Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävlingsregler för rullskidor


Volevodin

Recommended Posts

Det jag tycker är intressant med detta loppet är hur bra seedningsunderlag det ger. Om man räknar bort dem som kör på gummiettor eller andra snabba gummihjul och tittar neråt i resultatlistan. Blir resultatet mer likt ett seedningslopp på snö än om loppet skulle gått på PU-hjul ?

Jag tycker inte att vi skall ta den diskussionen nu' date=' då vi inte har något underlag att utgå ifrån. Här finns duktiga statistiker på forumet, som kan få fram statistik efter loppet. Var inte så negativa, vi kan väl vänta och se, vad som händer. :)[/quote']

Du nämner problemet själv. Eliten kommer rimligtvis att ställa upp med 1or. Seedningsgränserna sättes därefter och stackarna med 2or kommer att vara helt utan möjlighet att seeda sig.

Det hela är helt obegripligt och förvirrande.

Håller inte helt med men i stora drag. Ta Brink på VL han skulle åka uppskattningsvis 1h sämre om han hade skidor från en ca led 7-10 pga de går så mycket sämre. Han kommer inte kunna åka riktigt pga till största delen för mycket fästvalla. som ger dåligt glid.

Tar man detta i beaktning till rullskidor så ska vissa åkare åka med pu andra gummi 1, 2, 3, 4 om det ska spegla det rättvisa VL.

 

Jag tror det är detta som VL inte har tagit i beaktning när de analyserat resultaten från rull till VL. De främre leden har ofta skaplig koll på sin utrustning både sommar som vinter. När man sedan går längre ner i resultatlistorna kommer man till de stora felen. Ex en led 7 kan på sommaren få samma förutsättningar som Brink men på vintern har han 1h sämre tid bara för skidorna. Det är där sednings felet kommer. Ska det spegla VL måste han åka på 2 eller 3 när Brink åker på race pu.

Det blir inga seedningsfel eftersom ordningsföljden imål blir densamma oavsett om det är på snö eller på asfalt tidsdifferenserna blir av olika anledningar mindre på rullskidor men då blir ju också seedningsintervallerna mindre.

Frågan är dock om inte led7 åkaren har svårare att åka på Brinks stenhårda skidor med minimalt fäste än tvärtom, han tappar nog mycket mer än en timme när han står i backarna och halkar sig trött?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply
Vill klargöra att jag tycker det är mycket positivt att Tidaholmsloppet är seedningsgrundande till Vasaloppet. Jag tror det kan innebära ett stort startfält och en trevlig tävling. Jag tycker även att det är positivt för rullskidsporten. Sen kanske det kan ta en tid innan seedningen får en bra utformning. Därför tycker jag man bör läsa kritiska inlägg som konstruktiv kritik, så det kommer ut något positivt av det istället för bara gnäll. Jag kommer i alla fall till Tidaholm (om inget oförutsett inträffar). En anledning att börja träna lite... ;)
Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker är intressant med detta loppet är hur bra seedningsunderlag det ger. Om man räknar bort dem som kör på gummiettor eller andra snabba gummihjul och tittar neråt i resultatlistan. Blir resultatet mer likt ett seedningslopp på snö än om loppet skulle gått på PU-hjul ?

Jag tycker inte att vi skall ta den diskussionen nu' date=' då vi inte har något underlag att utgå ifrån. Här finns duktiga statistiker på forumet, som kan få fram statistik efter loppet. Var inte så negativa, vi kan väl vänta och se, vad som händer. :)[/quote']

Du nämner problemet själv. Eliten kommer rimligtvis att ställa upp med 1or. Seedningsgränserna sättes därefter och stackarna med 2or kommer att vara helt utan möjlighet att seeda sig.

Det hela är helt obegripligt och förvirrande.

Håller inte helt med men i stora drag. Ta Brink på VL han skulle åka uppskattningsvis 1h sämre om han hade skidor från en ca led 7-10 pga de går så mycket sämre. Han kommer inte kunna åka riktigt pga till största delen för mycket fästvalla. som ger dåligt glid.

Tar man detta i beaktning till rullskidor så ska vissa åkare åka med pu andra gummi 1, 2, 3, 4 om det ska spegla det rättvisa VL.

