Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hellener i SVT med Redbull


Willie

Recommended Posts

  • Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Om jag var korrekt underrättad när jag var mera elitaktiv så var koffeintabletter dopingklassade. Stämmer det? Är isåfall koffein borttaget från listan?

 

Hur som helst känns steget till förbjuden doping litet när man börjat knapra koffeintabletter.

 

Knaprar stjärnorna, jag tänker exempelvis på Marit Björgren, också koffein? Någon som vet? Jag tänker på hennes hjärtproblem.

 

Efter att ha läst IOKs kostråd och policy blir jag i så fall extremt överraskad om svenskarna äter koffeintabletter.

Link to comment
Share on other sites

ja eller dricka kaffe innan start?!
Där kan jag hålla med om att man går lite väl långt. Kaffe som är så äckligt. :)

Förutsätter att det är ironi annars har vi rejält olika syn på idrott och hälsa

Läs gärna RF:s kostråd. Kika på sidan 11-13 som handlar om kosttillskott. Intressant är även sid 7 om kommersiella avtal.....

 

Kostråd

 

En annan intressant läsning

 

Piller' date=' pulver, prestation[/url']

Link to comment
Share on other sites

ja eller dricka kaffe innan start?!
Där kan jag hålla med om att man går lite väl långt. Kaffe som är så äckligt. :)

Förutsätter att det är ironi annars har vi rejält olika syn på idrott och hälsa

Hur menar du, vad är skillnaden mot att dricka kaffe?

 

Jag dricker Vitargo proffessional på långlopp och är säker på att de flesta elitåkare tillför koffein från någon källa åtminstone under (främst i slutet av) långloppen. Om de sen är energidrycker som redbull eller blandat direkt i sportdrycken som vitargo mfl gör, kaffe/cola eller att själv blanda i koffeintabletter i drickan har jag svårt att se någon moralisk skillnad på. Det senare är antagligen en lite billigare men lite krångligare variant.

Link to comment
Share on other sites

Men jag har aldrig sett kaffereklam som använder sitt innehåll (koffein) för att framställa sig som lösningen på brist på energi

Nei, men de behöver ju inte heller göra det när folk redan vet att det är opppigande och när redan väldigt många dricker kaffe av den anledningen.

 

Den stora skillnaden är att kaffe redan är helt rumsrent i våran kultur. Jag kan inte heller se skillnaden mellan koffein tabletter och de att dricka kaffe.

 

Koffein är jag också rätt säker på är borttagen från doping listan. Tidagare fanns det med men bara i stora mängder.

 

 

 

Det handlar om vilka signaler en viss sponsor vill sända och till vem man vänder sig. Vattenfall, Volkswagen eller Craft har liksom en annan signal än Redbull om du fråga mig. Men jag kanske har missat något?

En sak är iallafall klar och det kom också tydligt fram i den Norska debatten om Northugs red bull sponsring och det är att folk ser väldigt olika på produkten red bull och deras sponsring. Många verkar mest se det som groggvirke medans andra mest ser det som en som sponsrar en massa duktiga idrottsutövare.

 

Signalen som red bull sponsrade utövare ger är faktiskt väldigt positiv i väldigt många miljöer.

Link to comment
Share on other sites

Hur menar du, vad är skillnaden mot att dricka kaffe?

Vi ser som sagt helt olika på kosthållning. Om du med orden "dricka kaffe" menar att du inte ser skillnad på att dricka 1 kopp kaffe till frukost innan start mot att trycka i sig koffeintabletter så vet jag inte hur jag pedagogiskt ska förklara detta. Om du med "dricka kaffe" menar att någon drar i sig ett stort antal koppar kaffe innan start i syfte att pigga upp sig är det ingen skillnad och i min värld lika skruvat som att ta tabletter.

 

Jag dricker Vitargo proffessional på långlopp och är säker på att de flesta elitåkare tillför koffein från någon källa åtminstone under (främst i slutet av) långloppen. Om de sen är energidrycker som redbull eller blandat direkt i sportdrycken som vitargo mfl gör, kaffe/cola eller att själv blanda i koffeintabletter i drickan har jag svårt att se någon moralisk skillnad på. Det senare är antagligen en lite billigare men lite krångligare variant.

