Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur 17 ska jag bli bättre till VL 2012?


Alcazar

Recommended Posts

Såg inte ut som du tränat styrka rejält innan. Det tycker jag du ska prova.

Som Jerry ahrlin säger: Den mesta av styrketräningen kör jag på skidor/rullskidor och inte på gymmet!

Men det är klart han blev ju bara trea........ :)

Men så tar han säkert 120 i bänk utan större problem redan.

På vilket sätt är det relevant för skidåkningen? ;)

Link to comment
Share on other sites

Som Jerry ahrlin säger: Den mesta av styrketräningen kör jag på skidor/rullskidor och inte på gymmet!

Men det är klart han blev ju bara trea........ :)

Men så tar han säkert 120 i bänk utan större problem redan.

På vilket sätt är det relevant för skidåkningen? ;)

Hur menar du? :)

Att köra styrka? att köra styrka på skidor/rullisar? eller att ta 120 i bänk? :)

Link to comment
Share on other sites

Men så tar han säkert 120 i bänk utan större problem redan.

På vilket sätt är det relevant för skidåkningen? ;)

Hur menar du? :)

Att köra styrka? att köra styrka på skidor/rullisar? eller att ta 120 i bänk? :)

Det relevant är väl att Ahrlin har sådan grundträning/styrka att han inte längre behöver köra i gymmet utan kan underhålla styrkan på skidor/rullskidor.

 

Så det går inte att översätta till att men som motionär inte behöver gymmande bara för att han inte kör det, det beror på hur man har tränat innan.

Link to comment
Share on other sites

I Janne Ottosson dvd är han inne på samma linje som Jerry A. "Bättre styrketräning kan du inte få", hävdar han. Och ja - dvd:n är ganska så riktad mot medelmotionären.

 

Fast personligen tycker jag att stakmuskler på kroppen, byggda på gym, alltid piggar upp. Som ett komplement dock.

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt är det relevant för skidåkningen? ;)

Hur menar du? :)

Att köra styrka? att köra styrka på skidor/rullisar? eller att ta 120 i bänk? :)

Det relevant är väl att Ahrlin har sådan grundträning/styrka att han inte längre behöver köra i gymmet utan kan underhålla styrkan på skidor/rullskidor.

 

Så det går inte att översätta till att men som motionär inte behöver gymmande bara för att han inte kör det' date=' det beror på hur man har tränat innan.[/quote']

Det var nog 120 i bänk jag syftade på. :) har många vänner som tar 120 i bänk, men som jag med mina ynka 90 åker ifrån lätt. ;)

 

Jag vill ändå hävda att det absolut är bra att träna styrka! Inte styrka på det sättet att man isolerar enskilda muskelgrupper som man tränar var för sig, eller att man endast kör ett fåtal repetitioner tungt.

 

Att styrketräna bål, rygg, axlar och ben t.ex. ger definitivt resultat i skidspåren och jag håller inte med om att den bästa styrketräningen sker i spåret, den blir helt enkelt inte tillräckligt fokuserad.

 

Jag åkte ~40 mil skidor i vinter innan ÖS varav hälften under 3 dagar i början på januari (annars bara på helgerna fram till ÖS) och gjorde ändå mitt bästa resultat någonsin.

 

Tittar jag i min träningskalender ser man förvisso en del löpintervaller på rullband, men mest styrketräning...:)

Link to comment
Share on other sites

Variation och teknik.

 

Variera din träning så att dina pass är intervall, snabbdistans eller långdistans. Och fokusera träningspassen på vad de är - kör inte alla pass i samma fart.

 

Teknik - låter som att du har en del att tjäna på stakteknik.

 

Den styrka du behöver är inte bänkpress, utan mer av pull-ups o bålstyrka. Armhävningar är inte heller fel: för att göra 50+ armhävningar måste man ha bra bålstyrka, men för att klara 120 kg i bänk behöver man "bara" stora bröst.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant tråd eftersom Alcazar och jag verkar ligga väldigt nära varandra kapacitetsmässigt. Den största skillnaden är löpstyrkan där jag inte i är i närheten av hans kapacitet (52:30 på milen). Skidåkningen och ålder är vi dock väldigt nära varandra (ÖS på 8:03 och 44 år).

 

Sedan läste jag att ngn skrev att den bästa träningen för motionärer är 80 % A1 och 20 % A3. Det har jag mkt svårt att tro eftersom man tränar relativt lite som motionär (2-4 ggr i veckan) och att då "slöåka" 80 % av tiden borde väl inte ge maximal effekt? Man har ju hört tvärtom att man ska köra relativt hårt om inte tränar jättemycket.

 

Själv tränade jag ungefär så här i vintras:

 

Pass 1: Intervall A3, ofta 4 x 4 eller ngt liknande. 1 timme

Pass 2: Snabbdistans A2, 1 timme.

Pass 3: Snabbdistans A2, 1 timme.

Pass 4: Långpass A1/A2, 2-4 timmar.

 

Mellan 5-7 timmar i veckan alltså. Några veckor blev det mer förstås men ungefär så här såg det ut.

 

Har dock problem med min uthållighet så frågan är vad man ska förändra till nästa år. Rullskidsåkningen ska iaf öka från 40 mil till det dubbla. Annars funderar jag på att öka stavgång i backe dvs från nivå 0...

 

F.ö tror jag Alcazar skulle få störst effekt genom att förbättra tekniken med tanke på den goda löpkapaciteten.

Link to comment
Share on other sites

En fundering ang. de senaste trådarna om uteblivna framsteg. Kanske folk i själva verket tränar för mycket med tanke på möjligheterna för kroppen att tillgodogöra sig träningen? Dvs. när man borde vila är man istället ute och kör pass som endast stör återhämtningen? Har noterat att Labradoren var inne på sådana funderingar och det kan säkert ligga något i dem.
Link to comment
Share on other sites

En fundering ang. de senaste trådarna om uteblivna framsteg. Kanske folk i själva verket tränar för mycket med tanke på möjligheterna för kroppen att tillgodogöra sig träningen? Dvs. när man borde vila är man istället ute och kör pass som endast stör återhämtningen? Har noterat att Labradoren var inne på sådana funderingar och det kan säkert ligga något i dem.

Maffetone träning eller? Pulsen ska ligga på 180-ålder, +5 för bra tränade, -5 för mindre bra tränade. Ingen styrke. Då bygger man upp en god aerobiska bas och man bränner ej ut sig. Efter några månader kan man gå på med intervaller, fartlek och styrke några ggr/vecka mixat med lugna återhämtande aerobiska pass.

 

Jag har testat lite. Grymt enerverande att bli omåkt av pensionärer och tjocka tanter. Fast det är rätt skönt att vara pigg efter passen och inte helt slutkörd som man blev tidigare.

Har dock inte haft tålamod att köra lugnt i en längre period.

Link to comment
Share on other sites

Hade faktiskt aldrig hört om begreppet Maffetone. Jag tänkte mer på antalet pass, att man kanske kör för många pass med tanke på allt annat som sker i ens liv när man är mellan 30 och 40. Man borde kanske satsa på färre men bättre pass, och köra dem när man verligen är återhämtad och pigg.
Link to comment
Share on other sites

Pass 2: Snabbdistans A2, 1 timme.

Såg detta också tidligare. Snabbdistans är väl normalt benämningen när man kör i närheten av tröskeln i kanske 40 minuter? Se tex

http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=303

 

Tröskeln ligger väl också normalt i A3, 87%-90% kanske. Jag är inte helt insatt i de svenska sonerna (tex var man normalt säger att tröskeln är) men snabbdistans i A2 låter inte helt rätt. Jag tror du skulle få ut mer av träningen genom att ligga på en högre intensitet om du vill köra någorlunda hårt i en timme.

Link to comment
Share on other sites

Maffetone träning eller? Pulsen ska ligga på 180-ålder, +5 för bra tränade, -5 för mindre bra tränade. Ingen styrke. Då bygger man upp en god aerobiska bas och man bränner ej ut sig. Efter några månader kan man gå på med intervaller, fartlek och styrke några ggr/vecka mixat med lugna återhämtande aerobiska pass.

 

Jag har testat lite. Grymt enerverande att bli omåkt av pensionärer och tjocka tanter. Fast det är rätt skönt att vara pigg efter passen och inte helt slutkörd som man blev tidigare.

Har dock inte haft tålamod att köra lugnt i en längre period.

Jag testade Maffetone-träning för löpning en höst för några år sedan. Jag körde i två månader strikt bara långa jättelugna pass. Resultat: Ont i knäna och ingen resultatförbättring alls.

Link to comment
Share on other sites

Pass 2: Snabbdistans A2' date=' 1 timme.[/quote']

Såg detta också tidligare. Snabbdistans är väl normalt benämningen när man kör i närheten av tröskeln i kanske 40 minuter? Se tex

http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=303

 

Tröskeln ligger väl också normalt i A3, 87%-90% kanske. Jag är inte helt insatt i de svenska sonerna (tex var man normalt säger att tröskeln är) men snabbdistans i A2 låter inte helt rätt. Jag tror du skulle få ut mer av träningen genom att ligga på en högre intensitet om du vill köra någorlunda hårt i en timme.

Du har säkert rätt. Jag har nog inte så bra koll på benämningar etc.

 

Vad jag menar är att jag kör dessa pass ganska hårt (tröskel?) men inte maxfart.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...