Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gräns mellan saxning och skatetag för klassisk åkning!?


Blåamannen

Recommended Posts

Kul att jag lärt mig skate nu när det blivit OK att skata i uppförsbackarna på de klassiska tävlingarna. Gäller det utomlands också eller bara i Sverige?

I Tyskland verkar det vara OK i alla fall. För tre år sedan åkte jag de sista tre milen ihop med en tysk som skejtade i varenda backe och i år såg jag samma sak igen.

 

Mest facinerande var att jag blev omkörd av en veteran som i godan ro skejtade uppför en av backarna vid Gopshus. Har man åkt mer än 30 gånger så borde man ju behärska klassisk stil... Men sedan så fick jag syn på han igen vid Zorn-museet så det gav mig en god anledning att spurta lite extra för att komma om. Blev några platser plockade på grund av det :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

På slutet såg jag en kille som skejtade riktigt duktigt i en backe innan Eldris och strax därefter en till, då åkte jag ikapp och sa till honom att det inte är ok att skejta i saxbackar, fick ett "Ja, men det är ju så jävla löst". Han häll sig dock ordentligt i sista backen vid Hemus.

 

Kollade lite på sändningen ikväll, syns ju supertydligt i SVT att det är vanligt bland tidiga led (som någon skrev i en tråd här) att en del (nästan 10% i kanske led 1-2) skejtar igenom hela kontrollerna medan de dricker, och sedan sätter ytterligare fart med nåra skejtskär. En del andra "stackare" stannar snällt av medan de slänger i sig drickan och stakar sedan för glatta livet för att komma igång och ikapp ryggar. Känns inte riktigt schysst.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu tar VL så tycker jag framförallt är detta stakande utan fästvalla utan att eg orka uppför normala backar, är oschysst mot folk i de bakre leden. I framtiden, om inget görs får man nog räkna med att när led 3-4 passerat så finns inga spår kvar i minsta uppförslut oavsett före.
Link to comment
Share on other sites

Det var fullständig katastrof sista 3 milen lite under plats 5000.

 

Det var inte en enda backe där jag inte såg någon som skatade och sponsorernas pit stops och vägövergångar tog många som "nu får jag skata om jag vill". Roligaste incidenten var när jag ropade åt en kille efter 6 rejäla skatskär uppför och då ber en annan snubbe till höger om mig (som jag inte sett) och ursäkta och säger att det är bra att jag säger till :).

 

Jag gav upp tidsmål och fokuserade på placering från Oxberg vilket fick till följd att detta retade mig mycket mer än vanligt. Jag sa lätt till minst 10 pers men då bara rejält fuskade där de gled ut på flera skär efter varandra.

 

Ska påpekas att många nog inte visste om att de fuskade (alltså folk jag inte sa till). Många som bara är trötta och glid lite på saxningen eller rejält på första 2 "saxtagen" tänker nog inte på det själva.

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen; nåt ska man vara bra på;) tycker faktiskt att det går hyfsat, men så har jag tjuvtränat lite skate oxå och tror det bidrar.

Har själv åkt med specifika skateskidor sedan 1987 - men något ska man väl vara dålig på ;) Jag menar saxa utan fäste... Får ut och träna lite mer! ;))

Link to comment
Share on other sites

Värmdöloppet verkar lite sämre på den biten får jag säga. Man hade ju väntat sig riktigt häftiga filmer från starten och målgång med den helikoptern som flög runt där, vilken jag för övrigt var nära att sänka med staven vid målgång. :)

Får höra vad som hänt! Det var inte så att du lyckades sänka filmhelikoptern trots allt? ;)

Link to comment
Share on other sites

Men detta var ju innan det blev olika åkstilar för klassiskt och skate... ;)

Absolut, det var mest den frenetiska växel-1-skejten som såg riktigt rolig ut! ;). Den ser man sällan nu! Inte heller den där klassiska stilen med två bentag i snabb följd och sedan dubbelstakning.

Link to comment
Share on other sites

Vi var minst 2 personer på den filmen som saxade utan fäste. :)

Jag tror jag känner igen dig ;) (Kom du upp som 5:a ungefär??? och som andre "gröne jägare?") Åskådarkommentaren "Har han inge valla eller?" gäller väl dig ;)

Men det är annars lättare att känna igen dig i filmen

, även om jag även lättare känner igen några NVSK-are både på rösterna i filmen, liksom några från "Rullskidklubben"...)
Link to comment
Share on other sites

Jag såg två som körde skate som jag just nu kommer på. En i blå dress i oxberg med starnr: 3xxx ca 185-190 lång minns inte riktigt alla siffror sa till att det där är skate, bara ett flin tillbaka. Synd att man inte kör med actionkameran, sedan va det en skägig vitkläd äldre man stressad som bara den, ca: 170-175 lång han körde skate friskt i alla sax backar över krönen. Trist men jag är ändå nöjd med att jag saxat i de söndersaxade spåren. När ska motionärerna fatta att dom inte orkar gå ovallat. lär er valla och alla tekniker. Så kanske spåren håller lite längre. Jag tycker synd om dom står längre bak än led 5, det kan ju inte vara roligt att köra vasaloppet i en sörja som det måste bli där bak. Sönder plogade spår och backer uppför som saxats sönder.
Link to comment
Share on other sites

Från en annan tråd så kommer jag ihåg att det inte finns en enda backe som man egentligen behöver saxa i. Hur många backar och hur branta backar är söndersaxade för de som kommer lite längre bak? Är tex lundbäcksbackarna söndersaxade?

Jag tror Roger Aa Djupvik saxade i en backe när han låg i täten.

 

Sedan undrar jag på om det verkligen är de som går in för att bara staka som fuskar, det kan väl lika gärna vara klena diagonalare som inte har något fäste kvar och som absolut inte har en suck att staka uppför? ;)

Link to comment
Share on other sites

Från en annan tråd så kommer jag ihåg att det inte finns en enda backe som man egentligen behöver saxa i. Hur många backar och hur branta backar är söndersaxade för de som kommer lite längre bak? Är tex lundbäcksbackarna söndersaxade?

Då jag kom i lundbäcksbacken så va det ett spår i vänster kant som va helt hela vägen som sen va nog det övriga lite sönder saxade bitvis och placerings mässigt va jag nog där som 1250

Link to comment
Share on other sites

Sedan undrar jag på om det verkligen är de som går in för att bara staka som fuskar, det kan väl lika gärna vara klena diagonalare som inte har något fäste kvar och som absolut inte har en suck att staka uppför? ;)

Jag satt också och funderade på det här och tänkte ungefär samma sak. Personligen har jag svårt att tro att det är mer än någon handfull nedanför led 1 som på allvar tror att det fungerar att åka ett vasalopp utan fäste. Hur många här har sett folk i led 2 och neråt staka sig uppför de första backarna? Troligtvis handlar det om trötthet, brist på fäste och något dåligt omdöme. Personligen stör jag mig inte alltför mycket på det när det inte handlar om topplaceringar och jag själv inte gör några avsteg från min etik. Att ägna tid på att leka polis i spåret är ungefär lika givande som att hetsa upp sig på sina medtrafikanter i på Essingeleden.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig om att det kan vara småaktigt att leka hobbypolis. Kvarstår gör dock att topp50-tanter bör tänka på hur de representerar sporten. Sen tror jag att en del stackare som med små marginaler, några futtiga placeringar, missat att gå upp ett led eller två inte blir så glada när de förstår att andra skaffat sig fördelar genom att skejta uppför motluten.

(OBS, pratar inte i egen sak här. Min två minuter var välförtjänta ;) )

Link to comment
Share on other sites

"Leka polis" är ju ett ganska nedvärderande uttryck (i min tolkning av det iaf), känns väldigt likt de som ropar "moralpanik" så snart någon påpekar att de tycker att vissa offentliga personer bör tänka till kring vilka sponsorer de accepterar på grund av de signaler de sänder ut och försöker debattera varför (se annan tråd).

 

Men det är nog helt enkelt olika inställningar till vad som skapar det bästa samhället - om man ska lägga sig i andras liv eller inte. Själv är jag tacksam för rakryggade medmänniskor som vågar säga till när de ser något de tycker är fel i samhället för att därmed förbättra det! På samma sätt tänker tyvärr alltför stor andel i samhället nuförtiden "Han får säkert skylla sig själv" när man ser någon bli misshandlad eller "Han är säkert full" när någon får en hjärtattack.

Link to comment
Share on other sites

Kan man låna tråden lite till ett annat problem? Hur svårt skall det vara att krypa ihop i fartställning? I vissa backar envisas folk med att stå rakt upp eller halvvägs i fartposition? Jag som hade överlägset bättre glid än dom flesta i mitt startled var i vägen i princip i alla backar. Om man kryper ihop och håller stavarna rakt bakåt är det så mycket lättare att bara sträcka fram handen och hålla emot på deras stav. Nä istället fick man åka in i nån konstig form av "skeden" och stå i ryggen på folk när det var omöjligt att byta spår. Nån annan som reflekterat över detta eller har vi bara led 1-3 åkare på forumet? :)
Link to comment
Share on other sites

Tunnel eller tåg får du diskutera på nåt annat obskyrt forum ;)

Skämt åsido så fick jag en handfull gånger, med mitt sopiga glid, lite påtryckningar på stavar i utförsbackarna. Funkar utmärkt och när man har ett "grepp" bakåt så kan man trycka ifrån lite för att komma igång med stakningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...