Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hellener i SVT med Redbull


Willie

Recommended Posts

Det måste vara något spesiellt med just red bull. Dagens idrottare ser ju ut som reklampelare och de har ju (nestan) alltid på sig kläder med en massa reklam märken, bilar med en massa reklam, visar alltid opp skidor och stavar men om de har reklam på dricka flaskan så blir folk galna.

 

Eftersom red bull inte sponsrar hela landslaget så kan inte Hellner eller Northug ha red bull reklam på tex mössan. Det blev en massa liv för något år sedan när Northug gick ett lopp med en red bull buff för att det var i mot de norska sponsor reglerna.

Jag reagerade av flera anledningar:

 

1) Såg otroligt fånigt och krystat ut.

 

2) På min tid var koffein dopingklassat. Känns underligt att idrottare idag gör reklam för produkter i gränslandet. Kan tänka mig att man i framtiden godkänner vissa astmamediciner. Ska idrottare då marknadsföra efedrindrinkar?

 

3) Känns inte som en produkt riktad till idrottare och motionärer. Känns som att den inriktar sig på barn och ungdom vilket jag tycker är extremt osmakligt när den samtidigt lanseras som groggvirke.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 238
  • Created
  • Last Reply
2) På min tid var koffein dopingklassat. Känns underligt att idrottare idag gör reklam för produkter i gränslandet.

Normala mängder koffein har inte varit dopingklassat så man har alltid kunnat dricka kaffe, te, cola, redbull och liknande och antagligen ta koffientabletter utan att vara dopad.

 

Nu har jag faktiskt inte sett någon intervju med Hellner efter åretslopp men att ha med sig en flaska med något att dricka just efter ett lopp tycker jag är mer naturligt än att de tar med sig skidor och stavar. De har väl en massa service folk som kan lägga utrustningen i skidboxen ;)

Link to comment
Share on other sites

Fast vi borde hålla oss till fakta när det gäller koffein, av någon konstig anledning har Expressen skrivit med det där, koffein är inte dopingklassat sedan 2004. (se ex. http://www.wada-ama.org/en/Resources/Q-and-A/2012-Prohibited-List/)

Helt riktigt att det är så. Min reflektion var mer att i gruppen "Stimulanti" räknas koffein. Kommer ihåg en italiensk cyklist som hette (heter) Gianni Bugno som under de riktiga dopingåren inom cykel hade koffein i kroppen som motsvarande en STOR mängd kaffe. På frågan om hur han fått i sig så mycket koffein var hans självklara svar "Jag gillar kaffe".

Vad de skidåkare som stängts av för doping av "Stiumulantia" använt vet jag inte men det är högst troligt att det inte är koffein.

För egen del, och säkerligen det stora flertalet här på forumet, så känns det fel att pula i sig tabletter, det är väl mest det jag reagerar emot vad gäller just koffeintabletter. Lika fel som det skulle kännas att dra i sig en Alvedon under VL för att jag har lite ont i huvudet. Men jag kanske har en tablett nojja och jag inser också att det inte är helt logiskt att dra i sig geler och sportdryck men det går någon mental gräns kring just tabletten.

 

Blir du intervjuad i bastun tycker jag absolut du ska visa bärsen (i bastun under intervjun asså)!

tack förresten ang oxvreten, bra ställe o prep. Blen en 5-mila mest i skogen, 10 km lp skiva.

Haha, det är väl dock rätt otroligt att det skulle ske men om så skulle kommer jag nog att lite skamset hålla den bakom ryggen och spänna musklerna i stället :D

 

Jag såg ditt inlägg om att du skulle dit först efter jag kom hem, såg 2 killar som åkte där den ena åkte i en Fredrikshof jacka, var du med där? Blev i alla fall omkörd av dessa 2 på LP skivan när jag åkte sista 20min av min 3h runda.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var nog Dr som jag låg å flämta bakom på LP skivan, efter att han legat o flämta bakom mig i skogen. - Blev 50 km med 3:37 km-snitt om jag minns rätt, nog rätt nöjd med det.

- tänkte hojta o fråga om det var du, men hade dels redan trackat så många S-tälje åkare dels hade nog inte luft till o prata då. - hoppas vi ses ngn annan gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag noterade att även Northug lyfte en vattenflaska med RedBull reklam :)

Men kanske någon annan redan noterat detta i denna monstertråd...

 

För övrigt så störde jag mig inte på den reklamen, det finns massor av reklam överallt och jag måtte ha ett reklamfilter eftersom jag så sällan tänker på det.

 

Men jag är inte oemottaglig för reklam förstås, så mycket fattar jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Väntar bara på att något humorgäng gör en sketch av detta, en överlastad skidåkare står och hålla i allt möjligt i prylväg och vrider och vänder på sig för att allt ska synas i rutan. =)

 

Vad är det förresten för skidor de får i handen efter genomfört lopp, de ser lika breda ut som turåkningskidor, är det för att man ska få plats med större logotype?

Link to comment
Share on other sites

Väntar bara på att något humorgäng gör en sketch av detta, en överlastad skidåkare står och hålla i allt möjligt i prylväg och vrider och vänder på sig för att allt ska synas i rutan. =)

 

Vad är det förresten för skidor de får i handen efter genomfört lopp, de ser lika breda ut som turåkningskidor, är det för att man ska få plats med större logotype?

Det är 1 par alltså 2 skidor som är fint ihop tejpade...

Link to comment
Share on other sites

Om jag var marknadschef på Red Bull skulle jag vara mkt nöjd med Hellners kreativa exponering av varumärket.

Frågan är om han egentligen ska vara det. Lätt hänt att det slår över och blir lite löjets skimmer över produkten. Det gäller att jobba lite med trovärdigheten också, dagens konsumenter är trots allt lite mer medvetna jämfört med för 20år sedan när gunde viftade med team boro mössan.

 

Som någon skrev, det gränsar redan till en rolig sketch.

Link to comment
Share on other sites

Det är 1 par alltså 2 skidor som är fint ihop tejpade...

Och det brukar inte vara det par de åkte på....

 

Var det bara som jag såg i syne eller var det sprejsnö på uppvisningsskidorna? Tror det var i sändningarna från Davos jag såg det, men också någon gång under VM. Tyckte jag såg "snö" som såg mer ut som sockervadd som täckte delar av framskidorna, med praktisk snöfri yta där man håller (när man visar upp dem i TV, inte när man bär dem). :D

Link to comment
Share on other sites

Om jag var marknadschef på Red Bull skulle jag vara mkt nöjd med Hellners kreativa exponering av varumärket.

Frågan är om han egentligen ska vara det. Lätt hänt att det slår över och blir lite löjets skimmer över produkten. Det gäller att jobba lite med trovärdigheten också' date=' dagens konsumenter är trots allt lite mer medvetna jämfört med för 20år sedan när gunde viftade med team boro mössan.

 

Som någon skrev, det gränsar redan till en rolig sketch.[/quote']

Dagens konsumenter är den värsta fårskocken som funnits, bara att ta sig en kik på red bulls försäljning för att konstatera det. Den här typen av fjantiga reklam fungerar.

 

Men jag skrattade gått åt idén med en sketch, skulle kunna bli hur bra som helst.

Link to comment
Share on other sites

Therese Johaug hade precis en GoPro-kamera fasttejpad på sina skidor och en vattenflaska modell källvatten i näven.

 

Vad är problemet med att ha en vattenflaska i handen efter tävling (för det är en vattenflaska i form av en red-bull-burk) den känns väldigt naturligt? Mycket naturligare att åkarna dricker en skvätt efter varje race än att de kånkar runt på fabriksnya skidor och stavar.

 

Och att Landslagsåkarna inte skulle beblanda sig med Redbull för att det är groggvirke och sin tur skulle leda till vad? Med det resonemanget kanske man ska skippa både Life som marknadsför C-vitamin och Vattenfall som handlar med kolkraft.

 

Släpp moralpaniken och den konservativa synen, inte direkt så han står med en cigg i käften.

Låt stjärnorna tjäna lite extra deg, har vi tur kanske det leder till att sporten uppmärksammas och mer pengar kommer in i form av prispengar osv, som i nuläget är pinsamt liten jämfört med vilken tid dessa utövare lägger ned. Skulle se hur många av oss på forumet som skulle tacka nej om ett kontrakt med rätt summa låg framför näsan.

Link to comment
Share on other sites

Om jag var marknadschef på Red Bull skulle jag vara mkt nöjd med Hellners kreativa exponering av varumärket.

Frågan är om han egentligen ska vara det. Lätt hänt att det slår över och blir lite löjets skimmer över produkten. Det gäller att jobba lite med trovärdigheten också' date=' dagens konsumenter är trots allt lite mer medvetna jämfört med för 20år sedan när gunde viftade med team boro mössan.

 

Som någon skrev, det gränsar redan till en rolig sketch.[/quote']

Dagens konsumenter är den värsta fårskocken som funnits, bara att ta sig en kik på red bulls försäljning för att konstatera det. Den här typen av fjantiga reklam fungerar.

 

Men jag skrattade gått åt idén med en sketch, skulle kunna bli hur bra som helst.

Just det! Och det räcker med lite felaktig exponering (med kanske ett par roliga efterföljande sketcher på tv) så framstår produkten som enbart löjlig och den lättrörliga flocken (dvs vi) drar vidare.

 

Det vittnar väl den här tråden om.

