Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sveriges trupp till vrldscupen i Planica

Tekniktips frn Rikard Tynell - diagonal och balans

Justyna Kovalczyk redo att frsvara sin titel i Gsiesertal Lauf

Krger suvern vinnare i Davos - Hggstrm 15:e

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Hellener i SVT med Redbull

• Vänligen logga in för att kunna svara
238 svar till detta ämne

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg

nu är ni lite löjliga! Varför skulle Taurin va så mycket sämre än aspartam som Vitargo använder tex?

Jag använder redbull på långlopp och kommer så fortsätta med...
Jag fattar inte vad de är ni stör er på! Kan säga att det är väldigt många som använder "redbull-shot" på tävling me...

Varför ska dom då inte få göra reklam för sig??

Att Redbull får göra reklam är väl självklart och ingen idé att diskutera. Däremot tycker jag det ser löjligt och överdrivet ut när Hellner står och håller upp en burk framför kameran i rent reklamsyfte. Visst, han har reklam på kläderna och visar även upp stavar och skidor han åker på men det här var ett steg längre genom att han aktivt gör produktplacering i direktsändning för något som inte är direkt kopplat till hans åkning och utrustning.

Om åkarnas reklam för produkter inte kan ifrågasättas (De måste väl få göra reklam, sponsorer ska väl få synas etc) kanske Hellner kan gå steget fullt ut nästa gång.
T ex om han får frågan av SVT hur det känns efter loppet? "Tack bra, främst tack vare Redbull som gjorde att jag orkade spurta. Deras shot gav en bra kick under loppet, och nu efteråt är det gott att dricka deras dryck och ett bra sätt att få i sig näring efter loppet".
Kanske kan se ut som i Truman show ungefär:

T ex 1:30 in i klippet.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 221 inlägg

nu är ni lite löjliga! Varför skulle Taurin va så mycket sämre än aspartam som Vitargo använder tex?

Jag fattar inte vad de är ni stör er på! Kan säga att det är väldigt många som använder "redbull-shot" på tävling me...

Redbull-shot räddade en tävling för mig, shit vilken kick det gav. Kommer prova det fler gånger.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Redbull-shot räddade en tävling för mig, shit vilken kick det gav. Kommer prova det fler gånger.

Finns ju billigare sätt att få i sig koffein och socker dock.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Tråden handlar väl inte om innehållet i diverse drycker, det kan diskuteras och givetvis är inte Aspartam bättre än Taurin eller vice versa. Ingen har väl heller sagt att inte Redbull får göra reklam men det jag i alla fall försökt föra fram är att jag tycker Redbull är en tveksam produkt som inte riktigt rimmar med idrott. Jag tycker att det är tråkigt att Hellner sålt sig till Redbull.

Jag har försökt utveckla det och tycker fortfarande att Redbull (och alla energidrycker) skickar fel signaler vad gäller kost och inställning till hur du ska ta hand om din kropp. Som jag ser det är 90% av användarna också sådan som inte har koll på kost och lockas in i en ond spiral där snabba "fixar" med socker ska skapa någon form av välbefinnande. Det är mycket långt från det jag tycker idrott står för. Åk förbi en bensinstation en tidig morgon och se högen av hantverkare som äter sin frukost i form av en Redbull och en cigg, eller åk förbi en kiosk/tobak som ligger nära en högstadieskola och se ungdomar dra i sig energidryck istället för skollunch eller titta i kundvagnarna på stormarknaden där 6-packen av energidrycker lastats i. Allt detta är så långt från idrott man kan komma och där står Hellner och gör reklam för just det varumärke som leder "utvecklingen". Det tycker jag är jäkligt tråkigt och väldigt långt från Havregrynsgröt om man säger så.