Nej, inte heller jag ser någon skillnad i det du beskriver ur ett moraliskt perspektiv. Men om du jämför att dricka koffeinspetsade drycker mot enbart Blåbärssoppa kommer vi i ett annat moralsikt perspektiv. Du resonerar som att det är en självklarhet och nödvändighet att tillföra koffein, det kan verkligen diskuteras ur ett moraliskt perspektiv. Och det är just detta som jag försökt göra, att jag tycker det är tveksamt ur ett moraliskt perspektiv att Hellner gör reklam för en produkt som i sig är tveksam både ur ett hälso- och moraliskt perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men de behöver ju inte heller göra det när folk redan vet att det är opppigande och när redan väldigt många dricker kaffe av den anledningen.

 

Den stora skillnaden är att kaffe redan är helt rumsrent i våran kultur. Jag kan inte heller se skillnaden mellan koffein tabletter och de att dricka kaffe.

 

Koffein är jag också rätt säker på är borttagen från doping listan. Tidagare fanns det med men bara i stora mängder.

Jag ser stora skillnader i att dricka kaffe mot att käka koffeintabletter. Faktiskt riktigt stora skillnader och vi har uppenbart olika syn på detta. Väldigt många dricker kaffe för att det är gott och socialt, jag tillhör dem. Sedan finns många som uppvisar tydliga tecken på beroende och dessa borde ta sig en rejäl funderare över sitt leverne. Med ditt resonemang skulle det heller inte vara någon skillnad att ta ett "alkoholpiller" (om det nu fanns) mot att dricka ett glas vin. Väldigt många dricker ju alkohol för att bli fulla, inte för att det var gott och socialt.

 

 

 

En sak är iallafall klar och det kom också tydligt fram i den Norska debatten om Northugs red bull sponsring och det är att folk ser väldigt olika på produkten red bull och deras sponsring. Många verkar mest se det som groggvirke medans andra mest ser det som en som sponsrar en massa duktiga idrottsutövare.

 

Signalen som red bull sponsrade utövare ger är faktiskt väldigt positiv i väldigt många miljöer.

Självfallet är det så. Jag kan tex få goda signaler av Volkswagen loggon medan någon annan kanske förknippar den med en dålig upplevelse kring ett bilägande. För mig skickar inte Redbull trevliga signaler utan jag får associationer som inte är sunda. Självfallet försöker Redbull visa sig från sin bästa sida genom att synas kring sunda, vältränade och coola människor. Jag ser mer produkten i sig och ser inte behovet och framförallt ser jag mängder med människor som är långt ifrån sunda, vältränade eller coola som drar i sig denna dryck för att "klara" sin dag. Det ligger i betraktarens ögon helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker du om att skidlandslaget är sponsrat av en hälsokost butik? Är det inte otroligt mycket dyrt, onödigt och humbug produkter som man kan köpa i en hälsokost butik?

Om det tycker jag samma sak som kring Redbull. Kosttillskott, vitaminer mm är för de allra flesta av oss helt onödiga. Man kan definitivt fundera över det sponsorsamarbetet och hur det rimmar med den policy från RF jag länkade till ovan.

Link to comment
Share on other sites

Hur menar du' date=' vad är skillnaden mot att dricka kaffe?[/quote']

Vi ser som sagt helt olika på kosthållning. Om du med orden "dricka kaffe" menar att du inte ser skillnad på att dricka 1 kopp kaffe till frukost innan start mot att trycka i sig koffeintabletter så vet jag inte hur jag pedagogiskt ska förklara detta. Om du med "dricka kaffe" menar att någon drar i sig ett stort antal koppar kaffe innan start i syfte att pigga upp sig är det ingen skillnad och i min värld lika skruvat som att ta tabletter.

 

Jag dricker Vitargo proffessional på långlopp och är säker på att de flesta elitåkare tillför koffein från någon källa åtminstone under (främst i slutet av) långloppen. Om de sen är energidrycker som redbull eller blandat direkt i sportdrycken som vitargo mfl gör, kaffe/cola eller att själv blanda i koffeintabletter i drickan har jag svårt att se någon moralisk skillnad på. Det senare är antagligen en lite billigare men lite krångligare variant.

