Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävlingsregler för rullskidor


Volevodin

Recommended Posts

Tack för informationen. Jag bara undrar varför det finns en begränsning för att använder gummihjul på Tidaholmsloppet' date=' som fick nyligen seedningsstatus för Vasaloppet. Är det legitim enligt förbundets regler?[/quote']

Det är en vansinnig egen regel som dom inför ja, följer inte skidförbundets regler. Innebär en mycket orättviss tävling.

Kan man/du/förbundet göra nånting emot det?

Jag är med att det kan blir orättviss och försår inte anledning till regel. Parallelt finns ju en tävling på inlines och de ska säkert inte köra på gummihjul.

Maila dom! Fråga dom så får vi väl se

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Helt underbart tokigt!!! Är det någon som vill hålla liv i denna tråd???

 

Själv har jag gamla gummi-1or, så jag har väl möjligheten. Men det är ju inte något man skulle rekommendera någon att köpa idag. Är det någon med tävlingshjul bara i PU, som kan börja bombardera dem med mail??? Jag följer gärna med i klagokören...

Link to comment
Share on other sites

Helt underbart tokigt!!! Är det någon som vill hålla liv i denna tråd???

 

Själv har jag gamla gummi-1or, så jag har väl möjligheten. Men det är ju inte något man skulle rekommendera någon att köpa idag. Är det någon med tävlingshjul bara i PU, som kan börja bombardera dem med mail??? Jag följer gärna med i klagokören...

Hej alla ja hänger inte med här i svängarna va får man ha för hjul i tidaholm ???

Link to comment
Share on other sites

Kanske så kommer de att lägga till att bara gummihjul med motstånd två är tillåtna även om det inte står så nu. Gummihjul var ett krav från VL för att loppet skulle bli seedningsgrundande. Gummi-ettor är nästan lika snabba som dagens PU-hjul så det tillför inte mkt till begränsning av farten och därmed iof inte heller ngt till sk trimning som jag ser som rätt ointressant i sammanhanget. Det kan vi lämna åt sidan.

 

Att bara tillåta gummihjul gör det iof väldigt lätt att kontrollera, så länge ingen börjar tillverka svarta PU-hjul vilket givetvis är möjligt, men börjar man begränsa vilken typ av gummihjul som får användas blir det svårt.

Link to comment
Share on other sites

Kanske så kommer de att lägga till att bara gummihjul med motstånd två är tillåtna även om det inte står så nu. Gummihjul var ett krav från VL för att loppet skulle bli seedningsgrundande. Gummi-ettor är nästan lika snabba som dagens PU-hjul så det tillför inte mkt till begränsning av farten och därmed iof inte heller ngt till sk trimning som jag ser som rätt ointressant i sammanhanget. Det kan vi lämna åt sidan.

 

Att bara tillåta gummihjul gör det iof väldigt lätt att kontrollera, så länge ingen börjar tillverka svarta PU-hjul vilket givetvis är möjligt, men börjar man begränsa vilken typ av gummihjul som får användas blir det svårt.

vet du om det beror på att sträckan är så kort för att få upp åktiden eller något generellt ställningstagande som VL gjort i stil med att man tycker gummihjul är mer skidlika?

 

finns ju då en öppning att ha en tävlingsklass med fria hjul och en Vasaloppklass med begränsning. nu strider ju iofs detta också mot tävlingsreglerna men verkar ju förekomma regelbundet och har tidigare nämnts i denna tråd av bl a Skåningen.

lite som jag var inne på tidigare också att man göra upplägget på en tävling på ett sådant sätt att de flesta väljer Vasaloppsklassen framför tävlingsklassen.

Link to comment
Share on other sites

Kanske så kommer de att lägga till att bara gummihjul med motstånd två är tillåtna även om det inte står så nu. Gummihjul var ett krav från VL för att loppet skulle bli seedningsgrundande. Gummi-ettor är nästan lika snabba som dagens PU-hjul så det tillför inte mkt till begränsning av farten och därmed iof inte heller ngt till sk trimning som jag ser som rätt ointressant i sammanhanget. Det kan vi lämna åt sidan.