 

Jag tror det är detta som VL inte har tagit i beaktning när de analyserat resultaten från rull till VL. De främre leden har ofta skaplig koll på sin utrustning både sommar som vinter. När man sedan går längre ner i resultatlistorna kommer man till de stora felen. Ex en led 7 kan på sommaren få samma förutsättningar som Brink men på vintern har han 1h sämre tid bara för skidorna. Det är där sednings felet kommer. Ska det spegla VL måste han åka på 2 eller 3 när Brink åker på race pu.

Mycket intressant aspekt och förmodligen helt riktig.

Link to comment
Share on other sites

Du nämner problemet själv. Eliten kommer rimligtvis att ställa upp med 1or. Seedningsgränserna sättes därefter och stackarna med 2or kommer att vara helt utan möjlighet att seeda sig.

Det hela är helt obegripligt och förvirrande.

Håller inte helt med men i stora drag. Ta Brink på VL han skulle åka uppskattningsvis 1h sämre om han hade skidor från en ca led 7-10 pga de går så mycket sämre. Han kommer inte kunna åka riktigt pga till största delen för mycket fästvalla. som ger dåligt glid.

Tar man detta i beaktning till rullskidor så ska vissa åkare åka med pu andra gummi 1' date=' 2, 3, 4 om det ska spegla det rättvisa VL.

 

Jag tror det är detta som VL inte har tagit i beaktning när de analyserat resultaten från rull till VL. De främre leden har ofta skaplig koll på sin utrustning både sommar som vinter. När man sedan går längre ner i resultatlistorna kommer man till de stora felen. Ex en led 7 kan på sommaren få samma förutsättningar som Brink men på vintern har han 1h sämre tid bara för skidorna. Det är där sednings felet kommer. Ska det spegla VL måste han åka på 2 eller 3 när Brink åker på race pu.[/quote']

Mycket intressant aspekt och förmodligen helt riktig.

Håller inte med. För det första så tror jag inte att många led 7-10-åkare åker speciellt bra på rullskidor heller. Så de kan nog också åka på snabba PU-hjul, bara man gör seedningstabellen OK efter förutsättningarna. Visst finns det skräckexempel på vinter-utrustning för skidåkare längre bak i VL-fältet. Men de flesta av dessa har troligen aldrig ens åkt rullskidor.

 

Sen håller jag med Kustlöparen - en rullskidtävling på 40 km där även medelmåttiga åkare tar sig runt under 2 timmar blir svårare att göra seedningstabeller utifrån. Skulle tävlingen var den dubbla distansen, skulle skillnaderna bli tydliga ändå, utan åtskillnad på rullskidsutrustning.

Link to comment
Share on other sites

Du nämner problemet själv. Eliten kommer rimligtvis att ställa upp med 1or. Seedningsgränserna sättes därefter och stackarna med 2or kommer att vara helt utan möjlighet att seeda sig.

Det hela är helt obegripligt och förvirrande.

Håller inte helt med men i stora drag. Ta Brink på VL han skulle åka uppskattningsvis 1h sämre om han hade skidor från en ca led 7-10 pga de går så mycket sämre. Han kommer inte kunna åka riktigt pga till största delen för mycket fästvalla. som ger dåligt glid.

Tar man detta i beaktning till rullskidor så ska vissa åkare åka med pu andra gummi 1' date=' 2, 3, 4 om det ska spegla det rättvisa VL.

 

Jag tror det är detta som VL inte har tagit i beaktning när de analyserat resultaten från rull till VL. De främre leden har ofta skaplig koll på sin utrustning både sommar som vinter. När man sedan går längre ner i resultatlistorna kommer man till de stora felen. Ex en led 7 kan på sommaren få samma förutsättningar som Brink men på vintern har han 1h sämre tid bara för skidorna. Det är där sednings felet kommer. Ska det spegla VL måste han åka på 2 eller 3 när Brink åker på race pu.[/quote']

Mycket intressant aspekt och förmodligen helt riktig.

