultat i början. Här pratar vi ju om nästan 2 timmar på ett Vasalopp. Skillnaderna är inte lika stora i åktempo som i glidningarna i spåret men är ändå nästan 15%. Trodde kanske att det var något fel på sickeln, tills jag testade F24 som var uppfräschade ett par minuter med samma sickel. De gick ju kanon och körde ifrån både K11 och F30 (de vallade) rejält. Synd att jag inte hade tillfälle att testa M190 nr1 från det förra testet samtidigt. Slutsatsen måste vara att det är något fel med belaget på K17, jag ska sickla lite mer så får vi se om det blir någon skillnad.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5 dec Tot Tempo

F30 +6,6% 4,58/km Blå Vauhti Körda 3km

K17 +15,2% 5,16/km Kuz+ Nysicklade igen

F24 0 4,50/km Kuz+ Körda 3km

M190 nr1 +3,1% 4,57/km Blå Vauhti Körda "ett pass"

 

Kommentar: K17 spottar upp sig från 2/12 men är ändå långt efter. Sicklade F24 klart bäst.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

8 dec Tot Tempo

F30 +4,7% 5,09/km Blå Vauhti Nyvallade igen

F24 0 5,04/km Kuz+ Körda 7km

K11 +10,2% 5,21/km Kuz0 Körda 159km

F24 +5,1% 5,14/km Kuz+ Körda 10km

F30 +18,0% 5,36/km Blå Vauhti Körda 3km

 

Kommentar: En grupp ungdomar kom in och körde i spåren under det att jag körde K11.

Detta medförde att det blev moddigare och sämre glid. Därför vände jag på testet och körde skidorna i omvänd ordning. Sicklade F24 gick sämre men fortfarande ganska bra. Vallade F30 tappade fruktansvärt mycket.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

10 dec Tot Tempo

F30 +1,0% 4,54/km Peak glide Nyvallade

F24 0 4,46/km Kuz+ Körda 12km

F30 +7,7% 4,59/km Peak glide Körda 2km

F24 +4,7% 4,54/km Kuz+ Körda 14km

 

Kommentar: Nydragna spår som försämrades snabbt under de 40 minuter jag åkte. Sicklat klart bättre är Peak glide men jag har bara vallat F30 2 ggr efter senaste stenslipningen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

13 dec Tot Tempo

M190 nr1 0 4,56/km Blå Vauhti Körda ?

F24 +1,2% 4,56/km Kuz+ Körda 15km

F32/K6 +1,1% 5,00/km Kuz+/Kuz0 Nysicklade

F32/K6 +7,6% 5,10/km Kuz+/Kuz+ Körda 96/50km

F24 +5,0 5,03/km Kuz+ Körda 19km

 

Kommentar: F32/K6-paret som är sicklade går mycket bättre än "samma" par som gått långt. Glidförsämring under testet, vilket är vanligt när mycket folk kör i spåret. Därför körde jag F24 en gång till på slutet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

15 dec Tot Tempo Stakning

F30 +7,4% 5,08/km 5,00/km Peak glide Körda 4km

F24 0 5,01/km 5,01/km Kuz+ Körda 22km

K11 +3,7% 5,10/km 5,13/km Kuz0 Körda 162km

F24 +2,0% 5,09/km 5,12/km Kuz+ Körda 24km

 

Kommentar: Ingen hit för Peak glide-vallan från Primateria vad gäller utförsglid. I "stakning" vilket är ett flackt parti på 650m var dock F30 snabbast. Vad kan det bero på?

----------------------------------------------------------------------------------------------------

19 dec Tot Tempo

F27 +0,9% 4,59/km Blå Vauhti Körda 5km,ute nysnö

F32 0 4,58/km Kuz0 Körda 5km,ute nysnö

F30 +5,1% 5,10/km Peak glide Körda 12km,tunnel och ute nysnö

F24 +2,2% 5,02/km Kuz+ Körda 32km, mest tunnel, ute nysnö

 

Kommentar: Nysicklat och nyvallat bäst. Peak glide har hittills inte peakat, inte i tunneln i alla fall.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

HÖST 2012

Test mellan M33 och K11, 30/8-6/9, Skidtunneln Torsby

 

