Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Farligt med träning?!


TT

Recommended Posts

Vad säger ni om artrosrapporten som kom idag? Hårdtränande Vasaloppsåkare löper stor risk att drabbas av artros (ledförslitning) med sådan svårighetsgrad att man måste få en ledprotes inopererad. Tydligen var risken större ju snabbare (mer hårdträning) man åkte. Tycker inte att det var så kul att höra faktiskt. :(

Kanske dags att dra ned på ambitionsnivån för att slippa få problem med att röra sig överhuvudtaget i 50-60 årsåldern.

Link to comment
Share on other sites

Var hittade du denna?

På radio och nästan varenda tidnings websida. Även på SVT: http://svt.se/2.21335/1.2378754/okad_artrosrisk_vid_tuff_traning

Studien finns här:

 

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0018339

 

Har inte hunnit läsa igenom. Ngn som har gjort och det förstår vad det i så fall beror på. Ökad fysisk träning i sig dvs förhöjd puls under viss tid av dygnet, då borde samma sak gälla all konditionsträning. Eller rörelserna under skidåkning i sig eller annan träning företrädesvis löpning som de flesta också tränar.

Link to comment
Share on other sites

Det lönar sig att fråga ordentligt när vetenskapen uttalat sig.

 

Mina frågor

 

De som har ökat risk är de som presterar högt och ofta. Är det skid-/rullskidåkningens fel eller är det så att löpningen som många av dem ägnar sig åt också frestar på leden?

 

Ett otal skidåkare åka skidor för att de får problem med leden inom annan idrott. Är det dessa som redan har problem som syns i siffrorna?

 

Har de utövare som får problem lagt in regelbundna vilodagar, tex träning bara varannan dag.

 

Hur är det med intensiteten: låg elle högintensiv? Långpass, korta pass?

 

grusmannen

Link to comment
Share on other sites

all träning bryter ner kroppen som antagligen alla här vet. Det är i vila kroppen återhämtar sig och byggs upp. Studiens slutsats är (tycker jag) inte särkilt förvånande med tanke på detta. Om man bryter ner kroppen för mycket utan att vila så ökar riskerna för artros. men det intressanta skulle vara att jämföra i vilken omfattning hårt tränande individer drabbas jämfört med icke tränande individer. Jg har inte läst studien. Bara mina ringa tankar om detta ;)

 

Det mästa går att bevisa/manipuler för att få det att bli som man vill när man använder statisktik!!

Link to comment
Share on other sites

det intressanta skulle vara att jämföra i vilken omfattning hårt tränande individer drabbas jämfört med icke tränande individer. Jg har inte läst studien. Bara mina ringa tankar om detta ;)

Det är väl i princip det man gjort genom att jämföra drygt 50.000 Vasaloppsåkare. Man det att svår artros är vanligare bland de vältränade jämfört med de mer ordinära motionärerna och bland dessa finns säkert en hel del mer eller mindre otränade.

Det har länge varit känt att elitidrott är en riskfaktor när det gäller artros, men jag trodde inte att skidåkning tillhörde de riskabla idrotterna.

Link to comment
Share on other sites

Fick en ny höft trotts att jag "bara" är 40, ytersättningsprotes som ska hålla hela livet och inte innebära någon rörelsebegränsning eller restriktioner. Sprang igår för första gången på några år, men jag har kunnat åka skidor och rullskidor hela tiden, fick ont av diagonal på slutet innan operation. Men att springa var inte på kartan. Så det kan ju vara att sådana som jag dras till skidåkning, skulle du göra samma undersökning för marathon så är sådan som jag inte med och därmed skulle slutsatsen av undersökning av 50 000 marathonlöpare bli att spring marathon för då får du bra leder. Nu ska jag också läsa undersökningen:)
Link to comment
Share on other sites

JAg har läst igenom studien och tycker den är mycket bra, och är inte förvånad. Frågan är inte OM vasaloppsåkare får artrit, men HUR många fler jämfört med vanliga dödliga.

 

Dom kom fram till att av 54.000 åkare fick 570 skador/ont i knä och höfter.. alltså lite mer en 1%.

Om man jämför med befolkningen var knä artrit lite högre för vasaloppsåkare (ett par extra personer), och höftleden tog mera stryk (par hundra mer än befolkningen).

 

Om man har åkt många snabba lopp tar kroppen mer stryk. so what.....

När jag tittar på det hela gör det mej ingenting. Risken att förstöra knän och höft är inte så stort.

Dessutom är de "gamla" data from 90.talet. Nuförtiden finns det rätt bra behandling för artrit samt mycket bättre preventiva åtgärder (bättre träningsupplägg, medicin osv).

 

I all sporter (kanske inte i schack eller darts) kan man få förslitningsskador. Hellre sporta än ligga i soffan!

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att jämföra hur många av de som låg i riskzonen av artrås drabbas av hjärtproblem och andra liknande åkommor jämfört med otränade och se hur det väger upp med förslitningsskadorna då man tränar... Jag gillar inte sättet de vinklar artikeln, det är givetvis 100x bättre att träna än att ligga still så då får man väl ta den risken för att minimera andra risker som är ganska så mycket farligare.
Link to comment
Share on other sites

Läste i NWT i morse och tyckte det lät lite motsägelsefullt.

 

Risken var större ju snabbare du åkte Vasaloppet samtidigt som man, om jag inte kommer ihåg fel, rekommenderade att köra mer rullskidor och cykel istället för den slitsamma löpningen.

Och hade träning inriktad på just Vasaloppet varit boven borde väl armbågs- och axelleder varit de som först och främst råkat illa ut?

 

Det hade väl varit bättre de varnade för att träna inför marathonlopp istället?

För i den gruppen lär de kunna hitta många med slitna leder...

 

Tror det är Stockholm Marathon som lobbar eftersom de inte får vara med i en Svensk Klassiker. ;)

Link to comment
Share on other sites

jag tror, men har inte läst studien än, att det kan vara ganska många som börjar motionera med skidåkning, köra vasalopp mm, i medelåldern. En av orsakerna är just för att "knäna/höfterna inte håller längre" för löpning, fotboll osv. Jag upplever det på min mottagning i alla fall.

Det jag menar är att "inklusionskriterierna" för att komma i träningsgruppen, dvs vasaloppsgruppen, kan vara att det finns personer som vill träna, men skidor är det bästa/minst smärtsamma för lederna..

 

Någon som läst studien och sedan funderat?

Link to comment
Share on other sites

jag tror, men har inte läst studien än, att det kan vara ganska många som börjar motionera med skidåkning, köra vasalopp mm, i medelåldern. En av orsakerna är just för att "knäna/höfterna inte håller längre" för löpning, fotboll osv. Jag upplever det på min mottagning i alla fall.

Det jag menar är att "inklusionskriterierna" för att komma i träningsgruppen, dvs vasaloppsgruppen, kan vara att det finns personer som vill träna, men skidor är det bästa/minst smärtsamma för lederna..

 

Någon som läst studien och sedan funderat?

Instämmer i att många med problem väljer skidåkning för att kunna fortsätta idrotta. Annan forskning visar att soffliggande kan förvärra led/broskskader.

Link to comment
Share on other sites

"Background

 

To complete long-distance ski races, regular physical exercise is required. This includes not only cross-country skiing but also endurance exercise during the snow-free seasons. The aim of this study was to determine whether the level of physical exercise is associated with future risk of severe osteoarthritis independent of previous diseases and injuries."

 

"We conclude that intensive exercise, at a level required to complete multiple and fast long-distance skiing races, is associated with a higher risk of severe knee and hip osteoarthritis."

 

Jag hittar hittar rekommendationer el.dyl. i artikeln. Det är en helt saklig rapport baserad på ett massivt material. Kanske man kan sammanfatta det hela med att nån av de som skriver mest här på Skidforum med 100 % säkerhet sitter med knäproteser pga. träningen i något skede?

Link to comment
Share on other sites

Man har jämfört personer som åkt vasaloppet med patientjournaler. Det som hade besvär (sökt vård) innan -87 (?) har man exkluderat i studien.

Som jag förstog det så har man inte pratat/träffat individerna.

Det kan ju faktiskt vara så att man har haft ont i knäna tidigare utan att man sökt vården för det och märkt att det gått bra att åka skidor och därmed fortsatt med detta...

 

Jag håller med om att det har blivit mkt fokus på att det skulle vara farlig, men det är ju som sagt bara runt 1% som fick artros...

Jag vill minnas att det var samma grupp som gjordew studien om vasaloppsåkare och hjärtbesvär. Den visade väl på positiva resultat? Man kanske skulle samköra all data och se vad resultatet blir då?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är bra att man lyfter fram att även skidåkare är utsatta, samt att de lyfter fram all den träning som en skidåkare gör under ett år. Jag slutade med löpning pga. knäproblem, men efter intensivt diagonalande uppför backar känner jag tydliga smärtor i knäna. Avlastar jag benen genom att staka uppför kommer armbågarna emot. Skidåkning har ett rykte om sig att vara snäll mot kroppen, men det gäller knappast när träningsmängden och intensiteten ökar.

 

All hård träning är ju i egentligen "onaturlig". Det är ett slags lyx man gör för att det är roligt och för att man vill ha innehåll i livet. Men priset är ofta en tidigare utsliten kropp.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag läst studien, det är detta som gör att jag inte tror man kan dra någon slutsats från den:

"We excluded 463 individuals (439 men and 24 women) from the study base because prior to study entry (i.e., the last race) they had had a diagnosis of osteoarthritis."

 

(Jag är nog en datapunkt i studien eftersom mitt första Vasalolopp var 98 och idag har jag en hip arthroplasty, dvs ny höft, fast jag gjorde operationen utomlands nu i november eftersom jag ville bli opererad av en av de bästa på ytersättingsproteser och här i Sverige är det på experimentstadiet, så studien kanske missat mig trotts att jag får ersättning för operationen av FK.)

 

När du har fått diagnosen osteoarthritis har det gått långt eftersom en röntgen som bekräftar detta får man först efter att man har väldigt ont, och om man verkligen står på sig och är påläst.

 

Det är muskulärt, du är för ung sa husläkaren, och skulle det vara osteoarthritis så har du ändå inte tillräckligt ont, det är bättre att vänta eftersom en traditionell protes (något annat kände han inte till) sliter du ut.

 

Många såsom jag som vill träna och har problem med höftleden väljer skidåkning långt långt LÅNGT innan du fått diagnosen osteoarthritis.

 

För att du ska bli en datapunkt i studien måste du också fått en ny höft, inte bara behöva det. Tror Vasaloppsåkaren är mer driftig än medel och ser till att få en ny höftled innan Landstingens rekommendationer, inte kunna gå mer än typ 500 meter. Ju snabbare och fler Vasalopp du åker desto större krav har du nog också på kroppen. Fler medelsvennsons än Vasaloppsåkare får troligtvis inte heller än ny höft p g a att de anses vara för farligt att operera dom p g a deras hälsotillstånd.

 

Ovanstående punkter gör att jag har svårt att tro på slutsatsen att det skulle vara farligt för höft och knäled med längdskidåkning baserat på detta material.

Link to comment
Share on other sites

jag har svårt att tro på slutsatsen att det skulle vara farligt för höft och knäled med längdskidåkning baserat på detta material.

Men det är inte det som är deras slutsats.

 

"Background

 

To complete long-distance ski races, regular physical exercise is required. This includes not only cross-country skiing but also endurance exercise during the snow-free seasons. The aim of this study was to determine whether the level of physical exercise is associated with future risk of severe osteoarthritis independent of previous diseases and injuries."

 

"We conclude that intensive exercise, at a level required to complete multiple and fast long-distance skiing races, is associated with a higher risk of severe knee and hip osteoarthritis."

Link to comment
Share on other sites

Jag är inne på Vasa's linje.

Var stakningen lika vanligt på 90-talet som nuförtiden? Eller var det mest diagonala då? Det kan ha mycket betydelse för resultaten ang. knä och höft problem jämfört med armar/ryggen.

Även om VL är "klassisk" så är det i princip stakåkning som gäller (speciellt för dom snabbare).

Jag är ingen fysiolog, men tror att stakning tar inte på höfterna samma sätt som diagonala.

 

Hur tränade dom flesta på den tiden (spec. dom som körde flera lopp)? Kan mycket löpning vara "boven"? Samt dålig teknik? Forskarna skrev om rullskidor, men rullskidor kunde knappast har varit så populär på 90-talet som träningsform om man jämför med nuförtiden?

 

Jag tar det hela med en nypa, nej, hink salt. Det är klart man kan få förslitingsskador. Hellre fokusera på teknik, bra fys träning, kost osv.

 

Det är mycket MER interessant om man tittar på åkare som INTE får artrit (speciellt eliten). VARFÖR? Åker Svan, Wassberg, Mogren, Alsgaard, Daehlie, Oscar Svärd osv osv runt i rullstol? Jag tror svaret är ganska enkelt. Jag är ganska säker att Mora-Nisse inte fick problemer heller.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror folk läser för mycket in i studien. Det verkar "bara" vara en statistisk studie om vasaloppet och det är ingen jämförelse med andra aktiviter eller förklaring till varför en del folk får problem.

 

Jag kan dock vara enig med en del av det rotebrostakarn skrev. Det är nog troligare är aktive personer jobbar mer för att få rätt vård.

Link to comment
Share on other sites

jag har svårt att tro på slutsatsen att det skulle vara farligt för höft och knäled med längdskidåkning baserat på detta material.

Men det är inte det som är deras slutsats.

 

"Background

 

To complete long-distance ski races' date=' regular physical exercise is required. This includes not only cross-country skiing but also endurance exercise during the snow-free seasons. The aim of this study was to determine whether the level of physical exercise is associated with future risk of severe osteoarthritis independent of previous diseases and injuries."

 

"We conclude that intensive exercise, at a level required to complete multiple and fast long-distance skiing races, is associated with a higher risk of severe knee and hip osteoarthritis."[/quote']

Jag rättar mig själv med STORA BOKSTÄVER:

"jag har svårt att tro på slutsatsen att det skulle vara farligt för höft och knäled med VASALOPPS-längdskidåkning baserat på detta material. "

Trodde det var underförstått och självklart, den empiriska grunden i studien är Vasaloppslängdskidåkning.

Link to comment
Share on other sites

jag har svårt att tro på slutsatsen att det skulle vara farligt för höft och knäled med längdskidåkning baserat på detta material.

Men det är inte det som är deras slutsats.

 

"Background

 

To complete long-distance ski races' date=' regular physical exercise is required. This includes not only cross-country skiing but also endurance exercise during the snow-free seasons. The aim of this study was to determine whether the level of physical exercise is associated with future risk of severe osteoarthritis independent of previous diseases and injuries."

 

"We conclude that intensive exercise, at a level required to complete multiple and fast long-distance skiing races, is associated with a higher risk of severe knee and hip osteoarthritis."[/quote']

Jag rättar mig själv med STORA BOKSTÄVER:

"jag har svårt att tro på slutsatsen att det skulle vara farligt för höft och knäled med VASALOPPS-längdskidåkning baserat på detta material. "

Trodde det var underförstått och självklart, den empiriska grunden i studien är Vasaloppslängdskidåkning.

Men de påstår inte att Vasaloppsåkning är skadligt, snarast tvärtom:

 

"Undoubtedly, participation in sports and exercise has a positive effect on health in most people. Evidence shows that moderate habitual exercise at middle and old age does not increase the risk of developing osteoarthritis."

 

De skriver explicit:

 

"...intensive exercise, at a level required to complete multiple and fast long-distance skiing races, is associated with a higher risk of severe knee and hip osteoarthritis."

 

 

Det är frågan om två helt skilda saker.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...