Håller med intressant och stämmer nog bra

Link to comment
Share on other sites

Så om en led sju åkare kör vasan på säg 7 timmar och brink på 4 timmar så kan man säga att diff.igenteligen bara är ca 2 timmar om dom haft lika skidor och då är det igentligen en fruktansvärt bra prestation av led sjuåkaren med tanke på den enorma skillnaden i träningsmängd och förmodligen talang! givetvis så är det ju inte så enkelt begriper jag men ändå en intressant vinkling på det hela :)
Link to comment
Share on other sites

Så om en led sju åkare kör vasan på säg 7 timmar och brink på 4 timmar så kan man säga att diff.igenteligen bara är ca 2 timmar om dom haft lika skidor och då är det igentligen en fruktansvärt bra prestation av led sjuåkaren med tanke på den enorma skillnaden i träningsmängd och förmodligen talang! givetvis så är det ju inte så enkelt begriper jag men ändå en intressant vinkling på det hela :)

Att det skulle skilja 1tim enbart på skidorna mellan en led 7åkare och Bringks skidor tror jag inte ett dugg på! Jag har varit med och vallat en del och även någongång på elitnivå....kan man valla någorlunda bra med HF och pulver och sen inte överdriva fästet så är skillnaden mindre än ni tror! Att Brink (och övrig Elit) behöver mindre fäste är pga. att de är stakrare och inte att fästvallan prickas in exakt för att minimera glidförlust. De flästa utav er skulle bli förvånad om ni ser en elitvallare iordningställa elitens skidor....här är man långt LÅNGT ifrån lika noga som jag är övertygad att de flesta av er är när ni håller på! Det är deras styrka, kondition och teknik som håller deras fart uppe

Link to comment
Share on other sites

Så om en led sju åkare kör vasan på säg 7 timmar och brink på 4 timmar så kan man säga att diff.igenteligen bara är ca 2 timmar om dom haft lika skidor och då är det igentligen en fruktansvärt bra prestation av led sjuåkaren med tanke på den enorma skillnaden i träningsmängd och förmodligen talang! givetvis så är det ju inte så enkelt begriper jag men ändå en intressant vinkling på det hela :)

Att det skulle skilja 1tim enbart på skidorna mellan en led 7åkare och Bringks skidor tror jag inte ett dugg på! Jag har varit med och vallat en del och även någongång på elitnivå....kan man valla någorlunda bra med HF och pulver och sen inte överdriva fästet så är skillnaden mindre än ni tror! Att Brink (och övrig Elit) behöver mindre fäste är pga. att de är stakrare och inte att fästvallan prickas in exakt för att minimera glidförlust. De flästa utav er skulle bli förvånad om ni ser en elitvallare iordningställa elitens skidor....här är man långt LÅNGT ifrån lika noga som jag är övertygad att de flesta av er är när ni håller på! Det är deras styrka' date=' kondition och teknik som håller deras fart uppe[/quote']

De finns de motionärer som är mycket duktiga på pä att valla. (Blygsamt nog anser jag mig själv höra dit och skulle aldrig lämna bort mina skidor för vallning inför VL, tex). Men de allra flesta "blåbär" har tyvärr långt mindre koll på dels vallning och dels på hur bra utvalda deras skidor är.

Om det just är en timme som diffar låter jag vara osagt, men helt klart är det kommer att påverka ganska mycket.

Link to comment
Share on other sites

Så om en led sju åkare kör vasan på säg 7 timmar och brink på 4 timmar så kan man säga att diff.igenteligen bara är ca 2 timmar om dom haft lika skidor och då är det igentligen en fruktansvärt bra prestation av led sjuåkaren med tanke på den enorma skillnaden i träningsmängd och förmodligen talang! givetvis så är det ju inte så enkelt begriper jag men ändå en intressant vinkling på det hela :)

Att det skulle skilja 1tim enbart på skidorna mellan en led 7åkare och Bringks skidor tror jag inte ett dugg på! Jag har varit med och vallat en del och även någongång på elitnivå....kan man valla någorlunda bra med HF och pulver och sen inte överdriva fästet så är skillnaden mindre än ni tror! Att Brink (och övrig Elit) behöver mindre fäste är pga. att de är stakrare och inte att fästvallan prickas in exakt för att minimera glidförlust. De flästa utav er skulle bli förvånad om ni ser en elitvallare iordningställa elitens skidor....här är man långt LÅNGT ifrån lika noga som jag är övertygad att de flesta av er är när ni håller på! Det är deras styrka' date=' kondition och teknik som håller deras fart uppe[/quote']

De finns de motionärer som är mycket duktiga på pä att valla. (Blygsamt nog anser jag mig själv höra dit och skulle aldrig lämna bort mina skidor för vallning inför VL, tex). Men de allra flesta "blåbär" har tyvärr långt mindre koll på dels vallning och dels på hur bra utvalda deras skidor är.