 

Att bara tillåta gummihjul gör det iof väldigt lätt att kontrollera' date=' så länge ingen börjar tillverka svarta PU-hjul vilket givetvis är möjligt, men börjar man begränsa vilken typ av gummihjul som får användas blir det svårt.[/quote']

vet du om det beror på att sträckan är så kort för att få upp åktiden eller något generellt ställningstagande som VL gjort i stil med att man tycker gummihjul är mer skidlika?

 

finns ju då en öppning att ha en tävlingsklass med fria hjul och en Vasaloppklass med begränsning. nu strider ju iofs detta också mot tävlingsreglerna men verkar ju förekomma regelbundet och har tidigare nämnts i denna tråd av bl a Skåningen.

lite som jag var inne på tidigare också att man göra upplägget på en tävling på ett sådant sätt att de flesta väljer Vasaloppsklassen framför tävlingsklassen.

Tidaholm har aldrig haft begränsning förut och bankaraktären tycker jag inte kräver det heller. Körde banan förra året med ny sträckning jämfört med tidigare år. En väldigt fin bana men lite väl flack tycker jag. Har bara pratat med Tidaholmsarrangören idag inte med VL. Han sa inte mkt mer än att det var ett krav med gummihjul från VL för att det skulle få seedning och kanske även att de trodde de skulle få fler motionärer med sina befintliga skidor med på det sättet.

 

Frågade också om de inte kunde öka banlängden en del och de har/skall titta på detta. Lite tråkigt besked också att tävlingen inte kommer att gälla som DM för Västergötland eftersom det blir för mycket jobb totalt. Jag påpekade även att seedningen vid starten är väldigt viktig om det blir många anmälda.

Link to comment
Share on other sites

Helt underbart tokigt!!! Är det någon som vill hålla liv i denna tråd???

 

Själv har jag gamla gummi-1or, så jag har väl möjligheten. Men det är ju inte något man skulle rekommendera någon att köpa idag. Är det någon med tävlingshjul bara i PU, som kan börja bombardera dem med mail??? Jag följer gärna med i klagokören...

Finns definitivt inte ngt mer komfortabelt att köra på än gummi-ettor så av det skälet kan de rekommenderas. Har ett par slitna kvar som jag vårdar ömt. Men det paradoxala i sammanhanget är ju att det nog är väldigt få som har gummi-ettor nu säkerligen betydligt färre än som har PU-tävlingshjul vilket i princip innebär att den genomsnittliga inträdesbiljetten för att få likvärdigt rull nu blir högre än förut vilket nog inte var meningen.

Link to comment
Share on other sites

Finns definitivt inte ngt mer komfortabelt att köra på än gummi-ettor så av det skälet kan de rekommenderas. Har ett par slitna kvar som jag vårdar ömt. Men det paradoxala i sammanhanget är ju att det nog är väldigt få som har gummi-ettor nu säkerligen betydligt färre än som har PU-tävlingshjul vilket i princip innebär att den genomsnittliga inträdesbiljetten för att få likvärdigt rull nu blir högre än förut vilket nog inte var meningen.

Visst är det mjuka gummit skönare än hård PU, samt att det inte blir lika halt i regn. Det jag menade var att jag numera inte skulle rekommendera att köpa 1-or för den som vill börja tävla, då jag tror PU-hjul kommit för att stanna. (Tror t.o.m. jag har kvar två jättegamla elpex-team-1-or, men bara framhjul.)

 

Jag undrar om inte Vasaloppet tänker lite fel. Borde istället varit bättre med krav på en längre bana, kanske minimum 60 km.

Link to comment
Share on other sites

Finns definitivt inte ngt mer komfortabelt att köra på än gummi-ettor så av det skälet kan de rekommenderas. Har ett par slitna kvar som jag vårdar ömt. Men det paradoxala i sammanhanget är ju att det nog är väldigt få som har gummi-ettor nu säkerligen betydligt färre än som har PU-tävlingshjul vilket i princip innebär att den genomsnittliga inträdesbiljetten för att få likvärdigt rull nu blir högre än förut vilket nog inte var meningen.