Nej, inte heller jag ser någon skillnad i det du beskriver ur ett moraliskt perspektiv. Men om du jämför att dricka koffeinspetsade drycker mot enbart Blåbärssoppa kommer vi i ett annat moralsikt perspektiv. Du resonerar som att det är en självklarhet och nödvändighet att tillföra koffein, det kan verkligen diskuteras ur ett moraliskt perspektiv. Och det är just detta som jag försökt göra, att jag tycker det är tveksamt ur ett moraliskt perspektiv att Hellner gör reklam för en produkt som i sig är tveksam både ur ett hälso- och moraliskt perspektiv.

Varför skulle det vara mer moraliskt försvarbart att dricka kaffe på morgonen, vanemässigt eftersom man har ett beroende, istället för att bara dricka kaffe/koffeindryck vid speciella fysiska påfrestningar då man verkligen kan behöva den extra kicken?

 

Jag tycker väl inte heller att redbull är på något sätt hälsofrämjande och skulle kanske inte heller vilja vara förknippad med och göra reklam för det varumärket om jag vore på Hellners nivå, och jag fick välja (dvs om man kan välja andra lika bra sponsorer) men den här tråden är extremt överdriven.

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker inte kaffe men tycker att det är väldigt många som dricker kaffe på morgonen för att vakna utan att jag skulle kalla det för ett beroende.

 

Varför skulle de långt ifrån sunda, vältränade eller coola som behöver denna drycken för att klara sin dag påverkas så väldigt mycket av Hellner eller Will Gadd? Är det så väldigt mycket bättre om dessa skulle hinka i seg kaffe istället?

 

Jag tycker mest att det är konstigt att red bull sponsring resulterar i rammaskri bland en del i skidåkningsmiljöet medans sponsring av Life eller diverse sportsernäring knappt kommenteras om man tänker på påverkan på tex unga utövare.

Link to comment
Share on other sites

I går stod han också och viftade med groggvirket i kamerahöjd. Får vi se i morgon då. Jag tycker Red Bull är en riktigt taskig sponsor som tvingar sin adept att stå och göra sig till i intervjusituationer inför fans och fä. Hellner kan ju inte vara 100% bekväm med att agera på det där onaturliga sättet. Ge honom en blaffa att sätta på mössan som alla andra och lägg av med det där. Fattas bara att Tuborg köper spons och agerar på samma vis.

Danska fotbollslandslaget hade ju länge Carlsberg som tröjsponsor. Hade aldrig funkat i mesarnas paradis - Sverige.

Link to comment
Share on other sites

I går stod han också och viftade med groggvirket i kamerahöjd. Får vi se i morgon då. Jag tycker Red Bull är en riktigt taskig sponsor som tvingar sin adept att stå och göra sig till i intervjusituationer inför fans och fä. Hellner kan ju inte vara 100% bekväm med att agera på det där onaturliga sättet. Ge honom en blaffa att sätta på mössan som alla andra och lägg av med det där. Fattas bara att Tuborg köper spons och agerar på samma vis.

Danska fotbollslandslaget hade ju länge Carlsberg som tröjsponsor. Hade aldrig funkat i mesarnas paradis - Sverige.

Jo. Men jag tvivlar att Carlsberg intruerade spelarna att få med en ölburk i kameravinkeln vid intervjurer.

Link to comment
Share on other sites

Hur ser ni på att han är eller var sponsrad av en onlinepoker-sida???

Bara han inte börjar flasha en kortlek i intervjuerna så bryr jag mig inte.

 

Det jag reagerar på är Red Bulls sätt att via fjärrstyrning av Markus klämma sig in på reklamplats där de inte har att göra. Det är utstuderat och slemmigt.

 

Vad tycker du t.ex. om folk på forumet som illa dolt bara "råkar" känna till en jättebra produkt som de vill rekommendera till andra och inte istället köper reklamplats och gör rätt för sig?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...