M33 (nyvallade,Blå Vauhti) K11 (sicklade aug-10, körda 175km

utan någon behandling)

 

åktid åktid tot utförsglid åktid åktid tot utförsglid

3,5 km 15.10 min 65.10 s 15.21 min 66.66 s

5,1 km 22.30 min 37.40 min 67.32 s 22.18 min 37.39 min 66.71 s

5,1 km 22.50 min 1.00.30 tim 69.60 s 22.21 min 1.00.00 tim 65.94 s

2,5 km 11.38 min 1.12.08 tim 70.48 s 11.16 min 1.11.16 tim 66.61 s

 

Kommentar: Skidtyp, se första inlägget i denna tråd.

Intressanta tester. Är K11an verkligen den 23 år gamla (nu 25 år?) Kneissl Skate 200 cm?

 

Vad betyder 'utförsglid'? Hur mäter du det?

 

Jag har bara en kommentar vad jag skulle också testa. Även om du testa stenslipad mot stålsicklad, så är ju de stenslipade skidor vallat och de andra inte. Vill du jämföra ytbehandlinder, så ska egentligen alla andra parameter vara praktisk samma. Det kan nämligen vara så att glidvalla är fel och därmed kan du introducera du en vis fel i dina tester. Valla du båda par på samma sätt, så kan det ändå vara fel valla, men då är det samma för båda par. Vad tycker du?

Link to comment
Share on other sites

Xskiing:

"Utförsglid" betyder glidet från toppen till slutet på den längsta utförsbacken, som är på slutet av medsolsvarvet i Torsby Skidtunnel. Varje gång mätte jag glidet tre eller fyra gånger och "utförsglid" är genomsnittet av det.

Det jag ville testa i testet 30/8-6/9 var ju just ytbehandlingen sicklat mot ytbehandlingen stenslipat och vallat och hur förhållandet mellan dessa förändrar sig beroende på åkt sträcka. Skidparen var naturligtvis olika men det intressanta är ju förändringen! För även om glidvallan skulle vara fel så gled M33 mycket bättre i början (61,42s i den första glidningen i det första testet och 70,79s i den sista i det sista testet) och det jag ville testa var just hur sicklade skidor som gått mycket långt både i tid och sträcka stod sig mot ett par nyvallade.

Resultatet var ingen överraskning. Nästan alla test jag gjort i tunneln har visat detsamma men det nya var väl att K11 gått ännu länge och stått i källaren utan behandling sedan förra hösten.

K11 har reklammärken som berättar hur många medaljer som tagits på Kneissl under OS, VM och WC säsongerna -84, -85 och -86. Det är därför jag daterar dem till 1987.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för förklaringen. Det som är verkligen tydligt är att du får otrolig konstanta tider med K11an. Och utvecklingen av dina vallade skidor är också tydligt, med en klar trend till långsammare tider med distans.

 

Nu kommer jag inte ihåg alla dina tester, men är det resultat som du brukar får i tunneln eller också utomhus? Du sa ju att det var ingen överraskning och jag minns att du skrev nåt liknande tidigare. Hur är snön i tunneln?

Link to comment
Share on other sites

Tack för förklaringen. Det som är verkligen tydligt är att du får otrolig konstanta tider med K11an. Och utvecklingen av dina vallade skidor är också tydligt, med en klar trend till långsammare tider med distans.

 

Nu kommer jag inte ihåg alla dina tester, men är det resultat som du brukar får i tunneln eller också utomhus? Du sa ju att det var ingen överraskning och jag minns att du skrev nåt liknande tidigare. Hur är snön i tunneln?

Har också en fråga om snön. Det är väl nygjord snö till varje säsong. Då borde snön bli allt smutsigare under säsongen. Då kunde man ju tänka sig att skillnaderna mellan ovallat och vallat vid långtidstester blir större och större allt eftersom snön blir mer smutsig. Har du märkt någon sådan skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Tack för förklaringen. Det som är verkligen tydligt är att du får otrolig konstanta tider med K11an. Och utvecklingen av dina vallade skidor är också tydligt, med en klar trend till långsammare tider med distans.

