Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SkiErg-tider översatt till Vasaloppsresultat


Sten Slip

Recommended Posts

  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply
Riktigt starkt! Körde 20 min idag hårt (efter 20min lugn)' date=' kom 4200meter... 6an är lagom för mig. 54s/m

 

Stroke/minut Vasa?[/quote']

45 s/m blev det, hade jag kört på lättare motstånd och högre frekvens tror jag det hade behövts högre VO2-kapacitet för att hålla samma fart.

Jag försöker hålla samma teknik som på vanliga skidor.

Brottartungt :) !!! Du har bättre snitt på 10 km än vad jag har på 5x1000m...

Långa och tunga drag ger mycket på Skierg. Har märkt det i inledningen av mina pass, men är för klen för att hålla det ens en intervall. Blir lätt att man hamnar på ca 55 s/min. Lite som att börja hänga på stavarna istället för att använda dem.

Skönare att ut och glida på rullisarna i 3.20-3.25 tempo ikväll.

Sov gôtt!

Link to comment
Share on other sites

Provade 10 km idag.

Öppnade sakta som ett vanligt fartpass (1:56,3/500 första 2 km) men fick för mig att försöka slå ribles rekordtid och ökade farten sakta hela tiden.

 

38:09 blev det till slut (1:54,4/500 i snitt).

 

Väger 76 kg och är 183 cm lång. Körde på 10an. Låg på 196 i puls när jag slutade/stupade. :)

Får försöka komma under 38 med lite bättre upplägg.

Snyggt Vasa, jag lyfter på hatten! 10k i Skierg är en mördande distans, för att inte tala om obligatoriska dippen vid 6k... :)

Link to comment
Share on other sites

obligatoriska dippen vid 6k... :)

Ja det är jobbigt där ett tag. :)

 

Nej ingen styrketräning, så jag är nog Magnus Samuelssons motsats tyvärr med väldigt tunna överarmar. Tror knappt jag klarar en enda dips och bara någon enstaka chins. :(

 

Lars, jag gör inte så långa drag utan det är nog mer en knick för att få upp farten.

Här kan du se när jag drar i Skiergen, sedan kanske det dessutom botar lite av din globenabstinens.

Stod lite väl snett med fötterna i videon, har försökt räta på det nu.

 

http://youtu.be/M7vUoih7FJI

Link to comment
Share on other sites

Provade 10 km idag.

Öppnade sakta som ett vanligt fartpass (1:56,3/500 första 2 km) men fick för mig att försöka slå ribles rekordtid och ökade farten sakta hela tiden.

 

38:09 blev det till slut (1:54,4/500 i snitt).

 

Väger 76 kg och är 183 cm lång. Körde på 10an. Låg på 196 i puls när jag slutade/stupade. :)

Får försöka komma under 38 med lite bättre upplägg.

Stort Vasa! Själv försökte jag slå ditt och Ribles 500meters rekord igår morse, det gick bra och jag låg klart under i 440m...:) det var det vidrigaste jag gjort, höll på att dö efteråt, har nog aldrig flåsat så mycket, fast pulsen han aldrig upp. Helt stumma ben stoppade mig.

Link to comment
Share on other sites

obligatoriska dippen vid 6k... :)

Ja det är jobbigt där ett tag. :)

 

Nej ingen styrketräning' date=' så jag är nog Magnus Samuelssons motsats tyvärr med väldigt tunna överarmar. Tror knappt jag klarar en enda dips och bara någon enstaka chins. :(

 

Lars, jag gör inte så långa drag utan det är nog mer en knick för att få upp farten.

Här kan du se när jag drar i Skiergen, sedan kanske det dessutom botar lite av din globenabstinens.

Stod lite väl snett med fötterna i videon, har försökt räta på det nu.

 

http://youtu.be/M7vUoih7FJI[/quote']

Sant, knicken för att få en snabb utgångsfart i varje drag gör nästa lättare- Ligga på rulle helt enkelt :D Lättare sagt än gjort i 1700-2000 drag...

Link to comment
Share on other sites

YES, lyckades slå Vasas 10kms tid med två sekunder 38:07, höll på att haverera på slutet, vadkramp höll på att sabotera det, 190 i puls på slutet, har aldrig mätt upp så högt. Hade jag inte vetat vad Vasa körde på hade jag kört klart saktare. Väger 87kg, är 185 lång och körde på 10:an.

Grattis, imponerande! :)

Du tog tydligen ut dig. Det var ingen på gymmet som kom och undrade hur det stod till?

Link to comment
Share on other sites

YES' date=' lyckades slå Vasas 10kms tid med två sekunder 38:07, höll på att haverera på slutet, vadkramp höll på att sabotera det, 190 i puls på slutet, har aldrig mätt upp så högt. Hade jag inte vetat vad Vasa körde på hade jag kört klart saktare. Väger 87kg, är 185 lång och körde på 10:an.[/quote']

Grattis, imponerande! :)

Du tog tydligen ut dig. Det var ingen på gymmet som kom och undrade hur det stod till?

