Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SkiErg-tider översatt till Vasaloppsresultat


Sten Slip

Recommended Posts

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Hej,

 

Jag är som många andra ny på SkiErg, har tidigare trott att 10 = jobbigast.

men vad jag förstår så handlar det mer om utväxling, dvs 1-10 är lika jobbigt men med olika frekvens kan man kanske säga.

 

När jag matar 5k på ca 21 minuter kör jag på 10 med 45-48 staktag per minut.

 

vad ligger ni andra på? gissar man ska ställa in motståndet tills dess att man få en bra frekvens.

tex ser det ut som att herr Brink kör ca 60 staktag per minut. om man kollar youtube.

 

i tävlingsfart ska man försöka ligga på runt 60 s/m helt enkelt.

 

eller vad säger ni?

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger kring 60. 63 då jag körde 4min intervaller, men jag är lätt och svag. Vet inte exakt hur det är på snö, men relativt högt. Beror ju på före/kupering för tillfället.

 

Frekvens torde bero en del på hur muskel- respektive konditionsstark/svag man är samt teknik.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag är som många andra ny på SkiErg, har tidigare trott att 10 = jobbigast.

men vad jag förstår så handlar det mer om utväxling, dvs 1-10 är lika jobbigt men med olika frekvens kan man kanske säga.

 

När jag matar 5k på ca 21 minuter kör jag på 10 med 45-48 staktag per minut.

 

vad ligger ni andra på? gissar man ska ställa in motståndet tills dess att man få en bra frekvens.

tex ser det ut som att herr Brink kör ca 60 staktag per minut. om man kollar youtube.

 

i tävlingsfart ska man försöka ligga på runt 60 s/m helt enkelt.

 

eller vad säger ni?

 

/hubes

Körde 8st 500m intervaller idag (1min vila imellan) med motstånd 10 och bästa tid var 1:39:20 och på den hade hag 48st stavtag/min:)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag är som många andra ny på SkiErg, har tidigare trott att 10 = jobbigast.

men vad jag förstår så handlar det mer om utväxling, dvs 1-10 är lika jobbigt men med olika frekvens kan man kanske säga.

 

När jag matar 5k på ca 21 minuter kör jag på 10 med 45-48 staktag per minut.

 

vad ligger ni andra på? gissar man ska ställa in motståndet tills dess att man få en bra frekvens.

tex ser det ut som att herr Brink kör ca 60 staktag per minut. om man kollar youtube.

 

i tävlingsfart ska man försöka ligga på runt 60 s/m helt enkelt.

 

eller vad säger ni?

 

/hubes

60 s/m låter lite väl fort tycker jag, men jag vill gärna också veta för jag kör nog själv med alldeles för låg frekvens, stakar alltid långsammast på både rullskidtävlingar och skidlopp men arbetar på att få upp frekvensen.

Körde 5000m på 18.40 39 s/m i skiergen motstånd 10.

Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

 

Jag är som många andra ny på SkiErg, har tidigare trott att 10 = jobbigast.

men vad jag förstår så handlar det mer om utväxling, dvs 1-10 är lika jobbigt men med olika frekvens kan man kanske säga.

 

När jag matar 5k på ca 21 minuter kör jag på 10 med 45-48 staktag per minut.

 

vad ligger ni andra på? gissar man ska ställa in motståndet tills dess att man få en bra frekvens.

tex ser det ut som att herr Brink kör ca 60 staktag per minut. om man kollar youtube.

 

i tävlingsfart ska man försöka ligga på runt 60 s/m helt enkelt.

 

eller vad säger ni?

 

/hubes[/quote']

60 s/m låter lite väl fort tycker jag, men jag vill gärna också veta för jag kör nog själv med alldeles för låg frekvens, stakar alltid långsammast på både rullskidtävlingar och skidlopp men arbetar på att få upp frekvensen.

Körde 5000m på 18.40 39 s/m i skiergen motstånd 10.

Den bästa av mina tider jag hittade med frekvens noterade var på 20:11 och då låg jag med 10an på 50.

 

Om vi förutsätter att maskinerna är lika kalibrerade så betyder det att du kommer betydligt längre än mig på varje tag. Kan det var så att du har ett för långt drag? Det hade förklarat varför du har låg frekvens på skidor också. Jag försöker alltid avsluta draget när det inte längre är magen som jobbar, ingen knyck med armarna.

 

Sen är jag, och har alltid varit, oexplosiv så en del av förklaringen till skillnaden är garanterat att du snabbare når högre hastighet i själva nerdraget.

Link to comment
Share on other sites

5000 m SkiErg på 18.01 min på motstånd 6.

52:a i Vasaloppet.

187 cm' date=' 72 kg.[/quote']

Herrejösses, det gör att du ligger på 1.48 i medel.. i 18 min! Sjukt.

Herrejösses, du kom 52a.. på vasaloppet! Sjukt.

 

Han är ju proffs, inget för oss vanliga dödliga att jämföra oss med :D

Link to comment
Share on other sites

För att uppmärskamma Herr Wickströms prestation så kan man se att han såg ut att ligga på ca 60 s/m. men det kanske är i slutspurten och inte snitt över loppet?

 

http://erikwickstrom.se/2012/01/17/5000-m-skierg-pa-1801-min/

 

en annan snabbing, Alexander Westberg tycks köra lite lägre frekvens. där är det med 47-51 s/m

http://aleandrowest.wordpress.com/2012/01/19/4-x-4-skierg/

 

Melle: Att du ligger under 40 låter ganska lågt. ligger du även där på 500/1000m osv?

 

när Rible körde 100m på 18.5 (eller var det 18.4) så tror jag han hadde 88 s/m.

 

tror säkert både Rikard eller Erik kan svara själva för sin frekvens.

 

jag sammanställer det lite bara.

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

 

Jag är som många andra ny på SkiErg, har tidigare trott att 10 = jobbigast.

men vad jag förstår så handlar det mer om utväxling, dvs 1-10 är lika jobbigt men med olika frekvens kan man kanske säga.

 

När jag matar 5k på ca 21 minuter kör jag på 10 med 45-48 staktag per minut.

 

vad ligger ni andra på? gissar man ska ställa in motståndet tills dess att man få en bra frekvens.

tex ser det ut som att herr Brink kör ca 60 staktag per minut. om man kollar youtube.

 

i tävlingsfart ska man försöka ligga på runt 60 s/m helt enkelt.

 

eller vad säger ni?

 

/hubes[/quote']

60 s/m låter lite väl fort tycker jag, men jag vill gärna också veta för jag kör nog själv med alldeles för låg frekvens, stakar alltid långsammast på både rullskidtävlingar och skidlopp men arbetar på att få upp frekvensen.

Körde 5000m på 18.40 39 s/m i skiergen motstånd 10.

Den bästa av mina tider jag hittade med frekvens noterade var på 20:11 och då låg jag med 10an på 50.

 

Om vi förutsätter att maskinerna är lika kalibrerade så betyder det att du kommer betydligt längre än mig på varje tag. Kan det var så att du har ett för långt drag? Det hade förklarat varför du har låg frekvens på skidor också. Jag försöker alltid avsluta draget när det inte längre är magen som jobbar, ingen knyck med armarna.

 

Sen är jag, och har alltid varit, oexplosiv så en del av förklaringen till skillnaden är garanterat att du snabbare når högre hastighet i själva nerdraget.

Förutom längden på draget måste väl vikten spela en helt avgörande roll också? Har man 100 kg muskler att hänga med i repen istället för 60 så måste ju det resultera i lägre frekvens vid samma fart med tanke på att kraften i varje drag är ofantligt mycket större?

Link to comment
Share on other sites

60 s/m låter lite väl fort tycker jag' date=' men jag vill gärna också veta för jag kör nog själv med alldeles för låg frekvens, stakar alltid långsammast på både rullskidtävlingar och skidlopp men arbetar på att få upp frekvensen.

Körde 5000m på 18.40 39 s/m i skiergen motstånd 10.[/quote']

Den bästa av mina tider jag hittade med frekvens noterade var på 20:11 och då låg jag med 10an på 50.

 

Om vi förutsätter att maskinerna är lika kalibrerade så betyder det att du kommer betydligt längre än mig på varje tag. Kan det var så att du har ett för långt drag? Det hade förklarat varför du har låg frekvens på skidor också. Jag försöker alltid avsluta draget när det inte längre är magen som jobbar, ingen knyck med armarna.

 

Sen är jag, och har alltid varit, oexplosiv så en del av förklaringen till skillnaden är garanterat att du snabbare når högre hastighet i själva nerdraget.

Förutom längden på draget måste väl vikten spela en helt avgörande roll också? Har man 100 kg muskler att hänga med i repen istället för 60 så måste ju det resultera i lägre frekvens vid samma fart med tanke på att kraften i varje drag är ofantligt mycket större?

Ja, det känns som om det är just kring vikten den kanske största skillnaden mot skidåkning ligger. Åker man skidor ska ju åkaren förflytta vikten en viss sträcka i varje staktag men i SkiErgen ska man ju "bara" skapa momentet via armarna. En tung åkare bör kunna ha en grym fördel, eller tänker vi fel?

Link to comment
Share on other sites

körde första gången igår.....underbart redskap skakade flera minuter efteråt kunde varken äta eller dricka

valde standardpass 5000m gjorde inga andra aktiva inställningar för jag fattade inte hur man skulle göra...