Visst är det mjuka gummit skönare än hård PU' date=' samt att det inte blir lika halt i regn. Det jag menade var att jag numera inte skulle rekommendera att köpa 1-or för den som vill börja tävla, då jag tror PU-hjul kommit för att stanna. (Tror t.o.m. jag har kvar två jättegamla elpex-team-1-or, men bara framhjul.)

 

Jag undrar om inte Vasaloppet tänker lite fel. Borde istället varit bättre med krav på en längre bana, kanske minimum 60 km.[/quote']

Det håller ja med på minst 60 km o låt alla köra på 2-or o låt folk trimma bäst de vill he he

Link to comment
Share on other sites

Finns definitivt inte ngt mer komfortabelt att köra på än gummi-ettor så av det skälet kan de rekommenderas. Har ett par slitna kvar som jag vårdar ömt. Men det paradoxala i sammanhanget är ju att det nog är väldigt få som har gummi-ettor nu säkerligen betydligt färre än som har PU-tävlingshjul vilket i princip innebär att den genomsnittliga inträdesbiljetten för att få likvärdigt rull nu blir högre än förut vilket nog inte var meningen.

Visst är det mjuka gummit skönare än hård PU' date=' samt att det inte blir lika halt i regn. Det jag menade var att jag numera inte skulle rekommendera att köpa 1-or för den som vill börja tävla, då jag tror PU-hjul kommit för att stanna. (Tror t.o.m. jag har kvar två jättegamla elpex-team-1-or, men bara framhjul.)

 

Jag undrar om inte Vasaloppet tänker lite fel. Borde istället varit bättre med krav på en längre bana, kanske minimum 60 km.[/quote']

Det håller ja med på minst 60 km o låt alla köra på 2-or o låt folk trimma bäst de vill he he

För arrangörerna blir det näst intill omöjligt att kolla de pyttesmå stämplarna på alla hjul på alla deltagare. Därav kanske kravet på bara "gummi". Själv har jag inte ens stämplar på alla mina gummihjul. Därav min fundering på fria hjul men längre sträcka...

Link to comment
Share on other sites

Finns definitivt inte ngt mer komfortabelt att köra på än gummi-ettor så av det skälet kan de rekommenderas. Har ett par slitna kvar som jag vårdar ömt. Men det paradoxala i sammanhanget är ju att det nog är väldigt få som har gummi-ettor nu säkerligen betydligt färre än som har PU-tävlingshjul vilket i princip innebär att den genomsnittliga inträdesbiljetten för att få likvärdigt rull nu blir högre än förut vilket nog inte var meningen.

Visst är det mjuka gummit skönare än hård PU' date=' samt att det inte blir lika halt i regn. Det jag menade var att jag numera inte skulle rekommendera att köpa 1-or för den som vill börja tävla, då jag tror PU-hjul kommit för att stanna. (Tror t.o.m. jag har kvar två jättegamla elpex-team-1-or, men bara framhjul.)

 

Jag undrar om inte Vasaloppet tänker lite fel. Borde istället varit bättre med krav på en längre bana, kanske minimum 60 km.[/quote']

Håller med om längden, kanske längre ändå! Tidaholm skulle tex kunna köras två varv. Jo jag förstod vad du menade och håller med om att även om Gummi-ettor det är sköna så är de som sagt väldigt udda nu eftersom de går aningens trögare än PU-hjul och alltså inte är så roliga att tävla på men ändå inte erbjuder träningsmotstånd/säkerhet. Skulle inte heller rekommendera ngn att köpa dem förrän man redan har minst fyra andra par rullskidor. När jag köpte mina hade jag bara ett par tvåor och alla med gummi-ettor bara försvann i nedförsbackarna.

Link to comment
Share on other sites

Tanken från arrangörerna är rätt, men det blir ändå fel, då man inte räknat med att det finns gummiettor.

 

Detta visar än mer att bestämmelserna behöver revideras, så att det går att ordna tävlingar både med fria hjul och med begränsningar. tex standardisering av gummihjul och obligatorisk märkning för att få säljas ute på marknaden.