 

Nu kommer jag inte ihåg alla dina tester, men är det resultat som du brukar får i tunneln eller också utomhus? Du sa ju att det var ingen överraskning och jag minns att du skrev nåt liknande tidigare. Hur är snön i tunneln?

Utomhus har jag inte testat på samma sätt men jag har inte märkt samma tydliga tendens till glidförsämring för vallade skidor där. Men titta gärna på testerna jag gjort utomhus det är möjligt att det döljer sig något bland siffrorna där.

Link to comment
Share on other sites

Tack för förklaringen. Det som är verkligen tydligt är att du får otrolig konstanta tider med K11an. Och utvecklingen av dina vallade skidor är också tydligt' date=' med en klar trend till långsammare tider med distans.

 

Nu kommer jag inte ihåg alla dina tester, men är det resultat som du brukar får i tunneln eller också utomhus? Du sa ju att det var ingen överraskning och jag minns att du skrev nåt liknande tidigare. Hur är snön i tunneln?[/quote']

Har också en fråga om snön. Det är väl nygjord snö till varje säsong. Då borde snön bli allt smutsigare under säsongen. Då kunde man ju tänka sig att skillnaderna mellan ovallat och vallat vid långtidstester blir större och större allt eftersom snön blir mer smutsig. Har du märkt någon sådan skillnad?

Jag har bara märkt att det brukar bli sämre glid ju längre säsongen går men det varierar också en del från dag till dag. Nu gör jag ju testerna utan fästvalla och skejtar på skatedelen med alla skidor, även de klassiska. Utförglidet testar jag däremot i spåret. Större delen av åkningen sker alltså i den "renare" snön som är på skatedelen men utförsglidningarna görs i den "skitiga" snön i spåret där det borde finnas betydligt mer fästvallarester. Skulle jag bara åka i spåret borde glidförsämringen bli större eftersom snön är smutsigare där.

Link to comment
Share on other sites

Tack för förklaringen. Det som är verkligen tydligt är att du får otrolig konstanta tider med K11an. Och utvecklingen av dina vallade skidor är också tydligt' date=' med en klar trend till långsammare tider med distans.

 

Nu kommer jag inte ihåg alla dina tester, men är det resultat som du brukar får i tunneln eller också utomhus? Du sa ju att det var ingen överraskning och jag minns att du skrev nåt liknande tidigare. Hur är snön i tunneln?[/quote']

Utomhus har jag inte testat på samma sätt men jag har inte märkt samma tydliga tendens till glidförsämring för vallade skidor där. Men titta gärna på testerna jag gjort utomhus det är möjligt att det döljer sig något bland siffrorna där.

Från några av dina utomhus tester minns jag att du fick blandade resultat, ibland fördel sicklade skidor ibland slipade och vallade.

Förhållanden i tunneln verkar ju lite som tex i VC-sprinten i Duesseldorf med mycket smuts i spåret. Och där tar åkarna ibland helt ovallade skidor direkt från slipmaskinen, eller rengör belaget med vallaväck mellan heaterna. Lite som i VM i Thunder Bay där de tvättade skidor med vallaväck för att undvika sugeffekt vid de skitiga förhållanden.

De tester som jag gjorde var 'tyvärr' mest på kall och ren snö, så inte så mycket smuts att samla på skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Tack för förklaringen. Det som är verkligen tydligt är att du får otrolig konstanta tider med K11an. Och utvecklingen av dina vallade skidor är också tydligt' date=' med en klar trend till långsammare tider med distans.

 

Nu kommer jag inte ihåg alla dina tester, men är det resultat som du brukar får i tunneln eller också utomhus? Du sa ju att det var ingen överraskning och jag minns att du skrev nåt liknande tidigare. Hur är snön i tunneln?[/quote']

Utomhus har jag inte testat på samma sätt men jag har inte märkt samma tydliga tendens till glidförsämring för vallade skidor där. Men titta gärna på testerna jag gjort utomhus det är möjligt att det döljer sig något bland siffrorna där.

Från några av dina utomhus tester minns jag att du fick blandade resultat, ibland fördel sicklade skidor ibland slipade och vallade.