Nyfiket frågar jag vad det är för effekt som du får av Redbull i samband med tävling som du inte får av något annat? Ett långlopp som VL kan jag se behovet av mycket snabb energi i loppets slutskede, men en vanlig tävling? Vad ger det att dra i sig en "shot" innan start?

lg

lg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Och med tanke på lagets taktik i Toure de Ski så tillhör väl inte våra gossar de skarpaste knivarna i lådan.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Jag börjar tänka en massa på kaffe när jag läser den här tråden. Hur kommer det sig att det är helt ok att kanske 90% av vuxna svenskar får i sig en massa av stimulanten koffein i form av kaffe dagligen medans dryck som red bull verkar vara en av de de värsta produkterna som finns?

Att inte Hellner har red bull märken på kläderna beror på diverse regler.

6 av 8 av skidlandslagets huvud sponsorer som har väl heller inte mycket med idrott att göra om det nu ska vara viktigt.

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Tråden handlar väl inte om innehållet i diverse drycker, det kan diskuteras och givetvis är inte Aspartam bättre än Taurin eller vice versa. Ingen har väl heller sagt att inte Redbull får göra reklam men det jag i alla fall försökt föra fram är att jag tycker Redbull är en tveksam produkt som inte riktigt rimmar med idrott. Jag tycker att det är tråkigt att Hellner sålt sig till Redbull.

Jag har försökt utveckla det och tycker fortfarande att Redbull (och alla energidrycker) skickar fel signaler vad gäller kost och inställning till hur du ska ta hand om din kropp. Som jag ser det är 90% av användarna också sådan som inte har koll på kost och lockas in i en ond spiral där snabba "fixar" med socker ska skapa någon form av välbefinnande. Det är mycket långt från det jag tycker idrott står för. Åk förbi en bensinstation en tidig morgon och se högen av hantverkare som äter sin frukost i form av en Redbull och en cigg, eller åk förbi en kiosk/tobak som ligger nära en högstadieskola och se ungdomar dra i sig energidryck istället för skollunch eller titta i kundvagnarna på stormarknaden där 6-packen av energidrycker lastats i. Allt detta är så långt från idrott man kan komma och där står Hellner och gör reklam för just det varumärke som leder "utvecklingen". Det tycker jag är jäkligt tråkigt och väldigt långt från Havregrynsgröt om man säger så.

Nyfiket frågar jag vad det är för effekt som du får av Redbull i samband med tävling som du inte får av något annat? Ett långlopp som VL kan jag se behovet av mycket snabb energi i loppets slutskede, men en vanlig tävling? Vad ger det att dra i sig en "shot" innan start?

Förmodligen samma som att ta ett gäng koffeintabletter innan start... Vilket folk gör!
Train hard win easy!

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Jag börjar tänka en massa på kaffe när jag läser den här tråden. Hur kommer det sig att det är helt ok att kanske 90% av vuxna svenskar får i sig en massa av stimulanten koffein i form av kaffe dagligen medans dryck som red bull verkar vara en av de de värsta produkterna som finns?

6 av 8 av skidlandslagets huvud sponsorer som har väl heller inte mycket med idrott att göra om det nu ska vara viktigt.

Men jag har aldrig sett kaffereklam som använder sitt innehåll (koffein) för att framställa sig som lösningen på brist på energi, eller som vänder sig till ungdomar, har du?
Eller skulle du ge din dotter/son på 13 år Redbull efter han/hon deltagit i en skidtävling, eller en Redbull Shot innan racet?. Hellner gör ju det, klart grabben/tjejen ska få samma sak!?

Det handlar om vilka signaler en viss sponsor vill sända och till vem man vänder sig. Vattenfall, Volkswagen eller Craft har liksom en annan signal än Redbull om du fråga mig. Men jag kanske har missat något?

Förmodligen samma som att ta ett gäng koffeintabletter innan start... Vilket folk gör!