 

Men denna tävling är viktig att den genomförs med de bestämmelser som finns i inbjudan (även om det blir lite orättvist), då det kan ge värdefull kunskap inför den fortsatta utvecklingen av tävlingsverksamheten inom rullskidsporten. Jag är övertygad att tävlingsklasserna med PU-hjul har allt att vinna på att det ordnas rullskidtävlingar med hjulbegränsning, då det så småningom "kommer upp" deltagare från denna kategori. Jag förstår därför inte motståndet, borde väl uppmuntras i stället.

 

Sen tror jag inte att folk springer iväg och köper gummiettor (om de finns ?) bara för en enda tävling, hjul som sen kanske inte kommer till användning på fler tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

För arrangörerna blir det näst intill omöjligt att kolla de pyttesmå stämplarna på alla hjul på alla deltagare. Därav kanske kravet på bara "gummi". Själv har jag inte ens stämplar på alla mina gummihjul. Därav min fundering på fria hjul men längre sträcka...

Jo, troligen är det så de tänker, stämplar är svåra att kolla och finns inte på alla märken, därför bara begränsningen till materialet "gummi".

Link to comment
Share on other sites

Tanken från arrangörerna är rätt, men det blir ändå fel, då man inte räknat med att det finns gummiettor.

 

Detta visar än mer att bestämmelserna behöver revideras, så att det går att ordna tävlingar både med fria hjul och med begränsningar. tex standardisering av gummihjul och obligatorisk märkning för att få säljas ute på marknaden.

 

Men denna tävling är viktig att den genomförs med de bestämmelser som finns i inbjudan (även om det blir lite orättvist), då det kan ge värdefull kunskap inför den fortsatta utvecklingen av tävlingsverksamheten inom rullskidsporten. Jag är övertygad att tävlingsklasserna med PU-hjul har allt att vinna på att det ordnas rullskidtävlingar med hjulbegränsning, då det så småningom "kommer upp" deltagare från denna kategori. Jag förstår därför inte motståndet, borde väl uppmuntras i stället.

 

Sen tror jag inte att folk springer iväg och köper gummiettor (om de finns ?) bara för en enda tävling, hjul som sen kanske inte kommer till användning på fler tävlingar.

Det är klart man som arrangör känner till att det finns gummiettor annars har man ju noll kunskap om rullskidor, frågan är väl snarare om VL och arrangören tänkt på konsekvenserna.

 

Vad är det för erfarenheter vi kan dra av detta som inte redan dragits, det har ju tävlats betydligt längre på gummi än PU så jag tror nog det mesta redan erfarits?

 

Jag är rädd att den här tvälingen kan bli lite en besvikelse, arrangören vill givetvis väldigt gärna vara seedningsgrundande för VL och bäjer sig för dess krav för att få många åkare. JAg tror dock att gummikravet gör att endast de få åkare som har gummiettor kommer att ställa upp, man når alltså inte motionärerna med vanliga träningshjul och inte de aktiva rullskidsåkare som har tävlingsskidor med PU. Kvar blir vi fossiler som innehar gummiettor vilket nog inte är så många jämförelsevis.

 

Däremot håller jag med om att tävlingsreglerna borde ändras så att det finns möjlighet att ha en klass med lokala begränsningar, fast med krav att det då finns en tävlingklass där frihjul är tillåtet.

 

 

Risken finns också att folk kommer med en massa olika kreativa kombinationer eftersom man inte hänvisar till SSF:s regler i inbjudan utan enbart två rader i inbjudan. SOm jag tolkar det är det tillåtet att köra med trehjulingar, skateskidor eller klassiska skidor utan spärr.

 

Sedan kan man fråga sig vem det är som bestämmer i skidsverige är VL eller SSF?

Link to comment
Share on other sites

Tanken från arrangörerna är rätt' date=' men det blir ändå fel, då man inte räknat med att det finns gummiettor.

 

Detta visar än mer att bestämmelserna behöver revideras, så att det går att ordna tävlingar både med fria hjul och med begränsningar. tex standardisering av gummihjul och obligatorisk märkning för att få säljas ute på marknaden.

 

Men denna tävling är viktig att den genomförs med de bestämmelser som finns i inbjudan (även om det blir lite orättvist), då det kan ge värdefull kunskap inför den fortsatta utvecklingen av tävlingsverksamheten inom rullskidsporten. Jag är övertygad att tävlingsklasserna med PU-hjul har allt att vinna på att det ordnas rullskidtävlingar med hjulbegränsning, då det så småningom "kommer upp" deltagare från denna kategori. Jag förstår därför inte motståndet, borde väl uppmuntras i stället.

 

Sen tror jag inte att folk springer iväg och köper gummiettor (om de finns ?) bara för en enda tävling, hjul som sen kanske inte kommer till användning på fler tävlingar.[/quote']

Det är klart man som arrangör känner till att det finns gummiettor annars har man ju noll kunskap om rullskidor, frågan är väl snarare om VL och arrangören tänkt på konsekvenserna.

 

Vad är det för erfarenheter vi kan dra av detta som inte redan dragits, det har ju tävlats betydligt längre på gummi än PU så jag tror nog det mesta redan erfarits?

 

Jag är rädd att den här tvälingen kan bli lite en besvikelse, arrangören vill givetvis väldigt gärna vara seedningsgrundande för VL och bäjer sig för dess krav för att få många åkare. JAg tror dock att gummikravet gör att endast de få åkare som har gummiettor kommer att ställa upp, man når alltså inte motionärerna med vanliga träningshjul och inte de aktiva rullskidsåkare som har tävlingsskidor med PU. Kvar blir vi fossiler som innehar gummiettor vilket nog inte är så många jämförelsevis.

 

Däremot håller jag med om att tävlingsreglerna borde ändras så att det finns möjlighet att ha en klass med lokala begränsningar, fast med krav att det då finns en tävlingklass där frihjul är tillåtet.

 

 

Risken finns också att folk kommer med en massa olika kreativa kombinationer eftersom man inte hänvisar till SSF:s regler i inbjudan utan enbart två rader i inbjudan. SOm jag tolkar det är det tillåtet att köra med trehjulingar, skateskidor eller klassiska skidor utan spärr.

 

Sedan kan man fråga sig vem det är som bestämmer i skidsverige är VL eller SSF?

De bör nog hänvisa till reglerna med undantag för....Annars kan de bli det kaos:). Tror tyvärr det kommer rätt många som inte känner till skillnaden mellan ettor och tvåor eller inte bryr sig men sannolikt betydligt färre totalt än på AL.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara i Swe och Nor som har märkning 1,2,3,4 på hjulen alltså då är det 3 märken när det finns över 20 olika märken vad jag vet om. Går vi långt tillbaka när ex. Svenskskidan Turbo kom. De standardhjul som satt på går näst intill som racerhjul och har ingen märkning.

 

Bland dessa 3 märkena så skiljer det mellan samma märkning och årgångar.

 

Gummihjul går relativt bra om väger mindre än 70kg. Men ju mer man väger desto ormigare blir de att åka på. De enda hjul som jag tycker är lite otäckt att åka på är gummi 1:or och 2:or pga deras svampighet. När jag tränar på gummi är det i regel på 4:or då de ger en annan stabilitet. PU har jag även i långsamt material och de är stabil och fin att åka på men när det ska gå så långsamt är gummi att föredra.

 

Vill VL att de ska gå riktigt skidlikt så måste man ner på 5:a i rullmotstånd men det tycker de flesta att det är riktigt tråkigt att åka på speciellt vid tävling.

 

Min åsikt om sidning är att låt rullskidor ge ca lika eller ett led sämre. Använd vilken utrustning du vill. För på vintern kör folk på från ovallat till cera och vissa på träskidor resp. plast.

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker är intressant med detta loppet är hur bra seedningsunderlag det ger. Om man räknar bort dem som kör på gummiettor eller andra snabba gummihjul och tittar neråt i resultatlistan. Blir resultatet mer likt ett seedningslopp på snö än om loppet skulle gått på PU-hjul ?

