Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kolhydratladdning inför Vasan igen


jobe53

Recommended Posts

Kolhydrater kan vi inte lagra i obegränsade mängder samt att muskeln enbart kan använda det som lagrats i den specifika muskeln. Spjälkning av kolhydrater kräver mindre syreåtgång än spjälkning av fett varför man kan använda kolhydrater vid intensivare ansträngning än fett.

Du var ju tidigt ute minns jag från tidigare trådar i ämnet. Kul att det fortfarande går bra. Angående kolhydratförbränning av kolhydrater som inte är lagrade i muskeln håller jag dock inte med fullt. Man kan ju visserligen inte flytta kolhydrater från te.x armmuskler till benmuskler men mycket väl från lever till muskler. Likaså kan vi ju ta upp kolhydrater från blodet. Vidare är ju mjölksyra i stort sett en kluven sockermolekyl och kan lämna t.ex. armmuskulatur och tas upp och förbrännas i vilken annan muskel som helst.

 

En ytterligare mekanism till varför kolhydrater används vid arbeten nära maximal intesitet är väl också att maximal omsättningshastighet (Beta-oxdatonen av fettsyrorna) är så mycket långsammare än kolhydratförbränningen hos personer som äter normalkost (i läroböckerna kanske bara ca 50% av maximal omsättningshastighet för kolhydrater) Uppenbarligen är detta högst modulerbart för många människor. Alla håller dock inte med. Mikael Svensson på Idrottsmedicin i Umeå sa i en intervju efter OS att antingen är Björn Ferry unik eller så ljuger han.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att eliten dricker efter Lilla väg övergången mitt i backen är ju inte för att dom är törstiga utan för att få ett jämt intag av energi. Så mitt råd är att äta normalt eller lite kanske lite mer. Risken kan vara att man känner sig väldigt mätt. Kroppen kan ju bara ha 100% fyllt lager inte mer allt som man stoppar i sig för mycket kommer ut i bak. Det är därför man får vasalöparen.

Vasalöparen kan alltså komma till användning.

 

Däremot tar ju kroppen utan urskjilning upp allt du trycker in i digestionsapparaten. Det du inte lagrar som glykogen lagrar du som fett eller förbränner.

Link to comment
Share on other sites

Kolhydrater kan vi inte lagra i obegränsade mängder samt att muskeln enbart kan använda det som lagrats i den specifika muskeln. Spjälkning av kolhydrater kräver mindre syreåtgång än spjälkning av fett varför man kan använda kolhydrater vid intensivare ansträngning än fett.

Du var ju tidigt ute minns jag från tidigare trådar i ämnet. Kul att det fortfarande går bra. Angående kolhydratförbränning av kolhydrater som inte är lagrade i muskeln håller jag dock inte med fullt. Man kan ju visserligen inte flytta kolhydrater från te.x armmuskler till benmuskler men mycket väl från lever till muskler. Likaså kan vi ju ta upp kolhydrater från blodet. Vidare är ju mjölksyra i stort sett en kluven sockermolekyl och kan lämna t.ex. armmuskulatur och tas upp och förbrännas i vilken annan muskel som helst.

 

En ytterligare mekanism till varför kolhydrater används vid arbeten nära maximal intesitet är väl också att maximal omsättningshastighet (Beta-oxdatonen av fettsyrorna) är så mycket långsammare än kolhydratförbränningen hos personer som äter normalkost (i läroböckerna kanske bara ca 50% av maximal omsättningshastighet för kolhydrater) Uppenbarligen är detta högst modulerbart för många människor. Alla håller dock inte med. Mikael Svensson på Idrottsmedicin i Umeå sa i en intervju efter OS att antingen är Björn Ferry unik eller så ljuger han.

Ja det stämmer nog när du säger det, det var nu ett bra tag sedan jag läste på om det, men det är åndå en viss begränsning.

 

Lite har ju hänt på de här 2åren, tex Ferry. Läste också om den där fysiologen, tycker dock det är en märklig inställning han har. Han borde ju bli nyfiken istället och fundera på om de gamla sanningarna behöver omprövas. Annars är ju forskning meningslös om man tror att nåt som går på tvärsan mot det vi redan tror oss veta är felaktigt och inte tvärtom. Vi sitter ju lite till mans fast i kolhydrattänket inte minst inom skidåkningen och all relevant forskning(iaf när jag letade för 2år sen) på området är ju gjord på kolhydrat som självklar bas i energiintaget. Tror att vi snart kommer att se mer seriös forskning på lågkolhydratkost och idrott. Hursomhelst är det ett mycket inressant ämne.