Ja, man slutar aldrig att förvånas. Vad är nästa steg, någon annan kul tablett att käka i sin jakt på "Quick fix"

mpettersson

mpettersson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg
Man kan ha olika åsikter kring Red Bull, men dom gör ett och annat kul oxå, även för längåkningen ;)

http://www.redbull.s...021242831508778

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Men jag har aldrig sett kaffereklam som använder sitt innehåll (koffein) för att framställa sig som lösningen på brist på energi, eller som vänder sig till ungdomar, har du?
Eller skulle du ge din dotter/son på 13 år Redbull efter han/hon deltagit i en skidtävling, eller en Redbull Shot innan racet?. Hellner gör ju det, klart grabben/tjejen ska få samma sak!?

Det handlar om vilka signaler en viss sponsor vill sända och till vem man vänder sig. Vattenfall, Volkswagen eller Craft har liksom en annan signal än Redbull om du fråga mig. Men jag kanske har missat något?

Ja, man slutar aldrig att förvånas. Vad är nästa steg, någon annan kul tablett att käka i sin jakt på "Quick fix"

ja eller dricka kaffe innan start?!
Train hard win easy!

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Där kan jag hålla med om att man går lite väl långt. Kaffe som är så äckligt. :)

lg

lg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Om jag var korrekt underrättad när jag var mera elitaktiv så var koffeintabletter dopingklassade. Stämmer det? Är isåfall koffein borttaget från listan?

Hur som helst känns steget till förbjuden doping litet när man börjat knapra koffeintabletter.

Knaprar stjärnorna, jag tänker exempelvis på Marit Björgren, också koffein? Någon som vet? Jag tänker på hennes hjärtproblem.

Efter att ha läst IOKs kostråd och policy blir jag i så fall extremt överraskad om svenskarna äter koffeintabletter.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Där kan jag hålla med om att man går lite väl långt. Kaffe som är så äckligt. :)

Förutsätter att det är ironi annars har vi rejält olika syn på idrott och hälsa

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Läs gärna RF:s kostråd. Kika på sidan 11-13 som handlar om kosttillskott. Intressant är även sid 7 om kommersiella avtal.....

Kostråd

En annan intressant läsning

Piller, pulver, prestation

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Hur menar du, vad är skillnaden mot att dricka kaffe?

Jag dricker Vitargo proffessional på långlopp och är säker på att de flesta elitåkare tillför koffein från någon källa åtminstone under (främst i slutet av) långloppen. Om de sen är energidrycker som redbull eller blandat direkt i sportdrycken som vitargo mfl gör, kaffe/cola eller att själv blanda i koffeintabletter i drickan har jag svårt att se någon moralisk skillnad på. Det senare är antagligen en lite billigare men lite krångligare variant.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Men jag har aldrig sett kaffereklam som använder sitt innehåll (koffein) för att framställa sig som lösningen på brist på energi

Nei, men de behöver ju inte heller göra det när folk redan vet att det är opppigande och när redan väldigt många dricker kaffe av den anledningen.

Den stora skillnaden är att kaffe redan är helt rumsrent i våran kultur. Jag kan inte heller se skillnaden mellan koffein tabletter och de att dricka kaffe.

Koffein är jag också rätt säker på är borttagen från doping listan. Tidagare fanns det med men bara i stora mängder.

En sak är iallafall klar och det kom också tydligt fram i den Norska debatten om Northugs red bull sponsring och det är att folk ser väldigt olika på produkten red bull och deras sponsring. Många verkar mest se det som groggvirke medans andra mest ser det som en som sponsrar en massa duktiga idrottsutövare.

Signalen som red bull sponsrade utövare ger är faktiskt väldigt positiv i väldigt många miljöer.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Hur menar du, vad är skillnaden mot att dricka kaffe?

Vi ser som sagt helt olika på kosthållning. Om du med orden "dricka kaffe" menar att du inte ser skillnad på att dricka 1 kopp kaffe till frukost innan start mot att trycka i sig koffeintabletter så vet jag inte hur jag pedagogiskt ska förklara detta. Om du med "dricka kaffe" menar att någon drar i sig ett stort antal koppar kaffe innan start i syfte att pigga upp sig är det ingen skillnad och i min värld lika skruvat som att ta tabletter.