Satte mig ner bakom maskinen där det var en sjö av svett, helt utpumpad, kramp i vaderna gjorde de svårt att stå. Ingen undrade, man bor ju i Stockholm...:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår var det dags för ett nytt försök till personbästa. Kan väl säga att det gick bra!

 

Tiden sattes till 19.30.9.

 

Man kan väl också säga att jag lagt den grund som jag önskar när det gäller stakåkning. Snart är det dags att hitta snö där man kan börja ägna sig åt finliret, dvs diagonal samt stak med frånskjut. Det är ju härligt med vinter!!

 

Vasaloppet 2012: 5.32

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat 2000 m igen. Som förra gången, ligger runt 2:50. Tycker det är lite knepigt med tekniken!

Sen tog kompisen över o körde 10000 m på 45:31...(195 cm/95 kg).

Jag testade även roddmaskinen för första gången, det gick betydligt bättre o fortare, låg runt 2:25-2:30 hela tiden i 3000 m.

Kanske lite lättare i rodd än Skierg när man är liten o lätt som jag?

Har nu köpt ett 10-kort på gymmet!

Link to comment
Share on other sites

Hej, undrar varför just 5000m är jämförelsetalet? En längre sträcka i SkiErg borde ge mer rättvisande jämförelse med VL. Uthållighet är ju inte samma sak som sprint... Jag brukar själv köra 60min på SkiErg och kommer nu att börja höjja till 1:30 och sen några 2:00 pass. Kör givetvis intervaller ibland också.

 

Jag har typ 13 000m som pers på 60 min i SkiErgen. Vilket blir typ 23 minuter om man drar av lite för att det är en längre sträcka borde jag kunna hamna på ca 20/21 minuter. Då skulle jag hamna på typ 6/7 timmar enligt ovan. Det kommer jag INTE att göra då det är första Vasaloppet för mig 2013 :)

Link to comment
Share on other sites

Hej, undrar varför just 5000m är jämförelsetalet? En längre sträcka i SkiErg borde ge mer rättvisande jämförelse med VL. Uthållighet är ju inte samma sak som sprint... Jag brukar själv köra 60min på SkiErg och kommer nu att börja höjja till 1:30 och sen några 2:00 pass. Kör givetvis intervaller ibland också.

 

Jag har typ 13 000m som pers på 60 min i SkiErgen. Vilket blir typ 23 minuter om man drar av lite för att det är en längre sträcka borde jag kunna hamna på ca 20/21 minuter. Då skulle jag hamna på typ 6/7 timmar enligt ovan. Det kommer jag INTE att göra då det är första Vasaloppet för mig 2013 :)

Det är säkert bra att köra längre, men jag tror många har svårt att mentalt orka dra länge stirrandes i en vägg. Sjävl tycker jag det är perfekt intensiv/intervallträning, men distansträning i SkiErg har jag inte tillräckligt starkt psyke för.

Link to comment
Share on other sites

Men ni proffs orkar ju faktiskt dra lika hårt 10000 som 5000 själv drog jag 22.24 5017 när jag skulle försöka dra ett av ett tröskelpass men nästa 6k m blev nästan 8 s långsammare per 500 m. Så jag orkar uppenbarligen inte hålla 87-90% puls så länge. Sen så undrar jag nog om det är styrkan som sätter stopp för lägre än 2:10 / 500 m för jag ligger på 45-48 s/m på 6:an. För mig går det långsamare om jag tar högre upp än axlarna, kan nog vara så att jag går ner lite för långt får väl lägga upp en video på skierg teknik tråden
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Imponerade att ha psyke att stå vid en Skierg när det är vår och man kan träna ute. Min maskin har nu stått omonterad i drygt ett halvår och jag saknar den inte. Och tider på Skierg översatt till skidåkning på snö är nog ganska ointressant.
Link to comment
Share on other sites

Vad är 22 min när man har tränat 9 h ute i friska luften måndag till fredag? och vill gärna se på nåt där jag kan få upp pulsen så som skierg och dessutom fick jag umgås med min systerson och min syster och prata lite, man gör vad man kan för att ha det trevligt och bekvämare att köra plankan på golvet än ute. Visst är det skönast att vara ute men jag är lite dålig på att mata på rullskidorna och försöker hålla mig till köra stakning och inte komma över axlarna med armarna. ta hand om er och njut av våren
Link to comment
Share on other sites

Imponerade att ha psyke att stå vid en Skierg när det är vår och man kan träna ute. Min maskin har nu stått omonterad i drygt ett halvår och jag saknar den inte. Och tider på Skierg översatt till skidåkning på snö är nog ganska ointressant.

I varje fall lär det vara effektiv stakträning! Jag tog mig in från otränad till led 2 med mestadels Skierg-träning under ett drygt år, inga intervaller utan bara "gubbtempo".

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...