 

De positiva effekter som jag och en del andra märkt finns ju ännu inga vetenskapliga belägg för, så vill man se om det funkar måste man testa själv. Jag är väl iofs rätt mycket så som person gillar testa och pröva mig fram här i livet, man lär sig alltid nåt på vägen.

 

Har precis beställt Ferrys bok så jag kan göra en recension här senare.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det dags igen att förbereda laddning' date=' här är en bra sammanfattning och praktiska tips från en näringsfysiolog som arbetar med idrottare

 

http://xlntwellness.blogspot.com/2011/02/kolhydratladdning-infor-vasaloppet.html[/quote']

Tragiskt att det fortafarande är en studie från 79 som är basen i hur man kolhydratladdar (även bland eliten om man läser senaste vasalöparen). När det finne en mycket enklare metod:

 

http://www.pponline.co.uk/encyc/carbo-loading-managing-your-glycogen-intake-without-overloading-on-glucose-65?#

 

Mitt bekymmer är egentligen mer passet i spåren på lördag som jag gärna vill göra för att testa skidorna. Om man nu har gjort en "perfekt" laddning, oavsett metod, kommer man inte "nalla" på reservern under detta pass och göra laddningen onödig? Även om man kör lugnt blir det ju uppförbackar och sånt. Eller tar man bara av energi man käkade till frukost först?

 

Alternativet är såklart att kör 3-minutersrycket (se länken) på detta pass men det blir 20 timmar innan race så jag vet inte om jag hinner ladda på då.

Håller helt med kör också med Aussieladdning numera, funkade väldigt bra för mig och en kompis inför förra VL tex. Skönt att slippa möka kolhydrater flera dagar innan. Min intervall kommer jag precis som förra året att köra i Sälen på fredag em när jag kommer upp. Blir väl iof lite väl långt innan men det känns bättre än ett knappt dygn innan. Skidtesten på lördag kör jag lika lugnt som en promenad så det påverkar knappast.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det dags igen att förbereda laddning' date=' här är en bra sammanfattning och praktiska tips från en näringsfysiolog som arbetar med idrottare

 

http://xlntwellness.blogspot.com/2011/02/kolhydratladdning-infor-vasaloppet.html[/quote']

Tragiskt att det fortafarande är en studie från 79 som är basen i hur man kolhydratladdar (även bland eliten om man läser senaste vasalöparen). När det finne en mycket enklare metod:

 

http://www.pponline.co.uk/encyc/carbo-loading-managing-your-glycogen-intake-without-overloading-on-glucose-65?#

 

Mitt bekymmer är egentligen mer passet i spåren på lördag som jag gärna vill göra för att testa skidorna. Om man nu har gjort en "perfekt" laddning, oavsett metod, kommer man inte "nalla" på reservern under detta pass och göra laddningen onödig? Även om man kör lugnt blir det ju uppförbackar och sånt. Eller tar man bara av energi man käkade till frukost först?

 

Alternativet är såklart att kör 3-minutersrycket (se länken) på detta pass men det blir 20 timmar innan race så jag vet inte om jag hinner ladda på då.

Håller helt med kör också med Aussieladdning numera, funkade väldigt bra för mig och en kompis inför förra VL tex. Skönt att slippa möka kolhydrater flera dagar innan. Min intervall kommer jag precis som förra året att köra i Sälen på fredag em när jag kommer upp. Blir väl iof lite väl långt innan men det känns bättre än ett knappt dygn innan. Skidtesten på lördag kör jag lika lugnt som en promenad så det påverkar knappast.

Kul att ha nån mer att diskutera det med! :)

 

Vad kör du direkt efter passet (och resten av laddningen)? Min plan är att ladda med ett halv kilo dadlar och ett fullt vätskebälte blåbärsoppa (magen tål inte laktos och är allmän kinkig så jag chansar inte med fabriksgrejer som Virtago).

Link to comment
Share on other sites

Vad kör du direkt efter passet (och resten av laddningen)? Min plan är att ladda med ett halv kilo dadlar och ett fullt vätskebälte blåbärsoppa (magen tål inte laktos och är allmän kinkig så jag chansar inte med fabriksgrejer som Virtago).

Haha. Underbart! Magen tål inte sportdryck, men ett halv kg dadlar går bra! :-)

 

Spännande f.ö. att läsa om olika uppladdningar och jag ser också verkligen fram emot (mer) forskning kring lågkolhydratkost. Känslan kan inte ha fel!

 

Kustlöparen: Ser fram emot en recension snart!

Link to comment
Share on other sites

Vad kör du direkt efter passet (och resten av laddningen)? Min plan är att ladda med ett halv kilo dadlar och ett fullt vätskebälte blåbärsoppa (magen tål inte laktos och är allmän kinkig så jag chansar inte med fabriksgrejer som Virtago).

Haha. Underbart! Magen tål inte sportdryck' date=' men ett halv kg dadlar går bra! :-)

 

Spännande f.ö. att läsa om olika uppladdningar och jag ser också verkligen fram emot (mer) forskning kring lågkolhydratkost. Känslan kan inte ha fel!

 

Kustlöparen: Ser fram emot en recension snart![/quote']

Jag är lyckligt lottad - min mage tål hyfsat mycket - men jag skulle nog inte vilja chansa med så mkt dadlar möjligen en mindre mängd. Det min mage har svårt för är just torkad frukt, tex aprikoser, russin och dyl. Jag ser till att äta rätt ofta sista dygnet inkl tex pizza och vitargo men undviker extrema portioner eller ensidig kost och äter även annat än kolhydrater. Direkt efter passet blir det sportdryck, i mitt fall Dalblads men märket spelar nog mindre roll. Lågkolhydratkost passar säkert en del och kanske mig också men jag är för mkt njutningsmänniska och är alldeles för bekväm för att späka mig så som det krävs..

 

Men egentligen är det nog intressantare att diskutera vad man stoppar i sig under loppet än före.

Link to comment
Share on other sites

Högt GI ska det vara, dvs snabba kolhydrater direkt efter tömningspasset om jag förstått det hela rätt, Vitargo eller liknande funkar säkert utmärkt. Själv gick jag loss på 3 godispåsar nyss, ungefär lika onaturligt som Vitargo men godare :). Finns säkert nyttigare saker med högt GI så som dadlar t ex...eller juice som nog är ännu bättre. Tror egentligen inte det spelar någon roll för prestationen vilka snabba kolhydrater man väljer direkt efter tömningspasset, bara magen klarar det.
Link to comment
Share on other sites

Högt GI ska det vara, dvs snabba kolhydrater direkt efter tömningspasset om jag förstått det hela rätt, Vitargo eller liknande funkar säkert utmärkt. Själv gick jag loss på 3 godispåsar nyss, ungefär lika onaturligt som Vitargo men godare :). Finns säkert nyttigare saker med högt GI så som dadlar t ex...eller juice som nog är ännu bättre. Tror egentligen inte det spelar någon roll för prestationen vilka snabba kolhydrater man väljer direkt efter tömningspasset, bara magen klarar det.

Rotebro/Everest: Färska dadlar slår sig in med ett GI på 99, dessutom är det gott och finns billigt på den lokala butiken. Jag äter inte godis av andra anledninging (jag kan inte slut och åt alltid tills jag fick ont i magen) så det går bort. Egentligen har dadlar lite högt fiberinnehåll (förhållande ca 1/12 fibrer/kolhydrat) så det är därför jag letar alternativ.

 

Tobbe F: Japp, men jag tror det har med laktosintoleransen att göra (att nersmältningen av vissa ämnen tagit stryk när jag slarvat med mjölkmat). Det är lite av eller på så att vissa grejer, som dadlar, kan jag käka hur mycket som helst av men annat blir jag kass av med en gång.

 

Sen håller jag med om att maten under loppet är viktigare, sitter och filar på det (ner till att jag har koll på hur många deciliter blåbärssoppa jag ska få i mig vid varje kontrol) med och framför allt hur jag ska få i mig en runekaka efter första backen efter start utan att stanna :)

 

Sen kan man ju planera hur mycket som helst, det är en annan sak att genomförapå loppet som jag bland annat märkte förra året när jag av outgrundlig anledning bara drack buljong i Oxkberg (och självklart då fick en svacka innan Hökberg).

Link to comment
Share on other sites

Under vecka 8 var jag på en miniträningsläger i Sälen 3 dagar (två pass per dag).

En kille som var med har kört enligt Ferry i 2 månader, han lagade all mat detta läger.

Så jag gick in under tre dagar med hård träning och extemt lite kolhydrater. Det funkade bra, jag hade lite huvudvärk dag 2 sista passet (kan bero på druckit för lite eller kosten), tränings mässigt märkte jag ingen skillnad.

 

Normalt äter jag mycket pasta, ris, potatis, vitt bröd etc.

 

Största skillnaden var att på frukosten kändes det som man åt lunch.

 

Nu på loppet körde jag Vitargo laddning, mest för att jag gjort det förut.

Vågade inte ändra det.

 

Min uppfattning är att kroppen grejar det mesta bara man är van vid det och det är svårt att känna skillnad på min nivå med de olika metoderna. (Vasan precis över 6 timmar).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...