 

Eller tillhör du dom som svarar "nej" på frågan om du själv påverkas av reklam och "ja" på följdfrågan om du tror att andra påverkas av samma reklam. Jag är rädd att göra dig ledsen om så är fallet och du därigenom tror dig särskilja dig, det är nämligen exakt just det "flocken" svarar på dom två frågorna.

 

 

 

Har man en bra produkt som man marknadsför på ett ärligt och uppriktigt sätt bygger man upp en lojal kundkrets som inte faller för trender och tillfälliga nycker.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Hellners red bull reklam är en extremt liten del av all red bulls och att den har väldigt liten inverkan på varunamnet.

 

Vad är det föresten som bestämmer om något är groggvirke? Hade samma kommentar kommit om han gjort reklam för apelsin juice eller cola som ju också använts i groggar?

Link to comment
Share on other sites

Släpp moralpaniken och den konservativa synen, inte direkt så han står med en cigg i käften.

I huvudsak betalas reklampengarna ut efter exponering*antal tittare (i rätt målgrupp.)

 

Det finns således en peng, om än väldigt liten, på allas våra ögonpar.

 

Om hellner får 10.000:- /gång han lyckas vifta framgångsrikt med flaskan och 200.000 personer i rätt målgrupp ser interjuvn bidrar vi i den gruppen med 5öre/person genom att titta.

 

Jag är inte konservativ och har ingen moralpanik och bjuder gärna på "mina" 5öre, men endast om det känns sunt, vettigt och inte allt för störande.

 

Ska jag sitta och titta på en interjuv där min uppmärksamhet distraheras av loggor utan klar koppling till vad man håller på med och framförallt se en person som är mer fokuserad på att hålla upp alla prylar än att koncentrera sig på att ge mig, som tittare, närvaro kostar det mer än 5öre. Och det är vad redbull nu får "betala" genom att jag skriver detta inlägg.

 

Så nu är red bull och jag kvitt!

 

 

Skulle se hur många av oss på forumet som skulle tacka nej om ett kontrakt med rätt summa låg framför näsan.

Personligen skulle jag aldrig sänka mig till den nivån. Ska man se det strikt ekonomiskt är det ju ingen tvivel om att Redbull tar av Hellners goda renomé men drar nog samtidigt ner hans varumärke på ett sätt som jag tror hellner i det långa loppet förlorar på

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är intressant att många verkar ha ett stort problem med flaskor och glasögan band som det står red bull på för att åkarna inte bör göra reklam på det sättet men när åkarna har andra märken på midjebälten som de har på magen, skidhållare som inte håller ihop några skidor eller flaskor som de går runt med så är det tyst.
Link to comment
Share on other sites

Vadå bra produkt. Som någon sa längre upp, det är ju groggvirke.

De marknadsför väll sig inte mot folk som idrottar, utan de använder idrottare för ge sin produkt status.

Jag har aldrig hävdat att redbull är en bra produkt. Det var tvärtom jag som drog igång groggvirkesdiskussionen. Jag pratar om att hellners status sjunker ungefär i samma takt som redbulls ökar och att hellner förlorar mer än han tjänar på det. Samt att jag inte tänker sitta som en tyst statist när intervjuv efter intervjuv blir ofokuserad.

Link to comment
Share on other sites

Släpp moralpaniken och den konservativa synen' date=' inte direkt så han står med en cigg i käften.[/quote']

I huvudsak betalas reklampengarna ut efter exponering*antal tittare (i rätt målgrupp.)

 

Det finns således en peng, om än väldigt liten, på allas våra ögonpar.

 

Om hellner får 10.000:- /gång han lyckas vifta framgångsrikt med flaskan och 200.000 personer i rätt målgrupp ser interjuvn bidrar vi i den gruppen med 5öre/person genom att titta.

 

Jag är inte konservativ och har ingen moralpanik och bjuder gärna på "mina" 5öre, men endast om det känns sunt, vettigt och inte allt för störande.

 

Ska jag sitta och titta på en interjuv där min uppmärksamhet distraheras av loggor utan klar koppling till vad man håller på med och framförallt se en person som är mer fokuserad på att hålla upp alla prylar än att koncentrera sig på att ge mig, som tittare, närvaro kostar det mer än 5öre. Och det är vad redbull nu får "betala" genom att jag skriver detta inlägg.

 

Så nu är red bull och jag kvitt!

Men då har du alltså inte lika stort problem om det hade varit en Vitargo återhämtningsdryck han hade viftat med? Då det enligt din syn på det är "sundare"? På vilket sätt undrar jag?

 

Att intervjun skulle förstöras pga av att någon håller en vattenflaska köper jag inte, går väl utmärkt att prata och hålla i prylar samtidigt?

 

Och det är klart att hans status kanske sjunker i dina ögon, men en stor del tycker nog tvärt om.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...