Jag tycker inte att vi skall ta den diskussionen nu, då vi inte har något underlag att utgå ifrån. Här finns duktiga statistiker på forumet, som kan få fram statistik efter loppet. Var inte så negativa, vi kan väl vänta och se, vad som händer. :)

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker är intressant med detta loppet är hur bra seedningsunderlag det ger. Om man räknar bort dem som kör på gummiettor eller andra snabba gummihjul och tittar neråt i resultatlistan. Blir resultatet mer likt ett seedningslopp på snö än om loppet skulle gått på PU-hjul ?

Jag tycker inte att vi skall ta den diskussionen nu, då vi inte har något underlag att utgå ifrån. Här finns duktiga statistiker på forumet, som kan få fram statistik efter loppet. Var inte så negativa, vi kan väl vänta och se, vad som händer. :)

Alliansloppet ifjol hade mycket bra seedning som stämmde mycket bra.

Den inofficiella seedningslista som gjordes på 2009 säger samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Om jag skall våga mig på en teori om loppets framtid, så beror det på hur "bra" det blir i seedningshänseende och hur många snabbrullande "gummiåkare" som ställer upp. Därför vore det bra om det inhämtades synpunkter från åkarna efter loppet tex genom en enkel enkät.
Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker är intressant med detta loppet är hur bra seedningsunderlag det ger. Om man räknar bort dem som kör på gummiettor eller andra snabba gummihjul och tittar neråt i resultatlistan. Blir resultatet mer likt ett seedningslopp på snö än om loppet skulle gått på PU-hjul ?

Jag tycker inte att vi skall ta den diskussionen nu, då vi inte har något underlag att utgå ifrån. Här finns duktiga statistiker på forumet, som kan få fram statistik efter loppet. Var inte så negativa, vi kan väl vänta och se, vad som händer. :)

Du nämner problemet själv. Eliten kommer rimligtvis att ställa upp med 1or. Seedningsgränserna sättes därefter och stackarna med 2or kommer att vara helt utan möjlighet att seeda sig.

Det hela är helt obegripligt och förvirrande.

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker är intressant med detta loppet är hur bra seedningsunderlag det ger. Om man räknar bort dem som kör på gummiettor eller andra snabba gummihjul och tittar neråt i resultatlistan. Blir resultatet mer likt ett seedningslopp på snö än om loppet skulle gått på PU-hjul ?

Jag tycker inte att vi skall ta den diskussionen nu' date=' då vi inte har något underlag att utgå ifrån. Här finns duktiga statistiker på forumet, som kan få fram statistik efter loppet. Var inte så negativa, vi kan väl vänta och se, vad som händer. :)[/quote']

Du nämner problemet själv. Eliten kommer rimligtvis att ställa upp med 1or. Seedningsgränserna sättes därefter och stackarna med 2or kommer att vara helt utan möjlighet att seeda sig.

Det hela är helt obegripligt och förvirrande.

Håller med Mario. Åker man för att seeda sig, lär man vara chanslös utan 1-or. Sen undrar jag om de inte menar att de kräver de andra begränsningarna enligt regelboken, d.v.s. backspärr och 30mm på bakhjul mm. Även om det inte står i inbjudan. Sen är väl snabba gummiskate-hjul en ännu större raritet än klassiska gummi-1-or?

 

Själv tycker jag VL tänker fel. 40 km är för kort på rullskidor (tidsdifferenserna blir för små). Man borde ha en begränsning på sträcka till kanske 60 km. Och självklart tävla efter de regler som är satta på klassiska rullskidor - d.v.s. att PU-hjul borde vara tillåtet. Om de sedan ändå är bekymrade för att folk seedar sig lite för lätt, bör de istället vara lite hårdare i sin bedömning. (Håller med det Rullskidmannen skrev om "ge ca lika eller ett led sämre". VL brukar ju vara ett led hårdare i sin seedningsbedömning på vanliga långlopp som inte är deras egna (tror det är deras policy), men jag tycker inte de var de i fjol på AL.