 

tid 20:56 ösmån2012 6:29 motstånd? någon kanske kan svara på vad det blir för motstånd när man väljer som jag gjorde

Link to comment
Share on other sites

5000 m SkiErg på 18.01 min på motstånd 6.

52:a i Vasaloppet.

187 cm, 72 kg.

Shit! 52'a. Du måste var den bäste forummedlemen.

 

Hmmm jag har relativt bra Skiergtider, 5000 på 19:13 motstånd 10, 183cm, vikt 93 kg.

Men sjukt dåliga VL tider :-) Måste antingen staka helt fel i Skiergen eller riktigt tok fel på skidorna. Eller så är det vikten som gör det.

Link to comment
Share on other sites

För att uppmärskamma Herr Wickströms prestation så kan man se att han såg ut att ligga på ca 60 s/m. men det kanske är i slutspurten och inte snitt över loppet?

 

http://erikwickstrom.se/2012/01/17/5000-m-skierg-pa-1801-min/

 

en annan snabbing, Alexander Westberg tycks köra lite lägre frekvens. där är det med 47-51 s/m

http://aleandrowest.wordpress.com/2012/01/19/4-x-4-skierg/

 

Melle: Att du ligger under 40 låter ganska lågt. ligger du även där på 500/1000m osv?

 

när Rible körde 100m på 18.5 (eller var det 18.4) så tror jag han hadde 88 s/m.

 

tror säkert både Rikard eller Erik kan svara själva för sin frekvens.

 

jag sammanställer det lite bara.

 

/hubes

Ja, 60 s/m var slutspurten. Annars brukar jag ligga på 50-55 s/m vid test på 5000 m.

Jag tycker att motstånd 6 känns lagom för mig, på 10:an blir mina muskler utmattade före konditionen säger stopp. När jag t ex kör 1 timme halvhårt tycker jag däremot 10:an är att föredra, en perfekt kombination av styrke- och konditionsträning! Kan med fördel utföras framför en skärm som visar skräckfilmer.

Link to comment
Share on other sites

Har äntligen provat detta redskap och jag hatade den efter första gången men efter 2ggr älskar jag den! Tog en stund att få in flytet.

Värmde första km på bägge så här finns tid att kapa!

 

Körde först 5000m på 20:30 sen 10000 på 42:00. Motstånd 10.

 

Är 165cm lång och väger 60kg vilket inte verkar vara fördelaktigt på denna maskin.

 

Kommer nog aldrig ner på Hen.es skiergtider men åker över 2h fortare till Mora!

 

Nån som vill sälja sin?

Link to comment
Share on other sites

Har äntligen provat detta redskap och jag hatade den efter första gången men efter 2ggr älskar jag den! Tog en stund att få in flytet.

Värmde första km på bägge så här finns tid att kapa!

 

Körde först 5000m på 20:30 sen 10000 på 42:00. Motstånd 10.

 

Är 165cm lång och väger 60kg vilket inte verkar vara fördelaktigt på denna maskin.

 

Kommer nog aldrig ner på Hen.es skiergtider men åker över 2h fortare till Mora!

 

Nån som vill sälja sin?

Bra för att vara så lätt!

 

Jag körde 4200m på 20 min här i veckan. Inte max men tror inte jag klarar 5km snabbare än 24 min.

 

Idag blev det 90 min, motstånd 4 verkar lagom för mig för "långpass", och kring 6 för 5 km. (@70kg)

Link to comment
Share on other sites

Provade 10 km idag.

Öppnade sakta som ett vanligt fartpass (1:56,3/500 första 2 km) men fick för mig att försöka slå ribles rekordtid och ökade farten sakta hela tiden.

 

38:09 blev det till slut (1:54,4/500 i snitt).

 

Väger 76 kg och är 183 cm lång. Körde på 10an. Låg på 196 i puls när jag slutade/stupade. :)

Får försöka komma under 38 med lite bättre upplägg.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt starkt! Körde 20 min idag hårt (efter 20min lugn), kom 4200meter... 6an är lagom för mig. 54s/m

 

Stroke/minut Vasa?

45 s/m blev det, hade jag kört på lättare motstånd och högre frekvens tror jag det hade behövts högre VO2-kapacitet för att hålla samma fart.

Jag försöker hålla samma teknik som på vanliga skidor.

Link to comment
Share on other sites

Vasa du måste vara väldigt explosiv och du tar säkert rätt mycket när du styrketränar oxå? Hur mycket drar du sen med armarna? imponerande som sjutton, 196 i puls jag hade nog dött då.

 

mitt rekord är 46.40 på 10k tror oxå jag hade runt 45 i s/m då fast på motstånd 8-7 dessväre fungerande inte mitt pulsband då. Polars pulsband med bluetooth slukar batteri som jag vet inte vad.

 

edit Johaan:Kanske vasa är född som magnus samuelson och tog 120 kg otränad

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...