Förhållanden i tunneln verkar ju lite som tex i VC-sprinten i Duesseldorf med mycket smuts i spåret. Och där tar åkarna ibland helt ovallade skidor direkt från slipmaskinen, eller rengör belaget med vallaväck mellan heaterna. Lite som i VM i Thunder Bay där de tvättade skidor med vallaväck för att undvika sugeffekt vid de skitiga förhållanden.

De tester som jag gjorde var 'tyvärr' mest på kall och ren snö, så inte så mycket smuts att samla på skidorna.

Vad jag kommer ihåg så var det ganska mycket nysnö i vintras och därför hade jag inte så många chanser att testa i skitiga spår utan snön var för det mest ren. Jag kör ju också mest på Hovfjället där det inte är några stora mängder med åkare som skitar ner spåren. Dessutom körs spåren upp någon gång i veckan. Dessa förhållanden kan nog inte jämföras med Vasaloppsspåren eller tunneln, varför det inte är så konstigt om resultaten blir annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Utomhus har jag inte testat på samma sätt men jag har inte märkt samma tydliga tendens till glidförsämring för vallade skidor där. Men titta gärna på testerna jag gjort utomhus det är möjligt att det döljer sig något bland siffrorna där.

Från några av dina utomhus tester minns jag att du fick blandade resultat' date=' ibland fördel sicklade skidor ibland slipade och vallade.

Förhållanden i tunneln verkar ju lite som tex i VC-sprinten i Duesseldorf med mycket smuts i spåret. Och där tar åkarna ibland helt ovallade skidor direkt från slipmaskinen, eller rengör belaget med vallaväck mellan heaterna. Lite som i VM i Thunder Bay där de tvättade skidor med vallaväck för att undvika sugeffekt vid de skitiga förhållanden.

De tester som jag gjorde var 'tyvärr' mest på kall och ren snö, så inte så mycket smuts att samla på skidorna.[/quote']

Vad jag kommer ihåg så var det ganska mycket nysnö i vintras och därför hade jag inte så många chanser att testa i skitiga spår utan snön var för det mest ren. Jag kör ju också mest på Hovfjället där det inte är några stora mängder med åkare som skitar ner spåren. Dessutom körs spåren upp någon gång i veckan. Dessa förhållanden kan nog inte jämföras med Vasaloppsspåren eller tunneln, varför det inte är så konstigt om resultaten blir annorlunda.

Är det verkligen åkarna som skitar ner mest? Åkte skate utanför tunneln och i Sunne i början på Mars och skidorna blev snabbt absurt smutsiga. Tror det är biologiskt nedfall och smuts som kommer från industrier i hela Europa. Det kanske t.o.m är renare i tunneln än utanför när snötäcket sjunkt ihop en bit utanför. Givetvis är nysnö oftast renast. Men om det är varmt och inte snöar undet två- tre veckor innan VL kan det bli fruktansvärt smutsigt där också + att det kört tiotusentals åkare med klister innan. Alltså är det relevant att testa även i smutsiga spår.

Link to comment
Share on other sites

Från några av dina utomhus tester minns jag att du fick blandade resultat' date=' ibland fördel sicklade skidor ibland slipade och vallade.

Förhållanden i tunneln verkar ju lite som tex i VC-sprinten i Duesseldorf med mycket smuts i spåret. Och där tar åkarna ibland helt ovallade skidor direkt från slipmaskinen, eller rengör belaget med vallaväck mellan heaterna. Lite som i VM i Thunder Bay där de tvättade skidor med vallaväck för att undvika sugeffekt vid de skitiga förhållanden.

De tester som jag gjorde var 'tyvärr' mest på kall och ren snö, så inte så mycket smuts att samla på skidorna.[/quote']

Vad jag kommer ihåg så var det ganska mycket nysnö i vintras och därför hade jag inte så många chanser att testa i skitiga spår utan snön var för det mest ren. Jag kör ju också mest på Hovfjället där det inte är några stora mängder med åkare som skitar ner spåren. Dessutom körs spåren upp någon gång i veckan. Dessa förhållanden kan nog inte jämföras med Vasaloppsspåren eller tunneln, varför det inte är så konstigt om resultaten blir annorlunda.

Är det verkligen åkarna som skitar ner mest? Åkte skate utanför tunneln och i Sunne i April och skidorna blev snabbt absurt smutsiga. Tror det är biologiskt nedfall och smuts som kommer från industrier i hela Europa. Det kanske t.o.m är renare i tunneln än utanför när snötäcket sjunkt ihop en bit utanför. Givetvis är nysnö oftast renast. Men om det är varmt och inte snöar undet två- tre veckor innan VL kan det bli fruktansvärt smutsigt där också + att det kört tiotusentals åkare med klister innan. Alltså är det relevant att testa även i smutsiga spår.

Klokt inlaagg som vanligt av Everest. Att jag och maanga med mig upplever att vi har saa braa skidor med staalsickling just paa Vasaloppet kan nog till stor del bero paa detta. Vasaloppsspaaret blir givetvis ovanligt smutsigt av all blaabaarssoppa, geltuber, sportdryck, enerikakor, bullar, etc. .och annat vi draaller omkring oss och dessutom vallarester, klister etc. fraan tusentals aakare. Det motsaatter inte att xskiing och andra elitaakare och aaven Swix kan faa mycket baatre glid under kortare tid och renare spaar med andra mer avancerade metoder. Men att det kan roera sig om 6 % om du optimerar din staalsickling rillning korrekt tror jag inte man kan bevisa generellt vilket vaal aaven Bjoorns tester antyder. Vaarldsrekord i detta sammanhang aar vaal Tony P som tom i broschyrer paastaatt att man aaker en timma fortare paa Vasaloppet med hans magiska och pulver.

Link to comment
Share on other sites

Från några av dina utomhus tester minns jag att du fick blandade resultat' date=' ibland fördel sicklade skidor ibland slipade och vallade.

Förhållanden i tunneln verkar ju lite som tex i VC-sprinten i Duesseldorf med mycket smuts i spåret. Och där tar åkarna ibland helt ovallade skidor direkt från slipmaskinen, eller rengör belaget med vallaväck mellan heaterna. Lite som i VM i Thunder Bay där de tvättade skidor med vallaväck för att undvika sugeffekt vid de skitiga förhållanden.

De tester som jag gjorde var 'tyvärr' mest på kall och ren snö, så inte så mycket smuts att samla på skidorna.[/quote']

Vad jag kommer ihåg så var det ganska mycket nysnö i vintras och därför hade jag inte så många chanser att testa i skitiga spår utan snön var för det mesta ren. Jag kör ju också mest på Hovfjället där det inte är några stora mängder med åkare som skitar ner spåren. Dessutom körs spåren upp någon gång i veckan. Dessa förhållanden kan nog inte jämföras med Vasaloppsspåren eller tunneln, varför det inte är så konstigt om resultaten blir annorlunda.

Är det verkligen åkarna som skitar ner mest? Åkte skate utanför tunneln och i Sunne i början på Mars och skidorna blev snabbt absurt smutsiga. Tror det är biologiskt nedfall och smuts som kommer från industrier i hela Europa. Det kanske t.o.m är renare i tunneln än utanför när snötäcket sjunkt ihop en bit utanför. Givetvis är nysnö oftast renast. Men om det är varmt och inte snöar undet två- tre veckor innan VL kan det bli fruktansvärt smutsigt där också + att det kört tiotusentals åkare med klister innan. Alltså är det relevant att testa även i smutsiga spår.

I vårsnö när det blir blött blir det ju extremt smutsigt. Förmodligen är det vinterns luftföroreningar av olika slag som koncentreras och flyter upp. Kanske kommer det också en del ifrån träd mm. Det är min teori. När det ofta blir nysnö som håller sig kall har jag inte sett alls lika mycket smuts, inte som är synlig för ögat i alla fall, under skidorna. På våren kan det ju bli så mycket tjock gegga att det är omöjligt att åka efter bara ett par kilometer och då är det definitivt renare i tunneln. Visst är det relevant att testa i smutsiga spår men problemet var att det inte var så mycket av den varan, där jag åkte i vintras åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kommer ihåg så var det ganska mycket nysnö i vintras och därför hade jag inte så många chanser att testa i skitiga spår utan snön var för det mesta ren. Jag kör ju också mest på Hovfjället där det inte är några stora mängder med åkare som skitar ner spåren. Dessutom körs spåren upp någon gång i veckan. Dessa förhållanden kan nog inte jämföras med Vasaloppsspåren eller tunneln' date=' varför det inte är så konstigt om resultaten blir annorlunda.[/quote']

Är det verkligen åkarna som skitar ner mest? Åkte skate utanför tunneln och i Sunne i början på Mars och skidorna blev snabbt absurt smutsiga. Tror det är biologiskt nedfall och smuts som kommer från industrier i hela Europa. Det kanske t.o.m är renare i tunneln än utanför när snötäcket sjunkt ihop en bit utanför. Givetvis är nysnö oftast renast. Men om det är varmt och inte snöar undet två- tre veckor innan VL kan det bli fruktansvärt smutsigt där också + att det kört tiotusentals åkare med klister innan. Alltså är det relevant att testa även i smutsiga spår.

I vårsnö när det blir blött blir det ju extremt smutsigt. Förmodligen är det vinterns luftföroreningar av olika slag som koncentreras och flyter upp. Kanske kommer det också en del ifrån träd mm. Det är min teori. När det ofta blir nysnö som håller sig kall har jag inte sett alls lika mycket smuts, inte som är synlig för ögot i alla fall, under skidorna. På våren kan det ju bli så mycket tjock gegga att det är omöjligt att åka efter bara ett par kilometer och då är det definitivt renare i tunneln. Visst är det relevant att testa i smutsiga spår men problemet var att det inte var så mycket av den varan, där jag åkte i vintras åtminstone.

Håller helt med och glömde väl säga att det är mest relevant att testa i rena, normalsmutsiga och jättesmutsiga spår efter minst 45 km. Om man testar skidor efter 1 km kan det mkt väl skilja 6% eller extrapolerat flera timmat på VL men i verklighet på 9 mil kanske det blir +7% eller -7%. Det är extremt komplext med skidor, vallning och olika snöförhållanden. Så jag hävdar fortfarande att skall man jämföra olika vallning, preparering mm för VL så skall man jämföra inte bara före:) utan framförallt efter skidlopp med en längd typ seedningslopp. Och då med många åkare och i många olika förhållanden i många lopp. Alltså en väldigt omfattande och dyr studie. Tyvärr kommer detta aldrig att bli gjort och vi får leva med "vetenskapliga" försök efter 1 km, doktorsavhandlingar, säljsnack, allmänna tyckanden, känslor, erfarenhet, anekdoter mm.mm :) Där de två sista kanske är de bästa, vad vet jag. Just för VL skulle det väl iof vara möjligt att testa efter45glid på VL-spåret med massor av åkare och skidor under ett flertal tillfällen under en säsong men även det lär blir för dyrt i praktiken. Vi får nog leva med att våra vallor är utvecklade för sprint eftersom det är så de verkar testas, men även då måste de jobbas extremt för att återställa glidet:) Närmast hittills att testa relevant är väl då "Björnglid"

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inter ser det så pessimistisk vad gäller utförande av glidtester. Man kan får ut mycket information från en glidtest som är utfört seriöst och under stabila förhållanden under relativ kort tid. Det är inte nödvändig att testa flera 100 km för att komma till samma resultat som efter 1 km. Och det räcker självklart inte med bara ett test, det behövs, som Everest skriver, flera tester under olika förhållanden. Och det är vad många gör och vad tex Björn visar så tydligt i sina tester.

 

Jag håller med att det vore bra om man kan testa vid olika betingelse. Men de kan man tyvärr inte väljer, Som Björn skrev, så fanns det inte så många dager med smutsig snö. Och samma erfarenhet gjorde jag också förra säsong. Det var en test i Storvreta där det var lite blött och smutsig, annars var det fantastiska förhållanden. Rent vetenskaplig skulle man vilja upprepa sina tester i tre oberoende försök/experiment. Att hitta tre dager med samma förhållanden är nästan omöjligt, inte ens i tunneln verka det vara helt stabil.