Om det just är en timme som diffar låter jag vara osagt, men helt klart är det kommer att påverka ganska mycket.

Ja OM man ej kan valla men gör det ändå så kan skillnaden bli väldigt stor! Jag tror ändå att långt mer än 50% av de som står i led 6-7 lämnar sina skidor till någon som kan valla och då skiljer det inte 1tim i vallning...

Link to comment
Share on other sites

Det är nog skidorna som gör den stora skillnaden. Elitens handplockade och testade skidor är oftast grymt mycket bättre än motionärernas. När det gäller vallan är det egentligen inga större konstigheter, man provar ut det som går bäst för dagen och kör på det. Sen behöver det inte skilja så jättemycket mellan testparen. De vallor som används är vanliga vallor i olika blandningar.

 

Sen kan kan det ju bli så att föret skiljer mellan elit och motionär, som på årets Vasalopp då det blev varmare och varmare. Eliten kunde köra på hårde valla t.ex.

Link to comment
Share on other sites

För att återvända till T-loppet, så var det roligt att läsa det Dk skriver att trots en del brister i Tidaholmsloppet, så kan det komma något posititivt ur det.

 

Ett problem med många här på forumet är att ni är för "bra" på rullskidor. (under 2 tim/4 mil) Om vi i stället tar en led 7-åkare och bedömer hans kapacitet på rullskidor, så tror jag att den ligger på 40-45 min/mil på 2:or. Det skulle innebära 2.30-3 tim på 40 km och hur slår det mot ett seedningslopp på snö i motsvarande längd i ett normalföre ? Kan det vara lite i de banorna man tänkt, när man bestämt gummihjul, månntro ?:/

Link to comment
Share on other sites

För att återvända till T-loppet, så var det roligt att läsa det Dk skriver att trots en del brister i Tidaholmsloppet, så kan det komma något posititivt ur det.

 

Ett problem med många här på forumet är att ni är för "bra" på rullskidor. (under 2 tim/4 mil) Om vi i stället tar en led 7-åkare och bedömer hans kapacitet på rullskidor, så tror jag att den ligger på 40-45 min/mil på 2:or. Det skulle innebära 2.30-3 tim på 40 km och hur slår det mot ett seedningslopp på snö i motsvarande längd i ett normalföre ? Kan det vara lite i de banorna man tänkt, när man bestämt gummihjul, månntro ?:/

VL kanske "tänkt" på tvåor men de går ju inte reglera och då blev det gummi och marginell skillnad mot PU. Dan Moberg vann som sagt förra året på 1,21 på PU i princip utan draghjälp.

 

http://skidresultat.se/Default.asp?cat=comp&id=815

 

Själv var jag en bit efter:)

En elitklunga (inkl Dan Moberg) på gummi-ettor som samarbetar kör lätt en bra bit under 1,20 och så korta seedningslopp finns inte idag. Men det skulle ändå gå hyfsat att VL-seeda efter den lilla resultatlistan från förra året också. Oavsett om det är 15 eller 90 km skidor med masstart så vinner Northug ändå och detsamma gäller för motionärer på rullskidor, resultatlistan kommer inte att skilja sig så mkt. Det går inte att ha tur på rullskidor, däremot kan man givetvis ha otur med stavbrott och liknande.. Men två varv hade ändå definitivt varit bättre än ett, det blir helt klart mer VL-likt och seedningen enklare och rättvisare.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
e4 loppet går på nylagd asfalt. Har ett par skateskidor med pu hjul men inte en aning om de är snabba jämfört med t ex eagles hjul. Hur noga kan det vara på fin asfalt att pricka rätt hårdhet? agles hjul är svindyra, någon som vet om inlineshjul funkar?
Link to comment
Share on other sites

Kör man rullskidstävlingar för ungdomar??

Vi hade en rullskidtävling här hemma (Värmland) för ett tag sedan och det var nästan bara ungdomar som deltog förutom jag och Andreas87, men vi är ju i och för sig nästan ungdomar då. :D

Så det var uppdelat i massa klasser D/H 11-12/13-14/15-16-17-20 osv...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...