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker är intressant med detta loppet är hur bra seedningsunderlag det ger. Om man räknar bort dem som kör på gummiettor eller andra snabba gummihjul och tittar neråt i resultatlistan. Blir resultatet mer likt ett seedningslopp på snö än om loppet skulle gått på PU-hjul ?

Jag tycker inte att vi skall ta den diskussionen nu' date=' då vi inte har något underlag att utgå ifrån. Här finns duktiga statistiker på forumet, som kan få fram statistik efter loppet. Var inte så negativa, vi kan väl vänta och se, vad som händer. :)[/quote']

Du nämner problemet själv. Eliten kommer rimligtvis att ställa upp med 1or. Seedningsgränserna sättes därefter och stackarna med 2or kommer att vara helt utan möjlighet att seeda sig.

Det hela är helt obegripligt och förvirrande.

Håller inte helt med men i stora drag. Ta Brink på VL han skulle åka uppskattningsvis 1h sämre om han hade skidor från en ca led 7-10 pga de går så mycket sämre. Han kommer inte kunna åka riktigt pga till största delen för mycket fästvalla. som ger dåligt glid.

Tar man detta i beaktning till rullskidor så ska vissa åkare åka med pu andra gummi 1, 2, 3, 4 om det ska spegla det rättvisa VL.

 

Jag tror det är detta som VL inte har tagit i beaktning när de analyserat resultaten från rull till VL. De främre leden har ofta skaplig koll på sin utrustning både sommar som vinter. När man sedan går längre ner i resultatlistorna kommer man till de stora felen. Ex en led 7 kan på sommaren få samma förutsättningar som Brink men på vintern har han 1h sämre tid bara för skidorna. Det är där sednings felet kommer. Ska det spegla VL måste han åka på 2 eller 3 när Brink åker på race pu.

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker är intressant med detta loppet är hur bra seedningsunderlag det ger. Om man räknar bort dem som kör på gummiettor eller andra snabba gummihjul och tittar neråt i resultatlistan. Blir resultatet mer likt ett seedningslopp på snö än om loppet skulle gått på PU-hjul ?

Jag tycker inte att vi skall ta den diskussionen nu' date=' då vi inte har något underlag att utgå ifrån. Här finns duktiga statistiker på forumet, som kan få fram statistik efter loppet. Var inte så negativa, vi kan väl vänta och se, vad som händer. :)[/quote']

Du nämner problemet själv. Eliten kommer rimligtvis att ställa upp med 1or. Seedningsgränserna sättes därefter och stackarna med 2or kommer att vara helt utan möjlighet att seeda sig.

Det hela är helt obegripligt och förvirrande.

Håller med Mario. Åker man för att seeda sig, lär man vara chanslös utan 1-or. Sen undrar jag om de inte menar att de kräver de andra begränsningarna enligt regelboken, d.v.s. backspärr och 30mm på bakhjul mm. Även om det inte står i inbjudan. Sen är väl snabba gummiskate-hjul en ännu större raritet än klassiska gummi-1-or?

 

Själv tycker jag VL tänker fel. 40 km är för kort på rullskidor (tidsdifferenserna blir för små). Man borde ha en begränsning på sträcka till kanske 60 km. Och självklart tävla efter de regler som är satta på klassiska rullskidor - d.v.s. att PU-hjul borde vara tillåtet. Om de sedan ändå är bekymrade för att folk seedar sig lite för lätt, bör de istället vara lite hårdare i sin bedömning. (Håller med det Rullskidmannen skrev om "ge ca lika eller ett led sämre". VL brukar ju vara ett led hårdare i sin seedningsbedömning på vanliga långlopp som inte är deras egna (tror det är deras policy), men jag tycker inte de var de i fjol på AL.

Är helt enig med dig om längden, tycker Alliansloppets är minimum på rullskidor, varför inte köra 2 varv i Tidaholm så det blir ett långlopp av det hela. 4 mil kör ju tom en medioker åkare som jag på under 2h det är ju alldelse för kort.

Angående hjulreglerna blir det ju bara rappakalja av allt om man inte följer tävlingsreglerna. Man kan invändningar emot hur reglerna ser ut men då är det andra vägar som gäller, det här är bara förvirrande.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...