 

Jag vet inte vad du vill antyder med att sätter vetenskaplig i citationstecken. Det är inte ovetenskaplig att testa sina skidor efter 1 km och det blir inte mer vetenskaplig om man gör det efter 45 km. Frågan är hellre vilken praktisk nytta testerna har. Men testa man flera timmar så hamnar man i problem men reproducerbarheten och tidsbristen att testa olika parameter och då kan resultaten blir ganska dålig.

 

Hur kommer du, Everest, till slutsatsen att vallor är utvecklat för Sprint tävlingar? Då håller jag inte med. Pulvervallor, som Swix Fc7/8/10 brukar först blir riktig snabb efter några kilometer, då är sprinten redan kört. Det är darför det finns pulverkloss.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inter ser det så pessimistisk vad gäller utförande av glidtester. Man kan får ut mycket information från en glidtest som är utfört seriöst och under stabila förhållanden under relativ kort tid. Det är inte nödvändig att testa flera 100 km för att komma till samma resultat som efter 1 km. Och det räcker självklart inte med bara ett test, det behövs, som Everest skriver, flera tester under olika förhållanden. Och det är vad många gör och vad tex Björn visar så tydligt i sina tester.

 

Jag håller med att det vore bra om man kan testa vid olika betingelse. Men de kan man tyvärr inte väljer, Som Björn skrev, så fanns det inte så många dager med smutsig snö. Och samma erfarenhet gjorde jag också förra säsong. Det var en test i Storvreta där det var lite blött och smutsig, annars var det fantastiska förhållanden. Rent vetenskaplig skulle man vilja upprepa sina tester i tre oberoende försök/experiment. Att hitta tre dager med samma förhållanden är nästan omöjligt, inte ens i tunneln verka det vara helt stabil.

 

Jag vet inte vad du vill antyder med att sätter vetenskaplig i citationstecken. Det är inte ovetenskaplig att testa sina skidor efter 1 km och det blir inte mer vetenskaplig om man gör det efter 45 km. Frågan är hellre vilken praktisk nytta testerna har. Men testa man flera timmar så hamnar man i problem men reproducerbarheten och tidsbristen att testa olika parameter och då kan resultaten blir ganska dålig.

 

Hur kommer du, Everest, till slutsatsen att vallor är utvecklat för Sprint tävlingar? Då håller jag inte med. Pulvervallor, som Swix Fc7/8/10 brukar först blir riktig snabb efter några kilometer, då är sprinten redan kört. Det är darför det finns pulverkloss.

Det är väl precis som du skriver om reproducerbarheten, tidsbristen mm. Självklart är det inte ovetenskapligt med 1 km tester för 1 km lopp dvs sprintlopp. Men för att det skall bli praktiskt att göra vetenskapliga tester så blir de just "vetenskapliga" = billiga&bekväma och testas på en km men blir då tyvärr rätt irrelevanta för vasaloppsåkaren. Nu tror jag iof kanske inte att du gjort det men att extrapolera 1 km tester för VL är extremt ovetenskapligt. Min kanske lite väl förhastade slutsats om vallor optimerade för sprint kommer just därför ifrån att det inte anses "vetenskapligt" att testa mer än för sprintdistans. Förhoppningsvis/troligen testar vallafabrikanterna också på längre distanser och självklart finns det vallor som går bra eller bäst i olika fören efter 1 eller 100 km. Men jag hävdar fortfarande med en dåres envishet istället att långtester och framförallt stora studier i verkligheten är bättre. Detta är ju inget konstigt i den vetenskapliga världen, väldigt mkt testas och måste testas under lång tid, läkemedel, matvanor, elektronik, bilar mm. mm. Men en del saker testas enbart 20 sekunder efter 3 minuters användning för att det blir osäkert och tidskrävande att testa längre tid av ekonomiska och praktiska skäl eller för att det är mer relevant för den produkten. Detta tycker jag dock inte gäller skidor för VL. Nu vill jag absolut inte hävda att stålsickling är bäst på Vasaloppet, men det kanske är det vart 10:e år, vartannat, i vissa fören eller aldrig men det får vi ju inte veta baserat på "vetenskapliga " 1 km tester.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...