Jag dricker Vitargo proffessional på långlopp och är säker på att de flesta elitåkare tillför koffein från någon källa åtminstone under (främst i slutet av) långloppen. Om de sen är energidrycker som redbull eller blandat direkt i sportdrycken som vitargo mfl gör, kaffe/cola eller att själv blanda i koffeintabletter i drickan har jag svårt att se någon moralisk skillnad på. Det senare är antagligen en lite billigare men lite krångligare variant.

Nej, inte heller jag ser någon skillnad i det du beskriver ur ett moraliskt perspektiv. Men om du jämför att dricka koffeinspetsade drycker mot enbart Blåbärssoppa kommer vi i ett annat moralsikt perspektiv. Du resonerar som att det är en självklarhet och nödvändighet att tillföra koffein, det kan verkligen diskuteras ur ett moraliskt perspektiv. Och det är just detta som jag försökt göra, att jag tycker det är tveksamt ur ett moraliskt perspektiv att Hellner gör reklam för en produkt som i sig är tveksam både ur ett hälso- och moraliskt perspektiv.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Vad tycker du om att skidlandslaget är sponsrat av en hälsokost butik? Är det inte otroligt mycket dyrt, onödigt och humbug produkter som man kan köpa i en hälsokost butik?

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Nei, men de behöver ju inte heller göra det när folk redan vet att det är opppigande och när redan väldigt många dricker kaffe av den anledningen.

Den stora skillnaden är att kaffe redan är helt rumsrent i våran kultur. Jag kan inte heller se skillnaden mellan koffein tabletter och de att dricka kaffe.

Koffein är jag också rätt säker på är borttagen från doping listan. Tidagare fanns det med men bara i stora mängder.

Jag ser stora skillnader i att dricka kaffe mot att käka koffeintabletter. Faktiskt riktigt stora skillnader och vi har uppenbart olika syn på detta. Väldigt många dricker kaffe för att det är gott och socialt, jag tillhör dem. Sedan finns många som uppvisar tydliga tecken på beroende och dessa borde ta sig en rejäl funderare över sitt leverne. Med ditt resonemang skulle det heller inte vara någon skillnad att ta ett "alkoholpiller" (om det nu fanns) mot att dricka ett glas vin. Väldigt många dricker ju alkohol för att bli fulla, inte för att det var gott och socialt.

En sak är iallafall klar och det kom också tydligt fram i den Norska debatten om Northugs red bull sponsring och det är att folk ser väldigt olika på produkten red bull och deras sponsring. Många verkar mest se det som groggvirke medans andra mest ser det som en som sponsrar en massa duktiga idrottsutövare.

Signalen som red bull sponsrade utövare ger är faktiskt väldigt positiv i väldigt många miljöer.

Självfallet är det så. Jag kan tex få goda signaler av Volkswagen loggon medan någon annan kanske förknippar den med en dålig upplevelse kring ett bilägande. För mig skickar inte Redbull trevliga signaler utan jag får associationer som inte är sunda. Självfallet försöker Redbull visa sig från sin bästa sida genom att synas kring sunda, vältränade och coola människor. Jag ser mer produkten i sig och ser inte behovet och framförallt ser jag mängder med människor som är långt ifrån sunda, vältränade eller coola som drar i sig denna dryck för att "klara" sin dag. Det ligger i betraktarens ögon helt enkelt.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Vad tycker du om att skidlandslaget är sponsrat av en hälsokost butik? Är det inte otroligt mycket dyrt, onödigt och humbug produkter som man kan köpa i en hälsokost butik?

Om det tycker jag samma sak som kring Redbull. Kosttillskott, vitaminer mm är för de allra flesta av oss helt onödiga. Man kan definitivt fundera över det sponsorsamarbetet och hur det rimmar med den policy från RF jag länkade till ovan.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar